Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler at sommeren er så kort. Jeg ryddr ikke vekk vinterklærne. De er på en måte framme hele tida. Men i den andre delen av skapet.

Hva om dere? Pakker dere vinterklærne i esker og legger det bort? Og så tar dere frem igjen om et par måneder?

Anonymkode: 9a590...c98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For oss er å "pakke bort" at vi henger det inn i et skap sånn at det ikke henger fremme på knagger. Har nok plass i skap til at klær ikke trenger å pakkes i esker.

Anonymkode: c8544...49a

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pakker det vekk ja. Bruker det bare 2-3 mnd i året 

Anonymkode: 89cdd...952

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pakker det bort ja. Pakker det bort i april, og henter frem igjen i oktober omtrent. 

Har en kasse med strikkajakker og gensre som jeg eventuelt henter opp tidligere hvis det er en kald høst. 

Anonymkode: 7a26b...785

AnonymBruker
Skrevet

Ja, pakker de bort og setter de i boden og tar i samme slengen frem sommerjakker o.l. Har en boblejakke fremme til oss alle og en fleecegenser,men bor langt sør da. 

Anonymkode: 77d02...605

Skrevet

Nei har ikke så mye vinterklær at jeg trenger å pakke det vekk 

Skrevet

Jeg pakket ikke vekk vinterklær. Vi har plass nok til at det ligger i faste skuffer/ skap, så de henger der de pleier hele året😊 Hadde jeg har lite plass i garderoben hadde jeg nok gjort det. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For oss er å "pakke bort" at vi henger det inn i et skap sånn at det ikke henger fremme på knagger. Har nok plass i skap til at klær ikke trenger å pakkes i esker.

Anonymkode: c8544...49a

Samme her :)

Skrevet

Blir plassert inn i et skap og ikke i gangen

• Liker 2
Skrevet

Ja, det må jeg, har ikke plass til begge årstidene.

Skrevet

Nei, jeg pakker de ikke vekk på loft og kjeller. I kjellerboden her lukter det kjeller, og på loftet gidder jeg ikke oppbevare mer, det er fullt nesten.

Skviser inn vinterjakker og kåper i et garderobeskap jeg har på soverommet til jakker. Det er akkurat plass. Har noen av sønnens jakker der også. Så de blir altså fjernet fra entreen. Vintersko/støvler settes også i garderobeskapet på soverommet, så de også fjernes fra entreen og det blir plass der til sommersko.

Har (i tillegg til jakkegarderobeskapet) en firedørers-garderobe fra vegg til vegg på soverommet, og tykke strikkegensere og slikt og ullsokker ligger der sammen med alle andre klær, i den sesongen de ikke brukes også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Føler at sommeren er så kort. Jeg ryddr ikke vekk vinterklærne. De er på en måte framme hele tida. Men i den andre delen av skapet.

Hva om dere? Pakker dere vinterklærne i esker og legger det bort? Og så tar dere frem igjen om et par måneder?

Jeg tenker at det jo kommer an på hvor du bor. Jeg bor på Vestlandet, så jeg pakker vekk vinterklær. Og med «vinterklær» mener jeg utedress, snøsko, boblejakke/bukse, luer, votter, skiklær etc - klær for ordentlig vinter. Jeg pakker dem vekk i mars, og behøver aldri pakke dem frem før tidligst i november. Jeg pakker også bort sommerklær når høsten kommer (sånn ca i oktober) - de har jeg null bruk for før neste april/mai.

80% av været her er vår/høst, altså bukse, genser, normal jakke og/eller regnjakke. Så det pakker jeg ikke bort. Denne vinteren fikk vi vel 2-3 uker med vinter, så en del vintertøy ble faktisk aldri ryddet frem (og det er ikke uvanlig). 

Dersom du behøver vinterklær 2-3 måneder etter at våren har ankommet så bor du på et betydelig kaldere sted enn meg. Og da har du nok rett - å pakke det vekk fremstår unødvendig.

Anonymkode: b25e4...abc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg liker å ha ryddige og oversiktlige skap. Og det er greit å se over klær et par ganger i året. Noe kastes, og noe gis bort. Og klesskap vaskes i prosessen.

Før pakket jeg i esker, og satte i kjellerbod. Med voksne barn, så ble det ledige klesskap i sokkeletg, så da bruker jeg de skapene til det som ikke er i sesong. Vinterjakker henger jeg ned på stativ i kjellerbod. Lett å få tak i om jeg plutselig trenger en varm jakke. Bytter også ut sko i skyvedørsgarderobe i gangen.

Anonymkode: 7b18b...a9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ullklær pakkes bort. Sommer og sensommer er tid for møll. Møll spiser hull i ull. 
Derfor pakkes ull bort til oktober, minst. 

Anonymkode: a6f00...427

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger varme kåper og jakker ned i kjelleren, men alt av gensere, bukser, kjoler osv. er på sin faste plass i klesskapet hele året. Har mye klær, og to klesskap - hadde jeg hatt mindre plass hadde jeg nok pakket bort ting som er utenfor sesong. Samtidig har jeg mange plagg som fungerer hele året, så det hadde vært litt vanskelig.

Anonymkode: 22d32...40d

• Liker 1
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Har ikke plass til å ha alt oppe 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ullklær pakkes bort. Sommer og sensommer er tid for møll. Møll spiser hull i ull. 
Derfor pakkes ull bort til oktober, minst. 

Anonymkode: a6f00...427

Jeg bruker ull året rundt, både hjemmestrikket og ulltrøye (korte ermer og tynnere ull til turbruk om sommeren) samt ullsokker på dager der det er kaldt og surt (og ullundertøy er alltid med på den gamle hytta  på fjellet som en gang i tiden var ei seter, uten isolasjon med utedo, der det kan være over 20g og sol på dagtid, men faller fort ned til 0g straks sola går ned) (langermet ullundertrøye og stillongs i ull er et must hvis man våkner om natta/ tidlig om morgenen og må ta en sprint over tunet til do😄)

Ren ull har så mange fordeler året rundt; ulla «puster» så man blir ikke svett, klam og tilslutt kald på tur om sommeren (utmerket å ha på seg hvis man sover ute i telt eller hengekøye), den isolerer når det er kaldt og holder deg varm. Ren ull behøver man heller ikke vaske så ofte da ull er selvrensende. Er det litt lukt så heng/legg det ute over natta. Ull regulerer kroppstemperaturen. 

Uansett; mulig du allerede vet det, men kjøp kuler av sedertre på Husfliden og legg noen kuler i de hyllene med ullklær (jeg har også noen kuler sedertre som ligger nederst i bunadsposene til meg, mannen min og døtrene våre) Har aldri hatt en møll i iullklær etter garnet mitt (bank i bordet)

Hvis jeg ikke husker helt feil så er også planten Pors effektiv mot møll. Mamma har sydd noen små tøystykker med Pors inni som jeg har lagt der jeg har ull og garn. Møll fordrar ikke Pors. Hvis du kan å sy så er det mye billigere å plukke Pors helt gratis, ta to tøybiter i bomull som du fyller med pors i midten og syr igjen kantene :)

Ble et slag for ull her…..men er nok smittet av min mor som er over snittet opptatt av ull og dens egenskaper..

Til hovedinnlegget; vi har en ganske liten yttergang, så jeg rullerer på vinter- yttertøy og vintersko og sommerjakker og sommersko. Har en skyvedørsgarderobe i et rom i underetasjen, så jeg putter tykke kåper/jakker og sko dit når det blir sommer, og omvendt til vinteren. Turtøy og sko er alltid lett tilgjengelig

Egne klær (har ikke så enormt mye) så har jeg et skap der bukser ligger i ene hylla året rundt, noen hyller med hjemmestrikket og ei hylle for t-skjorter, tynne gensere osv. I ei hylle har jeg skjørt og shorts. I det andre skapet har jeg to hyller med varme vintergensere/cardigans, ei med turklær (til alle årstider), ei trådskuff med ullundertøy for både vinter og sommer + ullsokker, og ei trådskuff til undertøy og vanlige sokker + badetøy. Eget skap for kjoler

Høres kanskje mye ut, men skapet har bare 3 enkle dører, og da har jeg alt jeg behøver året rundt uten å drive å rydde bort hver vår og høst som jeg gjorde før. Men jeg tok en skikkelig raid for noen år siden og solgte eller ga bort klær jeg ikke hadde brukt på typ 2 år. Nå er regelen at kjøper jeg noe nytt bare pga jeg har lyst på det og ikke pga behov, så må noe fra klesskapet selges/gis bort. Det er jo begrenset hvor mye klær man behøver, og er man flink og kjøper kvalitet (obs; mener ikke merkeklær, men kvalitet på stoff, dvs naturmaterialer som ren bomull, ull, lin) så varer klærne lenge. Og at man passer på at når man kjøper noe nytt så matcher det med det man har fra før; typ kapselgarderobe.

Men ja; yttertøy og sko til sommer/vinter flyttes om på :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, har walk in closet til yttertøy, så alt henger hele året. Har delt inn i områder til vinter og resten av året tøy.

Anonymkode: 088df...833

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, har walk in closet til yttertøy, så alt henger hele året. Har delt inn i områder til vinter og resten av året tøy.

Resten av klærne brukes det meste hele året, sommerkjoler har et eget skap så det bare overses de månedene det er for kalt.

AnonymBruker
Skrevet

Nesten ikke vits her i nord, og hvert fall ikke enda. Bruker enda dunjakka mi.

Anonymkode: 8689a...d62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...