AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Hvis du har en samboer som ikke betaler halvparten av boutgifter/mat, ikke handler på butikken, ikke hjelper til med husarbeid og barn, så flytter du for deg selv. Anonymkode: 6895c...6ef 31 11
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Vel.. skal og skal. En hver person står jo fritt til å velge innholdet i livet sitt, og dermed ikke bidra med handling osv. Men jeg kan jo si at det ikke hadde vært et samboerskap/ekteskap for min del om ikke mannen min også kunne handle, lage mat, vaske, støvsuge, klippe gress, skifte lyspærer, ønske å tilbringe tid med meg og barna i hverdag og på ferier, og alt annet livet innebærer av plikter og gjøremål. Og selvsagt betale halvparten, eventuelt etter evne hvis han har redusert inntekt i perioder. Hvorfor lurer du på dette? Er det noe å lure på..? Anonymkode: 23f11...fe0 14
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 En partner UAVHENGIG AV KJØNN skal være likeverdig når det kommer til okonomi og innsats i hverdagen. Selvfølgelig. Anonymkode: f783e...c20 23 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni For å gi deg et konkret svar: Jeg ville heller tenkt at overskriften burde vært… «Hvordan ser et sunt og respektfullt samboerskap ut?» Så hva er det da? Dette blir mine tanker og verdier: For meg handler det om(jeg er mann). Om at man bidrar noenlunde likt. Noen oppgaver tar jeg, og noen oppgaver tar hun. Alt i mellom kan vi gjøre hver for oss, men også sammen. Jeg kan vaske, hun kan vaske. Etc etc. Når det gjelder økonomi mener jeg man må bidra likt. Er det store lønnsforskjeller, kan den som tjener mest bidra litt mer. Ingen i forholdet bør føle at den andre benytter/misbruker den andre i relasjonen. så hvordan finner man ut hvordan ett samboerskap kan være? Prate med den man skal bli samboer med. Man kan være uenige, og enige. Til syvende og sist handler det om å gi og få. Som mann kan jeg gjøre alt av det en kvinne kan i «husholdningen». Et samboerskap handler ikke om en person, men to. er det noe du er flinkere på, og liker og gjøre kontra er det noe han liker å gjøre, og er flinkere med. Og av og til er man pent nødt til å gjøre noe man ikke liker. Men sånn er det og bli voksen, samt innse at hverken den eller andre kan alltid få det som man vil. Anonymkode: de33c...aa4 6 3
Hedda-78 Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni Når det kommer til ferie tenker jeg det må være lov å tilpasse litt til hva man liker. Dersom han har vannskrekk er det urimelug å forvente at han skal være med på 14 dagers padleferie i kajakk. 7
Rainstorm2.0 Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Det er dette som er så fantastisk med å være voksen, en velger sine preferanser helt selv! 🥰 Jeg kan si hvilke forventninger/håp/ønsker jeg har. Han betaler mer enn meg siden han tjener mer, men vi har stort sett fellesøkonomi. Han handler like gjerne som meg, og drar han i butikken sjekker han gjerne inn om det er noe spesielt jeg vil ha/trenger. Han vet hva som er vanlig og stas for meg og tar det gjerne med fordi han tenkte vi snart var tom, eller at jeg kanskje hadde lyst på. Det heter ikke "hjelpe til" med eget hus og barn. Han deltar, og er aktivt deltakende i å se hva som trengs av husarbeid. Vi vet hva den andre liker mest og minst av husarbeidsoppgaver og deler det slik. Siden jeg foretrekker en mer ordentlig standard og vakre omgivelser tar jeg ansvar for det. Med barn er de mitt hovedansvar frem til 2-3-års alderen, men det er likevel ikke sånn at han "hjelper til", det er hans barn og ansvar, men han avlaster meg som mor og det er naturlig at far er far og mor er mor og jeg forventer ikke det samme av ham som meg. Når barna er større er han en deltakende pappa som viser interesse for barna. Stort sett ferierer vi alle sammen, men noen ganger deler vi oss opp. Jeg forventer at en mann som får barn også vet at det ikke alltid er alt som er gøy, men at han er interessert i å støtte og heie på barna selv om de liker ting vi ikke liker, samtidig som vi tar vare på oss selv. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Er det barn i forholdet? Er det felles barn? Ingen eller bare felles barn: man deler likt på utgifter og ansvar. Det er gsnske normalt å ha NOE ferie sammen. Dersom den ene har egne barn tenker jeg det må bli mer nyansert Anonymkode: edf17...11b 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Her betaler vi ikke halvparten, vi har felles økonomi og noe annet hadde jeg ikke orka med barn 😅 Anonymkode: a83bc...f2c 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni ER du virkelig nødt til å spørre om dette så tenker jeg at det er et tegn på at dette ikke er en bra mann. SELVSAGT skal man betale likt i et partnerskap om det ikke er tungtveiende grunner til noe annent (en er midlertidig med lav inntekt som f.eks student eller èn av partene er ultrarik) . Og Selvsagt skal begge bidra til husarbeid. Begge trenger ikke gjøre det samme, men man bør ha en rettferdig fordeling som begge er enig i Anonymkode: b67a5...1f6 1 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Jeg jobber med tildeling av praktisk bistand (hjemmehjelp), og kommunens retningslinjer er at hver av ektefellene/samboerne gjør minimum 50% av husarbeid og barn. Det er det som er normalt å forvente i dagens samfunn. Anonymkode: b72f0...8e5 2 8
venus24 Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Han skal ikke "hjelpe til" med husarbeid, nei. Han er et voksent og funksjonsfriskt menneske, da skal han gjøre sin del av husarbeidet i deres felles bolig. Å si at han skal "hjelpe til" tilsier at du har hovedansvaret for husarbeidet mens hans innsats bare skal komplimentere din. 7 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Nå tenker jeg at du kanskje er kvinnen i dette forholdet, stemmer det? Tenker mannen at han skal bo billig/gratis og ha deg som ubetalt "mamma", hushjelp og sexarbeider, uten å yte noe tilbake? Hva får du ut av dette samboerskapet, egentlig? Anonymkode: 2b915...658 4 4
Blått Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Rainstorm2.0 skrev (2 timer siden): Det er dette som er så fantastisk med å være voksen, en velger sine preferanser helt selv! 🥰 Dette. Så må man egentlig bare bestemme seg for hva man ønsker å leve med og hva man kan leve med, men det er en avgjørelse som man må ta selv. 1
MizzVic Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg skriver dette innlegget for å se hva man burde kunne forvente. Fordi jeg har fått beskjed om at jeg forventer for mye… Skal mannen betale halvparten av boutgifter/mat osv? Skal han gå i butikken å handle? Skal han "hjelpe til" hjemme med husarbeid, barn osv? Skal han være med på ferier (selv om han ikke nødvendigvis liker den type aktiviteter)? Dette er bare eksempler for å hjelpe igang. Anonymkode: 48534...827 Hvordan kan man forvente for mye av ett voksent menneske?? ALT skal forventes å deles 50/50, men så kan man daglig gjøre det som fungerer best. Den som slutter tidligst på jobb, handler på vei hjem, kanskje en stikker ut å handler på kvelden når den andre legger barn. Man kan avgjøre litt fra dag til dag, hva som fungerer best for å få familien a/s til å gå opp akkurat da. Jeg vasker gulvene, du kan gå ut å klippe gresset ect Familier drar på ferier sammen, men har man råd, er det lov å dra på egne "jente og gutte-turer" f eks, og da tar jo partner alt hjemme så lenge. Fotball-tur med gutta, og storbyshopping-ferie for damene, litt klisje, men sunt for ett langt forhold. Er det ett voksent menneske som ikke klarer vaske, rydde, handle, følge opp egne barn, så er man ingen partner, men mer en kandidat for omsorgsbolig med oppfølging av andre voksne. 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni Kjønn har lite å si for et godt samboerskap. Her har vi slått sammen to familier. Jeg og mitt barn og han og 2 barn. Vi er én familie. Vi fordeler faste kostnader 50/50. Vi har egen konto til alle barna og familieaktiviteter og der betaler vi inn prosentvis etter inntekt(han har 2 barn og tjener mye mer enn meg) Og mat betaler jeg inn det jeg og mitt barn har brukt, og han det og hans barn har brukt. Jeg har ikke råd til mer. Så jeg betaler det samme som da jeg var alene. Pluss mitt lån på huset. Utover det er han raus og generøs mht ferier etc. Han vil vi skal ha samme levestandard så der betaler han det meste. I hverdagen er vi partnere. Og vi bidrar likeverdig mht hus og barn. Anonymkode: 3849e...273 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #18 Skrevet 19. juni En mann skal ta halvparten av husholdningsarbeidet og ansvaret, betale halvparten av utgiftene og legge til rette for at kjæresten/kona/samboeren får like mye tid til sine egne interesser som det han har selv Anonymkode: 7b7ce...fb6 4 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni Menn OG kvinner skal betale halvparten hver av utgifter. Menn OG kvinner skal ha like mye fritid hver uke, etter at jobb, unger og husarbeid er unnagjort. Når det gjelder ferie, så må man gjerne bytte litt på å få gjennomført sine ønsker. Man kan faktisk også bruke litt av ferien hver for seg. Hun ønsker kanskje en ukes sydentur med venninner på våren, mens han ønsker en uke på jakt om høsten. Anonymkode: 7fed1...4de 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #20 Skrevet 19. juni Man skal gi og ta i et forhold. Min mening er at man skal bidra økonomisk etter evne, dvs at vi betaler inn hver vår prosentandel (avregnet etter hvor mye vi tjener) inn på felleskonto. Hjemme skal man avlaste hverandre og bidra med en rettferdig andel. Det handler om å gi hverandre rom til å gjøre de tingene man har lyst til, være seg hobbyer eller veninneturer, fisketur etc. Anonymkode: d175d...101 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå