AnonymBruker Skrevet 20. juni #41 Skrevet 20. juni Er det ikke bedre å reise på ferie et sted hvor alle trives? Anonymkode: f73a0...f56
AnonymBruker Skrevet 20. juni #42 Skrevet 20. juni Vel vi har felles økonomi, det er våre penger og vårt liv. Vi tar barna omtrent halvparten kvar, men det er ikkje sånn at vi går rundt og telle prosenter på kven som gjer kva. Vi prøver å vere rause med kvarandre. Anonymkode: 72b77...a34 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #43 Skrevet 21. juni Morpheus skrev (18 timer siden): Begge skal bidra like mye. Men nødvendigvis ikke de samme tingene. Man bidrar etter evne. Inntekten deres er på 100% av samlet inntekt. Tjener du 60% skal du bidra med 60% av samlet inntekt. Hn 40% om det er det hn har å rutte med. Er du flinkere med barn og husarbeid, bidrar du mer der, og mindre med det som er hans ekspertområde, som da kan være snørydding, plenklipping, holde bilparken deres i orden eller fikse ting på huset. Der er kanskje ikke du like flink? Da blir det feil at du skal gjøre det. Det er den modellen som skaper mest ro i heimen og det ikke skaper falske forventninger til noe man ikke kan. Jeg kjenner jeg blir litt provosert når det stadig legges frem som om kvinner skal være flinkere med husarbeid og barn, og menn skal være flinkere med snøryddig, plenklipping og bil-ting. Det var slik samfunnetvar for 50+ år siden, når menn gikk på jobb og kvinner måtte være hjemme å ta seg av hus og barn, og er bare tull. Alle har vi måttet lære dette et eller annet sted. Både holdningene, og hva som praktisk må gjøres. Ingen kan å ta vare på barn før de har prøvd, feilet og lært. Dette er tillærte holdninger ang arbeidsfordeling, og har ingenting med verken genetikk eller evner. Holdningene er også avleggs. Dessverre er det fortsatt mange ( både kvinner og menn) som tror dette, og har forventninger til kvinner om at hus og barn skal være noe de både liker å drive med og at de har denne evnen/ kunnskapen, så da trenger ikke mannen å tilegne seg denne kunnskapen, når de har skaffet en kvinne i huset. Bare se på de kravene kvinner blir møtt med som menn aldri merker. Hvem blir sett ned på/ omtalt negativt om huset flyter, eller barna er dårlig oppdratt? Det er i ikke mannen i huset, for å si det slik. Man må ha forventninger om at det en partner ikke kan fra før, må vedkommende være i stand til å lære seg. De fleste menn har bodd for seg selv før de fant en partner. De fleste av disse måtte vel selv ta vare på hjemmet sitt. Hvis en mann ikke kan å ta vare på barn, da må dette læres. Hva vil ellers skje om mor blir syk, eller dør. Skal far da måtte be barnevernet om å ta vare på barna? Alle er stort sett selvstending nok til å klippe egen plen, skifte dekk/ vaske bil og male hus de få gangene i løpet av et år/liv at dette er nødvendig. Alt annet har man firma / verksted til i dag. Og det gjelder begge kjønn. Mange har ikke verken bil, plen eller hus som må males. Men husarbeid og barn har mange, og fordeling av de oppgavene i hverdagen må gjøres best mulig for begge parter. Men ikke etter om man har utover eller innovertiss. Begge skal bidra ca like mye. Fordelingen av oppgavene er opp til de enkelte, og kan gjerne rulleres. Anonymkode: 94a71...5a9 3 3
Maleficenta Skrevet 22. juni #44 Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (På 21.6.2025 den 7.19): Jeg kjenner jeg blir litt provosert når det stadig legges frem som om kvinner skal være flinkere med husarbeid og barn, og menn skal være flinkere med snøryddig, plenklipping og bil-ting. Det var slik samfunnetvar for 50+ år siden, når menn gikk på jobb og kvinner måtte være hjemme å ta seg av hus og barn, og er bare tull. Alle har vi måttet lære dette et eller annet sted. Både holdningene, og hva som praktisk må gjøres. Ingen kan å ta vare på barn før de har prøvd, feilet og lært. Dette er tillærte holdninger ang arbeidsfordeling, og har ingenting med verken genetikk eller evner. Holdningene er også avleggs. Dessverre er det fortsatt mange ( både kvinner og menn) som tror dette, og har forventninger til kvinner om at hus og barn skal være noe de både liker å drive med og at de har denne evnen/ kunnskapen, så da trenger ikke mannen å tilegne seg denne kunnskapen, når de har skaffet en kvinne i huset. Bare se på de kravene kvinner blir møtt med som menn aldri merker. Hvem blir sett ned på/ omtalt negativt om huset flyter, eller barna er dårlig oppdratt? Det er i ikke mannen i huset, for å si det slik. Man må ha forventninger om at det en partner ikke kan fra før, må vedkommende være i stand til å lære seg. De fleste menn har bodd for seg selv før de fant en partner. De fleste av disse måtte vel selv ta vare på hjemmet sitt. Hvis en mann ikke kan å ta vare på barn, da må dette læres. Hva vil ellers skje om mor blir syk, eller dør. Skal far da måtte be barnevernet om å ta vare på barna? Alle er stort sett selvstending nok til å klippe egen plen, skifte dekk/ vaske bil og male hus de få gangene i løpet av et år/liv at dette er nødvendig. Alt annet har man firma / verksted til i dag. Og det gjelder begge kjønn. Mange har ikke verken bil, plen eller hus som må males. Men husarbeid og barn har mange, og fordeling av de oppgavene i hverdagen må gjøres best mulig for begge parter. Men ikke etter om man har utover eller innovertiss. Begge skal bidra ca like mye. Fordelingen av oppgavene er opp til de enkelte, og kan gjerne rulleres. Anonymkode: 94a71...5a9 Enig med deg. Jeg hørte faktisk en omtale et par i nabolaget der vi bodde før en gang som at det var hun som var mannen der i huset fordi hun var den som pleide å klippe plena og skifta dekk og slike ting. Provoserende 1
umAxa Skrevet 23. juni #45 Skrevet 23. juni (endret) venus24 skrev (På 19.6.2025 den 17.44): Det er jo hyggelig dersom han har lyst til å klippe gresset eller male veggen, men hvor ofte trenger man det? Husarbeid som handling, matlaging, rydding, klesvask må gjøres daglig eller flere ganger i uken. Man skaper ikke et hjem sammen dersom en av partene gjør alt arbeidet som får husstanden til å overleve hverdagen, mens den andre parten klipper gresset et par ganger i måneden og maler ytterveggen hvert tiende år. Jeg brukte det som et par eksempler for å beskrive tankesettet og ønske og glede i å bygge noe sammen. Det du argumenterer er at jeg brukte bare to eksempler. Hvorfor tror du at tankesettet skal hindre i at det er mer å gjøre? Alle som bor og eier et hus med en hageflekk sammen vet godt at det er langt flere ting enn bare gress og maling som må til for å vedlikeholde et hjem sammen. Det finnes nok av kvinner som opplever at de må gi inn i en uønsket masete rolle, fordi mannen hennes gjør aldri noe med mindre han blir bedt om det, gjerne etter hundre ganger. Sitat Tanken om at han skal "forhøre seg" om familien har noen planer er også merkelig, synes jeg. De er to voksne mennesker, hvorfor er det forventet at hun skal ha oversikten over familiens gjøremål? Det kalles for å ta hensyn til den andre og det godt mulig din partner har andre ønsker akkurat den dagen. Enten om det er å sette i gang et helgeprosjekt, eller stikke ut på en fisketur så er det det normalt og "voksen" å tenke på din partner og inkluderer han/henne i dine planlegging - jo tidligere jo bedre, slik at det ikke blir spontant og rigid. Hvorfor er dette merkelig for deg? Endret 23. juni av umAxa
umAxa Skrevet 23. juni #46 Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 18.27): For en rar ting å skrive. Jeg har ikke intuitiv lyst til å gjøre NOE som helst husarbeid, uansett om jeg elsker noen eller ikke. Jeg gjør likevel det som er påkrevd. Det finnes selvfølgelig en standard. Hvis man ikke opplever at det finnes noen standard å strekke seg etter, så blir man dårlig kjærestemateriale for de fleste. Hvis man ikke skjønner det, så ja... Anonymkode: d946b...8bb Det er to ulike måter å se det på: Gjør det som er forventes av deg, eller gjør det som er meningsfullt for deg. Utfallet ser kanskje likt ut, men det er veldig ulike perspektiver som kommer med hver sin glede, eller mangel av. Slik som du beskriver deg selv, så beskriver du deg selv som det førstenevnte. Du snakker om en standard for å være en god partner er å ettertrakte, samtidig så sier du at du egentlig ikke har lyst til å gjøre noe som helst av husarbeid - men gjør det bare fordi det er påkrevd deg? En partner som bare ser på husarbeidet og kanskje livet generelt som bare tiltak, byrde, forventninger og krav? Er det en god partner da? Jeg er ganske sikker på at en ideel partner ville vært en som faktisk ser glede i å gjøre noe for hverandre fordi det er meningsfullt i å glede den andre - ikke bare fordi det er et krav som kommer med partnerskap.
Maleficenta Skrevet 23. juni #47 Skrevet 23. juni (endret) umAxa skrev (3 timer siden): Det er to ulike måter å se det på: Gjør det som er forventes av deg, eller gjør det som er meningsfullt for deg. Utfallet ser kanskje likt ut, men det er veldig ulike perspektiver som kommer med hver sin glede, eller mangel av. Slik som du beskriver deg selv, så beskriver du deg selv som det førstenevnte. Du snakker om en standard for å være en god partner er å ettertrakte, samtidig så sier du at du egentlig ikke har lyst til å gjøre noe som helst av husarbeid - men gjør det bare fordi det er påkrevd deg? En partner som bare ser på husarbeidet og kanskje livet generelt som bare tiltak, byrde, forventninger og krav? Er det en god partner da? Jeg er ganske sikker på at en ideel partner ville vært en som faktisk ser glede i å gjøre noe for hverandre fordi det er meningsfullt i å glede den andre - ikke bare fordi det er et krav som kommer med partnerskap. Men hallo det er da ingen som syns husarbeid er gøy. Visse ting i livet er må ting. Husarbeid er et av de Endret 23. juni av Maleficenta 1 1
AprilLudgate Skrevet 23. juni #48 Skrevet 23. juni Ja? Får ikke barn med noen som er uenige i det. Flytter heller ikke sammen med noen som er uenige i det. 1
AprilLudgate Skrevet 23. juni #49 Skrevet 23. juni Maleficenta skrev (9 minutter siden): Men hallo det er da ingen som syns husarbeid er gøy. Visse ting i livet er må ting. Husarbeid er et av de Hva? Du elsker ikke å vaske do, tømme søppel, våkenetter med evt barn osv? 😆 Jesus. TROR noen at dette er en oppgave mennesker liker? 1 1
umAxa Skrevet 23. juni #50 Skrevet 23. juni Maleficenta skrev (31 minutter siden): Men hallo det er da ingen som syns husarbeid er gøy. Visse ting i livet er må ting. Husarbeid er et av de Spørs helt på hva man vil. Husarbeid er kjipt for den som ikke liker husarbeid. Å leve i sitt eget rot er kjipt for den som liker renslighet.
SPOCA Skrevet 23. juni #51 Skrevet 23. juni Vi er sammen om det meste, vi er en en enhet. Han vil meg godt, jeg vil han godt. Mannen min bidrar like mye som meg. Det er aldri mas, han gjør ting fordi han ser verdien i det. Han tar kanskje badet, så tar kanskje jeg oppvasken. Det er aldri krangling om slikt. Vi har felles økonomi, der mine penger er hans, og omvendt. Vi er generelt generøse med hverandre.
venus24 Skrevet 23. juni #52 Skrevet 23. juni umAxa skrev (10 timer siden): Jeg brukte det som et par eksempler for å beskrive tankesettet og ønske og glede i å bygge noe sammen. Det du argumenterer er at jeg brukte bare to eksempler. Hvorfor tror du at tankesettet skal hindre i at det er mer å gjøre? Alle som bor og eier et hus med en hageflekk sammen vet godt at det er langt flere ting enn bare gress og maling som må til for å vedlikeholde et hjem sammen. Det finnes nok av kvinner som opplever at de må gi inn i en uønsket masete rolle, fordi mannen hennes gjør aldri noe med mindre han blir bedt om det, gjerne etter hundre ganger. Det kalles for å ta hensyn til den andre og det godt mulig din partner har andre ønsker akkurat den dagen. Enten om det er å sette i gang et helgeprosjekt, eller stikke ut på en fisketur så er det det normalt og "voksen" å tenke på din partner og inkluderer han/henne i dine planlegging - jo tidligere jo bedre, slik at det ikke blir spontant og rigid. Hvorfor er dette merkelig for deg? Ja, du brukte to eksempler på plikter som må gjennomføres sjeldent og ikke på noen måte er viktig for at husstanden overlever hverdagen. Man bygger ikke et hjem og liv sammen dersom en part står på daglig for husstanden mens den andre bidrar på månedlig basis, og kun med de tingene hen finner «meningsfylte». Dersom det ikke var dette du mente valgte du dårlige eksempler. Det er merkelig for meg at én partner skal ha oversikt over husstandens planer, mens du anser den andre partneren som hensynsfull fordi hen spør prosjektlederen hvilke planer de har. Husstanden er et fellesprosjekt, og det er helt normal voksenoppførsel at begge kjenner til hvilke planer man har for uken. Det er veldig spesielt å forvente medalje og klapp på hodet fordi man informerer partneren sin om at man skal på fisketur i helgen. Spontan og rigid er forøvrig antonymer.
Fru Uperfekt Skrevet 23. juni #53 Skrevet 23. juni VetAlt skrev (På 19.6.2025 den 18.18): En mann skaffer seg jo kvinnelig kjæreste for å slippe vasking og matlaging. Den memmoen tror jeg min mann ikke fikk .. 1
Trolltunge Skrevet 23. juni #54 Skrevet 23. juni umAxa skrev (6 timer siden): Spørs helt på hva man vil. Husarbeid er kjipt for den som ikke liker husarbeid. Å leve i sitt eget rot er kjipt for den som liker renslighet. Man kan absolutt synes husarbeid er kjipt selv om man liker renslighet og orden. Jeg tror vi begge to er satt sammen akkurat slik. Ingen av oss liker husarbeid, men begge liker at det er rent og ryddet. Begge to hadde nok vært i himmelen dersom den andre tok alt av husarbeid. Så tar vi det sammen da. Alt delt på to er i det minste mye mer overkommelig av å gjøre slike kjipe ting enn det er at ene må ta alt, selv om begge to synes det er nøyaktig like kjipt. Resultatene avhusarbeid elsker vi begge, men det gir likevel ingen begeistring for å gjøre innsatsen som må til for å oppnå resultatene vi begge liker. Det bare må man gjøre. Enkelt og greit. Ingen vei utenom. Eller vi kunne selvfølgelig betalt oss ut av det, men da måtte vi fire på andre ting vi heller ønsker å bruke de pengene på. Så dermed ingen vei utenom likevel. 1 1
Maleficenta Skrevet 24. juni #55 Skrevet 24. juni umAxa skrev (17 timer siden): Spørs helt på hva man vil. Husarbeid er kjipt for den som ikke liker husarbeid. Å leve i sitt eget rot er kjipt for den som liker renslighet. Jeg liker orden jeg men skulle i det stille ønsket meg en robot som kunne fikse det for meg slik at jeg slapp så det at man liker å ha det rent har ingenting med at man syns det er gøy å gjøre husarbeid å gjøre. 1
Maleficenta Skrevet 24. juni #56 Skrevet 24. juni AprilLudgate skrev (18 timer siden): Hva? Du elsker ikke å vaske do, tømme søppel, våkenetter med evt barn osv? 😆 Jesus. TROR noen at dette er en oppgave mennesker liker? Tydeligvis
AnonymBruker Skrevet 24. juni #57 Skrevet 24. juni Begge må bidra noenlunde likt på husarbeid og barn. Husleie/ utgifter deles likt eller den som tjener mest bidrar bittelitt mer. Ferie er mulig å dele opp i oss tid og meg tid hvis behov for pause eller ulike preferanser for aktiviteter. Begge skal ha tid i ferien med barna og deler dere dere for å gjøre forskjellige ting må det gå i balanse slik at begge to faktisk får et utbytte av det. Husarbeid og arbeidsfordeling kan løses på flere måter. Må ikke være rigid på annenhver gang, noen deler ut fra type oppgaver og det er ikke den ene sin standard som skal gjelde. Vasker du gulv/ tørker støv/ bretter klær skal ikke han kontrollere deg at det blir riktig og godt nok. Eller motsatt, du kontrollere han. Anonymkode: f3d13...4e8
umAxa Skrevet 25. juni #58 Skrevet 25. juni Maleficenta skrev (På 24.6.2025 den 7.31): Jeg liker orden jeg men skulle i det stille ønsket meg en robot som kunne fikse det for meg slik at jeg slapp så det at man liker å ha det rent har ingenting med at man syns det er gøy å gjøre husarbeid å gjøre. Og jeg kunne ønske jeg kunne bare sitte med navlestrenga godt festet til der den en gang var, og leve skattefritt i perfekte 37 varmegrader og bare leve på flytende næring av min mor. Ingen husarbeid, ingen støvsuging, ingen bekymringer. Men siden vi begge sitter her og ønsker oss umulige ting - så må vi nøye oss med å ta stilling til hva vi kan gjøre i stedet. Det jeg snakker om, handler om perspektiver, og hva målet faktisk er: En grønn plante tar seg fint ut i hjemmet - men det krever at man tar var på den, vanner den, gjødsler den, og av og til ompotter den. Dette er også arbeid, men vi gjør dette arbeidet, stort sett med entusiasme, fordi vi vet at det er verdt den lille gleden den tilfører hverdagen vår. Så det er meningsfullt og betyr noe for oss. Men å rengjøre en kjøkkenbenk, å ta ut et overfylt søppelpose - nei det er for mye arbeid!? Er perspektivet ditt at man ikke kan finne noe meningsfullt i å holde et hjem ryddig? At det er ingenting positivt med det arbeidet det tar å plassere inventarer der de tilhører? At bryet det tar å oppnå "Fint i hjemmet" er totalt frakoblet din fremtidige glede? Om målet ditt er å oppnå gøy og glede - for all del, så finnes det langt raskere og mer effektive metoder å oppnå glede på: bestill deg en dose heroin, få den levert på døren - kanskje betal litt ekstra for å få mannen til å kle av seg og dere kan ha litt vill sex i tillegg. Dette er faktisk mer realistisk enn en robot som skal rydde etter deg. Nå har du oppskriften, bare følg den i samme rekkefølge som beskrevet. Men er det noe særlig meningsfullt da? Så hva er målet ditt? Glede?
umAxa Skrevet 25. juni #59 Skrevet 25. juni Trolltunge skrev (På 23.6.2025 den 20.29): Man kan absolutt synes husarbeid er kjipt selv om man liker renslighet og orden. Jeg tror vi begge to er satt sammen akkurat slik. Ingen av oss liker husarbeid, men begge liker at det er rent og ryddet. Begge to hadde nok vært i himmelen dersom den andre tok alt av husarbeid. Så tar vi det sammen da. Alt delt på to er i det minste mye mer overkommelig av å gjøre slike kjipe ting enn det er at ene må ta alt, selv om begge to synes det er nøyaktig like kjipt. Resultatene avhusarbeid elsker vi begge, men det gir likevel ingen begeistring for å gjøre innsatsen som må til for å oppnå resultatene vi begge liker. Det bare må man gjøre. Enkelt og greit. Ingen vei utenom. Eller vi kunne selvfølgelig betalt oss ut av det, men da måtte vi fire på andre ting vi heller ønsker å bruke de pengene på. Så dermed ingen vei utenom likevel. Altså, jeg er bare en person som må gjøre mitt hverdags arbeid jeg også, og foretrekker ofte å heller bli liggende på en sofa, enn å flytte på meg. Det er ikke det diskusjonen handler om: vi er forbi barne-tegning-nivå av å beskrive livets realiteter. Vi har, eller burde skjønne i voksen alder at det er forskjell på langsiktig glede, og umiddelbar glede - der førstnevnte ofte er mer langvarig, bedre og av betydning. Ofte er prisen man må betale på bekostning av den umiddelbare gleden man kunne ha hatt. Det gjelder både økonomisk; sparing vs å bruke penger. Det gjelder våre matkultur: lage selv, vs 4 minutter i mikrobølgeovnen fjordlands. Det gjelder sex og samspill: bli en kalibrert person med gode utsikter, møte noen tilsvarende og bygge et sterkt bånd sammen, vs betale en hore. Det er utelukkende at førstnevnte i alle eksempler handler om å ofre noe i nuet, for å oppnå noe bedre i fremtiden. Stort sett så er fleste av oss helt ok med å ofre litt penger til sparing og investering, ofre litt tid til matlaging for å få noe som smaker godt, ofre litt av sin tid til å bli en kompetent person som andre liker å omgås med. Men å ofre med å brette opp ermet for ha det ryddig i hjemmet? Da skal vi av en eller annen grunn rynke på nesa.... 🤷♂️
AnonymBruker Skrevet 25. juni #60 Skrevet 25. juni VetAlt skrev (På 19.6.2025 den 18.18): En mann skaffer seg jo kvinnelig kjæreste for å slippe vasking og matlaging. Rart. Når jeg har vært samboer har jeg måtte gjøre mer vasking og matlaging enn som single. Da fikk jeg nemlig ikke lov til å ha hushjelp lenger. Trur det er fordi de vil se at jeg selv gjør det. En slags underkastelse. Anonymkode: 34a46...f9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå