Gå til innhold

Spare eller betale ned gjeld - hva kan gi mer i boliglån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært i dialog med banken om mulig boliglån alene (samlivsbrudd), og det var (ikke uventet) litt nedslående.

Hvis jeg klarer å tjene litt ekstra kommende halvår/år (jobbe mer, selge ting, leie ut hytta) - hva er lurest å sette pengene i for å få litt mer goodwill av banken: betale ned på et forholdsvis lite fritidsboliglån, sparekonto eller fond? Skjønner at det er mange usikkerhetsmomenter her, men setter pris på andres meninger og antakelser likevel. 🙏

Anonymkode: 9b6d8...653

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for kort sparehorisont for fond. Pengene kan like gjerne synke som stige.

Jeg hadde satt pengene på sparekonto for å ha tilgjengelig egenkapital.

Hvor mye lån har du på hytta?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vært i dialog med banken om mulig boliglån alene (samlivsbrudd), og det var (ikke uventet) litt nedslående.

Hvis jeg klarer å tjene litt ekstra kommende halvår/år (jobbe mer, selge ting, leie ut hytta) - hva er lurest å sette pengene i for å få litt mer goodwill av banken: betale ned på et forholdsvis lite fritidsboliglån, sparekonto eller fond? Skjønner at det er mange usikkerhetsmomenter her, men setter pris på andres meninger og antakelser likevel. 🙏

Gjeld koster deg mer enn sparing kan kompensere for. Å ha gjeld er negativt, med unntak av studielån i enkelte tilfeller. 

Anonymkode: e5a22...b5f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Betale ned gjeld er nok å foretrekke☺️

Anonymkode: 67e3f...7a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor skoen trykker?

Hvis du mangler egenkaptial, hadde jeg prioritert å spare på høyrentekonto. Velg et sted med minst 5 % rente.

Om det er tilbakebetalingsevnen det står på, ville jeg betalt ned det lånet først.

Anonymkode: 8d7f1...6fb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at dette er et spørsmål det er helt ufarlig å stille banken. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Betale gjeld om gjeldsgrad er et poeng, sparekonto hvis egenkapital er et poeng. Fond er for kort horisont.

Hvis du eier hytte så sørg for å bruk en bank som tillater maksimal sikkerhet i verdien på den. Er enkelte banker som går helt ned i 60% i sikkerhet på sekundærbolig. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gjeld koster deg mer enn sparing kan kompensere for. Å ha gjeld er negativt, med unntak av studielån i enkelte tilfeller. 

Anonymkode: e5a22...b5f

Ikke nødvendigvis, boliglånet mitt etter fradrag er på 4.33%, finnes flere sparekontoer med bedre rente enn det.
Og jeg har flytende rente.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på hvor skoen trykker?

Hvis du mangler egenkaptial, hadde jeg prioritert å spare på høyrentekonto. Velg et sted med minst 5 % rente.

Om det er tilbakebetalingsevnen det står på, ville jeg betalt ned det lånet først.

Hvordan får man "tilgang" på høyrentekonto? Antar at man må ha en del likvide midler for å få det, hvis ikke ville vel alle spart på høyrentekonto? Jeg har ikke allverdens av buffer for å være ærlig, og kommer kanskje til å kunne avsette maks 50.000,- i året som kommer. Kanskje mer, men prøver å være realistisk her. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (3 minutter siden):

Betale gjeld om gjeldsgrad er et poeng, sparekonto hvis egenkapital er et poeng. Fond er for kort horisont.

Hvis du eier hytte så sørg for å bruk en bank som tillater maksimal sikkerhet i verdien på den. Er enkelte banker som går helt ned i 60% i sikkerhet på sekundærbolig. 

Hvordan finner jeg ut av dette? Bare spørre rundt? Eller står det typ på nettsidene til bankene?

TS

AnonymBruker
Skrevet
Sniff76 skrev (12 minutter siden):

Det er for kort sparehorisont for fond. Pengene kan like gjerne synke som stige.

Jeg hadde satt pengene på sparekonto for å ha tilgjengelig egenkapital.

Hvor mye lån har du på hytta?

250.000,-

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husk at dette er et spørsmål det er helt ufarlig å stille banken. 

Hadde et møte med banken i går, men glemte å spørre om akkurat dette. Dessuten så var hun jeg snakket med ganske ullen på en del andre ting, så jeg ser ikke for meg at hun kunne svart veldig konsist på det heller. Men ja, jeg kan spørre på nytt, enten min bank eller andre banker.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det jeg kan lege til, var at hun i banken bemerket at jeg har "lav belåningsgrad". Kanskje det kan bety at det kan være like smart å forsøke å lage meg en større bufferkonto enn å betale ned det lille lånet mitt?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kredittbank gir 5% og er med i bankenes sikringsfond som er en forutsetning.

Men jeg ville måkt alt inn på hyttelånet ditt. Gjeld er aldri fordelaktig!!

Anonymkode: 17193...ba0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan får man "tilgang" på høyrentekonto? Antar at man må ha en del likvide midler for å få det, hvis ikke ville vel alle spart på høyrentekonto? Jeg har ikke allverdens av buffer for å være ærlig, og kommer kanskje til å kunne avsette maks 50.000,- i året som kommer. Kanskje mer, men prøver å være realistisk her. 

TS

De aller fleste steder kan man bare åpne det lett med BankID, uansett hvor lite penger man har.

Jeg åpnet nettopp en ny konto her: https://www.kredittbanken.no/sparing

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kredittbank gir 5% og er med i bankenes sikringsfond som er en forutsetning.

Men jeg ville måkt alt inn på hyttelånet ditt. Gjeld er aldri fordelaktig!!

Anonymkode: 17193...ba0

Men dersom det står på egenkapital, kan det være dumt å binde disse midlene inn i fritidsboligen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

TS

......ja, alle har jo høyrentekonto.

Det oppretter du i nettbanken. Eller i en annen bank, hvis andre banker har bedre rente enn din. 

Jeg har høyrentekonto både i min egen bank i tillegg til en ekstern bank.  

Anonymkode: 4d30b...f25

AnonymBruker
Skrevet

Til info, hvis det er av betydning:
Jeg har ca 500.000 i lån (hytte + Lånekassen), og 170.000 i fond. Og sannsynligvis (forhåpentligvis) ca 1,5 mill i egenkapital etter salg av felles bolig. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Til info, hvis det er av betydning:
Jeg har ca 500.000 i lån (hytte + Lånekassen), og 170.000 i fond. Og sannsynligvis (forhåpentligvis) ca 1,5 mill i egenkapital etter salg av felles bolig. 

TS

Hvor mye ser du for deg at ny bolig sånn omtrent vil koste?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor mye ser du for deg at ny bolig sånn omtrent vil koste?

Realistisk sett, med tanke på boligprisene her jeg bor og behovet til meg og ungene: 4,5 mill.

Lønn på ca 700.000,-.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...