Gå til innhold

gresspollenvaksinasjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bjørke- og gresspollenallergi og vurderer sterkt å ta vaksinasjon mot sistnevnte da jeg klør i øynene, nyser og er generelt plaget for tiden. Tar aerius tabletter, avamys nesespray og zaditen øyedråper men er fortsatt plaget, i hovedsak av gresspollen men har plager fra februar og ut august. De verste plagene kommer i juni og varer ut august, da klør jeg nærmest ut øynene mine til tross for øyedråper, nesespray og tabletter,  nyser og har rennende øyne. Vet ikke om jeg er mer trøtt enn vanlig, er trøtt så og si hele året. 

Hvor sterkt plaget må man være for å få vaksinasjon? Tenker helst på tabletter framfor sprøyte. Hvor mye koster det? Noen som har erfaring med grazax vaksinasjon? 

Anonymkode: c4e2e...5cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlege henviser til spesialist, dekkes på resept. Bare si du er skikkelig plaget, utføres en allergitest der og da som vil bekrefte dette, så er resept utskrevet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg holder på med gress nå, og har tatt løvtrær før. Her var det fastlegen som foreslo det, siden jeg var mye plaget, og jeg har astma. Har fått redusert ned på kortisonkurer, samt mindre astmamedisin.
Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å få, så hør med fastlegen. Er jo et lengre «prosjekt», men veldig verdt det her. 

Skrevet
Teknoil skrev (Akkurat nå):

Fastlege henviser til spesialist, dekkes på resept. Bare si du er skikkelig plaget, utføres en allergitest der og da som vil bekrefte dette, så er resept utskrevet.

Jeg måtte ikke til spesialist, og heller ikke ta noe ekstra tester. Jeg var synlig veldig plaget da, så mulig vurdert unødvendig. Fikk/får på blå resept forskrevet av fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet
Teknoil skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! 

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Jeg holder på med gress nå, og har tatt løvtrær før. Her var det fastlegen som foreslo det, siden jeg var mye plaget, og jeg har astma. Har fått redusert ned på kortisonkurer, samt mindre astmamedisin.
Jeg har ikke inntrykk av at det er så vanskelig å få, så hør med fastlegen. Er jo et lengre «prosjekt», men veldig verdt det her. 

Takk for svar! 

Kan man begynne i pollensesongen eller er det like greit å vente til høsten kommer?

AnonymBruker
Skrevet

Vil tippe du er nok plaget. Bestill time hos fastlegen din. Han/hun vil henvise deg til lunge/astma/allergi lege. Jeg har ikke allergi selv, men barna mine har det. Den ene fikk sprøyter mot bjørk og gress. Den andre får tabletter (grazax) mot gress og (staloral) burot. Tabletter (grazax) tar tre år. Du tar allergitest hos spesialisten. Tror ikke du kan begynne nå, men må vente til januar.

Anonymkode: 9087f...446

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar! 

Takk for svar! 

Kan man begynne i pollensesongen eller er det like greit å vente til høsten kommer?

Jeg fikk beskjed om at det var lurt å starte før sesongen, da skulle en se om det alt virket samme vår. Er en ikke bedre første vår vil det ofte ikke virke. Må ha litt tid å virke da. Tror ikke det gjør noe å starte i sesongen, men noen får lette reaksjoner av den, og det kan jo føles litt verre midt i sesongen, men det vet noen legen best. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er akkurat ferdig med å ta grazax, acariazax og ithulax (tabletter i tre år). Er så fornøyd! Veldig verdt det. Jeg var sterkt plaget før og nå er jeg veldig sjelden allergisk. Det virker mot andre ting jeg var allergisk mot og, tåler alt mye bedre nå. Tar ingen allergitabletter utenom og jeg måtte ta fire stykk daglig før. 

Anonymkode: 1a4c6...26b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg har bjørke- og gresspollenallergi og vurderer sterkt å ta vaksinasjon mot sistnevnte da jeg klør i øynene, nyser og er generelt plaget for tiden. Tar aerius tabletter, avamys nesespray og zaditen øyedråper men er fortsatt plaget, i hovedsak av gresspollen men har plager fra februar og ut august. De verste plagene kommer i juni og varer ut august, da klør jeg nærmest ut øynene mine til tross for øyedråper, nesespray og tabletter,  nyser og har rennende øyne. Vet ikke om jeg er mer trøtt enn vanlig, er trøtt så og si hele året. 

Hvor sterkt plaget må man være for å få vaksinasjon? Tenker helst på tabletter framfor sprøyte. Hvor mye koster det? Noen som har erfaring med grazax vaksinasjon? 

Du må til spesialist. Og der kommer du neppe til før til høsten. Når sommeren er ute og pollen svever, kan du ikke begynne, uansett. 
Hvor myemplaget du skal være vurderer du og spesialisten sammen. Noen er strenge andre er mindre strenger. Så fremmede på KG kan ikke vurdere om du får prøve eller ikke. 

Anonymkode: a6135...a59

AnonymBruker
Skrevet
Daisy-love skrev (3 timer siden):

Jeg måtte ikke til spesialist, og heller ikke ta noe ekstra tester. Jeg var synlig veldig plaget da, så mulig vurdert unødvendig. Fikk/får på blå resept forskrevet av fastlegen. 

Tok vaksine mot gress for 15 år siden, da det var ganske nytt med tabletter. Da måtte jeg til spesialist, ta masse tester og følges opp gjennom hele løpet. Tar vaksine mot bjørk nå. Fikk fra fastlegen uten at noen tester ble tatt. Så på meg virker det som de har endret prosedyrer.

Lurer på om jeg bør ta booster på vaksinasjon mot gress. Hørte det bli nevnt på Ekkos spørretime om allergi på P2. Har dessverre blitt verre igjen. Ikke like ille som før jeg tok vaksine, da var jeg sengeliggende i perioder pga allergien. Men nyset, klør i øynene og er slapp, tross full medisinering. Noen som har tatt booster? 

Anonymkode: ff71a...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...