Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (1 time siden):

Be dem om å vise deg den paragrafen som sier at de ikke kan si navnet til personen. 

Tull. Det er ingen lover som sier at butikkansatte er forpliktet til å behandle sånne anonyme bestillinger. Heller ikke taushetsplikt, det er noe butikker ofte har i interne retningslinjer. Det er altså opp til butikkeier om han eller hun vil beskytte denne kundens anonymitet eller ikke.

TS, du kan finne ut hvem som eier butikken og så kontakte vedkommende og forklare. Hvis du fremdeles ikke får oppgitt identitet, må du nesten bare si fra om at du ikke ønsker å motta noe. 

De har ikke lov til å utgi kundeinformasjon til vilt fremmede, herregud. 

Dette er faktisk et problem for mange voldsofre - de kan ikke engang reservere seg mot å motta blomstene. Butikken plikter å levere - fordi avsender har betalt! At mottaker ikke ønsker blomstene er sekundært… 

Dette er en måte mange voldsmenn "minner" sine ekser på at de eksisterer. Den eneste måten å få det til å slutte på er å flytte til ny skjult adresse. 

Anonymkode: 4155b...a2f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Anmeld det til politiet som trakassering. Butikken kan kanskje nekte deg å få vite hvem som står bak, men de kan ikke nekte politiet.

Anonymkode: 99dac...fce

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Butikken plikter å levere - fordi avsender har betalt! At mottaker ikke ønsker blomstene er sekundært… 

Galskap. 

Ts, jeg hadde tatt kontakt med blomsterbutikken om jeg var deg, eventuelt tatt kontakt med selskapet som driver butikken. Forklar situasjonen, si evt. at du vurderer å ta saken til politiet, og hør om de kan hjelpe deg på noen måte. At de er pliktige til å levere noe som kan tolkes som trakassering er jo helt vanvidd - jeg synes ikke at blomsterbutikker burde levere noe anonymt uansett. 

Hvis butikken/selskapet ikke kan hjelpe, så hadde jeg forhørt meg med politiet om de kan bistå på noen måte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er fullstendig latterlig at blomsterbutikker fremdeles tillater denne type creepy tjeneste, og i så måte tilrettelegger for trakassering og stalking. Støtter de som sier du skal kontakte leder i butikken, evt selskapet. 

Anonymkode: eb102...1ef

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke er elskerinna til mannen din som prøver å fremkalle en reaksjon?

Anonymkode: 7682c...c91

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Seff skrev (2 timer siden):

Be dem om å vise deg den paragrafen som sier at de ikke kan si navnet til personen. 

Tull. Det er ingen lover som sier at butikkansatte er forpliktet til å behandle sånne anonyme bestillinger. Heller ikke taushetsplikt, det er noe butikker ofte har i interne retningslinjer. Det er altså opp til butikkeier om han eller hun vil beskytte denne kundens anonymitet eller ikke.

TS, du kan finne ut hvem som eier butikken og så kontakte vedkommende og forklare. Hvis du fremdeles ikke får oppgitt identitet, må du nesten bare si fra om at du ikke ønsker å motta noe. 

Har du hørt om moral? 

Anonymkode: 3ae9a...777

AnonymBruker
Skrevet

Leser nå at flere blomsterbutikker ikke lenger hemmeligholder hvem avsender er, når mottaker spør, nettopp fordi det har vært så mange hendelser med trakassering og stalking. Dette burde du ta med opp leder for butikken det gjelder, og evt true med media eller sak dersom de stadig ikke opplyser hvem avsender er.

Heng gjerne ut blomsterbutikken her også, så vi vet hvilken vi skal holde oss unna. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du hørt om moral? 

Det finnes et lovverk, det heter GDPR og personvernloven :nikke:  Ingen kan dele ut personopplysninger til tredjepart. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du et vanlig navn? Kanskje Anne Marie Hansen savner blomstene sine. 

Anonymkode: d6667...36e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 20.42):

Kan det være at det blir sendt til feil person? 

Anonymkode: 14cfc...4b3

Dette tenkte jeg og. At det kanskje er noen som har satt opp automatisk sending, også havner de feil?

Anonymkode: 9dd06...3c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du et vanlig navn? Kanskje Anne Marie Hansen savner blomstene sine. 

Anonymkode: d6667...36e

Men da hadde det gjerne vært et kort med? Eller butikken kunne sagt de var feilsendt?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men da hadde det gjerne vært et kort med? Eller butikken kunne sagt de var feilsendt?

Jeg bor ikke i en by akkurat, på bygda og ingen naboer, navnet mitt er ikke typisk norsk heller, men hadde vært fint å roet seg med tanken 

Anonymkode: b9ca0...f9a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 20.28):

Kan du si til blomsterbutikken at du ikke ønsker å motta blomster fra avsenderen? 

Anonymkode: 03a36...72a

Hvorfor det?

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg eide blomsterbutikk så sa jeg ifra når dem sendte anonym. Vet det var en stor diskusjon i Interflora om det der. Har p fått kjeft fra kunden som ville være anonym. Men jeg forklarte hvilken følelser ei dame får av slik. Så prøvde dem ikke flere ganger. Og var ei som sa ifra at hun ikke ville ha fra han. Så når det kom inn bestillinger fra han anonymt så kansellerte jeg ordren. 

Anonymkode: 3e8d1...e4f

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Si fra til butikken at du ikke ønsker å motta når mottager er anonym. 

Da er i butikken til å stole på. De har jo taushetsplikt og hvis noen ber de om noe og betaler for det så skal de gjøre det kunden ønsker. 

I hvilken lov står det at blomsterbutikker har taushetsplikt? 😂

Anonymkode: 7fe15...3ac

• Liker 4
Skrevet
norw skrev (6 timer siden):

Hvorfor det?

Hvorfor det? Hun har jo forklart at hun synes det er ubehagelig. Makan til spørsmål.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når jeg eide blomsterbutikk så sa jeg ifra når dem sendte anonym. Vet det var en stor diskusjon i Interflora om det der. Har p fått kjeft fra kunden som ville være anonym. Men jeg forklarte hvilken følelser ei dame får av slik. Så prøvde dem ikke flere ganger. Og var ei som sa ifra at hun ikke ville ha fra han. Så når det kom inn bestillinger fra han anonymt så kansellerte jeg ordren. 

Anonymkode: 3e8d1...e4f

Fantastisk av deg! Måtte alle blomsterforhandlere følge etter. Det er virkelig et forkvaklet syn på romantikk å tro at å få blomster levert anonymt på døren, i sitt eget hjem, kanskje på kvelden, på noen som helst måte skal være hyggelig. . Det er jo BARE ubehagelig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Alaenera skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? Hun har jo forklart at hun synes det er ubehagelig. Makan til spørsmål.

Makan til kommentar. Det stod ingenting om at dette er ubehagelig før kommentaren jeg svarte på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

De har ikke lov til å utgi kundeinformasjon til vilt fremmede, herregud. 

Dette er faktisk et problem for mange voldsofre - de kan ikke engang reservere seg mot å motta blomstene. Butikken plikter å levere - fordi avsender har betalt! At mottaker ikke ønsker blomstene er sekundært… 

Dette er en måte mange voldsmenn "minner" sine ekser på at de eksisterer. Den eneste måten å få det til å slutte på er å flytte til ny skjult adresse. 

De i butikken kan faktisk nekte å sende anonyme blomsterhilsener. Hvis avsenderen har betalt på nett, er det bare å returnere betalingen. Verre er det ikke.

• Liker 3
Skrevet

Butikken har ikke noe lovpålagt taushetsplikt, den er selvpålagt. Du kan dermed presse dem på det. Spill på samvittigheten til folket og få svaret. Du kan si at du har i mange år vært plaget med en stalker, og trenger å vite at det ikke er ham. Eller du kan si at du ha ren høyprofilert jobb som dommer og vil vite om det er en trussel mot deg. Du kan anmelde det og få politiet til å ta en telefon (men det anbefaler jeg ikke for i stor grad vil de ikke ha tid til det med mindre du bor på en liten plass, og det er uansett bortkastet ressurser). 

Møt opp med tårer i øynene i butikken neste gang og spill på samvittigheten deres. Det aller minste de kan gjøre er å faktisk hindre denne personen fra å sende blomster til deg igjen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...