Perfume Skrevet 19. juni #21 Skrevet 19. juni For oss ligger det i ordet. Man er samboere ( vi er gift da, men går for det samme) Man er et team, man gjør det beste for hverandre. Samarbeid. For oss betyr det at vi fordeler det meste likt, men etter styrker. Vi er rause med hverandre. Og betaler likt. Alt er felles. 1 3
Fjellmannover190 Skrevet 19. juni #22 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Et samboerskap og et forhold skal gjøre livet enklere for begge, og skal være i balanse. Jeg planlegger samboerskap nå, og har med barn fra våre forhold. Vi har noe vi liker å gjøre, som den andre ikke liker, og fordeler de andre og lager en plan for det. Det å handle inn mat og fordele utgifter er naturlig. Og man skal gi og ta, og ikke nødvendigvis bare gjøre det man liker selv. Høres ikke ut som han er klar til å bli samboer... 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #23 Skrevet 19. juni Jeg tok mye av husarbeid da barna var små og raste over det, som mange gjør. Han bedret seg etterhvert. Barna er store nå, og mannen må lage mat til meg hver dag. Han må handle og lage mat, ta oppvask osv. Jeg gidder ikke. Jeg tror muligens jeg er ferdig for alltid med å lage mat. Poenget er at den dagen du virkelig setter foten ned TS, så kan du få en mann -som faktisk er glad i deg- til å gjøre det meste. Hvis samboer driter i deg, og ikke er redd for å miste deg- så er han vel kanskje ikke noe å satse livet på? Samboer - og ikke gift? Ikke har han fridd, ikke gidder han bidra. Hva skal du med han? Se på han? Han bør være veldig fin, og du kommer ikke til å være det etter å ha slitt deg ut- etter noen år. Anonymkode: 2c7a2...067 2
Chiubi Skrevet 19. juni #24 Skrevet 19. juni Jeg forventer ikke mer av en mann enn jeg forventer av meg selv 2
umAxa Skrevet 19. juni #25 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 I stedet for å se etter teknisk inndeling, forventninger om halvparten osv. så ville jeg sett etter signaler om mannen var proaktiv og ser verdi og glede i å hjelpe til å skape et hjem sammen. Det handler ikke om prosenter av arbeid, men om han fikser ting fordi han selv vil det. Enten det er å dra i gang gressklipperen fordi han synes plenen begynner å bli overgrodd, eller nevner at det er på tide å male ytterveggen og forhører med deg om det er andre planer dere har til helgen. Kanskje han tok oppvasken mens du var ute å handlet. Kall meg kanskje gammeldags, men det er ikke å ha for høye forventninger at en god partner skal intuitivt ha lyst til å bygge noe sammen med deg. 1 2
venus24 Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni umAxa skrev (6 timer siden): I stedet for å se etter teknisk inndeling, forventninger om halvparten osv. så ville jeg sett etter signaler om mannen var proaktiv og ser verdi og glede i å hjelpe til å skape et hjem sammen. Det handler ikke om prosenter av arbeid, men om han fikser ting fordi han selv vil det. Enten det er å dra i gang gressklipperen fordi han synes plenen begynner å bli overgrodd, eller nevner at det er på tide å male ytterveggen og forhører med deg om det er andre planer dere har til helgen. Kanskje han tok oppvasken mens du var ute å handlet. Kall meg kanskje gammeldags, men det er ikke å ha for høye forventninger at en god partner skal intuitivt ha lyst til å bygge noe sammen med deg. Det er jo hyggelig dersom han har lyst til å klippe gresset eller male veggen, men hvor ofte trenger man det? Husarbeid som handling, matlaging, rydding, klesvask må gjøres daglig eller flere ganger i uken. Man skaper ikke et hjem sammen dersom en av partene gjør alt arbeidet som får husstanden til å overleve hverdagen, mens den andre parten klipper gresset et par ganger i måneden og maler ytterveggen hvert tiende år. Tanken om at han skal "forhøre seg" om familien har noen planer er også merkelig, synes jeg. De er to voksne mennesker, hvorfor er det forventet at hun skal ha oversikten over familiens gjøremål? 4 7
Trolltunge Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni Han skal gi omtanke til og respekt for sin partner, og ikke kreve mer enn han gir i en total som skal være slik at begge to har det godt i forholdet. Ansvar, krefter og økonomi må være i en fin balanse for at man faktisk viser omtanke og respekt for partner. Jeg er ikke for at begge absolutt må gjøre halvparten av hver oppgave, eller betale nøyaktig halvparten, for man kan fint fordele oppgaver etter interesse og evner litt, og så heller fordele rettferdig det begge synes er like dritt å gjøre, men totalt bør det være så lik ansvarsbelastning at begge parter har noenlunde lik energi og tid til å prioritere seg selv og forholdet. Økonomisk synes jeg seriøse partnere som satser på livet sammen bør betale etter evne, slik at man er i noenlunde lik økonomisk situasjon når det nødvendige er betalt. Det mener jeg selv om jeg bestandig har tjent best. Det er ikke greit å leve sammen når ene ikke kan unne seg noe, og andre kan sløse/spare mye, eller at ene har råd til ferie, men ikke andre. Slikt er bare ok frem til forholdet er skikkelig seriøst. Etter å ha levd med mann som ikke gjorde sin del, gått fra ham og så tatt ham tilbake under forutsetning at han begynte å gjøre sin del av ansvaret, så er det ganske interessant å slå fast at også min mann ble mye mer tilfreds da. Han brukte også betydelig mer energi på å ikke gjøre sin del, og krangel og ugrei stemning, enn han bruker på å gjøre sin del av alt. Nå når han gjør sin del uten konflikter rundt det er mannen glad, fornøyd med seg selv og sin innsats og rolle, stolt og tilfreds på måter mannen som kjempet mot å ta sin del, med alt det medførte av sliten og misfornøyd partner førte med seg, på ingen måte var. Jeg har sagt at han burde begynne å holde foredrag om at det å bidra sin del er så mye bedre på alle måter. Han er lykkelig nå. Har det bedre selv, har det bedre med meg. Så tilfreds var han ikke tidligere, selv om han altså da vred seg unna mye ansvar og oppgaver. Han brukte rett og slett mer energi og kom i dårligere humør av å være en dårlig partner enn han gjør på å være en god partner. Så egentlig snålt at så mange kjemper så inderlig mot å være en god partner. 2 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Dette er vel ting man diskuterer FØR man flytter sammen, tror du ikke? Smart å bli godt kjent før man etablerer seg for å vite om man er en god match. Anonymkode: f50b5...92e
VetAlt Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni En mann skaffer seg jo kvinnelig kjæreste for å slippe vasking og matlaging. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #30 Skrevet 19. juni umAxa skrev (7 timer siden): I stedet for å se etter teknisk inndeling, forventninger om halvparten osv. så ville jeg sett etter signaler om mannen var proaktiv og ser verdi og glede i å hjelpe til å skape et hjem sammen. Det handler ikke om prosenter av arbeid, men om han fikser ting fordi han selv vil det. Enten det er å dra i gang gressklipperen fordi han synes plenen begynner å bli overgrodd, eller nevner at det er på tide å male ytterveggen og forhører med deg om det er andre planer dere har til helgen. Kanskje han tok oppvasken mens du var ute å handlet. Kall meg kanskje gammeldags, men det er ikke å ha for høye forventninger at en god partner skal intuitivt ha lyst til å bygge noe sammen med deg. For en rar ting å skrive. Jeg har ikke intuitiv lyst til å gjøre NOE som helst husarbeid, uansett om jeg elsker noen eller ikke. Jeg gjør likevel det som er påkrevd. Det finnes selvfølgelig en standard. Hvis man ikke opplever at det finnes noen standard å strekke seg etter, så blir man dårlig kjærestemateriale for de fleste. Hvis man ikke skjønner det, så ja... Anonymkode: d946b...8bb 4
Blåsippa Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni Vi fører ingen "debet og kredit" på hva som gjøres og av hvem. Min samboer er over snittet ryddig og renslig av seg, så det er stort sett strøkent her. Vi rydder fortløpende. I går hengte jeg opp klærne hans til tørk og la sammen det som var tørt. Jeg kommer hjem til ferdig middag hver dag. Når det er helg er det jeg som lager maten. Han handler mat til oss like før stengetid for å unngå folk og mas. Store oppgaver (som maling av hus) gjør vi sammen. Det viktigste av alt er at vi husker på å takke hverandre i hverdagen 💕 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 19.23): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Det kan høres ut som du bor med en som egentlig vil være singel.... Det hadde nok vært det letteste for deg. Da hadde du kanskje også fått litt barnefri inn i mellom når han har samvær. Å være enslig mor i et forhold er faktisk tusen ganger verre enn å være enslig mor som singel. Anonymkode: 88698...8f3 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni venus24 skrev (3 timer siden): Det er jo hyggelig dersom han har lyst til å klippe gresset eller male veggen, men hvor ofte trenger man det? Husarbeid som handling, matlaging, rydding, klesvask må gjøres daglig eller flere ganger i uken. Man skaper ikke et hjem sammen dersom en av partene gjør alt arbeidet som får husstanden til å overleve hverdagen, mens den andre parten klipper gresset et par ganger i måneden og maler ytterveggen hvert tiende år. Tanken om at han skal "forhøre seg" om familien har noen planer er også merkelig, synes jeg. De er to voksne mennesker, hvorfor er det forventet at hun skal ha oversikten over familiens gjøremål? Du skjønte ikke at gressklipping og husveggmaling var eksempler? Det gjorde jeg. Det er helt sikkert andre ting som må gjøres også. Jeg skrev engang ned en liste på 100 ting jeg gjorde som eksen ikke engang visste at måtte gjøres. I tillegg delte vi ca 50/50 på matlaging og klesvask. Overhodet ingen tvil om hvem som gjorde mest i forholdet. Anonymkode: ce73d...ce4 1
venus24 Skrevet 20. juni #35 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): Du skjønte ikke at gressklipping og husveggmaling var eksempler? Det gjorde jeg. Det er helt sikkert andre ting som må gjøres også. Jeg skrev engang ned en liste på 100 ting jeg gjorde som eksen ikke engang visste at måtte gjøres. I tillegg delte vi ca 50/50 på matlaging og klesvask. Overhodet ingen tvil om hvem som gjorde mest i forholdet. Anonymkode: ce73d...ce4 Det var to eksempler på ting som må gjøres sjelden satt opp mot husarbeid som må gjøres ofte. Neppe tilfeldig. Usikker på hva poenget ditt her er, men gratulerer med å ha skrevet en liste (?)
AnonymBruker Skrevet 20. juni #36 Skrevet 20. juni Selvsagt skal en mann dele utgifter og gjøremål likt med kvinnen. Det som imidlertid ofte er problemet, er at kvinnene har store forventninger til at alt skal gjøres på deres måte, og krever og forventer ofte alt for mye. Menn og kvinner tenker og er forskjellige - vi er alle forskjellige, og da må mange kvinner jenke litt på forventningene og ikke kreve at mannen skal gjøre alt etter hennes pipe, ellers er det noe galt med han mannen osv.... Anonymkode: 28b6c...9e1
AnonymBruker Skrevet 20. juni #37 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 20.04): Jeg jobber med tildeling av praktisk bistand (hjemmehjelp), og kommunens retningslinjer er at hver av ektefellene/samboerne gjør minimum 50% av husarbeid og barn. Det er det som er normalt å forvente i dagens samfunn. Anonymkode: b72f0...8e5 Enig i dette, men det er jo umulig å beregne? Og så har vi kvinnen som forventer at hele huset skal støvsuges hver dag, at gresset skal klippes hver uke osv, mens mannen synes det er mer enn nok å støvsuge skikkelig 1 gang pr. uke og klippe gresset 1 gang annenhver uke. Hvordan skal de dele dette likt? Her tenker jeg at kvinnen må gjerne støvsuge hver dag, men hun kan ikke forvente at mannen skal gjøre det samme når han synes det er helt unødvendig. Anonymkode: 28b6c...9e1
Morpheus Skrevet 20. juni #38 Skrevet 20. juni Begge skal bidra like mye. Men nødvendigvis ikke de samme tingene. Man bidrar etter evne. Inntekten deres er på 100% av samlet inntekt. Tjener du 60% skal du bidra med 60% av samlet inntekt. Hn 40% om det er det hn har å rutte med. Er du flinkere med barn og husarbeid, bidrar du mer der, og mindre med det som er hans ekspertområde, som da kan være snørydding, plenklipping, holde bilparken deres i orden eller fikse ting på huset. Der er kanskje ikke du like flink? Da blir det feil at du skal gjøre det. Det er den modellen som skaper mest ro i heimen og det ikke skaper falske forventninger til noe man ikke kan. 1
Maleficenta Skrevet 20. juni #39 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 19.30): Hvis du har en samboer som ikke betaler halvparten av boutgifter/mat, ikke handler på butikken, ikke hjelper til med husarbeid og barn, så flytter du for deg selv. Anonymkode: 6895c...6ef Vil supplere med at han såvisst ikke skal hjelpe til med husarbeid og barn Han skal gjøre halvparten her også. Altså sin del. Like mye hans jobb som samboerens. Og selvsagt skal det deles rettferdig ifht boutgifter/mat og handling. Skjønner ikke at du spør om dette engang 2
Trolltunge Skrevet 20. juni #40 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Selvsagt skal en mann dele utgifter og gjøremål likt med kvinnen. Det som imidlertid ofte er problemet, er at kvinnene har store forventninger til at alt skal gjøres på deres måte, og krever og forventer ofte alt for mye. Menn og kvinner tenker og er forskjellige - vi er alle forskjellige, og da må mange kvinner jenke litt på forventningene og ikke kreve at mannen skal gjøre alt etter hennes pipe, ellers er det noe galt med han mannen osv.... Anonymkode: 28b6c...9e1 Dette er en elendig unnskyldning for menn med lav boevne. Mange nok menn er såpass opptatt av hvordan de har det rundt seg at dette er ingen fasit. Faktisk er det slik at de petimeterne jeg kjenner angående behov for en veldig orden er menn (tilfeldig det selvfølgelig), og største rotahode jeg kjenner er kvinne (like tilfeldig). Det er absolutt ikke noe fasit etter kjønn på slikt, bare muligens en del menn med dårlig oppdragelse angående å bidra hjemme. Ingen unnskyldning det heller forsåvidt, for så blir man uansett voksen. Da min mann ikke bidro sin del var det absolutt ikke fordi jeg har høyere standard. Han er den som ikke tåler rot og skitt, ikke engang når noe spesielt står på, som oppussing. Da han var egoistisk drittsekk påla han bare meg å holde SIN standard, og kjeftet ugreit om det ikke var etter det, istedenfor å ta tak selv. Sørgelig mange slike menn også. Min har heldigvis våknet opp, og er i dag en veldig bra partner. Vi hadde nå vært skilt om han ikke våknet opp, og det var IKKE fordi jeg har høyere standard eller må ha ting gjort på min måte. Det var fordi han var mann som av en eller annen årsak trodde jeg som kvinne hadde et større genetisk anlegg for å like husarbeid. Det har jeg absolutt ikke! 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå