Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var hos legen idag og målte hb (rutine, egentlig uke 28). Fikk svar fra lab nå at den er på 12,7. Jeg hadde 13,2 når jeg var 12+2. Er dette veldig lavt? Før jeg ble gravid hadde jeg mellom 14,4-14,6. Jern ble i uke 12+2 målt til 164.

Livredd for at noe skal være galt, klarer ikke slå meg helt til ro med svaret mtp at dette kan fortsette å synke frem til uke 28 😅

Hva er deres blodprosent pr uke 23-24?

Anonymkode: 436fe...889

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 13,9 i uke 12, og 12,4 i uke 24. Målte på nytt 6 uker etter svangerskapet, tror det var oppe i 13,9 eller 14 igjen da. Så ingen problemer med det her. Jeg har hatt to tette graviditeter, og hadde ganske lik blodprosent og jernlager under neste graviditet. Tror ikke at du trenger å bekymre deg :)

Anonymkode: 8af06...f0e

AnonymBruker
Skrevet

12,7 er jo kjempebra 😊👍🏼 Jeg har ligget på alt mellom 9 og 11 dette svangerskapet. Legen sier at 11 er akkurat minimum og sa seg fornøyd da jeg lå på 10,9 ved forrige måling.

Var helt nede på 8 etter forrige fødsel, på 8 får man blodoverføring,

Men, det er jo ikke farlig med lav hb så lenge man får oppfølging og hjelp for det.

Anonymkode: 9de81...fda

AnonymBruker
Skrevet

Normal hemoglobinkonsentrasjon i første del av svangerskapet er 11-13,5 g/100 ml, i midtre del 10-13 g/100 ml og i 3. trimester 11-14 g/100 ml. Både høyt og lavt hemoglobinnivå kan være uttrykk for patologiske forandringer.

Anonymkode: 59002...add

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Var hos legen idag og målte hb (rutine, egentlig uke 28). Fikk svar fra lab nå at den er på 12,7. Jeg hadde 13,2 når jeg var 12+2. Er dette veldig lavt? Før jeg ble gravid hadde jeg mellom 14,4-14,6. Jern ble i uke 12+2 målt til 164.

Livredd for at noe skal være galt, klarer ikke slå meg helt til ro med svaret mtp at dette kan fortsette å synke frem til uke 28 😅

Det hadde jo sagt til deg om noe var galt. 😊 Det er normalt at gravide har lavere hb enn ikke-gravide. 12 er ikke veldig lavt. Det er normalt. Og jeg skal love deg at du vil merke det godt om hb blir for lav. Jeg hadde hb på 9 en gang (på grunn av blodtap) og da ble jeg ekstremt slapp, mye slappere enn som høygravid, til og med. 

Du kan se en oversikt i lenken jeg legger ved.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/undersokelser/hemoglobin-hva-er-det/normalomradene-for-hemoglobin

Anonymkode: 3d189...844

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Livredd for at noe skal vFære galt, klarer ikke slå meg helt til ro med svaret mtp at dette kan fortsette å synke frem til uke 28 😅

Hadde mine verdier på 7,2 hele svangerskapet. Fødte helt fint for 2 uker siden.

Svimmel etter fødselen, så måtte vente med dusjing til jeg hvilte nok. Ellers ingen andre plager.

Anonymkode: 7470b...ac1

Skrevet

Kutt ut melk og drikk appelsinjus til jerntilskudd.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

12,7 er jo kjempebra 😊👍🏼 Jeg har ligget på alt mellom 9 og 11 dette svangerskapet. Legen sier at 11 er akkurat minimum og sa seg fornøyd da jeg lå på 10,9 ved forrige måling.

Var helt nede på 8 etter forrige fødsel, på 8 får man blodoverføring,

Men, det er jo ikke farlig med lav hb så lenge man får oppfølging og hjelp for det.

Anonymkode: 9de81...fda

Ingen regel dette, min var 6,5 etter første fødsel men måtte likevel vente to skift før det kom en lege som ville gi meg blod 😅 Var ikke i form da kan du si.. 

TS: din Hb er vel innenfor referanseområdet og er ikke lav i det hele tatt. Er helt normalt at Hb synker litt utover svangerskapet, men dine verdier er på ingen måte lave/noe å være redd for. Den fortsetter nok ikke å synke, og om den gjør det så merker du det ;) 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/svangerskapsomsorgen/rutinemalinger-i-blodet-til-gravide/gravide-bor-fa-tilbud-om-maling-av-hemoglobin-i-forste-trimester-og-i-uke-28-av-svangerskapet-for-a-avdekke-jernmangel#87f49619-8419-45cd-be23-6da26fee567b-begrunnelse

Anonymkode: 9ecde...f31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...