AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #1 Skrevet 18 timer siden "Ein skal ikkje bruke energi på å forsøke å forandre på noe vert det sagt", men er du enig eller uenig idet ? De aller fleste kommer fra ulike hjem og oppvekstkår ,og ein ser etter partner med likhetstrekk, og kjemi. Kanskje var det noen felles kjente, og likhetstrekk som førte dere saman for 5-10-15 år siden når de flyttet saman. Så begynte ting å endre seg når 2 ble til 3 eller 4 , og dere ble foreldre , og ein opplever at kvardagen handler om krav, og omstillinger. Mange par hevder som Erfaring viser at i eit samliv hvor den eine part er konfliktsky , Ja -menneske , snill, omsorgsfull og ettergivende har størst sjanse for å lukkast til eit langt samliv . Par som er like kranglekåte begge, og er lite ettergivende har størst sjanse for å ikkje lukkast til eit langt samlivsbrudd. Eit samliv handler vel i stor grad om samarbeide, utfylle hverandre, tilpasse seg hverandre, og noen ganger "må ein bare forandre seg" Eit ordtak seier et ein kjenner ikkje sin partner før ein har lærd seg selv å kjenne Anonymkode: 51c74...d78 1
Isambard Skrevet 18 timer siden #2 Skrevet 18 timer siden Jeg er enig i at par ofte nærmer seg hverandre og at folk faktisk kan forandre seg. Jeg tror det er dumt å gå inn i et forhold med en plan om å forandre på partneren, hvis du skjønner. 2
AnonymBruker Skrevet 18 timer siden #3 Skrevet 18 timer siden Jeg såg først og fremst etter en mann som kunne utfylle meg, hadde omtrent like verdier og ønske om å stifte familie omtrent samtidig som meg. Vi gikk begge i fella i å prøve å forandre den andre, få gjennom vår vilje og «bestemme». Dette skapte bare mer og mer avstand og konflikter. Jeg bestemte meg da, etter 20 år, for å la han være sjefen, med det ansvaret det følger med det. Vi definerte oppgaver og roller mye tydeligere. Noe som har skapt mye mer harmoni i familien. I tillegg trenger vi ikke bruke energi på ting som er den andres bord/oppgave/jobb, men heller lene oss tilbake og stole på at måten den andre utfører oppgaven på er bra nok. Anonymkode: f784d...662
Trolltunge Skrevet 18 timer siden #4 Skrevet 18 timer siden Vi begynte som veldig ulike, og etter over 20 år sammen er vi blitt utrolig like på veldig mange måter. Vittig å oppleve egentlig, men kommer jo av at begge to har ønsket å fungere sammen, og derfor liksom lent seg not den andre, samt at vi i så mange år har dyrket de tingene vi hadde felles mye. Utover et par ting har ikke dette vært en veldig bevisst prosess, men er mer et resultat av årevis med å møtes på midten/andre typer kompromisser. Nå er vi mer like enn ulike egentlig, men begge to har jo endret seg.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #5 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg såg først og fremst etter en mann som kunne utfylle meg, hadde omtrent like verdier og ønske om å stifte familie omtrent samtidig som meg. Vi gikk begge i fella i å prøve å forandre den andre, få gjennom vår vilje og «bestemme». Dette skapte bare mer og mer avstand og konflikter. Jeg bestemte meg da, etter 20 år, for å la han være sjefen, med det ansvaret det følger med det. Vi definerte oppgaver og roller mye tydeligere. Noe som har skapt mye mer harmoni i familien. I tillegg trenger vi ikke bruke energi på ting som er den andres bord/oppgave/jobb, men heller lene oss tilbake og stole på at måten den andre utfører oppgaven på er bra nok. Anonymkode: f784d...662 Mange par som flytter saman oppdager nok i utgangspunktet ulikheter, men forventer at ting skal gå seg ti Den ein part har nok ofte ein skjult agenda om å prøve å forandre på partneren, og legge premissene for det. Noen er praktisk anlagde medan noen er teoretisk anlagde, og de ser ting, utfra forskjellig ståsted. Tidligere ønsket mange kvinner seg en handymann, men det blir nå oppfattet som kjønnsdiskriminering, og nå skal det hete hendykvinner. Mange par går nok i den tradisjonelle "forndringsfellen" når begge parter er lite ettergivende,stirrige i å holde på sine premisser. Anonymkode: 51c74...d78
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #6 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (53 minutter siden): "Ein skal ikkje bruke energi på å forsøke å forandre på noe vert det sagt", men er du enig eller uenig idet ? De aller fleste kommer fra ulike hjem og oppvekstkår ,og ein ser etter partner med likhetstrekk, og kjemi. Kanskje var det noen felles kjente, og likhetstrekk som førte dere saman for 5-10-15 år siden når de flyttet saman. Så begynte ting å endre seg når 2 ble til 3 eller 4 , og dere ble foreldre , og ein opplever at kvardagen handler om krav, og omstillinger. Mange par hevder som Erfaring viser at i eit samliv hvor den eine part er konfliktsky , Ja -menneske , snill, omsorgsfull og ettergivende har størst sjanse for å lukkast til eit langt samliv . Par som er like kranglekåte begge, og er lite ettergivende har størst sjanse for å ikkje lukkast til eit langt samlivsbrudd. Eit samliv handler vel i stor grad om samarbeide, utfylle hverandre, tilpasse seg hverandre, og noen ganger "må ein bare forandre seg" Eit ordtak seier et ein kjenner ikkje sin partner før ein har lærd seg selv å kjenne Anonymkode: 51c74...d78 Jeg pleier å tenke at jeg kan justere og tilpasse meg til en viss grad. Endre meg har jeg ikke lyst til. Liker meg selv slik jeg er. Anonymkode: 2d146...aea
Rainstorm2.0 Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden Jeg tenker at et godt forhold er noe en vokser på og forandrer seg av. Forandrer en seg ikke overhodet tenker jeg vel at det på et vis er litt poengløst? Og det gjelder alle relasjoner. Vi vokser på det. Men det er enormt forskjell på å vokse sammen i samme retning, og av og til fra hverandre, og det å aktivt gå inn for å endre den andre. I mitt forrige forhold forsøkte jeg å endre ham. Jeg var blitt sammen med en mann som jeg etterhvert (ubevisst) ikke egentlig syns var noe for meg, og så klaget jeg og kritiserte "hvorfor kan du ikke bare...". Jeg prøvde å endre ham, og mente vel strengt tatt også at han burde endre seg, mente jeg selv hadde riktig svar for hvordan han skulle leve livet og det var ikke med 30 timer dataspill i uka. Men en kan egentlig bare endre seg selv. Derfor før mitt nye forhold måtte jeg være litt mer ærlig med meg selv hva jeg ønsket meg, hva var viktig, og det å finne en partner som ønsket å vokse sammen, som ønsket å få frem det beste i hverandre, som også var opptatt av selvutvikling (om enn på sin måte) ble viktig. Nå kan han peke til meg og være et speil der jeg trenger og samme tilbake, men ikke fordi jeg vil endre ham, bare fordi vi begge ser at det har en verdi og syns det er berikende og gøy. Og vissheten om at vi kanskje også vokser fra hverandre gjør kanskje for meg i alle fall at jeg ikke havner i fella med å ta noe med ham for gitt? 1
Taffel Skrevet 16 timer siden #8 Skrevet 16 timer siden (endret) Vi har både endret hverandre og forandret oss selv. Ganske enkelt fordi vi har vært i forhold som ikke fungerte, og kom litt låst inn i møte. Litt kamp om å sitte på fasit først, men så løsnet det. Vi lærer hverandre ting hele tiden og endingene er ikke påtvunget men ahaopplevelser og utvikling som får oss til å se på ting på en annen måte, men personlighetene har vi. Alle er i utvikling igjennom alle faser, og noen ganger så får man det til. I gjennom våre fire år som voksne partnere, så har mantra mange ganger vært " slik har jeg ikke tenkt på det før, men det gir mening det du sier." Men det er nok ikke for alle å få det til. Det krever å kunne lytte, akseptere og ikke ha noen problem med at man må kunne innrømme feil, selv om det sitter LANGT inne. Men har man en partner som da hoverer og gnir det inn, så ødelegger man alt igjen. Det er normalt å justere seg når man modnes og får empiri på ting, men da må den andre ikke være triumferende idiot. Er det ikke vilje til det, så er det nok håpløst. Endret 16 timer siden av Taffel Utdyping 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #9 Skrevet 15 timer siden Kallen nevnte for sin partner han savnet hennes initiativ til sex, men da fikk han tilbakemelding...."ein skal ikkje prøve å forandre noen " Når kjerringa spurdte kallen om hjelp til å håndtere sin nye datamaskinen, og mobil svarte kallen .. " ein ønsker ikkje å forandre på noen". Paret gikk i dialog med hverandre, og det endte med at kallen fekk sex på den betingelse at kjerringa fekk opplæring og håndtering av mobil /datamaskinen. Når bedrifta endret fra papir-og penn til digitale løsninger stod de ansatte overfor 1 av 2 valg . Anten måtte de bare se seg om etter en ny jobb eller "så måtte den ansatte omstille seg / forandre seg ". Kvardagen er for dei fleste er fylt med omstilliinger og nye krav. Mange både eldre, og yngre føler at dei kan ha utfordringer med å henge, det handler om å utveksle erfaringer. Mange opplever at kvardagen er rutinepreget i hjemmet og stressende, men kanskje handler det bare om jobbe litt smartere Anonymkode: 51c74...d78 1
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #10 Skrevet 15 timer siden Noen ganger, jo. Hvis man har hatt noe og det er borte, så trengs det forandring for å se om det kan hentes tilbake før man går. Da har det jo vært der. Men å gå inn i et forhold, når man allerede er for lite tilfreds med noe man anser som viktig? Det siste gjør overraskende mange. Jeg vet hvem rundt meg som er de parene. De har vært på overtid siden de ble sammen. Men de har stiftet familie. Å unngå det er etter min mening det beste. Men... man har ulike prioriteringer. Jeg er singel og barnløs og det kan hende jeg forblir barnløs nettopp fordi jeg ikke har valgt dette. Det er nok flere som synes det er verdt å starte familie med en kjæreste de alltid har tvilt litt på. Mange ønsker seg jo barn, og mange får det også til å funke bra i perioder. Og det er opp til enhver å velge det som er viktigst for dem! Anonymkode: 0ae54...4ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå