Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får kun senvakter på jobben min, husker ikke sist jeg har fått jobbet en tidligvakt/dagvakt. Grunnen er vel i grunn at de andre har småbarn og nekter på senvakter. Sier de aldri kan jobbe kvelder/sent pga. barna og henting i barnehage. Så da lempes alle de senvaktene over på meg og unge vikarer som går på vgs. Samme med helgevakter, blir ofte så jeg har mye helgevakter fordi de med småbarn "nekter" og det blir nesten litt sånn "guilt trip" for å få andre til å ta de mer "ugunstige" vaktene.. Ender opp med å jobbe mye mer enn jeg egentlig har i stillings % hver mnd, både for pengene sin del men også fordi jeg får den følelsen av at jeg "må" for å få turnusen til å gå opp når flere sier de ikke kan jobbe de vaktene.

Syns det begynner å bli litt slitsomt og irriterende. (Ledelse ved jobben er ikke så god som dere kanskje skjønner. Avd. leder som lager vaktplan har også småbarn 🙃 Så hen er en del av "problemet" og setter seg selv opp på de "beste" vaktene. Og de som sitter "lengre opp" bryr seg ikke..) Skjønner godt at de kan ha vansker med å kombinere mye kveldsjobbing med småbarn, men en gang i blant må det da vel gå an? De er jo i forhold så ingen av de er aleneforeldre. 

Hadde vært fint å fått en dagvakt i ny og ne. 😅

Anonymkode: f64b2...4e4

• Liker 2
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva står i kontrakten din da?

Anonymkode: 48f27...234

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får kun senvakter på jobben min, husker ikke sist jeg har fått jobbet en tidligvakt/dagvakt. Grunnen er vel i grunn at de andre har småbarn og nekter på senvakter. Sier de aldri kan jobbe kvelder/sent pga. barna og henting i barnehage. Så da lempes alle de senvaktene over på meg og unge vikarer som går på vgs. Samme med helgevakter, blir ofte så jeg har mye helgevakter fordi de med småbarn "nekter" og det blir nesten litt sånn "guilt trip" for å få andre til å ta de mer "ugunstige" vaktene.. Ender opp med å jobbe mye mer enn jeg egentlig har i stillings % hver mnd, både for pengene sin del men også fordi jeg får den følelsen av at jeg "må" for å få turnusen til å gå opp når flere sier de ikke kan jobbe de vaktene.

Syns det begynner å bli litt slitsomt og irriterende. (Ledelse ved jobben er ikke så god som dere kanskje skjønner. Avd. leder som lager vaktplan har også småbarn 🙃 Så hen er en del av "problemet" og setter seg selv opp på de "beste" vaktene. Og de som sitter "lengre opp" bryr seg ikke..) Skjønner godt at de kan ha vansker med å kombinere mye kveldsjobbing med småbarn, men en gang i blant må det da vel gå an? De er jo i forhold så ingen av de er aleneforeldre. 

Heilt einig! Dette er ei sak for fagforeininga.

Anonymkode: 88afb...038

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner deg godt!

En gang i blandt må du da kunne få dagvakter? Og helgejobbing bør da kunne gå på rullering? 

kan de ikke jobbe kveld, natt, helg og helligdager så bør man ikke som småbarnsforeldre jobbe i helsevesenet 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva står i kontrakten din da?

Anonymkode: 48f27...234

I kontrakten min står stillingsprosenten min, står ingenting om at jeg kun skal jobbe kveld og helg...

Har jobbet her i flere år. Før hadde vi en annen avd. leder som fordelte vakter litt mer rettferdig så jeg også hadde noen dagvakter, men etter hun sluttet så får jeg bare "ugunstige" vakter slengt på meg.

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Før hadde vi en annen avd. leder som fordelte vakter litt mer rettferdig så jeg også hadde noen dagvakter, men etter hun sluttet så får jeg bare "ugunstige" vakter slengt på meg.

Send en epost til ny leder at du heretter vil ha god blanding av vakter og ikke skal brukes som lett løsning på et ledelsesproblem.

Ordner det seg ikke tar du det videre. Ta vare på alle vaktoversikter.

Anonymkode: 4f879...558

• Liker 14
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kveld og helgvakter er jo det beste. Jeg jobber som ufaglært ringevikar og tar kun kvelder og helger og pga tilleggene tjener jeg mer enn de faglærte som helst vil ha dagvakter.

Anonymkode: 1f59e...72c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er du fast ansatt bør du ta det opp med fagforeningen, tillitsvalgt eller andre som kan være til hjelp. Høres helt horribelt ut, det skal være rettferdig for alle, med eller uten barn

Anonymkode: cbbe1...af2

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Send e-post om at du ønsker jevnere fordeling av dagvakter og kveldsvakter, da du har jobbet hovedsakelig kveld i x antall måneder, og ønsker ha frikvelder. 

Så begynner du takke nei til alle kveldsvakter som overgår din stillingsprosent. "Jeg har sagt jeg ønsker mer dagvakter for å kunne ha litt fri på kvelder, og ønsker ikke jobbe ekstra kveldsvakter da. Men jeg kan gjerne ta noen ekstravakter på dagtid!"

Anonymkode: 37d59...eac

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kveld og helgvakter er jo det beste. Jeg jobber som ufaglært ringevikar og tar kun kvelder og helger og pga tilleggene tjener jeg mer enn de faglærte som helst vil ha dagvakter.

Jeg synes det er ganske tydelig i HI at TS ikke deler din personlige oppfatning av at det er best... 

Anonymkode: 37d59...eac

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har et yrke som innebærer turnus får de droppe å få barn da. Eventuelt bytte yrke. 🙄🙄 

Forstår deg godt, og det der hadde jeg aldri funnet meg i… 

Anonymkode: d69c2...a5f

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, det er ikke rettferdig, men opplevde det samme da jeg jobbet i butikk som student. Jobbet HELE sommeren som regel og mødrene gikk hjem kl.16 eller 17 hver dag, mens jeg hadde 12-20-vakter hver jævla dag. Skjønner at man tilrettelegger litt for aleneforeldre, men da har man kanskje barna annenhver uke, og barnefri annenhver uke. Da bør man kunne jobbe kveld. Og er man to foreldre, bør man også kunne ta noen kvelder. Hvis ikke bør man jo bytte yrke.  

Anonymkode: 9dbe1...b8b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det der er jo ikke greit. Har selv jobbet skift innen helse, da jeg var 100% alene med barn. Og måtte jobbe like mye kveld, helg, julaften og påske, som de uten barn. Og synes det skal være sånn. Jeg tok utdannelse som vernepleier, for da ble det litt færre helger og kvelder, og jeg hadde en kontor dag i uka. 

Anonymkode: a91de...207

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er noe helt annet å være ringevikar. Jobber man fast med høy stillingsprosent, så forsvinner mye av privatlivet mtp sosiale sammenkomster osv. 

Anonymkode: d234e...2d2

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at det er behov for å kalle inn fagforening. ALLE med barn kan ikke få slik tilrettelegging. Det kan være greit at aleneforeldre får det, men for de andre må man faktisk regne med at den andre forelderen bidrar. Eller at man bytter jobb…

Anonymkode: 7b0d6...938

• Liker 9
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Er så lei av bortskjemte småbarnsforeldre. 

Anonymkode: 464a5...484

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er noe helt annet å være ringevikar. Jobber man fast med høy stillingsprosent, så forsvinner mye av privatlivet mtp sosiale sammenkomster osv. 

Jeg jobber 100% dagtid da, i tillegg til jobben som ringevikar hvor jeg jobber 40-50 %.

Skrevet

Om det er greit spørs jo helt hva som er stillingsprosenten og hva intensjonen var da du ble ansatt. Jeg hadde 12,5% stilling, det var en vakt kveld helg og en vakt dag helg annen hver uke, men ikke spesifisert i kontrakten at det var låst til helg. Men jeg hadde jo ikke kommet så langt med å kreve å jobbe dagvakter i turnusen på den kontrakten 

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt. Ville tatt det opp med ledelsen og fagforeningen 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg jobber 100% dagtid da, i tillegg til jobben som ringevikar hvor jeg jobber 40-50 %.

Ja, fint for deg. Jobben som ringevikar er å anse som frivillig, for du blir ikke satt opp på vakter, du takker ja til vakter. Det er noe helt annet enn hva TS forteller om. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...