AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg har sett det flere ganger. Hvis en mor sier at hun er sliten og lei, så er det liksom helt greit. Folk svarer med støtte og “du er sterk” og “mammaer er helter”. Men når en far sier noe lignende, så virker det nesten som folk tenker at han klager unødvendig. Litt sånn “hva er det du er så sliten av da, du gjør jo knapt halvparten”. Er det bare inntrykket mitt, eller er det faktisk sånn? Anonymkode: 4c39a...833 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har sett det flere ganger. Hvis en mor sier at hun er sliten og lei, så er det liksom helt greit. Folk svarer med støtte og “du er sterk” og “mammaer er helter”. Men når en far sier noe lignende, så virker det nesten som folk tenker at han klager unødvendig. Litt sånn “hva er det du er så sliten av da, du gjør jo knapt halvparten”. Er det bare inntrykket mitt, eller er det faktisk sånn? Anonymkode: 4c39a...833 Vel. Det ER jo et faktum at far ofte gjør "knapt halvparten", så når en sånn latsabb-pappa klager er det kanskje ikke så rart han får høre det...? Anonymkode: 019ed...a96 19 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Aldri opplevd at fedre får pes for det. Men stort sett alle de fedrene jeg kjenner inngående, har ikke bidratt med sin halvdel, så sånn sett tror jeg jeg ville tenkt de ikke burde klage.. Men på generelt grunnlag et det å være forelder tungt for alle til tider, og de bør selvfølgelig bli møtt på at de er slitne, uansett hvor lite de bidrar. Anonymkode: 23f4e...4ae 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Desverre sett at det slike holdninger er utbredt Anonymkode: d768c...ea3 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vel. Det ER jo et faktum at far ofte gjør "knapt halvparten", så når en sånn latsabb-pappa klager er det kanskje ikke så rart han får høre det...? Anonymkode: 019ed...a96 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aldri opplevd at fedre får pes for det. Men stort sett alle de fedrene jeg kjenner inngående, har ikke bidratt med sin halvdel, så sånn sett tror jeg jeg ville tenkt de ikke burde klage.. Men på generelt grunnlag et det å være forelder tungt for alle til tider, og de bør selvfølgelig bli møtt på at de er slitne, uansett hvor lite de bidrar. Anonymkode: 23f4e...4ae Men er det ikke litt farlig å ha så lave forventninger til fedre at vi nesten ikke tåler at de sier ifra, uansett hvor mye de faktisk gjør? Anonymkode: 4c39a...833 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni «alle» vet at fedre ikke gjør en dritt, så det har ingenting å bli slitne av, utenom sin betalte jobb utenfor huset. Anonymkode: e1fd2...505 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men er det ikke litt farlig å ha så lave forventninger til fedre at vi nesten ikke tåler at de sier ifra, uansett hvor mye de faktisk gjør? Anonymkode: 4c39a...833 Jo, derfor jeg skriver at de bør bli møtt på at de er slitne uansett. Anonymkode: 23f4e...4ae
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har sett det flere ganger. Hvis en mor sier at hun er sliten og lei, så er det liksom helt greit. Folk svarer med støtte og “du er sterk” og “mammaer er helter”. Men når en far sier noe lignende, så virker det nesten som folk tenker at han klager unødvendig. Litt sånn “hva er det du er så sliten av da, du gjør jo knapt halvparten”. Er det bare inntrykket mitt, eller er det faktisk sånn? Anonymkode: 4c39a...833 Far gjør jo ofte mye mindre, så mindre forståelse ja. Men det forventes jo mindre av menn også. Hvis en mann er flink med barna og gjør helt vanlige ting i huset og med barn blir de jo nesten hyllet Anonymkode: 07171...37b 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Det er bare mor som får være sliten, vet du. Hun er martyr og gjør alt, og nåde hvis noen forsøker å ta den statusen bort fra henne. Anonymkode: 0a5ef...86a 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jo, derfor jeg skriver at de bør bli møtt på at de er slitne uansett. Anonymkode: 23f4e...4ae Beklager, det ser ut til at du ble sitert ved et uhell 😊 Anonymkode: 4c39a...833 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Her så gikk jeg og far fra hverandre da barna var små. Første året hadde han de annenhver helg. Men det var jo ikke måte på hvor slitsomt det var. Så hver lørdag så dro han til sine foreldre, hvor de tok seg av barna, og matlaging. For stakkars far hadde det så slitsomt. Det var selvfølgelig aldri slitsomt for meg, og jeg trengte ikke hjelp i følge andre. Selv ikke da far så barna sine bare 2-3 helger i året. Og de fedrene som er alene med barna, mor har de bare annenhver helg, så blir de jo rost opp i skyene. Anonymkode: 42120...eff 2 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Men de er alltid slitne når de gjør mindre halvparten, mens kona som gjør mer, selvfølgelig er sliten. Hvorfor skal menn som liksom er sterkere, tåle så mye mindre? Anonymkode: a6c83...434 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Kommer jo helt an på situasjonen? Hvis man gjør mye mindre enn den andre, så synes jeg det er flaut å klage, i hvert fall hvis man ikke ser det selv. Jeg synes alle småbarnsforeldre som står på med familielivet er tøffe. Kan godt klage til meg da. kroniske klagere orker jeg uansett ikke, men det er mer et personlighetstrekk. Anonymkode: 5d6e8...e58 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (29 minutter siden): «alle» vet at fedre ikke gjør en dritt, så det har ingenting å bli slitne av, utenom sin betalte jobb utenfor huset. Anonymkode: e1fd2...505 Så en alenepappa får ikke lov å være sliten? og hvem er det som gjør det meste siden pappa alltid gjør nesten ingenting? Anonymkode: 663f9...be9 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Når jeg ser hva slags holdninger kvinner har til fedre her, så er jeg utrolig glad jeg valgte å ikke gi barn! Anonymkode: d768c...ea3 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så en alenepappa får ikke lov å være sliten? Anonymkode: 663f9...be9 Hvem har sagt det? Anonymkode: 5d6e8...e58 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Er det virkelig slik det er i virkelige liv da? eller KG som fremstille det slik? Jeg har vært 100% alene pappa siden fødsel, ingen som har skrytt av meg for å leve et helt vanlig liv med barn, i BGH var det 5 fedre som var alene, i klassen nå er det 2 og jeg har aldri hørt at noen skryter ekstra av de. Jeg tror og fremstillingen av hvor lite menn gjør er ganske skjev fordelt her på KG, mange av innleggene tar nok ganske mye i for at det skal "høres bedre" ut. I mange tilfeller så går dette den andre veien og. Anonymkode: 8643c...cd0 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Det er nok litt slik, akkurat som det også er slik at menn får mer ros hvis de er så flinke å ta seg av egne barn. Så det går litt begge veier. Men prøv å si du er sliten når du IKKE har barn du, det blir ikke tatt nådig opp 😅 Uansett om du har jobbet til langt på kveld fordi noen måtte stikke tidlig og hente barn osv. Anonymkode: eff35...df5 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Det jeg observerer her i heimen, er at far fint klarer å jobbe 12-timersskift i nordsjøen + eventuelt overtid, men blir dausliten av to timer med barnehageungen vår, og overlater alt ansvar til meg når de kommer hjem fra aktiviteten, for å legge seg nedpå en times tid. At jeg sjonglerer å være gressenke med ansvar for to barn, husdyr og i full jobb som lærer på barneskolen, det skal jeg bare tåle, visstnok. Anonymkode: a9022...e5c 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det virkelig slik det er i virkelige liv da? eller KG som fremstille det slik? Jeg har vært 100% alene pappa siden fødsel, ingen som har skrytt av meg for å leve et helt vanlig liv med barn, i BGH var det 5 fedre som var alene, i klassen nå er det 2 og jeg har aldri hørt at noen skryter ekstra av de. Jeg tror og fremstillingen av hvor lite menn gjør er ganske skjev fordelt her på KG, mange av innleggene tar nok ganske mye i for at det skal "høres bedre" ut. I mange tilfeller så går dette den andre veien og. Anonymkode: 8643c...cd0 Jeg tror mønsteret er korrekt, men vet om mange tilfeller som ikke går innenfor det mønsteret. At det finnes tendenser, betyr ikke at andre ting ikke også skjer eller at det er "avvik". Anonymkode: 5d6e8...e58
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå