AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Fikk vite i dag at "skolegeniet" (😬😅) mitt innrømte til meg at gjennom cirka 1 år så har han brukt chatgpt til å gjøre alle leksene og innleveringene. Noe han har fått gode karakterer på. Kudos for ærligheten og han innrømte det fordi jeg og barnefar snakket om hvor skeptiske vi var til AI, og da tok han opp dette. Kjenner jeg kan så lite om dette så vet ikke hvor jeg skal starte. Er det liksom vanlig at det gjøres på denne måten nå? Er redd chatgpt blir en bjørnetjeneste for han liksom, alt for enkelt der og da. Anonymkode: 1b9e8...325
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Det er jo ikke greit. Hadde fjernet nett når han skal gjøre lekser heretter. Det er ikke vanlig. Og du lærer ingenting. Anonymkode: 5be26...904 16 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Blir gøy på prøver og på eksamen når det fremkommer at ungen egentlig er idiot Anonymkode: b2619...7b3 24 12
Fountaine Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Er lærerne på skolen så lite informert om Chat GPT at de ikke klarer å gjennomskue det? Virkelig? 21 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Du må såklart rose for ærligheten, men at han må huske at skole og vurderinger er til for å lære og måle læring. Så han får kanskje gode karakterer, men han mister jo alle muligheter på å få tilbakemelding og så bli bedre. Og når han da kommer på vgs eller universitetet og må skrive selv har han jo mistet all mulighet til å bli bedre Få han heller til å lære å bruke chatgpt riktig: at den kan hjelpe med ideer og å komme igang. Gi tilbakemelding. Og ikke minst forklare ting som virker vanskelig i fag eller som man bare lærere forenklet (så lenge man vurderer svarene kritisk). Og så kan du jo minne på at konsekvensene for å bli tatt i juks senere blir mer og mer alvorlig, og at man ikke alltid blir advart på forhånd. Kjipt å bli utestengt av universitetet fordi man får vane å gjøre ting enklest mulig. Anonymkode: 8a2f7...c09 7 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Det kan jo være ganske motiverende! Han burde skrive inn alle oppgavene fra boken inn i chatgpt og så forsøke å svare ganske likt selv. Det er ikke noe mer juks enn de som har høyt utdannede, engasjerte foreldre som får minst et par karakterer høyere helt gratis. Anonymkode: 43f4b...3e2 4 1
bitmog Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Fountaine skrev (1 minutt siden): Er lærerne på skolen så lite informert om Chat GPT at de ikke klarer å gjennomskue det? Virkelig? Er faktisk blitt ganske så vanskelig.... Kan skrive "formuler teksten som en 10-12 åring som ikke skrive så godt, og få det til og høres ungdommelig ut i språket, skriv med litt feil ordforråd, skrivefeil og noe slurv. Miks. Bruk disse tekstene som referanse" så er veldig mye gjort. Selv de mest avanserte verktøyene vil slite, og lærere skal også være forsiktig med å feil bedømme elevene. Men, ja, dette er juks. 13 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni Helt umulig for lærere å finne utav om eleven er smart nok til å krydre innholdet fra AI'en med eget språk. Men alt vil komme for en dag på eksamen. Der vil avvikene avsløres. Med mindre han faktisk lærer fra chatgpt-tekstene. Anonymkode: f4894...bff 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Det er rart han ikke har blitt tatt for det. Jeg avdekker fort om elvene har brukt dette. Det er ikke deres språk. Jeg ville snakket med han om at dette er juks. Det er greit å bruke det som et hjelpemiddel, men han må skrive med egne ord. Dersom han blir tatt for dette kan konsekvensen være nedsatt karakter i adferd. ved høyere utdanning kan han bli kastet ut og utestengt. Veldig fint at han delte dette med dere, så dere kan hjelpe han med å bruke det riktig. Anonymkode: 66aad...a6f 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt umulig for lærere å finne utav om eleven er smart nok til å krydre innholdet fra AI'en med eget språk. Men alt vil komme for en dag på eksamen. Der vil avvikene avsløres. Med mindre han faktisk lærer fra chatgpt-tekstene. Anonymkode: f4894...bff Kan også mate AI-en med egne tidligere tekster slik at den forstår hvordan du skriver. Anonymkode: 34ac7...5ec 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er rart han ikke har blitt tatt for det. Jeg avdekker fort om elvene har brukt dette. Det er ikke deres språk. Jeg ville snakket med han om at dette er juks. Det er greit å bruke det som et hjelpemiddel, men han må skrive med egne ord. Dersom han blir tatt for dette kan konsekvensen være nedsatt karakter i adferd. ved høyere utdanning kan han bli kastet ut og utestengt. Veldig fint at han delte dette med dere, så dere kan hjelpe han med å bruke det riktig. Anonymkode: 66aad...a6f Jeg leverte de samme stilene år etter år gjennom ungdomsskolen, videregående og høyskolen. Ingen som oppdaget det. Anonymkode: 34ac7...5ec 3
Fighter83 Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Fikk vite i dag at "skolegeniet" (😬😅) mitt innrømte til meg at gjennom cirka 1 år så har han brukt chatgpt til å gjøre alle leksene og innleveringene. Noe han har fått gode karakterer på. Kudos for ærligheten og han innrømte det fordi jeg og barnefar snakket om hvor skeptiske vi var til AI, og da tok han opp dette. Kjenner jeg kan så lite om dette så vet ikke hvor jeg skal starte. Er det liksom vanlig at det gjøres på denne måten nå? Er redd chatgpt blir en bjørnetjeneste for han liksom, alt for enkelt der og da. Anonymkode: 1b9e8...325 Blir jo spennende å se om barnet blir en del av de som ikke tar eksamen siste året på ungdomsskolen da... Skummelt å ta en eksamen når man ikke kan bruke chatgpt til hjelp. 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Flott at han er så smart at han bruker AI synes jeg Anonymkode: 115b0...4bb 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Ungdomsskole-lekser er så enkle at man ikke burde trenge verken AI eller Google til å gjøre dem. Hadde du vært stolt om du hadde brukt AI til å regne ut 2+2? Jeg hadde vært seriøst bekymret for iq-nivået. Anonymkode: 62fde...488 8 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Fikk vite i dag at "skolegeniet" (😬😅) mitt innrømte til meg at gjennom cirka 1 år så har han brukt chatgpt til å gjøre alle leksene og innleveringene. Noe han har fått gode karakterer på. Kudos for ærligheten og han innrømte det fordi jeg og barnefar snakket om hvor skeptiske vi var til AI, og da tok han opp dette. Kjenner jeg kan så lite om dette så vet ikke hvor jeg skal starte. Er det liksom vanlig at det gjøres på denne måten nå? Er redd chatgpt blir en bjørnetjeneste for han liksom, alt for enkelt der og da. Anonymkode: 1b9e8...325 Og du vil vi skal tro at ingen lærer har oppdaget et så omfattende juks gjennom et helt år? Nei, finn på en mer troverdig skrøne. Lærer kan være dumme, men så stokk dumme er de ikke. Anonymkode: 74b07...e41 1
bitmog Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og du vil vi skal tro at ingen lærer har oppdaget et så omfattende juks gjennom et helt år? Nei, finn på en mer troverdig skrøne. Lærer kan være dumme, men så stokk dumme er de ikke. Anonymkode: 74b07...e41 Tydeligvis 🤔? Er jo en kjempe utfordring dette med chatgpt. Ekstremt invaderende og tillitsvekkende å mistenke noen for juks hvis det beviselig ikke er det. Hvorfor skulle man skrøne om noe sånt? Er jo ikke noe nytt at mange jukser seg gjennom et skoleår eller flere, så naiv er du vell ikke? 2 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni Er det så mye verre enn de som pugget seg gjennom skolen før i tiden? De lærte ikke så mye, bare kunne gjengi det som var skrevet av andre. Anonymkode: 7f814...ae6 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #20 Skrevet 19. juni Er sie, du bist, og mein han ist tot er det jeg husker fra ungdomskol n. Og det er det. Anonymkode: a9110...696
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå