AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Universitetslektor her, ganske ny. Sensur på eksamen faller i starten av juli. Deretter har studentene en viss tid på å be om begrunnelse, som vi må besvare innen en viss tid. En kollega av meg luftet irritasjon over hvordan dette faktisk faller i ferien for de aller fleste, og dette er jo oppgaver som må gjøres! Tidlig studiestart betyr også at de fleste må være tilbake på jobb i starten av august, og dermed ta ferie i juli. Med eksamensbegrunnelser langt uti juli + sensurfrist i starten av juli, er det praktisk umulig å få en tilstrekkelig sammenhengende ferie! Jeg ble sjokkert da dette slo meg, og lurer på: er det virkelig slik det er i akademia? Kollegaen min, som også er ny, tok det opp med leder. Men vi forstår jo at dette egentlig er noe over hans myndighet. Uansett, hans svar var å skrive begrunnelser på sensur ferdig før ferien, og i tillegg bli ferdig med sensuren på kortere tid enn hva vi egentlig har siden sensurdatoen faller i "ferien". Begrunnelsene kunne vi så gi til en kollega som kunne bidra til å legge disse inn når vi er borte. Vel - det går ikke både på grunn av at kun sensorer har tilgang og at de fleste faktisk ønsker en lovpålagt ferie Hvordan løser dere andre akademiske ansatte dette? Anonymkode: 74153...a2a
AnonymBruker Skrevet 19. juni #2 Skrevet 19. juni Jeg har heldigvis eksamener som har sensur såpass tidlig at dette ikke blir en problemstilling om sommeren… Og jeg gjør også alt jeg kan for å sensurere i god tid før sensurfristen hvis studentene mine har eksamen tidlig i juni. Men ja, systemet har kun hensyn til studentenes rettigheter, ikke de ansattes rett til ferie. Jeg tror noen av mine kolleger lar sånne ting ligge til over sommeren. Dvs begrunnelser, sensur MÅ leveres innen fristen. Å skrive begrunnelse til alle i tilfelle de ber om det hadde jeg aldri gjort, i alle fall. Det er masse ekstraarbeid. Anonymkode: e97f9...78e
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Alle jeg kjenner som jobber i akademia, har elendig lønn og rotete arbeidsforhold - inkludert en forventning om å jobbe mye mer enn de har lønn for for å ferdigstille en gitt arbeidsmengde, uten å lønnsmessig kompenseres som særlig selvstendig stilling. Eneste plusset jeg kan se, er relativt fleksibel arbeidstid. Fatter ikke at noen gidder. Så ja, absolutt inntrykk av at det er "sånn det er." Anonymkode: 4a2f3...909 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Det der høres ikke greit ut. Hadde jobbet for at eksamen skal skje på en tidligere dato. Alt av begrunnelser må være ferdig innen utløp av juni mnd. Alternativt må det skje unntak fra regelen slik at begrunnelser kan gis etter ferien. Ferie er ferie. Alternativt kan du be om andre arbeidsoppgaver istedenfor denne sensuren? Å skrive inn begrunnelse på alle er ekstra arbeid. Det funker kun om man har få. Dårlig tiltak fra leder. Anonymkode: 0f909...5a3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Er det du som lagde tråd er tidligere i år og ikke forstod timefordelingen på arbeidsplan ifm emner som går på høsten men mp planlegges på våren? I så fall foreslår jeg at du får noen erfarne folk på seksjonen/instituttet ditt til å forklare hvordan det å være ansatt i akademia fungerer. Ikke frekt ment på noen måte, du viker bare veldig overrasket hver gang noen skjer annerledes enn du hadde forutsett. Det er studiekoordinator, av og til sammen med emneansvarlig, som setter eksamensdatoer. Dette gjøres gjerne i planleggingen av studieåret enten før sommeren eller tidlig i semesteret før emnet skal gå. Hos oss har vi f.eks satt alle eksamensdatoer for 25/26 i april. Da distribuerte vi også datoene til de emneansvarlige, slik at de som evt var uenig kunne si fra om det. Eksamensdatoer settes ut fra mange forhold, både ifht når emnet går og rettigheter som studenter har mtp lesetid. Så beregnes det sensurfrist og klagefrist i etterkant av det. Hos oss var siste skriftlige eksamen 13. juni, da er det egentlig frist på tre uker for sensur, men det går fint an å avtale kortere frist sånn at studentene får svaret tidligere, hos oss får de det i morgen (altså etter to uker). Så har de en uke til å be om begrunnelse, de fleste som ber om det gjør det samme dag eller dagen etter sensur, og så er det klagefrist to uker innen begrunnelse er gitt. Dvs at du kan spare deg selv for mye tid med å sensurere raskt (tiden det tar er jo lik om du har to eller tre uker på å gjøre det) og svare ut begrunnelser med en gang. De som sier ja til å være klagesensorer vet jo om at de kan komme utover sommeren, og det gjøres som regel ikke av helt nyansatte. De fleste klager ikke på karakteren hvis begrunnelsen er god og iinformativ. Når det gjelder sensur på bachelor og masteroppgaver som faller inn mot ferien, skriver vi sensorer gjerne begrunnelsen sammen på forhånd, så det bare er å publisere den når studentene spør. I wiseflow kan dette legges inn så det skjer automatisk, i Inspera må du logge på og legge det inn, men det tar to minutter. Du sier ikke noe om hvilket system dere bruker. Men ja det kan skje at det i noen tilfelles må bruke litt tid i ferien, men mye kan gjøre lettere for din egen del med å følge med på eksamensdatoer i planleggingen, sensurere og gjøre ting med en gang, og planlegge der det lar seg gjøre. Og fordelen med akademia er jo at man kan ta ferie mye mer fleksibelt enn om man jobbet i bhg eller helse. Jeg har gjort unna stort sett alle planlegging for høsten allerede, timeplan og forelesere er på plass, lagd forelesninger og eksamen, gjort ferdig læringsplattform, lagd all info til de nye studentene ect, så med unntak av litt ting som må sjekkes dagen før semesterstart, så er alt faktisk klart til høsten og krever ingenting fra meg i sommer. Jeg har sagt ja til å være klagesensor på en eksamen om noen klager, det tar meg en dag. Ellers disponerer jeg tiden min fra nå og til semesterstart akkurat som det passer meg ifht ferie, fou tid og egne prosjekter. Det samme gjør mine kolleger som er erfarne, de som er nyere har ikke funnet denne rytmen enda. Akademia er veldig selvstendig, og man må jobbe strukturert for å ikke havne i konstant etterskudd eller bruke for mye tid på feil sted, men det er en øvingssak. Anonymkode: d87fa...0b9 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Jeg har jobbet i akademia og jeg har en følelse av at dagens studenter ber om begrunnelse i hytt og pine og ønsker helst en omfattende gjennomgang av hens eksamensbesvarelse. Så klager de. For 10 år siden var det langt færre som både ba om begrunnelse og klaget. Så klart sensor og/eller emneansvarlig kan ta feil og da må man gjennom denne prosessen. Men det skjer som regel ikke med majoriteten av studentene. Dette fører til en enorm belastning av allerede overarbeidede emneansvarlige, administrative og sensorer. Som må bruke ferien sin på dette. Anonymkode: d3547...169 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni Det er bare en teknisk øvelse og legge til flere sensorer slik at det løser seg, det er derfor vi har en fantastisk studieadministrasjon. Ellers så er det sånn at vi har en særlig uavhengig stilling, og dette er prisen vi betaler for den fleksibiliteten vi har resten av året. Anonymkode: d64d9...44a
AnonymBruker Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det du som lagde tråd er tidligere i år og ikke forstod timefordelingen på arbeidsplan ifm emner som går på høsten men mp planlegges på våren? I så fall foreslår jeg at du får noen erfarne folk på seksjonen/instituttet ditt til å forklare hvordan det å være ansatt i akademia fungerer. Ikke frekt ment på noen måte, du viker bare veldig overrasket hver gang noen skjer annerledes enn du hadde forutsett. Det er studiekoordinator, av og til sammen med emneansvarlig, som setter eksamensdatoer. Dette gjøres gjerne i planleggingen av studieåret enten før sommeren eller tidlig i semesteret før emnet skal gå. Hos oss har vi f.eks satt alle eksamensdatoer for 25/26 i april. Da distribuerte vi også datoene til de emneansvarlige, slik at de som evt var uenig kunne si fra om det. Eksamensdatoer settes ut fra mange forhold, både ifht når emnet går og rettigheter som studenter har mtp lesetid. Så beregnes det sensurfrist og klagefrist i etterkant av det. Hos oss var siste skriftlige eksamen 13. juni, da er det egentlig frist på tre uker for sensur, men det går fint an å avtale kortere frist sånn at studentene får svaret tidligere, hos oss får de det i morgen (altså etter to uker). Så har de en uke til å be om begrunnelse, de fleste som ber om det gjør det samme dag eller dagen etter sensur, og så er det klagefrist to uker innen begrunnelse er gitt. Dvs at du kan spare deg selv for mye tid med å sensurere raskt (tiden det tar er jo lik om du har to eller tre uker på å gjøre det) og svare ut begrunnelser med en gang. De som sier ja til å være klagesensorer vet jo om at de kan komme utover sommeren, og det gjøres som regel ikke av helt nyansatte. De fleste klager ikke på karakteren hvis begrunnelsen er god og iinformativ. Når det gjelder sensur på bachelor og masteroppgaver som faller inn mot ferien, skriver vi sensorer gjerne begrunnelsen sammen på forhånd, så det bare er å publisere den når studentene spør. I wiseflow kan dette legges inn så det skjer automatisk, i Inspera må du logge på og legge det inn, men det tar to minutter. Du sier ikke noe om hvilket system dere bruker. Men ja det kan skje at det i noen tilfelles må bruke litt tid i ferien, men mye kan gjøre lettere for din egen del med å følge med på eksamensdatoer i planleggingen, sensurere og gjøre ting med en gang, og planlegge der det lar seg gjøre. Og fordelen med akademia er jo at man kan ta ferie mye mer fleksibelt enn om man jobbet i bhg eller helse. Jeg har gjort unna stort sett alle planlegging for høsten allerede, timeplan og forelesere er på plass, lagd forelesninger og eksamen, gjort ferdig læringsplattform, lagd all info til de nye studentene ect, så med unntak av litt ting som må sjekkes dagen før semesterstart, så er alt faktisk klart til høsten og krever ingenting fra meg i sommer. Jeg har sagt ja til å være klagesensor på en eksamen om noen klager, det tar meg en dag. Ellers disponerer jeg tiden min fra nå og til semesterstart akkurat som det passer meg ifht ferie, fou tid og egne prosjekter. Det samme gjør mine kolleger som er erfarne, de som er nyere har ikke funnet denne rytmen enda. Akademia er veldig selvstendig, og man må jobbe strukturert for å ikke havne i konstant etterskudd eller bruke for mye tid på feil sted, men det er en øvingssak. Anonymkode: d87fa...0b9 Takk for langt og godt svar. Nei, jeg har ikke stilt spørsmål om jobb i akademia tidligere her, derfor jeg fikk "sjokk" nå🤣 Anonymkode: 74153...a2a
AnonymBruker Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er bare en teknisk øvelse og legge til flere sensorer slik at det løser seg, det er derfor vi har en fantastisk studieadministrasjon. Ellers så er det sånn at vi har en særlig uavhengig stilling, og dette er prisen vi betaler for den fleksibiliteten vi har resten av året. Anonymkode: d64d9...44a Jeg har ikke en særlig uavhengig stilling. Jeg er førsteamanuensis. «Særlig uavhengig stilling» misbrukes ofte, også i akademia. Anonymkode: e97f9...78e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå