AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Moren min døde da jeg var helt liten, og faren min lever heller ikke lenger. Er det noen som vet hvordan jeg går fram for å få mer informasjon om min mors liv? Jeg vet at hun blant annet bodde på barnehjem i en periode, og skulle gjerne visst mer om dette. Hvor samles slike opplysninger? Anonymkode: a2892...aa0
Lidhun Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Kan du sjekke i statsarkivet og begynne å nøste derfra? Evt melde deg inn i slektsforskningsgrupper på Facebook, der kan du også få mye gode råd. Et tips kan være å se noen episoder av arving ukjent på nrk, der kan du få litt tips om hvor de søker informasjon. Håper du finner ut av noe❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Moren min døde da jeg var helt liten, og faren min lever heller ikke lenger. Er det noen som vet hvordan jeg går fram for å få mer informasjon om min mors liv? Jeg vet at hun blant annet bodde på barnehjem i en periode, og skulle gjerne visst mer om dette. Hvor samles slike opplysninger? Anonymkode: a2892...aa0 Spørsmålet er hva du ønsker å vite. Et annet spørsmål er når hun ble født. Fordi der er ulike systemer og ulike arkiver for ulike saker og ting. Hun har nok journaler om hun har vært til lege, på sykehus ol. Der finnes også mapper fra sosialtjenesten, barnevern og fra barnehjem. Noe er nok bevart og noe kan ha blitt makulert. Der er flere ulike arkiv å søke i alt etter hva du ønsker å finne og etter når hun levde. Anonymkode: c6790...791 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Regner med du er 18 så alle papirene fra hennes barndom er nok makulert nå. Så fremt kommunen har gjort jobben sin, dessuten så ville du nok ikke fått noe informasjon fra barnevernet da du ikke har noe med hennes sak å gjøre. Ellers så kan du få tak i pasientjournal fra sykehus om de ennå har den. Lege hvis hun har hatt en osv. Hvis du vil vite mer om hun og hvem hun var når hun levde så kan du jo prøve å finne noen av de som bodde der hun bodde når hun var på barnehjem, men det er ikke så lett med tanke på taushetsplikt og slikt. Kanskje du kan se om noen av personalet som jobbet der da fortsatt er der og så kan de kanskje kontakte noen og spør. Alt er mulig, må bare prøve deg frem. Anonymkode: bb763...251
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spørsmålet er hva du ønsker å vite. Et annet spørsmål er når hun ble født. Fordi der er ulike systemer og ulike arkiver for ulike saker og ting. Hun har nok journaler om hun har vært til lege, på sykehus ol. Der finnes også mapper fra sosialtjenesten, barnevern og fra barnehjem. Noe er nok bevart og noe kan ha blitt makulert. Der er flere ulike arkiv å søke i alt etter hva du ønsker å finne og etter når hun levde. Anonymkode: c6790...791 Jeg fikk opp at jeg ikke har rett på journaler fra lege fordi jeg ikke var nærmeste pårørende på det tidspunktet hun døde. Jeg vil vite om omstendighetene rundt barnehjemsoppholdet, når hun var der, hvorfor. Alt, egentlig. Anonymkode: a2892...aa0
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg fikk opp at jeg ikke har rett på journaler fra lege fordi jeg ikke var nærmeste pårørende på det tidspunktet hun døde. Jeg vil vite om omstendighetene rundt barnehjemsoppholdet, når hun var der, hvorfor. Alt, egentlig. Anonymkode: a2892...aa0 Høres rart ut at du ikke får tilgang til journal, du har gått frem skriftlig for å få den tilsendt? Ellers så vil du ikke få tilgang til hennes barnevernsmappe så lenge ingen har en kopi, hennes mor eller far. Sånn må det nesten være- Anonymkode: bb763...251 1
Ulven Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil vite om omstendighetene rundt barnehjemsoppholdet, når hun var der, hvorfor. Alt, egentlig. Anonymkode: a2892...aa0 Informasjon av denne typen er det kun mor selv som har rett til å få. 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/barnehjem-og-spesialskoler/barnehjem?q=Barnehjem#!#block-body-0-0-1 Anonymkode: a49fe...d77 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni https://www.arkivverket.no/dokumentasjon/bosted-flytting-og-skatt/botid?q=Botid#!#step-hvordan-ga-fram-for-a-fa-opplysninger Anonymkode: a49fe...d77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå