Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. juni Populært innlegg #1 Skrevet 18. juni Jeg har to fine tantebarn. Men begge to går for lut og kaldt vann hos begge foreldre. Mitt bror er skilt og barna bor 50/50 hos han og moren deres. Det går sport i å bruke minst mulig penger på barna i begge hjemme, barna går utelukkende i gratis nedarva klær, alt av utstyr er hentet gratis/kjøpt brukt. Dette gjelder begge hjem, foreldrene kaller dette «bærekraftig» og «miljøvennlig». Men dette gjelder tydeligvis ikke de to, både bror og ekskona kjøper seg nye klær, drar på dyre restauranter og reiser. Møtte nylig bror på tur i flunkende ny skalljakke til flere tusen. I sommer reiser både ekskona og bror på dyre utenlandsturer, mens barna blir hjemme, i år som i fjor, og året før det igjen. Ungene har aldri reist på ferie, utenom den ene turen til syden for 5 år siden, som besteforeldrene spanderte. Barna er alltid hjemme i alle ferier, og nå sier de at de ikke gidder å ønske seg ting, fordi de får det ikke uansett. I mens bror og ekskona skryter av at de lever livet annenhver uke. Alt av utflukter, ferier, og restaurantbesøk blir lagt til de ukene barna ikke er der. Begge to har sine respektive kjærester som de «nyter livet med» (deres ord). Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det? På den ene siden er dette strengt tatt ikke min sak, men samtidig synes jeg det er kjipt å se barna lide. De får ingenting, mens foreldre unner seg alt. Jeg har dessverre ikke økonomi til å spandere på dem noe ferie, jeg heller. Men skulle gjerne gjort det hvis jeg hadde råd. Anonymkode: 9d1f9...58c 51
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Hadde ristet litt vett i broren min om det var min bror. Har du tatt opp dette med han i det hele tatt? Anonymkode: 7ac98...347 12 1 21
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde ristet litt vett i broren min om det var min bror. Har du tatt opp dette med han i det hele tatt? Anonymkode: 7ac98...347 Enig. Jeg hadde sagt min ærlige mening. Anonymkode: 2d45f...774 12 1 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde ristet litt vett i broren min om det var min bror. Har du tatt opp dette med han i det hele tatt? Anonymkode: 7ac98...347 Ja, jeg har prøvd. Men han ser ikke seg selv, dessverre. Eller rette sagt, han ser kun seg selv. Bror mener barna har det toppers så lenge de har mat, drikke og reine klær. Og de har jo alt det de trenger, bare at alt er nedarvet og brukt. Så kommer han med bærekraft og miljøhensyn. Og den klassiske: «Vi har det kjempetrivelig på telttur». Det at ungene i år har tryglet om å få slippe å dra på den samme teltturen, nevner han ikke med ett ord. Anonymkode: 9d1f9...58c 12
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Hadde nok synget ut og sagt meningen min. Om jeg var tante. Trist hvordan noen holder på😢 årene med barna går jo så fort❤️😢 Anonymkode: 28c45...88f 4 10
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har to fine tantebarn. Men begge to går for lut og kaldt vann hos begge foreldre. Mitt bror er skilt og barna bor 50/50 hos han og moren deres. Det går sport i å bruke minst mulig penger på barna i begge hjemme, barna går utelukkende i gratis nedarva klær, alt av utstyr er hentet gratis/kjøpt brukt. Dette gjelder begge hjem, foreldrene kaller dette «bærekraftig» og «miljøvennlig». Men dette gjelder tydeligvis ikke de to, både bror og ekskona kjøper seg nye klær, drar på dyre restauranter og reiser. Møtte nylig bror på tur i flunkende ny skalljakke til flere tusen. I sommer reiser både ekskona og bror på dyre utenlandsturer, mens barna blir hjemme, i år som i fjor, og året før det igjen. Ungene har aldri reist på ferie, utenom den ene turen til syden for 5 år siden, som besteforeldrene spanderte. Barna er alltid hjemme i alle ferier, og nå sier de at de ikke gidder å ønske seg ting, fordi de får det ikke uansett. I mens bror og ekskona skryter av at de lever livet annenhver uke. Alt av utflukter, ferier, og restaurantbesøk blir lagt til de ukene barna ikke er der. Begge to har sine respektive kjærester som de «nyter livet med» (deres ord). Jeg vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til det? På den ene siden er dette strengt tatt ikke min sak, men samtidig synes jeg det er kjipt å se barna lide. De får ingenting, mens foreldre unner seg alt. Jeg har dessverre ikke økonomi til å spandere på dem noe ferie, jeg heller. Men skulle gjerne gjort det hvis jeg hadde råd. Anonymkode: 9d1f9...58c Forferdelig.. Noen er desverre slik.. Har ett vennepar som har barn begge to, men prioriterer seg selv ,syden, byturer, ut å spise omtrent hver helg. Dårlig råd sier de, joda, men råd til dette. Er dyrt å være ute å spise fancy middag og drikke kvelden lang nesten hver helg.. Og sydentur de to. Hva med barna? Egoister.. Anonymkode: ab90c...e4a 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Har ikke kommuner gratis aktiviteter for barn om sommeren, der de får reise på leir? Ellers synes jeg du skal involvere barnas besteforeldre og gjøre de oppmerksom på hvordan deres barnebarn har det, og fortsette å snakke med din bror / svigerinne om hvordan barna har det. Egoistiske foreldre. Anonymkode: eb0f1...9a8 5 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Sånn er det ofte å være barn fra første ekteskap. Etter skilsmissen blir man utestengt, og hører ikke ordentlig hjemme noe sted. Bare vent til disse foreldrene får ny partner og «kjærlighetsbarn», da blir det helt andre boller for nyeste barnet. Anonymkode: 3e293...867 13 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har ikke kommuner gratis aktiviteter for barn om sommeren, der de får reise på leir? Ellers synes jeg du skal involvere barnas besteforeldre og gjøre de oppmerksom på hvordan deres barnebarn har det, og fortsette å snakke med din bror / svigerinne om hvordan barna har det. Egoistiske foreldre. Anonymkode: eb0f1...9a8 Jeg tror det kommunale tilbudet du sikter til er for vanskeligstilte familier. Både bror og hans ekskone har gode jobber, og normal god økonomi. Det er bare at de prioriterer seg selv hele veien, ikke barna. De kvalifiserer ikke til å være med på sånne «ferier for alle tilbud» da de egentlig har for god råd, men at pengene brukes bare på de voksne. Besteforeldre, altså mine foreldre, er klar over det. Vi prater om det, men ikke noe bror bryr seg om. Anonymkode: 9d1f9...58c 3 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sånn er det ofte å være barn fra første ekteskap. Etter skilsmissen blir man utestengt, og hører ikke ordentlig hjemme noe sted. Bare vent til disse foreldrene får ny partner og «kjærlighetsbarn», da blir det helt andre boller for nyeste barnet. Anonymkode: 3e293...867 De har nye kjærester begge to, men ingen «kjærlighetsbarn». Det tror jeg de er for som gamle til. Anonymkode: 9d1f9...58c 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Stakkars barn! Jeg hadde nok sagt ifra i klartekst hva jeg mente. Evt skjemme ut foreldrene med å fortelle det til andre rundt slik at de føler på presset med å gjøre noe. Kommunene har ofte gratis tilbud på sommeren, kanskje du kunne hjulpet barna med å sjekke ut noe slikt? Det er kanskje litt seint men det pleier å være ganske kjekke ting! Feks arrangert av turistforeningen. Da ville kanskje broren din følt seg litt ekstra dum i tillegg forhåpentligvis. Anonymkode: 3445f...b2c 7 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Det er ikke farlig med nedarvede klær, og ikke trenger man sydenferie heller. Men ferie i Norge med far hadde vært toppers, da. Anonymkode: 6f624...862 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror det kommunale tilbudet du sikter til er for vanskeligstilte familier. Både bror og hans ekskone har gode jobber, og normal god økonomi. Det er bare at de prioriterer seg selv hele veien, ikke barna. De kvalifiserer ikke til å være med på sånne «ferier for alle tilbud» da de egentlig har for god råd, men at pengene brukes bare på de voksne. Besteforeldre, altså mine foreldre, er klar over det. Vi prater om det, men ikke noe bror bryr seg om. Anonymkode: 9d1f9...58c Ikke i vår kommune. Her er flere tilbud for barn som er gratis. Førstemann til mølla. Anonymkode: 3445f...b2c 1
fru Alving Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Nå er det kanskje ikke verdens undergang å arve utstyr og klær. Det at voksne bruker mer penger på eget er og fordi de kan ha det i mange år og kanskje ikke har noen å arve av. Likevel er det for de fleste av oss sånn at når vi får barn så kommer de først og mange kjøper først ting til barna og så til seg selv om det er mer penger. Tenker og det er en selvfølge at barna får ferier, selv om det er innafor at foreldrene også drar på ting når de har barnefri. men jeg hadde aldri blåst alle pengene mine på kun ferie for meg og ikke hatt noe igjen til barna. 3 2
Sannhetsøkende Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Når barna blir eldre så kan det hende de ikke får så nært forhold til foreldrene sine. Kanskje de flytter ut tidlig , får sin egen familie og besøker foreldrene sine sjeldent. Syns det er trist å være så gnien mot egne barn. 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Hva gjør dere andre voksne, da? For det er jo unektelig 100% foreldrene sin «feil» at de velger å være de foreldrene de er. Men dere andre voksne er også - voksne. Og har også to valg: å velge å tåle at barna går for lut og kaldt vann uten å trå inn. Eller å velge å være den voksne i situasjonen. Det er ikke bare foreldre som har ansvaret for å være voksne i møte med barn. Det er absolutt alle voksne barnet møter som innehar det ansvaret. Og om vi velger å ta det - eller ei - definerer hvem vi er, som mennesker. Man kan ikke samtidig velge å ikke være en ålreit voksen rundt barn og kalle seg et ok menneske (uten å lyve). Anonymkode: 9edf8...4ab 1 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Vil ikke kalle det å gå for lut å kaldt vann. Men rart av foreldrene å spandere luksus på seg selv mens ungene ikke får ferie. Noen bør fortelle dem at det reageres på dette. Foreldre flest vil jo barnas beste. Anonymkode: 397d7...45d 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Barna har faktisk ikke vondt av å ikke få reise til Syden i ferier. Ikke disse, ikke andre. Det er synd de aldri får noe de ønsker seg, men det er heller ikke farlig å arve klær. Jeg ville ikke kalle dette å gå for lut og kaldt vann. De har vel mat, klær, hus og grunnleggende behov dekt. Det som er bekymringsverdig er jo at det virker som om foreldrene ikke unner barna noe og heller ikke ønsker å tilbringe tid med dem. Anonymkode: 20259...68f 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Barna har faktisk ikke vondt av å ikke få reise til Syden i ferier. Ikke disse, ikke andre. Det er synd de aldri får noe de ønsker seg, men det er heller ikke farlig å arve klær. Jeg ville ikke kalle dette å gå for lut og kaldt vann. De har vel mat, klær, hus og grunnleggende behov dekt. Det som er bekymringsverdig er jo at det virker som om foreldrene ikke unner barna noe og heller ikke ønsker å tilbringe tid med dem. Anonymkode: 20259...68f Å ha hus og klær er en selvfølge at alle barn skal få av sine foreldre. Det er ikke noe de skal være takknemlige for. Blir de satt til verden så må foreldrene klare å ta vare på de. Å ha foreldre som har råd til å gi gaver barnet ønsker seg eller reise på ferie,men heller velger å bruke alle penger på seg selv= egoistisk og kaldt. Det er mer naturlig å ønske at barna skal få det beste og ha noe å se frem til og glede seg til. Ikke bare foreldrene. Broren din kommer neppe til å ha god kontakt med barna når de blir voksne. Anonymkode: 03845...1b7 12 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Barna har faktisk ikke vondt av å ikke få reise til Syden i ferier. Ikke disse, ikke andre. Det er synd de aldri får noe de ønsker seg, men det er heller ikke farlig å arve klær. Jeg ville ikke kalle dette å gå for lut og kaldt vann. De har vel mat, klær, hus og grunnleggende behov dekt. Det som er bekymringsverdig er jo at det virker som om foreldrene ikke unner barna noe og heller ikke ønsker å tilbringe tid med dem. Anonymkode: 20259...68f Alt er relativt. De fleste fattige i Norge er jo heller ikke fattige om man sammenligner med virkelig fattigdom i andre land. De har som regel tak over hodet, mat på bordet (mesteparten av tiden), klær, men det er ikke rom for noe ekstra. Her er ulikhetene innad i samme familie, barna lever som fattige, foreldrene lever et vanlig middelklasseliv. Det er ikke greit på noe som helst vis. Litt alenetid er greit nok, en uke av fem ferieuker, men ikke at alt som er ekstra stas gjøres uten ungene. Det hadde vært noe annet om de ikke hadde penger til at noen av dem fikk sydenturer og nye klær. Jeg vurderer å kanskje ta en uke i syden utenom skoleferien neste år fordi jeg kan ha hjemmekontor, og selv det sitter langt inn (ungene er da 20 og 15). Anonymkode: 744b4...cb5 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå