AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Dette er ikke til alle foreldre som har barn med allergi. Men i mitt ene barn sin klasse er det et barn med allergi som ALLE må ta hensyn til alltid i alle arrangement. Det må merkes i hue og rævva med alle allergener med stor skrift så dette ene barnet kan gå å spise, i tillegg må alltid menyen være slik at dette barnet helst kan spise absolutt alt som alle andre. Greit nok når barna er små… Og til de har utarbeidet seg rutiner for dette.. Men barna vil aldri resten av livet komme til et bord hvor de kan spise alt, og de må alltid lære seg å ta egne vurderinger mtp mat. Slik er det. Dessverre. Jeg fikk i dag en illsint telefon fra en forelder hvor dets barn hadde blitt med mitt barn hjem og bare tatt en is og så blitt dårlig. Og jeg tolket det dithen at jeg kan la isen ligge i esken så barnet kan se hva det er, og at jeg som forelder kan lære mitt barn å spørre om «tåler du dette», bare for å være en god venn… En skal høre mye før ørene detter av tenker jeg, og dette var jo voldsomt. Forventer dere med barn med allergi at alle vi andre skal ta hensyn, eller tenker dere at dere må lære barna deres hva de kan spise? Alder: slutten av barneskole ca! Anonymkode: 2cfc0...3a3 10
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Har barn med cøliaki og hadde ikke engang begynt på skolen da han selv hadde lært å opplyse om det hvis han ble tilbudt noe. Forventer aldri at han kan spise alt, men håper alltid at han kan spise noe. Kjefter aldri på de som har prøvd å ta hensyn, men hadde noen som vet at han ikke kan spise gluten bevist gitt han noe med gluten hadde jeg sakt ifra. Anonymkode: 2cb14...1c3 9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni I den alderen bør barnet ha lært nok om allergien sin til at det ikke bare spiser hva som helst borte på besøk, der er jeg helt enig. Har en med nøtteallergi i klassen til eldste (10/11 år) og han spør meg først om jeg er hjemme, om det er nøtter i. Han har også lært at han kan spise noe selv om det står "kan inneholde spor av", men at han skal se etter om det står nøtter i innholdsfortegnelsen. Så tenker jeg det er viktig å lære dem at dersom de ikke er sikre på maten så må de la være å spørre hvis ikke en voksen kan svare på det. Det er jo ikke alltid voksne hjemme når de er med hverandre hjem. Det var ihvertfall ikke ditt ansvar og spesielt av foreldrene å ringe og kjefte for det Anonymkode: 0ecdd...181 13
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I den alderen bør barnet ha lært nok om allergien sin til at det ikke bare spiser hva som helst borte på besøk, der er jeg helt enig. Har en med nøtteallergi i klassen til eldste (10/11 år) og han spør meg først om jeg er hjemme, om det er nøtter i. Han har også lært at han kan spise noe selv om det står "kan inneholde spor av", men at han skal se etter om det står nøtter i innholdsfortegnelsen. Så tenker jeg det er viktig å lære dem at dersom de ikke er sikre på maten så må de la være å spørre hvis ikke en voksen kan svare på det. Det er jo ikke alltid voksne hjemme når de er med hverandre hjem. Det var ihvertfall ikke ditt ansvar og spesielt av foreldrene å ringe og kjefte for det Anonymkode: 0ecdd...181 * la være å spise skulle det selvfølgelig stå Anonymkode: 0ecdd...181 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Et lite barn trenger hjelp til å passe på. Mitt barn fikk beskjed om å også spørre selv. Har nesten vokst av seg allergien nå (nøtter), merker bare svakt ubehag så er ikke farlig men liker ikke ubehaget selv så hen prøver å unngå det. Jeg pleide å sendte melding om allergien vær gang barnet skulle i bursdag og var med noen hjem. Nå bare minner jeg enkelte i familien på at viss de baker til barnet vil ikke barne spise viss det tas nøtter i kaken da de vi kun møter en gang i året glemmer dette også liker de ikke at familiens yngste ikke vil spise kaken de har bakt. Hadde allergien fortsatt vært alvorlig ville jeg ha opplyst om dette ved alle nødvendige anledninger og minnet barnet på å spørre/undersøke selv i tillegg. Jeg hadde nøtter hjemme og spiste produkter med nøtter selv så barnet var vandt til at noen varer kunne det ikke spise. Anonymkode: 8b20f...0e4 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Er jo ikke så lenge siden et barn døde pga mat på skolen pga allergi, men er kansje ikke så nøye. Alle steder en er ute å spiser ska det sta allergener. Enkelt og greit. Her så hadde vi og allergier i klassen. Kan nå si syns ikke det var så vanskelig å skrive at det eks inneholdt egg, eller melk eller lignende Anonymkode: 49063...835 7
AnonymBruker Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni Å merke felles mat er jo fint og kanskje nødvendig om det er alvorlige allergier. Vil mye heller merke enn å risikere at min mat gjør et barn alvorlig sykt eller dør. Men om de er slutten av barneskole så er det vel på tide at de tåler at det også er mat der de ikke kan spise.. Hvis de ble dårlig av is så er det vel melkeallergi feks? Er man over 10 år så må man jo skjønne at man ikke kan ta en is uten å sjekke hvis man ikke tåler melk...? Var det barnet ditt som fant frem til dem? Jeg ville nok mint barnet mitt på at de ikke må gi mat til dette barnet uten å høre med en voksen. Anonymkode: d5379...beb 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni Har en venn av datteren min som har allergi. Som kokk er jeg fullt oppdatert på allergier og intoleranser. Denne vennen spiser som regel det hun ønsker tross allergi. Hun tar heller litt magevondt og konsekvensene av det. Foreldrene er veldig klar over det. Har selv matallergier, men aldri krevd å kommet til dekket bord. Syns denne moren gjør barnet en stor bjørnetjeneste 🤦♀️ Anonymkode: ed140...782 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni Dette her syntes jeg er håpløst. Enkekt for de som har satt seg inn i det. Ei jeg kjenner er jo alergisk mot egg, melk, og gluten. Hun sa at dette var så enkelt . Jeg trodde jeg hadde funnet noe hun kunne spise. Men så hadde jeg bommet alikevel. Den ene tingen jeg traff på var det nøtter i, som hun hadde glemt å si fra om. Så jeg sa at jeg tør ikke ordne noe. Det må du gjøre selv, eller bli med meg å lære å lage noe. Har også hatt barn på besøk, med allergier. Da setter jeg pris på egentlig å gå beskjed om et par ting som kan spises. Å forholde meg til lange lister om hva som ikke kan spises er ikke noe jeg kan møte andre på. Jeg er ikke lett fornermelig. Me. Jeg hadde blitt fornærmet om en forelder hadde klikka på meg for å gi feil ting, jeg ikke har fått beskjed om. Den ungen hadde ikke fått komme på besøk igjen. Og det er jævlig dumt for den ungen og min unge. Men slik oppførsel alsepterer jeg ikke. At en hel klasse ikke kan spise ditt og datt pga allergi, det blir også for dumt. Da dette må læres av den med alergi, at de må spise noe annet, og at verden ikke er full av sånne hensyn. Unntaket er når ungen ikke tåler å bære i samme rom. Det blir noe annet Anonymkode: 56b2a...994 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en venn av datteren min som har allergi. Som kokk er jeg fullt oppdatert på allergier og intoleranser. Denne vennen spiser som regel det hun ønsker tross allergi. Hun tar heller litt magevondt og konsekvensene av det. Foreldrene er veldig klar over det. Har selv matallergier, men aldri krevd å kommet til dekket bord. Syns denne moren gjør barnet en stor bjørnetjeneste 🤦♀️ Anonymkode: ed140...782 Bjørnetjeneste? Du vet jo ikke hvor alvorlig allergien er? Anonymkode: b36bb...440
AnonymBruker Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni Jeg tenker også at i fellessamlinger som avslutninger og lignende så er det jo greit å merke den kaka og maten som kan spises og gi beskjed om det? I bursdag med allergi har jeg laget kake alle kan spise. Er det flere allergener som gjør baking litt mer utfordrende har jeg laget f.eks to kaker. I tillegg kan man jo ha f.eks fruktspyd, gele, is, alt ettersom. Man kan også spørre foreldrene om tips Anonymkode: 0ecdd...181 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bjørnetjeneste? Du vet jo ikke hvor alvorlig allergien er? Anonymkode: b36bb...440 Men er det en alvorlig allergi er det jo desto viktigere at barnet selv også er lært opp til å ikke bare spise hva som helst når de er usikre på innholdet Anonymkode: 0ecdd...181 5 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ikke til alle foreldre som har barn med allergi. Men i mitt ene barn sin klasse er det et barn med allergi som ALLE må ta hensyn til alltid i alle arrangement. Det må merkes i hue og rævva med alle allergener med stor skrift så dette ene barnet kan gå å spise, i tillegg må alltid menyen være slik at dette barnet helst kan spise absolutt alt som alle andre. Greit nok når barna er små… Og til de har utarbeidet seg rutiner for dette.. Men barna vil aldri resten av livet komme til et bord hvor de kan spise alt, og de må alltid lære seg å ta egne vurderinger mtp mat. Slik er det. Dessverre. Jeg fikk i dag en illsint telefon fra en forelder hvor dets barn hadde blitt med mitt barn hjem og bare tatt en is og så blitt dårlig. Og jeg tolket det dithen at jeg kan la isen ligge i esken så barnet kan se hva det er, og at jeg som forelder kan lære mitt barn å spørre om «tåler du dette», bare for å være en god venn… En skal høre mye før ørene detter av tenker jeg, og dette var jo voldsomt. Forventer dere med barn med allergi at alle vi andre skal ta hensyn, eller tenker dere at dere må lære barna deres hva de kan spise? Alder: slutten av barneskole ca! Anonymkode: 2cfc0...3a3 Jeg har barn med cøliaki og regner ikke med at noen tar hensyn til det dessverre. Det gjør vi selv. Sender alltid med mat, eller spør om vi skal sende med noe om hun skal være med noen hjem. Har lært henne at hun må huske på å spørre selv, og hun spiser ikke noe hun er usikker på. På skoleavslutning forrige uke fikk hun ingenting å spise dessverre, for jeg var så dum å sette frem vårt bidrag på bordet. Det var merket som glutenfri, men folk ga beng og forsynte seg uansett, så det ble tomt før det var hennes tur. 🙈🙄 Av og til kunne jeg ønsket meg at noen tilbød seg å tilrettelegge. Anonymkode: c2abe...e3a 1 12 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Dette er ikke til alle foreldre som har barn med allergi. Men i mitt ene barn sin klasse er det et barn med allergi som ALLE må ta hensyn til alltid i alle arrangement. Det må merkes i hue og rævva med alle allergener med stor skrift så dette ene barnet kan gå å spise, i tillegg må alltid menyen være slik at dette barnet helst kan spise absolutt alt som alle andre. Greit nok når barna er små… Og til de har utarbeidet seg rutiner for dette.. Men barna vil aldri resten av livet komme til et bord hvor de kan spise alt, og de må alltid lære seg å ta egne vurderinger mtp mat. Slik er det. Dessverre. Jeg fikk i dag en illsint telefon fra en forelder hvor dets barn hadde blitt med mitt barn hjem og bare tatt en is og så blitt dårlig. Og jeg tolket det dithen at jeg kan la isen ligge i esken så barnet kan se hva det er, og at jeg som forelder kan lære mitt barn å spørre om «tåler du dette», bare for å være en god venn… En skal høre mye før ørene detter av tenker jeg, og dette var jo voldsomt. Forventer dere med barn med allergi at alle vi andre skal ta hensyn, eller tenker dere at dere må lære barna deres hva de kan spise? Alder: slutten av barneskole ca! Anonymkode: 2cfc0...3a3 Nå er det jo stor forskjell på allergier. Noen gir plager, noen gir store plager, og noen er dødelige. Derfor er det også stor forskjell på hvordan foreldrene til noen med allergi passer på dette. Jeg har hatt barn på fritidsaktivitet i mange år, der foreldre baker kaker som barna får spise minst en gang i måneden. Og der oppfordres det vanligvis til å merke kaker med hvilke allergener de inneholder og ikke. Hovedårsaken til dette, er at de barna som er allergiske, skal kunne lese seg frem til hva de kan spise og ikke, uten å bli dårlige etterpå. Men det er altså ingen krav om at alle kaker må være tilpasset en eller annen allergi. Men i en periode deltok et barn med alvorlig nøtteallergi. Av den typen der man potensielt kan dø dersom det er støv/rester av nøtter i lufta i rommet. Og denne perioden var det totalforbud mot kaker med nøtter i. (Også spor av nøtter) Og barna kunne ikke ha med seg ting med nøtter på aktiviteten. (Nøtteposer og nøttebarer brukes av og til som enkle mellommåltider hvis barna ikke rekker mat før aktiviteten.) Men generelt sett opplever jeg at de fleste foreldre med barn som har allergier som kun skaper ubehag, lar barna lære litt ved å prøve og feile på egenhånd. Anonymkode: 14c6b...8fa 1
Chiubi Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni Allergi kan i verste fall være dødelig, så klart man må ta hensyn. Jeg har opplevd å reise med fly der det ble opplyst på høyttaler at ingen måtte spise nøtter eller peanøtter på grunn av at en medpassasjer hadde alvorlig nøtteallergi, og kunne få anafylaktisk sjokk hvis noen åpnet en pose nøtter. 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har barn med cøliaki og regner ikke med at noen tar hensyn til det dessverre. Det gjør vi selv. Sender alltid med mat, eller spør om vi skal sende med noe om hun skal være med noen hjem. Har lært henne at hun må huske på å spørre selv, og hun spiser ikke noe hun er usikker på. På skoleavslutning forrige uke fikk hun ingenting å spise dessverre, for jeg var så dum å sette frem vårt bidrag på bordet. Det var merket som glutenfri, men folk ga beng og forsynte seg uansett, så det ble tomt før det var hennes tur. 🙈🙄 Av og til kunne jeg ønsket meg at noen tilbød seg å tilrettelegge. Anonymkode: c2abe...e3a Samme opplevde vi i barnehagen. På sommerfesten skulle alle foreldre ta med en rett hver. Det blir ikke informert om alle allergier på huset og legges heller ikke opp til et allergivennlig bor eller lignede. Det førere jo til at sønnen vår med melkeallergi ikke kan spise noe annet enn ren frukt og det vi har med. Vi merker med allergener og presiserer at det er melkefritt, men det er det (logisk nok) ingen andre som gjør. Da vi sto i kø så jeg at bananpannekakene vi hadde med nesten var spist opp så jeg måtte presse meg frem for å ta den siste sånn at sønnen min fikk en liten ting. Nå passer jeg alltid på å ha ekstra i sekken i tilfelle alle som ikke har allergi forsyner seg av det før de som faktisk trenger det har fått. Forventer ikke at det skal tilrettelegges hos folk, men blir veldig glad når det skjer. Samtidig ville jeg alltid tilrettelagt for andre. Kommer det noen med en allergi sørger jeg for å ha et tilbud til dem også (og sier i fra i forkant sånn at de faktisk vet at de får servert noe). For meg er det en naturlig del av vertinnerollen. Anonymkode: ab964...9d9 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Dette er ikke til alle foreldre som har barn med allergi. Men i mitt ene barn sin klasse er det et barn med allergi som ALLE må ta hensyn til alltid i alle arrangement. Det må merkes i hue og rævva med alle allergener med stor skrift så dette ene barnet kan gå å spise, i tillegg må alltid menyen være slik at dette barnet helst kan spise absolutt alt som alle andre. Greit nok når barna er små… Og til de har utarbeidet seg rutiner for dette.. Men barna vil aldri resten av livet komme til et bord hvor de kan spise alt, og de må alltid lære seg å ta egne vurderinger mtp mat. Slik er det. Dessverre. Jeg fikk i dag en illsint telefon fra en forelder hvor dets barn hadde blitt med mitt barn hjem og bare tatt en is og så blitt dårlig. Og jeg tolket det dithen at jeg kan la isen ligge i esken så barnet kan se hva det er, og at jeg som forelder kan lære mitt barn å spørre om «tåler du dette», bare for å være en god venn… En skal høre mye før ørene detter av tenker jeg, og dette var jo voldsomt. Forventer dere med barn med allergi at alle vi andre skal ta hensyn, eller tenker dere at dere må lære barna deres hva de kan spise? Alder: slutten av barneskole ca! Anonymkode: 2cfc0...3a3 Her er det allergi, men tenk deg at ditt barn har allergi mot melk eller bestemte estoffer, hvordan ville du da tenkt om ditt eget barn? Eller om ditt eget barn hadde diabetes og måtte taes hensyn til ved alt som skulle spises? Greit, du er veldig opptatt av hva andre gjør og tenker, men hva med å begynne med deg selv og ditt barn, dersom viss om atte….. Husk på den gutten som døde etter å ha smakt på en bolle på skolekjøkkenet. Ingen her i verden kan forsikre seg mot å selv få noe som ingen vil ha, og som bare er brysomt. Anonymkode: 15b36...a81 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #18 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er ikke til alle foreldre som har barn med allergi. Men i mitt ene barn sin klasse er det et barn med allergi som ALLE må ta hensyn til alltid i alle arrangement. Det må merkes i hue og rævva med alle allergener med stor skrift så dette ene barnet kan gå å spise, i tillegg må alltid menyen være slik at dette barnet helst kan spise absolutt alt som alle andre. Greit nok når barna er små… Og til de har utarbeidet seg rutiner for dette.. Men barna vil aldri resten av livet komme til et bord hvor de kan spise alt, og de må alltid lære seg å ta egne vurderinger mtp mat. Slik er det. Dessverre. Jeg fikk i dag en illsint telefon fra en forelder hvor dets barn hadde blitt med mitt barn hjem og bare tatt en is og så blitt dårlig. Og jeg tolket det dithen at jeg kan la isen ligge i esken så barnet kan se hva det er, og at jeg som forelder kan lære mitt barn å spørre om «tåler du dette», bare for å være en god venn… En skal høre mye før ørene detter av tenker jeg, og dette var jo voldsomt. Forventer dere med barn med allergi at alle vi andre skal ta hensyn, eller tenker dere at dere må lære barna deres hva de kan spise? Alder: slutten av barneskole ca! Anonymkode: 2cfc0...3a3 Du trenger ikke fortelle oss at "slik er det", barnet har møtt denne problemstillingen 365 ganger antall år det har levd. Det er kanskje 3650 ganger om barnet er 10 år. Det minste du kan gjøre er å vite de FÅ gangene dette berører deg av disse 3650 gangene, å tenke over dette når barnet er hos deg. Hvor jævla vanskelig kan det være? Anonymkode: 6a626...35a 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Har en venn av datteren min som har allergi. Som kokk er jeg fullt oppdatert på allergier og intoleranser. Denne vennen spiser som regel det hun ønsker tross allergi. Hun tar heller litt magevondt og konsekvensene av det. Foreldrene er veldig klar over det. Har selv matallergier, men aldri krevd å kommet til dekket bord. Syns denne moren gjør barnet en stor bjørnetjeneste 🤦♀️ Anonymkode: ed140...782 Hun kan umulig ha allergi om hun bare får "litt magevondt", da snakker vi kun intoleranser. Så du er tydeligvis NULL oppdatert på allergier og intoleranser. Utrolig flaut og skummelt at du er kokk. Anonymkode: 6a626...35a 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #20 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme opplevde vi i barnehagen. På sommerfesten skulle alle foreldre ta med en rett hver. Det blir ikke informert om alle allergier på huset og legges heller ikke opp til et allergivennlig bor eller lignede. Det førere jo til at sønnen vår med melkeallergi ikke kan spise noe annet enn ren frukt og det vi har med. Vi merker med allergener og presiserer at det er melkefritt, men det er det (logisk nok) ingen andre som gjør. Da vi sto i kø så jeg at bananpannekakene vi hadde med nesten var spist opp så jeg måtte presse meg frem for å ta den siste sånn at sønnen min fikk en liten ting. Nå passer jeg alltid på å ha ekstra i sekken i tilfelle alle som ikke har allergi forsyner seg av det før de som faktisk trenger det har fått. Forventer ikke at det skal tilrettelegges hos folk, men blir veldig glad når det skjer. Samtidig ville jeg alltid tilrettelagt for andre. Kommer det noen med en allergi sørger jeg for å ha et tilbud til dem også (og sier i fra i forkant sånn at de faktisk vet at de får servert noe). For meg er det en naturlig del av vertinnerollen. Anonymkode: ab964...9d9 Samme her. Mitt barn har bare melkeallergi, men jeg lager alltid noe for de som ikke tåler gluten og egg, så alle føler det finnes noe for dem. På felles arrangement rynker alltid de som arrangerer på nesen når jeg kommer med poser der det står "IKKE MELKEPROTEINER", "GLUTENFRITT" "UTEN MELKEPROTEINER OG EGG". Men det er flere med allergier her i verden, og det kan uansett konsumeres av de som tåler alt. Anonymkode: 6a626...35a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå