Gjest DINK2000 Skrevet 18. juni #21 Skrevet 18. juni Sukkertøy skrev (21 minutter siden): Jeg likte leiligheten i 1. etg best, men likte ikke uteplassen. Alle i etg over kan se rett ned på deg, og det ser ut som den er rett ved siden av inngangsdøren. Hvis jeg skulle bodd der hadde jeg satt opp en slags pergola for å skjerme den mer, men ikke sikkert det er lov. Ville heller ikke gått fra barnevogn ute der da det ser veldig lett ut for noen å gå inn og ta den med seg. Jeg liker selv jevnt over innholdet bedre i leiligheten i første etasjen, men lurer på om du kan ha et poeng angående den uteplassen. I følge venner som bor i borettslaget er markterassene eid av borettslaget og ikke av leilighetene i første etasje. Så det hadde vært noen saker der noen forsøkte å sette opp mer skjerming, men hadde blitt nødt til å fjerne det igjen. Klarer ikke helt å vurdere om det at dette er eid av borettslaget har noe annet å si i praksis?
AnonymBruker Skrevet 18. juni #22 Skrevet 18. juni Jeg likte best den i 3. etasje. Synes den var fines, føltes varm og koselig. Og mer privat. Anonymkode: 24b9a...a13 4
Callista Skrevet 18. juni #23 Skrevet 18. juni (endret) Jeg må innrømme at jeg ikke likte badet i leiligheten i tredje etasje. Synes det var inneklemt og upraktisk. Men smak og behag. Uansett betyr det jo også noe hvor mange kommunale leiligheter som ligger i området, så sånn sett er den i tredje etasjen kanskje mer trygg. Endret 18. juni av Callista 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #24 Skrevet 18. juni DINK2000 skrev (6 minutter siden): I følge venner som bor i borettslaget er markterassene eid av borettslaget og ikke av leilighetene i første etasje. Så det hadde vært noen saker der noen forsøkte å sette opp mer skjerming, men hadde blitt nødt til å fjerne det igjen. Klarer ikke helt å vurdere om det at dette er eid av borettslaget har noe annet å si i praksis? Det betyr at alle i borettslaget kan benytte uteplassene og at de er felles. Da hadde jeg iallfall ikke kjøpt i 1.etasje Anonymkode: a3687...d16 2
Gjest DINK2000 Skrevet 18. juni #25 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ettersom det er litt tid til visning hadde jeg tatt turen dit og hengt i området på ulike tidspunkt/dager. for å få en lfølelse av støy /aktivitetsnivå osv. Om dere er i byen allerede mener jeg,. Anonymkode: 08581...d8f Vi bor i området, så vi har vært en tur rundt om der allerede. Vi heller nok mest mot den i tredje etasje. Vi synes kanskje innholdet i den som ligger i første etasje er finere, ja, men synes vel den i tredje har en del kvaliteter som den i første etasje ikke har. Den virker rett og slett mer skjermet, i tillegg synes vi begge det er veldig fint med tregulv. Han jeg er sammen med vil helst se den i første etasje før han konkluderer, men lener seg litt mot at den blir uaktuell for ham på grunn av innsyn på uteplass, fortau under soveromsvindu, bilvei utenfor soveromsvindu og en gangvei på andre siden av bilveien i høyde med soveromsvindu.. Jeg har ikke gitt helt opp den i første etasje da. Får bare se hvordan det føles når vi er på visning
Gjest DINK2000 Skrevet 18. juni #26 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det betyr at alle i borettslaget kan benytte uteplassene og at de er felles. Da hadde jeg iallfall ikke kjøpt i 1.etasje Anonymkode: a3687...d16 Ja, det skjønner jeg. Men det er jo ingen som vil gjøre det (tror jeg, haha). De er jo inngjerdet.
AnonymBruker Skrevet 18. juni #27 Skrevet 18. juni Jeg elsker en fin uteplass som passer mitt bruk. Jeg lager sjeldent mat ute, men liker å sole meg og lese en bok på varme ettermiddager. Det hadde ikke vært aktuelt med leilighet nr 1 her. For mye innsyn. Likte begge, men jeg personlig hadde valgt nr 2. Anonymkode: 6c9e6...8b4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #28 Skrevet 18. juni Jeg hadde gått for den i første den var mer min stil, passer når man har barn og så hvis dere planlegger det så hadde jeg iallfall tatt den i første etasje. Livet er enklere når man er nær bakken både med tanke på varer og andre tjenester. Anonymkode: 35718...79b
Fru Uperfekt Skrevet 18. juni #29 Skrevet 18. juni DINK2000 skrev (42 minutter siden): Jeg liker selv jevnt over innholdet bedre i leiligheten i første etasjen, men lurer på om du kan ha et poeng angående den uteplassen. I følge venner som bor i borettslaget er markterassene eid av borettslaget og ikke av leilighetene i første etasje. Så det hadde vært noen saker der noen forsøkte å sette opp mer skjerming, men hadde blitt nødt til å fjerne det igjen. Klarer ikke helt å vurdere om det at dette er eid av borettslaget har noe annet å si i praksis? Spør megler om kjøper vil eie markterrasse så får du ja/nei et du trenger
AnonymBruker Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni Ut ifra annonsene hadde jeg uten tvil gått for nummer 1. Uteplassen er faktisk brukende til noe. Og den direkte inngangen er gull når ting skal bæres inn. Den er penere, mindre slitt og har et bad dere ikke trenger gjøre noe med på lenge. I tillegg har du ingen under deg så trenger ikke tenke på lyd som går ned. Anonymkode: d61c2...2a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det betyr at alle i borettslaget kan benytte uteplassene og at de er felles. Da hadde jeg iallfall ikke kjøpt i 1.etasje Anonymkode: a3687...d16 Neida, det betyr ikke det. Det er kun eier av boenheten som bruker den. Men det betyr at man ikke står fritt til å sette opp nye ting på området eller gjøre store endringer uten godkjenning. Anonymkode: d792e...578 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni Jeg synes ikke det er så rart at de er priset likt. Noen foretrekker høyere opp i etasjene, og ville aldri kjøpt i første etasje. Enkelte steder kan det gjenspeiles i prisen, og prisen blir høyere jo høyere opp i blokka man kommer. Særlig om det også er snakk om utsikt. Men du har også de kjøperne som gjerne vil ha først etasje eller trappefri adkomst. Jeg er en av de - med barn og dyr er det gull verdt med markterrasse og port rett ut, så jeg ville bydd like mye for en leilighet i første etasje som en høyere opp. Anonymkode: d792e...578 1
Gjest DINK2000 Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni Fru Uperfekt skrev (9 timer siden): Spør megler om kjøper vil eie markterrasse så får du ja/nei et du trenger Svaret på dette var at borettslaget teknisk sett eier markterassene
AnonymBruker Skrevet 19. juni #35 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det betyr at alle i borettslaget kan benytte uteplassene og at de er felles. Da hadde jeg iallfall ikke kjøpt i 1.etasje Anonymkode: a3687...d16 Borettslag eier alltid hele eiendommen. Hele borettslagmodellen er nettopp det at borettslaget eier eiendommen. Andelseiere kjøper bruksrett til en andel. At eiendommen er eid av borettslaget er IKKE det samme som at det er fellesarealer som kan benyttes av alle. Men det er også helt vanlig at man ikke kan montere all mulig skjerming og lignende utvendig i ett borettslag. Man står sjeldent fritt til å sette opp skjerminger, innglassering, pergola, varmepumper, og lignende selv om man har bruksrett. Anonymkode: 29386...70d 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #36 Skrevet 19. juni Jeg likte den i første etasje best. Finere jevnt over, mindre som kan gå galt, slipper mye bæring og bra uteplass. Har bodd i høy førsteetasje selv, og opplevde aldri noe ubehagelig. Hos oss var det de i andre etasje som fikk innbrudd, fordi de gjerne gikk fra med balkongdøren åpen. Anonymkode: 8c04b...52b
Gjest DINK2000 Skrevet 19. juni #37 Skrevet 19. juni (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ut ifra annonsene hadde jeg uten tvil gått for nummer 1. Uteplassen er faktisk brukende til noe. Og den direkte inngangen er gull når ting skal bæres inn. Den er penere, mindre slitt og har et bad dere ikke trenger gjøre noe med på lenge. I tillegg har du ingen under deg så trenger ikke tenke på lyd som går ned. Anonymkode: d61c2...2a7 Har nå lest gjennom tilstandsrapportene på nytt. Badet på den i første har lagt flis-på-flis pga. ødelagte varmekabler i 2019 og får allerede mange av de samme merknadene på slitasje, så jeg tenker at den forskjellen har mindre betydning. Det er et penere bad ja, men det er overflateoppusset. Endret 19. juni av DINK2000
Gjest DINK2000 Skrevet 19. juni #38 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes ikke det er så rart at de er priset likt. Noen foretrekker høyere opp i etasjene, og ville aldri kjøpt i første etasje. Enkelte steder kan det gjenspeiles i prisen, og prisen blir høyere jo høyere opp i blokka man kommer. Særlig om det også er snakk om utsikt. Men du har også de kjøperne som gjerne vil ha først etasje eller trappefri adkomst. Jeg er en av de - med barn og dyr er det gull verdt med markterrasse og port rett ut, så jeg ville bydd like mye for en leilighet i første etasje som en høyere opp. Anonymkode: d792e...578 Jeg tenkte at det var rart fordi jeg har sett på hva leilighetene selges for i det borettslaget. Alle leilighetene er like i størrelse. Og det er konsekvent slik at leilighetene i første etasje selges billigere enn dem som er opp i etasjene. Men jeg skjønner at løsningen i første etasje er mer tiltalende for småbarnsforeldre.
Gjest DINK2000 Skrevet 19. juni #39 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Borettslag eier alltid hele eiendommen. Hele borettslagmodellen er nettopp det at borettslaget eier eiendommen. Andelseiere kjøper bruksrett til en andel. At eiendommen er eid av borettslaget er IKKE det samme som at det er fellesarealer som kan benyttes av alle. Men det er også helt vanlig at man ikke kan montere all mulig skjerming og lignende utvendig i ett borettslag. Man står sjeldent fritt til å sette opp skjerminger, innglassering, pergola, varmepumper, og lignende selv om man har bruksrett. Anonymkode: 29386...70d Snakket like gjerne med borettslaget. De skriver: "De siste årene har styret sett at det har oppstått en del misforståelser knyttet til markterassene, da særlig i forbindelse med kjøp av ny leilighet. Markterassen er en del av borettslagets fellesareal og leilighetene har ingen eksklusiv bruksrett selv om det selvfølgelig er naturlig at de aktiv bruker disse." Så disse markterassene er fellesarealer og tilhører ikke leilighetene. Men igjen, for meg virker dette å være en uviktig detalj?
Gjest DINK2000 Skrevet 19. juni #40 Skrevet 19. juni DINK2000 skrev (29 minutter siden): Jeg tenkte at det var rart fordi jeg har sett på hva leilighetene selges for i det borettslaget. Alle leilighetene er like i størrelse. Og det er konsekvent slik at leilighetene i første etasje selges billigere enn dem som er opp i etasjene. Men jeg skjønner at løsningen i første etasje er mer tiltalende for småbarnsforeldre. Vi har jo 4-5 års perspektiv her, så jeg tenker jo litt på her også hva vi får solgt den i første etasje for om 5 år også. Jeg synes da den i tredje etasje virker som en mye bedre investering til den prisen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå