AnonymBruker Skrevet 19. juni #1 Skrevet 19. juni Jeg kjenner meg ganske lei og frustrert nå. Jeg er halvt sykemeldt og har hatt mye stress over lengre tid, og jeg hadde virkelig sett fram til en ferieuke nå i juli. Men nå ser det ut til at det ikke blir noe av.., fordi lederen min har endret planene. Det er tredje gangen dette skjer etter at han tok over ferieansvaret. Før fikk jeg feriene mine som avtalt, men nå blir det plutselig endringer i siste liten – selv om det har vært planlagt lenge. Jeg var altfor snill og sa at det gikk greit, selv om det egentlig ikke gjorde det. Jeg hadde planlagt å reise og besøke familie mot slutten av uka, og selv det er usikkert nå. Jeg kjenner at jeg angrer på at jeg sa ja til å jobbe, fordi jeg faktisk trenger ferie – ikke bare fordi jeg er sliten, men også fordi helsa mi er avhengig av ro og forutsigbarhet. Jeg har episoder som blir verre når jeg er stressa, og da mister jeg litt kontakt med virkeligheten og får veldig ubehagelige tanker. Legen mener at det er OCD, men jeg skal utredes hos psykolog i august. Jeg har mindre symptomer når jeg jobber i rolig tempo og får hvile. Ferien min i oktober er fortsatt planlagt, men det er altfor lenge til. Jeg trenger en pause nå. Jeg føler jeg ikke blir tatt på alvor, og at jeg blir presset til å være fleksibel hele tiden – mens det egentlig går ut over helsa mi. Er det noen som har vært i lignende situasjon? Hva gjør man når man angrer på at man sa ja, og hvordan kan man sette grenser uten å bli stemplet som vanskelig? Hva ville du gjort? Anonymkode: f023d...76f
Hensatt Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Man er ikke vanskelig om man vil ha ferien som man har krav på. Ville tatt en telefon til sjefen og sagt at du ikke får endret planene som du hadde. Og neste gang det skjer, så sier du bare at du har planlagt ferie og at det ikke passer å endre på den. Ingen grunn til at det kun er du som skal tilpasse deg. 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Hensatt skrev (2 minutter siden): Man er ikke vanskelig om man vil ha ferien som man har krav på. Ville tatt en telefon til sjefen og sagt at du ikke får endret planene som du hadde. Og neste gang det skjer, så sier du bare at du har planlagt ferie og at det ikke passer å endre på den. Ingen grunn til at det kun er du som skal tilpasse deg. Ja, du har helt rett. Jeg var rett og slett for snill. Jeg sa ja til å endre planene for å være fleksibel, men det går jo utover meg selv hver gang – og det har skjedd flere ganger nå. Jeg må ta en prat med sjefen i dag, for dette kan ikke fortsette. Jeg trenger ferie, og jeg må kunne stole på at det som er planlagt faktisk blir gjennomført. Jeg har bestilt billetter og avtalt med familien, og det går ikke an å bli stående i usikkerhet hver gang. Nå må jeg sette noen tydelige grenser – både for helsen min og for å kunne ha et normalt liv! Anonymkode: f023d...76f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Arbeidsgiver må fastsette ferie i god tid før ferien, og i hovedsak innenfor hovedferieperioden (1. juni - 30. september). Arbeidsgiver skal drøfte feriefastsettingen med arbeidstakeren eller dennes tillitsvalgte før ferien fastsettes. Dersom man ikke blir enige, kan arbeidsgiver fastsette ferien, men arbeidstaker har krav på å få beskjed om dette senest to måneder før ferien tar til, med mindre det foreligger særlige grunner. I utgangspunktet kan arbeidsgiver flytte ferie, men kun under spesifikke omstendigheter. Hvis ferien er fastsatt og arbeidstakeren har fått beskjed om den, kan arbeidsgiver endre den kun hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendelser som vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke er mulig å skaffe stedfortreder. Uforutsette hendelser betyr at noe uventet må ha skjedd, som for eksempel en plutselig sykdomsbølge blant de ansatte, eller en uforutsett hendelse som krever at en nøkkelperson er på jobb. Det er ikke nok at det er litt vanskelig å få ting til å gå rundt. Problemene må være så store at de utgjør en reell risiko for driften av virksomheten. Arbeidsgiver må ha forsøkt å finne en løsning ved å se om noen andre kan erstatte den som skulle hatt ferie, men uten hell. Du har forresten rett til å kreve å få avvikle tre uker sammenhengende ferie mellom 1. juni og 30. september. Anonymkode: 987fb...98e 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Har aldri vært i lik situasjon men hadde aldri godtatt dette. Jeg bestiller flybilletter til mine ferier kort tid etter at ferien er godkjent og da vil jo pengene gå tapt noe jeg aldri hadde godtatt uten en saftig kompensasjon. Nå skriver du at du sa ja til dette ved forespørsel så nå er det litt sent å kreve ferien tilbake. Viss helsen din ble negativt påvirket av dette og du nå sliter med å gå på jobb så er en tur til legen og mulig sykemelding et alternativ. Neste gang du blir spurt om å utsette ferien må du si NEI. Ikke del hva du skal i ferien heller på jobb. Si du har bestilt og betalt fremfor at du skal en tur til familien. Anonymkode: e1507...0a5
Snublefot62 Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Som du sier - du må sette grenser for deg selv. Si tydelig "nei dette er ikke ok og jeg har behov for ferien som avtalt". Uforutsette ting kan skje og arbeidsgiver har en viss styringsrett på når ferie skal avvikles - men om det er nok en endring nå så er det nok mest av alt beleilig at du blir bedt om å flytte ferien din, ikke pga nødvendigheter. Om så er det elendig planlegging av sjefen din og faktisk ikke ditt problem. Som jeg av og til må si her jeg jobber: poor planning on your end does not constitute an emergency at my end 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Som du sier - du må sette grenser for deg selv. Si tydelig "nei dette er ikke ok og jeg har behov for ferien som avtalt". Uforutsette ting kan skje og arbeidsgiver har en viss styringsrett på når ferie skal avvikles - men om det er nok en endring nå så er det nok mest av alt beleilig at du blir bedt om å flytte ferien din, ikke pga nødvendigheter. Om så er det elendig planlegging av sjefen din og faktisk ikke ditt problem. Som jeg av og til må si her jeg jobber: poor planning on your end does not constitute an emergency at my end Tusen takk for svaret – det traff veldig godt. Du har helt rett i at det handler om å sette grenser. Jeg kjenner at jeg må begynne å si tydelig nei når ting går utover meg selv. Det har skjedd flere ganger nå at ferien min blir skjøvet på fordi det "ikke passer" – og det er alltid jeg som må være fleksibel. Nå har jeg planer og billetter, og det er ikke jeg som har planlagt dårlig. Jeg må bare våge å stå i det. Takk for påminnelsen og støtten – det trengtes akkurat nå. Anonymkode: f023d...76f
Snublefot62 Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for svaret – det traff veldig godt. Du har helt rett i at det handler om å sette grenser. Jeg kjenner at jeg må begynne å si tydelig nei når ting går utover meg selv. Det har skjedd flere ganger nå at ferien min blir skjøvet på fordi det "ikke passer" – og det er alltid jeg som må være fleksibel. Nå har jeg planer og billetter, og det er ikke jeg som har planlagt dårlig. Jeg må bare våge å stå i det. Takk for påminnelsen og støtten – det trengtes akkurat nå. Anonymkode: f023d...76f Husk og at dersom du er nødt til å avlyse ferien din og ikke får flyttet billetter og bookinger så har du krav på at arbeidsgiver dekker dette for deg. Dvs at de betaler deg kostnadene du ikke får flyttet på. Ofte kan noe sånt fint brukes som ris bak speilet til lederen som ikke klarer å planlegge. "Jeg kan stille opp om det absolutt er nødvendig men jeg får ikke flyttet flybillettene og hotellovernattingen så da må dere dekke de utgiftene om jeg må jobbe. De utgjør ca 32k". 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni Snublefot62 skrev (23 minutter siden): Husk og at dersom du er nødt til å avlyse ferien din og ikke får flyttet billetter og bookinger så har du krav på at arbeidsgiver dekker dette for deg. Dvs at de betaler deg kostnadene du ikke får flyttet på. Ofte kan noe sånt fint brukes som ris bak speilet til lederen som ikke klarer å planlegge. "Jeg kan stille opp om det absolutt er nødvendig men jeg får ikke flyttet flybillettene og hotellovernattingen så da må dere dekke de utgiftene om jeg må jobbe. De utgjør ca 32k". Jeg sendte han melding nå. Og prøver å deale med han om gode løsninger på situasjonen. Jeg spør om en langhelg i juli og om fri til reisen i oktober. Jeg uttrykker også forståelse for problemer med bemanningen. Anonymkode: f023d...76f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg sendte han melding nå. Og prøver å deale med han om gode løsninger på situasjonen. Jeg spør om en langhelg i juli og om fri til reisen i oktober. Jeg uttrykker også forståelse for problemer med bemanningen. Anonymkode: f023d...76f Du trenger ikke deale, du har krav på å få 3 uker ferie mellom 1. juni og 30. september. Allerede innvilget ferie kan kun trekkes tilbake hvis det står om driften av selskapet. Dv at de ikke klarer å drive foravarlig uten at du dropper ferien. Anonymkode: cbc3e...24f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg sendte han melding nå. Og prøver å deale med han om gode løsninger på situasjonen. Jeg spør om en langhelg i juli og om fri til reisen i oktober. Jeg uttrykker også forståelse for problemer med bemanningen. Anonymkode: f023d...76f Du skal ha tre uker sammenhengende ferie, ikke en langhelg i juli. Du er ikke snill, men en dørmatte. Dette er ikke noe du får for at han er snill. Du har, som alle andre arbeidstakere, rett på ferie. Det han gjør er ulovlig. Du burde snakke med din tillitsvalgt om du ikke klarer å ta denne saken selv. Anonymkode: bfcec...caf 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner meg ganske lei og frustrert nå. Jeg er halvt sykemeldt og har hatt mye stress over lengre tid, og jeg hadde virkelig sett fram til en ferieuke nå i juli. Men nå ser det ut til at det ikke blir noe av.., fordi lederen min har endret planene. Det er tredje gangen dette skjer etter at han tok over ferieansvaret. Før fikk jeg feriene mine som avtalt, men nå blir det plutselig endringer i siste liten – selv om det har vært planlagt lenge. Jeg var altfor snill og sa at det gikk greit, selv om det egentlig ikke gjorde det. Jeg hadde planlagt å reise og besøke familie mot slutten av uka, og selv det er usikkert nå. Jeg kjenner at jeg angrer på at jeg sa ja til å jobbe, fordi jeg faktisk trenger ferie – ikke bare fordi jeg er sliten, men også fordi helsa mi er avhengig av ro og forutsigbarhet. Jeg har episoder som blir verre når jeg er stressa, og da mister jeg litt kontakt med virkeligheten og får veldig ubehagelige tanker. Legen mener at det er OCD, men jeg skal utredes hos psykolog i august. Jeg har mindre symptomer når jeg jobber i rolig tempo og får hvile. Ferien min i oktober er fortsatt planlagt, men det er altfor lenge til. Jeg trenger en pause nå. Jeg føler jeg ikke blir tatt på alvor, og at jeg blir presset til å være fleksibel hele tiden – mens det egentlig går ut over helsa mi. Er det noen som har vært i lignende situasjon? Hva gjør man når man angrer på at man sa ja, og hvordan kan man sette grenser uten å bli stemplet som vanskelig? Hva ville du gjort? Anonymkode: f023d...76f Gå til fastlegen! Forklar din arbeidssituasjon og hvordan dette påvirker helsa di. Du jobber deg syk slik som du beskriver det her. Er ikke ferie du trenger. Du trenger en sykemelding. Anonymkode: c93d0...dba
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ja, du har helt rett. Jeg var rett og slett for snill. Jeg sa ja til å endre planene for å være fleksibel, men det går jo utover meg selv hver gang – og det har skjedd flere ganger nå. Jeg må ta en prat med sjefen i dag, for dette kan ikke fortsette. Jeg trenger ferie, og jeg må kunne stole på at det som er planlagt faktisk blir gjennomført. Jeg har bestilt billetter og avtalt med familien, og det går ikke an å bli stående i usikkerhet hver gang. Nå må jeg sette noen tydelige grenser – både for helsen min og for å kunne ha et normalt liv! Anonymkode: f023d...76f Jeg er arbeidsgiver, og når ferien er fastsatt så har ikke arbeidsgiver veldig mye rom for å forandre ferien for de ansatte. Leder kan spørre om det er mulig, men leder skal da også ta ett nei på en god måte slik at den ansatte ikke føler at man er vanskelig. Den eneste gangen en leder kan beordre noen til å utsette sin fastsatte ferie er hvis det står om liv og helse, eller andre alvorlige konsekvenser for bedriften (og de skal være objektivt alvorlige). Ansatte kan ikke beordres til å forandre ferie fordi noe uforutsett oppstår som skaper utfordringer for leder/bedriften. Jeg synes du skal kreve en uke i juli som du opprinnelig skulle ha når du tar en prat med din leder idag. Anonymkode: 82f2f...343 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Paragraf 7, punkt 1; du har rett på 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden. Dette må arbeidsgiver innrette seg etter, ellers bryter de loven. Er du organiserert i fagforening? Anonymkode: 93426...04b
Chenet Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni Lov om ferie [ferieloven] - Lovdata Dette er det som er lovfestet - dvs ikke noe arbeidsgiver kan gjøre etter forgodtbefinnende. Les gjennom så vet du hva du kan kreve her, så har du noe å slå i bordet med
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Paragraf 7, punkt 1; du har rett på 3 uker sammenhengende i hovedferieperioden. Dette må arbeidsgiver innrette seg etter, ellers bryter de loven. Er du organiserert i fagforening? Anonymkode: 93426...04b Jeg er organisert. Men jeg fikk oppfyllt ønskene mine etter å ha pratet med han nå 😊 Anonymkode: f023d...76f 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni Du blir spurt, og hvis det ikke passer, sier du nei. Det er litt din egen feil at du svarer ja Anonymkode: 215ec...b22
AnonymBruker Skrevet 19. juni #18 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er organisert. Men jeg fikk oppfyllt ønskene mine etter å ha pratet med han nå 😊 Anonymkode: f023d...76f Så bra det ordnet seg Får håpe han planlegger litt bedre neste år. Anonymkode: 88eb4...646
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå