Gå til innhold

Syns dere det er normalt å kutte ut eksen man var sammen med i over 20 år helt totalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært hovedpersonen i livet ditt og som du har barn med. 

Er det normalt etter brudd at noen vil bare kutte ut kontakt 100% og aldri prates igjen?

Anonymkode: c0627...166

Skrevet (endret)

Vet ikke om det er normalt. Men jeg hadde synes det var tungt å ha kontakt med en jeg hadde vært gift med før.

Har selv vært gift i 20 år, men ingen barn. Har ingen kontakt med min x

Når man har småbarn sammen er det vel ganske normalt å ha kontakt sammen. Men når de er voksne trenger man vel ikke det.

Men enig at det føles merkelig mange ganger å tenke på at 20 år hadde jeg et helt annet liv

Endret av exictence
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Ja. Normalt. Og da bør man være ekstra lykkelig skilt når eks partner ikke fungerer bedre i samarbeid. 

Anonymkode: 8b8ec...0d4

• Liker 1
Skrevet

Kommer jo an på årsaken til bruddet. 
Det kan også være et behov for skjerme seg etter en langvarig tung periode. 
En kan være så lei at en er fysisk dårlig og trenger fred og to 

Anonymkode: 576f2...98d

• Liker 1
Skrevet

En er jo nødt å kommunisere pga barna? Spørs vel om hvordan/hvorfor det er brudd? Kan skjønne at ene parten aldri vil ha noe å gjøre med den andre parten hvis det er f.eks utroskap og sånn ting. Men man er jo uansett «tvunget» til å snakke sammen pga barna.

Anonymkode: 93f6d...945

Skrevet

Jeg har ei ekskone jeg har to barn med. 

Bruddet var ikke pent, men selvfølgelig har vi kontakt. Hvordan tror du barna hadde følt det om mamma og pappa aldri hadde prata sammen? (barnebursdager, konfirmasjon, avslutning på skole, fotballkamper osvosv) Jeg og eks snakker sammen vi, men dialogen vi har handler kun om barna. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg ville ikke kutte ut eksen totalt. 

Men bruddet var brått og kaotisk, og da ringer roa seg så kjentes jeg ham bare ikke igjen. Hvem var denne personen, liksom? 

Anonymkode: b4a3f...a90

Skrevet

Kommer jo ann på ting og situasjon.

Foreldrene til vennine av ungdommen. De er nå sammen i selskaper, spiser middag sammen, feirer jul osv sammen . Med nye partnere. Som de sier :vi vokste fra hverandre, og har ikke noe uvennskap, vennskapet ønsker vi å beholde

Anonymkode: 11961...8fa

• Hjerte 1
Skrevet

Det kommer helt an på. Kommunikasjon om felles barn og praktiske ting bør helst fungere. 

Men for mange er det usunt å opprettholde sosial kontakt. Det bevarer en forbindelse som egentlig skal være brutt. Det bevarer en følelsesmessig respons som egentlig bare skaper emosjonelt stress og forlenger perioden det tar å komme seg. Selv den som tok initiativ til bruddet bearbeider nok en sorg og har behov for å finne seg selv. Særlig etter et så langt samliv. 

Når man er fullstendig "reparert" og er trygg i egen tilværelse, finnes det noen som er såpass ferdige med alt at de klarer, og setter pris på, å ha en avslappet sosial kontakt med eks. Ære være de som er der. 

Men jeg tror ærlig talt det er mange som later som. Den ene parten er kanskje der. Men den andre parten er ikke det, men føler den "må" spille på lag. I noen tilfeller er den ene parten ferdig og avslappet, mens den andre forsatt sørger og håper egentlig at denne sosiale kontakten er veien tilbake til forholdet. Eller at den ene parten er ferdig og avslappet mens den andre parten er traumatisert og sørger og egentlig trenger tid for seg selv, men føler seg presset til å opprettholde kontakten. En siste variant jeg vil nevne er den hvor den ene parten opprettholder sosial kontakt som en måte å kontrollere eksen sin og stikke kjepper i hjulene for nye forhold. (se for eksempel diskusjonstråden om hun som opplever at mannen hennes jevnlig leker familie med eksen og barna) 

Det er i det hele tatt mange scenarioer hvor man opprettholder sosial kontakt på en usunn måte. Det ser så voksent og flott ut fra utsiden, men minst en av partene sliter. Så finnes det selvfølgelig de hvor sosial kontakt fungerer helt fint. 

I sum har jeg veldig liten tro på, eller sansen for, at sosial kontakt med eks skal forventes og normaliseres.  Være høflige og ordentelige mot hverandre, ja. Men sosiale...?

Anonymkode: 3f088...1c2

• Nyttig 2
Skrevet

Ja, det tenker jeg er helt normalt, utenom kommunikasjon rundt eventuelle barn. Det er vanlig å ta den f.eks skriftlig, hvilket jeg godt kan forstå.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er normalt og ikke.. med barn må man jo ha noe kommunikasjon, og det er nok fordelaktig om den er god, folk legger seg kanskje litt mer i selen da?  

Men utover akkurat det med barn, så er det jo ikke uvanlig at ekser forsvinner litt ut av livet.Noen blir venner, noen bare glir litt ut av livet, og noen kan jo bli en man aldri vil se igjen.

Mitt lengste forhold har også vært det mest turbulente, og der har vi nå endt på sted hvor vi ikke snakker sammenn(ingen barn involvert).  Jeg kommer meg ikke videre, om vi skal være "venner". Det blir et hekt, noe som gjør mer vondt enn det gjør godt, og nok også en hindring for å møte andre. Man må noen ganger kutte helt, ikke opprettholde kontakt, slette fra sosiale medier og brenne bildene, for at man selv skal klarer å komme over det. Å være venn med eks er noen ganger å bare hale ut bruddet. Noen ganger er det også sånn, at den som slo opp synes det er fint å ikke miste den andre helt i livet. Imens den som ble dumpa vil ha den andre tilbake, og sier ja til å bare være venner fordi det er det eneste de får. Envher dating coach eller livscoach vil vel gi rådet, kutt kontakt.

Anonymkode: 21433...ae8

Skrevet

definer "normalt" tenker jeg, for en som kom fra et voldelig forhold vil jeg tro det er helt normalt å ikke ønske noe kontakt mens en som kommer fra et forhold hvor man var enig om å gå hver til sitt i rolige former nok fint kan ha kontakt, ytterpunktene er begge helt normale.. 

Anonymkode: bdcc2...901

• Liker 1
Skrevet

Ja, helt normalt i min verden

Skrevet

For meg er det ikke normalt. Har en god relasjon til de, tilbringer ikke noe tid med de, bortsett fra barnefar + en jeg har felles hobby med, men synes det er hyggelig å se åssen det går på SoMe eller sende et par linjer iblant og spørre om det går bra. Hadde jeg hatt vondt brudd, hadde det kanskje vært mer naturlig å bryte helt. Men har bare hatt «snille» brudd.

Anonymkode: f7e43...df2

Skrevet

Jeg tror både kjæresten min og jeg hadde foretrukket å aldri noen sinne møte eksene våre igjen. Dessverre deler vi barn med eksene og må tolerere de pga. det. I alle fall til barna er voksne. Eksene våre er ekstremt giftige mennesker for oss (ikke som par men individer).

Anonymkode: f152e...a99

Annonse
Skrevet

Ser ingen grunn til å opprettholde noen kontakt med eksen og gleder meg til barna blir voksne. Hun vil gjerne ha mye kontakt og være "venner", mens jeg holder det på et minimumsnivå av det som trengs mtp barna.

Hun ville ha brudd, da må hun faktisk erkjenne hva det betyr.

Anonymkode: 85c79...96d

Skrevet

Jeg kuttet all kontakt med støtte fra FVK, blokkerte ham på alle plan utenom epost. Dette taklet han dårlig, han kontaktet foreldrene mine, søskene mine og ville bruke barna som mellomledd. Han fikk gang på gang beskjed fra alle hold om ikke ta kontakt med meg utenom epost. Tok 5 år, da yngste ble 18 år før det tok slutt. Epostene fra ham handlet lite om barna, kun om hvor jævlig han hadde det og hvor jævlig bitchi jeg er/var. 

Anonymkode: 74a82...dfb

Skrevet

Kutta all kontakt da ungene ble tenåringer. Har ikke sett han eller hatt noe kontakt etter det. Er ikke opptatt av om folk mener det er normalt eller ikke. 

Anonymkode: ea710...351

Skrevet

Eksen min og barnefar ringte meg for noen dager siden. Det har vært slutt i  20 år, ungene er store, men vi snakkes rett som det er. Jeg synes det er litr koselig. Han ringer meg når noe bra skjer i livet hans, - som regel med firma. ...og så snakker vi litt om familien, og våre barn selvsagt. Han er jo famile på en måte.

Anonymkode: 89d33...ea2

Skrevet

Hvis barna er mindreårige så høres det rart ut. Hvis ikke så hadde jeg ikke tenkt over det. Sånt får folk finne ut av selv.

Anonymkode: b06f5...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...