Gå til innhold

Han er ikke over eksen sin, blir noen menn aldri det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke i et fast forhold, og han har ikke sagt han er forelsket i sin eks. Det er to år siden hun gjorde det slutt og de var bare sammen i to år.
Vi har dealet i ca åtte måneder nå, eksen er av og til rundt. Han har villet holde oss hemmelig for henne. Og han har sagt ting som "hun er så dritpen, hun kan få hvem hun vil" til meg. Dette får meg jo til å føle meg elendig, jeg kan aldri nå opp til eksen i hans øyne, åpenbart.
Vet jeg bare burde kutte det hele, samtidig har jeg vel hatt et håp om at han skulle begynne å like meg bedre, da, for vi har topp kjemi, strålende sex osv. Men er det litt vanligere at noen menn bare forguder dama de ble dumpet av? Hadde det vært meg, hadde jeg vært så utrolig over en jeg ble dumpet av for to år siden, men føler han aldri vil/klarer å komme seg videre.
Jeg vet bør stoppe dette situasionship'et for selvfølelsens skyld, men har også lyst til å si han noen sannhetsens ord før det om hvordan man snakker om ekser til nye sexpartnere. Lurer på om det er en hersketeknikk eller han bare erså dum at han tror han er ærlig når han sier sånt?
 Vet ikke helt hva jeg håper på å få av respons på dette, kanskje at noen har vært i litt lignende situasjon selv og hvordan man kommer seg videre?

Anonymkode: 55e7e...914

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen er sånn, ja. Rart at han holder kontakten med henne. Da kommer han seg jo aldri videre.

Anonymkode: c6ba8...374

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i dine sko og det ble et rent helvete. Jeg ville absoiutt gått tidligere hvis jeg var deg. Da kan det hende du blir hun han setter på en pidestall i stedet, for neste... men så lenge du er med han, er det forrige eks som dumpa han som han vil lengte mot. Han vil nok aldri innrømme det. 

Anonymkode: baae1...9a8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Noen folk er bare slik virker det som. Og de gir seg sjeldent også når de først får en hang up. I ‘beste’ fall mangler han sosiale antenner, i værste fall er han følelsesmessig investert et annet sted. Begge deler hadde nok gjort at jeg ikke ville fortsatt relasjonen som jo er relativt ny. Og å skulle holde en relasjon hemmelig for andre voksne er jo i seg selv helt sykt merkelig. 

Anonymkode: 2a10c...888

• Liker 6
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi er ikke i et fast forhold, og han har ikke sagt han er forelsket i sin eks. Det er to år siden hun gjorde det slutt og de var bare sammen i to år.
Vi har dealet i ca åtte måneder nå, eksen er av og til rundt. Han har villet holde oss hemmelig for henne. Og han har sagt ting som "hun er så dritpen, hun kan få hvem hun vil" til meg. Dette får meg jo til å føle meg elendig, jeg kan aldri nå opp til eksen i hans øyne, åpenbart.
Vet jeg bare burde kutte det hele, samtidig har jeg vel hatt et håp om at han skulle begynne å like meg bedre, da, for vi har topp kjemi, strålende sex osv. Men er det litt vanligere at noen menn bare forguder dama de ble dumpet av? Hadde det vært meg, hadde jeg vært så utrolig over en jeg ble dumpet av for to år siden, men føler han aldri vil/klarer å komme seg videre.
Jeg vet bør stoppe dette situasionship'et for selvfølelsens skyld, men har også lyst til å si han noen sannhetsens ord før det om hvordan man snakker om ekser til nye sexpartnere. Lurer på om det er en hersketeknikk eller han bare erså dum at han tror han er ærlig når han sier sånt?
 Vet ikke helt hva jeg håper på å få av respons på dette, kanskje at noen har vært i litt lignende situasjon selv og hvordan man kommer seg videre?

Litt usikker på hvorfor du tenker at det skulle være hersketeknikk? Ut i fra hva du skriver så virker det som om han ennå sliter med bruddet og har et håp om at hun skal komme tilbake til han. Du sier jo selv at du vet hva du må gjøre - du burde ende det og gå videre, for selvfølelsen sin skyld og før du blir for følelsesmessig investert. Det er jo utrolig vondt for deg, at han er så hengt opp i henne og at han hele veien velger henne, når du lengter etter at han skal velge deg. :) Men med 8 måneder, som dere har hatt kontakt, har du aldri nevnt til han at du finner dette vanskelig? Det fremstår som litt rart for meg..? Det må jo være noe som dere burde ha snakket om. 

Endret av Blått
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har hatt et brudd som var veldig vanskelig for meg, og jeg merket at jeg lengtet tilbake til henne når jeg var på vei inn i nye relasjoner, og trakk meg da ut. Jeg måtte jobbe med meg selv, og klarte å få henne ut av livet mitt. Uavhengig av det, så pratet jeg aldri om henne med nye relasjoner, og når jeg traff på min nåværende partner, så har jeg aldri lengtet tilbake selv om jeg kan tenke på henne iblant, uten at jeg ville gått tilbake om muligheten kom. 

Men søk etter en god relasjon der du føler deg bra. Et forhold skal gjøre deg bedre, ikke slik som dette. Og si det til han at han må komme seg ut av skyggen til sin eks om han skal komme videre i livet. Hun er nok helt sikkert ferdig med han

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Noen menn" kommer aldri over eksen sin. På samme måte som "noen kvinner" ikke kommer over eksen sin.

Folk og situasjoner er forskjellige. 

Din date virker hekta på eksen samtidig som han virker umoden sosialt/emosjonelt siden han sier sånne ting i ditt påhør. 

Anonymkode: 52dc9...2a7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere for veldig fine svar! Vi har snakket noe om dette, hvor han mente jeg var sjalu på henne, med god grunn, vil jeg jo egentlig si! Han ser ikke helt hvordan han virker. Og jeg har tenkt jeg kan ha dette casualt, men kjenner nå at det gir meg mindreverdighetsfølelse å aldri kunne være så bra som henne for ham. Han sier han er over henne, men alt han gjør og hvordan han oppfører seg og snakker om henne viser noe annet.
Ja, jeg må bare komme meg ut, men si det til han før jeg går, at det der bør han jobbe med for sin egen del.
Han er følelsesmessig umoden, vil jeg absolutt si, og jeg har vel funnet meg i altfor mye allerede.
Jeg forventet ikke noe sånt da jeg gikk inn i det, trodde virkelig man var ferdig bearbeida etter 1,5 år, sånn er jeg, i hvert fall, jeg setter ikke tidligere partnere opp på pidestall, det blir jo slutt for en grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Høres litt ut som at du bare er en som holder senga hans varm mens han venter på henne eller noe bedre dessverre.

Jeg hadde ikke gått for en som var så opphengt i en annen dame. 

Anonymkode: cdeb9...385

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen blir aldri det. 

Jeg er kvinne og ikke helt over min siste eks. Men går ikke rundt og snakker om han til nye. Nå går jeg heller ikke ut med noen nye. Jeg må være helt over han før jeg er klar for det.

Anonymkode: 22751...33d

AnonymBruker
Skrevet

jeg ville ikke orket om jeg var deg, jeg ville latt meg selv gå videre selv om det var vondt i starten. 

Anonymkode: 51145...b58

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk dere for veldig fine svar! Vi har snakket noe om dette, hvor han mente jeg var sjalu på henne, med god grunn, vil jeg jo egentlig si! Han ser ikke helt hvordan han virker. Og jeg har tenkt jeg kan ha dette casualt, men kjenner nå at det gir meg mindreverdighetsfølelse å aldri kunne være så bra som henne for ham. Han sier han er over henne, men alt han gjør og hvordan han oppfører seg og snakker om henne viser noe annet.
Ja, jeg må bare komme meg ut, men si det til han før jeg går, at det der bør han jobbe med for sin egen del.
Han er følelsesmessig umoden, vil jeg absolutt si, og jeg har vel funnet meg i altfor mye allerede.
Jeg forventet ikke noe sånt da jeg gikk inn i det, trodde virkelig man var ferdig bearbeida etter 1,5 år, sånn er jeg, i hvert fall, jeg setter ikke tidligere partnere opp på pidestall, det blir jo slutt for en grunn.

Jeg tror du skal la være å si noen sannhetens ord til han. Her så legger han skylden over på deg, og som du sier så forstår han ikke hvordan dette påvirker deg. Inntrykket jeg får, når du forteller om han, er at han bare kommer til å klandre deg, men å si til han at kanskje burde jobbe med å komme seg over eksen kan funke fint :) 

Det er jo naturlig at man kjenner på mindreverdighetsfølelser, når noen forteller deg sånt. Selv om det er noe som skal være "casual" så er det likevel fint at de har folkeskikk i øyeblikket. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Dette må være hersketeknikk. Virker ikke normalt å være forelska i eksen etter to år. Og om han hadde vært det, ville han vært litt flau og holdt det hemmelig. 
Dette er å holde deg nede, at du skal føle seg usikker og stadig forsøke å leve opp til å være bedre enn eksen. Skikkelig bedritten kvalm oppførsel. 
Les på triangulering innen narsissisme og dump han skikkelig!! 

Husk en mann som elsker deg er redd for å såre følelsene dine. Han her sårer deg med vilje. 

Anonymkode: a942f...5c6

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er tøft av deg å bruke tid på det. Det er jo de siste ordene du skal lytte til. 

Kan du finne en annen attraktiv mann, en mann som ikke har hatt kjæreste?

Anonymkode: 405a4...bf7

AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe slik at han aldri kommer over eksen, men det er ingen fasit. Noen bruker kortere tid, noen bruker lengre og enkelte kan bruke veldig lang tid. Det du selv bør fokusere på er om han faktisk er ferdig med tidligere forhold, noe det høres ut som han ikke er.

Anonymkode: a05cc...31b

AnonymBruker
Skrevet

De mennene som ikke er over Xen finner ofte erstatninger. Dvs en kjæreste som kan ligne på Xen. Det har jeg observert.

Anonymkode: 5114c...fb9

Skrevet

Nei, fortiden er jo en del av nåtiden. På samme måte som seksuell fortid alltid vil være der vil også emosjonell være det. Jeg kommer aldri til å miste alt av følelser for eksene mine. Peesonlig synes jeg det er fint. Jeg er takknemlig over å ha vært med bra mennesker. Det er vel egentlig verre om man møter en som har vært dårlig til å velge tidligere partnere?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 23.04):

Hvis hun brått sier at hun vil ha han tilbake så kommer du til å bli dumpa kjapt. Og deretter omtalt som noe useriøst han hadde, gal etter han, han skjønner ikke hvorfor du henger etter han, etc. 

Du er bare noe han har mens han venter på henne/noe "bedre." 

Dumt at du kaster bort all denne tiden på han. Det finnes sikkert en du kan få alt av, med en gang, men han finner du ikke så lenge du tror du en dag vil bli elsket at han her. 

Anonymkode: 3a1f7...614

AnonymBruker
Skrevet
Majer skrev (24 minutter siden):

Nei, fortiden er jo en del av nåtiden. På samme måte som seksuell fortid alltid vil være der vil også emosjonell være det. Jeg kommer aldri til å miste alt av følelser for eksene mine. Peesonlig synes jeg det er fint. Jeg er takknemlig over å ha vært med bra mennesker. Det er vel egentlig verre om man møter en som har vært dårlig til å velge tidligere partnere?

Men det er en forskjell på å ha vært med bra partnere man er emosjonelt ferdige med og kommet dit at man selvfølgelig kan sette pris på det man hadde før, kontra det å ikke være emosjonelt ferdig med tidligere forhold. Er man ikke det, så er det som regel en dårlig ide å gå inn i et nytt forhold.

Anonymkode: a05cc...31b

Skrevet (endret)

Jeg har blitt konfrontert med at jeg "alltid" prata så varmt om eksen.

Ex1 var mitt første skikkelige forhold i voksenlivet, første dama jeg dro på ferietur sammen med, første dama jeg fikk tradisjoner med.

Så etter å ha flakket noen år etter det ble slutt med henne, og kun hatt korte romanser traff jeg da Ex2 som jeg holdt sammen med i maange år. Og de gangene vi passerte steder jeg hadde vært før tenkte jeg det var naturlig å fortelle om det. Det kunne komme opp ting vi hadde gjort med hennes barn, og hvordan vi pussa opp hus osv.. Situasjoner der sånt kom opp ut av det blå. Jeg hadde ikke noe vondt å si om henne, selv om det var en grunn til at det ble slutt.

Så jeg ble litt satt ut av sjalusien og reaksjonen. Så da måtte jeg endre meg, og nevnte jeg henne knapt, og passa på å ikke like noe fra den kanten i sosiale medier og gikk lange omveier på kjøpesenteret hvis jeg rakk det - så vi ikke skulle treffes - for da ble jeg studert nøye og hadde selvsagt blitt "rar" etterpå. Til og med om vi kjørte forbi "hennes" boligområde ble jeg "rar". Etterhvert ble jeg jo rar fordi jeg prøvde så hardt å være normal. Jeg kutta ut alle felles venner (de som var hennes i første omgang,) og fikk styre om samtaler i familien der episoder fra de årene kunne komme opp. Slitsomt - og litt unødvendig.

Nå er begge ekser, og jeg har forholdsvis lite negativt å si, selv om jeg aldri i livet ville starta på nytt med noen av dem. Jeg liker å ha en grei tone, for kanskje å kunne forvente å slippe "dårlige referanser" tilbake også. Ingen av forholdene har endt i utroskap eller tøffe krangler, så hvorfor kan man ikke like dem litt - som vanlige mennesker? Og de er en del av historien min, to store kapitler i boka som har betydning for sluttpoenget.

Endret av Tekumseh79
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...