AnonymBruker Skrevet 20. juni #41 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): De har ikke lov til å utgi kundeinformasjon til vilt fremmede, herregud. Dette er faktisk et problem for mange voldsofre - de kan ikke engang reservere seg mot å motta blomstene. Butikken plikter å levere - fordi avsender har betalt! At mottaker ikke ønsker blomstene er sekundært… Dette er en måte mange voldsmenn "minner" sine ekser på at de eksisterer. Den eneste måten å få det til å slutte på er å flytte til ny skjult adresse. Anonymkode: 4155b...a2f Dette er bare tull. De kan fremdeles nekte å sende blomster. Jeg har jobbet lenge i blomsterbutikk, under Interflora. Det var NULL problem å returnere en ordre fordi vi ikke sendte ut anonyme blomster. Samtlige som ville være anonyme fikk også beskjed om at vi kom til å gi ut navnet om vedkommende spurte. Anonymkode: a3150...dd0 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #42 Skrevet 20. juni Seff skrev (3 timer siden): De i butikken kan faktisk nekte å sende anonyme blomsterhilsener. Hvis avsenderen har betalt på nett, er det bare å returnere betalingen. Verre er det ikke. Det er hvertfall mer realt enn å sende ut anonyme blomsterhilsen og så i ettertid opplyse hvem den anonyme er. For da kan person bak blomsterhilsen ombestemme og ikke sende. Anonymkode: 3ae9a...777
AnonymBruker Skrevet 20. juni #43 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (6 timer siden): I hvilken lov står det at blomsterbutikker har taushetsplikt? 😂 Anonymkode: 7fe15...3ac KaraThrace skrev (3 timer siden): Butikken har ikke noe lovpålagt taushetsplikt, den er selvpålagt. Du kan dermed presse dem på det. Spill på samvittigheten til folket og få svaret. Du kan si at du har i mange år vært plaget med en stalker, og trenger å vite at det ikke er ham. Eller du kan si at du ha ren høyprofilert jobb som dommer og vil vite om det er en trussel mot deg. Du kan anmelde det og få politiet til å ta en telefon (men det anbefaler jeg ikke for i stor grad vil de ikke ha tid til det med mindre du bor på en liten plass, og det er uansett bortkastet ressurser). Møt opp med tårer i øynene i butikken neste gang og spill på samvittigheten deres. Det aller minste de kan gjøre er å faktisk hindre denne personen fra å sende blomster til deg igjen. Butikken KAN IKKE dele kundeinformasjon til tredjepart lovlig! Personvern! GDPR! Hallo! Det handler ikke om taushetsplikt!!! Noen butikker lar være å sende anonyme blomster. Topp! Men det er altså ikke noe de MÅ gjøre, men noen kjeder har forstått PROBLEMET her og vil ikke sende anonyme blomster. TS, som mottaker, kan ikke gjøre noen ting annet enn å ta kontakt med butikken som sender blomstene og si at hun ikke ønsker tilsendt anonyme blomster, men butikken trenger ikke ta hensyn til det. Butikken må fortsatt levere de, for de har en LEVERINGSPLIKT ovenfor KUNDEN som er den betalende part. (med mindre butikken slutter å sende anonyme blomster - da får KUNDEN (avsender) beskjed om at hvis det skal sendes blomster SKAL det være navn på. Men TS, altså MOTTAKER og verken kunde eller avsender, har -noen verdens ting- hun skal ha sagt. Nada! Hun er IKKE PART! Aaah at det er så vanskelig å forstå. Anonymkode: 4155b...a2f
AnonymBruker Skrevet 20. juni #44 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Butikken KAN IKKE dele kundeinformasjon til tredjepart lovlig! Personvern! GDPR! Hallo! Det handler ikke om taushetsplikt!!! Noen butikker lar være å sende anonyme blomster. Topp! Men det er altså ikke noe de MÅ gjøre, men noen kjeder har forstått PROBLEMET her og vil ikke sende anonyme blomster. TS, som mottaker, kan ikke gjøre noen ting annet enn å ta kontakt med butikken som sender blomstene og si at hun ikke ønsker tilsendt anonyme blomster, men butikken trenger ikke ta hensyn til det. Butikken må fortsatt levere de, for de har en LEVERINGSPLIKT ovenfor KUNDEN som er den betalende part. (med mindre butikken slutter å sende anonyme blomster - da får KUNDEN (avsender) beskjed om at hvis det skal sendes blomster SKAL det være navn på. Men TS, altså MOTTAKER og verken kunde eller avsender, har -noen verdens ting- hun skal ha sagt. Nada! Hun er IKKE PART! Aaah at det er så vanskelig å forstå. Anonymkode: 4155b...a2f Norsk straffelov trumfer GPDR i mange tilfeller. For der det er stalking som ligger bak, vil butikken være delaktig i og hjelpe andre å gjøre straffbare handlinger. Blomsterbutikker som velger å fortsette å sende ut blomster fra personer som ønsker å være anonyme, selv om butikken da også vet at de kan være delaktig i og muliggjøre trakassering (i noen tilfeller kan slike leveringer også ses på som en trussel, spesielt om mottaker har en stalker), disse butikkene vil da være delaktig i dette, og tilrettelegge for kriminelle handlinger. Ingen blomsterbutikker med god ledelse vil ønske å få slikt knyttet til seg. Ts, jeg hadde gått til politiet med dette. Og jeg ville fortalt butikken at jeg kom til å spre informasjon om at den velger å støtte opp om stalkere. Anonymkode: 2fda6...ae3 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #45 Skrevet 20. juni Er en del år siden ei jeg kjenner ble utsatt for det samme. Blomsterbutikken nektet å gi ut navn på avsender. Politiet tok den saken etter at det hadde pågått over et år. Butikken fikk beskjed om å ikke sende ut flere anonyme blomsterbeskjeder til nevnte person, og ble av politiet oppfordret til å slutte med den praksisen og gjøre det klart for de som ønsket å være anonyme at butikken ville oppgi navn om mottaker spurte. Der var leder steil og ville ikke. Få år etter dette la den butikken ned, var flere og flere som sluttet å bruke butikken, for det var visst flere stalkere som hadde oppdaget at ledelsen der var "stalkervennlig". Jeg har opplevd å få anonyme blomster selv, forstod hvem det var. (En jeg hadde hatt to dater med, uten noe fysisk mellom oss, likevel hadde han bestemt "vårt" videre liv i detaljer, inkl. hvilke klær og smykker jeg skulle bruke, hvem jeg kunne være venner med og mye mer - klart narsissistisk og psykopatisk fyr! Som jeg hadde sagt tydelig fra til at det ikke ville bli noe mer med og ikke ville ha mer kontakt med.) Ga ny klar beskjed om at jeg ikke ønsket noen som helst kontakt med vedkommende på noen som helst måte videre, og ga også tydelig beskjed om at politiet ble neste hvis han ikke respekterte dette. Blokkerte ham på alle kanaler. Fant ut den gangen at han til og med bevisst hadde valgt å bruke en blomsterbutikk som ikke lå der jeg bodde, men noen mil unna. Helt tydelig gjort for å minimere sjansen for å bli avslørt. Men lokal butikk fant ut hvor den kom fra, og både den butikken og butikken som hadde kjørt ut blomstene til meg var enige om at de ikke ville ta imot flere ordrer fra denne mannen, om han forsøkte seg igjen. Via andre kanaler har jeg forstått at han fremdeles innimellom søker meg opp og forsøker å finne ut ting om meg og mitt liv nå, men han har en høy stilling og er nok redd for at det skal bli kjent hvordan han er, så han lar meg heldigvis være i fred. Dette er nå over 10 år siden... En ting til ang. GDPR. En butikk kan selv velge å ikke gjøre handel med personer som ønsker å være anonyme. De som i dag sender blomster anonymt til andre er gjerne ikke helt oppegående, og mange gjør det dessverre for å føle at de har kontroll og makt. Dette vet også blomsterbutikker, da dette er et problem de har hatt i mange tiår. Om de velger å sende ut anonyme blomster, så velger de også å støtte det som de ikke kan utelukke ikke er straffbare handlinger. Anonymkode: 2fda6...ae3
AnonymBruker Skrevet 20. juni #46 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 18.34): Anmeld det til politiet som trakassering. Butikken kan kanskje nekte deg å få vite hvem som står bak, men de kan ikke nekte politiet. Anonymkode: 99dac...fce Politiet kommer til å le seg ihjel. Anonymkode: ff22a...7df
AnonymBruker Skrevet 20. juni #47 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Norsk straffelov trumfer GPDR i mange tilfeller. For der det er stalking som ligger bak, vil butikken være delaktig i og hjelpe andre å gjøre straffbare handlinger. Blomsterbutikker som velger å fortsette å sende ut blomster fra personer som ønsker å være anonyme, selv om butikken da også vet at de kan være delaktig i og muliggjøre trakassering (i noen tilfeller kan slike leveringer også ses på som en trussel, spesielt om mottaker har en stalker), disse butikkene vil da være delaktig i dette, og tilrettelegge for kriminelle handlinger. Ingen blomsterbutikker med god ledelse vil ønske å få slikt knyttet til seg. Ts, jeg hadde gått til politiet med dette. Og jeg ville fortalt butikken at jeg kom til å spre informasjon om at den velger å støtte opp om stalkere. Anonymkode: 2fda6...ae3 Men dette hjelper ikke TS. Anonymkode: 4155b...a2f
AnonymBruker Skrevet 20. juni #48 Skrevet 20. juni Det første jeg tenkte var stalking. Anonymkode: ce907...3cb
AnonymBruker Skrevet 20. juni #49 Skrevet 20. juni Utgi informasjon? Du mener oppgi sikkert. Anonymkode: d4013...c06
AnonymBruker Skrevet 21. juni #50 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Utgi informasjon? Du mener oppgi sikkert. Anonymkode: d4013...c06 Man kan gi ut informasjon, men utgi bruker vi vel mer om publisering. Man kan oppgi informasjon, men gi opp informasjon er noe litt annet. Lett å gå i surr… Anonymkode: d062e...a61 1
Hengebuksvinet Skrevet 21. juni #51 Skrevet 21. juni Som lærer har jeg opplevd det noen ganger. Pakker i postkassa, vin utenfor døra eller blomsterlevering. Tenker at noen er fornøyde med meg, og stresser ikke med å finne ut hvem. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå