AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Som skoleflink fikk jeg veldig god uttelling, fordi det var lett å se at jeg lå et hestehode foran alle andre i klassen. Men om AI hadde eksistert den gangen, hadde ikke lærerne klart å skille mine prestasjoner fra de som bare printet ut noe fra AI i siste liten. Jeg synes derfor synd på dagens skolefklinke. Som får sine prestasjoner druknet i all AI-en. Og de får null uttelling for sine evner. Hva vil dette gjøre med de skoleflinke elevene? De er kanskje de dyktigste til å bruke AI. Kanskje det er måten å skille seg ut. Rett og slett ved de bruker AI bedre enn sine dårlige enn sine medelever. Men det er fortstatt en risiko for at de skoleflinke vil bli demotiverte og gi opp. Skolene må raksest mulig endre måten elever blir målt på, slik at det er på linje med teknologien. Anonymkode: c542e...48d
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni AI er jo hjernedød, jeg skjønner ikke helt hvordan det brukes i skolen? Hver gang jeg spør den om noe faktabasert er det stort sett riv ruskende galt? Anonymkode: 90402...e6e 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): AI er jo hjernedød, jeg skjønner ikke helt hvordan det brukes i skolen? Hver gang jeg spør den om noe faktabasert er det stort sett riv ruskende galt? Anonymkode: 90402...e6e Hehe, jeg skjønner frustrasjonen—du er ikke alene om å føle det sånn. AI treffer ikke alltid blink, og hvis man møter på feil, halvsannheter eller rene bomskudd noen ganger, så er det helt naturlig å lure på hvordan i all verden dette skal brukes i skolen. Sannheten er: AI er et verktøy, ikke en erstatning for kunnskap eller kritisk tenkning. Når den brukes riktig, kan den: Hjelpe elever med å utforske ideer, skriveutkast og få forklaringer på et nivå tilpasset dem Assistere lærere med å lage prøver, oppgaver og tilpasse undervisningen Være en sparringpartner for diskusjoner, analyser og problemløsing Men det krever at man bruker AI kritisk og bevisst—akkurat som man bør gjøre med innhold man finner på nettet eller i bøker. Når AI gir feil, så er det ofte fordi den ikke skjønner kontekst godt nok, eller fordi den ikke har søkt opp oppdatert informasjon riktig. Og ja, noen ganger bare bommer den. Det er ikke perfekt, og det er viktig å vite hva det ikke kan like mye som hva det kan. Kanskje man heller burde lære elever å bruke AI som en digital læremakker de må granske, dobbeltsjekke og utfordre—i stedet for å stole blindt på den. Anonymkode: 159c7...7de 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Spør "AI" om noe politisk kontroversielt så forstår du at det er helt hjernedødt. Anonymkode: af0d5...8a5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #5 Skrevet 19. juni Husk at lærerne i den moderne skolen (og alle andre som leser aktivt) med letthet klarer å skille tekst som er skrevet av kunstig intelligens og tekst som er skrevet av mennesker på 5 sekunder. Anonymkode: 7c45d...057
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå