Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2006 #1 Skrevet 18. mars 2006 Vi har et gammelt Villavent vifte/avtrekk/frisklufts-anlegg cirka anno 1982. Nøyaktig hva slags type det er er jeg usikker på, men det er ihvertfall komfyravtrekk. Selve vifta over komfyren detter vel snart fra hverandre og fungerer ikke når jeg lager mat ihvertfall. I stedet samler den skitt og bakterier. Jeg har lyst til å bytte ut hele greia. Jeg har en følelse av at vi fyrer litt for kråka med dette anlegget. Det motsatte var kanskje meningen, er usikker. Ihvertfall merket vi at det ble varmere inne når vi skrudde av avtrekksviftesystemet en iskald vinter for noen år siden. Problemet da var at vi fikk kondensskader i taket, viftekanalene ligger jo på loftet. Ergo måtte vi reparere taket, og pent skru den fordømte vifteanlegget på igjen. Har forsøkt å finne info om slikt på produsentens hjemmesider, men fant ikke noe relevant. Hvordan kan jeg fjerne dette systemet? Kan vi gjøre det selv, at vi rett og slett demonterer hele dritten? Hvis vi må ha fagfolk, hva slags? Forslag til firma tas imot med takk. Er det noen som har erfaring med dette?
Octavia Skrevet 18. mars 2006 #2 Skrevet 18. mars 2006 Vi gjorde dette for 2 år siden da vi pusset opp kjøkkenet. Vi la et nytt avtrekksrør rett ut kjøkkeveggen og kjøpte en ny ventillator. Villaventrøret fra "loftet" gjorde vi om til et avtrekkspunkt i taket på kjøkkenet. For at villaventen i huset fortsatt skulle være "operativt" måtte vi sette in en trafo, og en bryter som regulerer hastigheten. Dermed har vi et avtrekkssytem i hele huset som vi kjører på lav hastighet (også på kjøkkenet). Når vi trenger avsug under matlaging starter vi kjøkkenviften. Bakgrunnen vår for å gjøre dette er at avtrekket fra kjøkkenet gikk direkte inn i villavent-rørsystemet i huset, og en brann i fettet i vifta på kjøkkenet hadde da spredd seg til hele huset. Kostnad for oss å gjøre dette var på ca 1500 kr i utstyr + montering av elektriker (2-3000 kr) selvfølgelig ny ventillator i tillegg. Vi anbefale å ikke kople ut villaventen, da det er nyttig å ha svak avtrekk i hele huset. Vårt anlegg var av typen Villavent VG4 (i et hus fra 1987). Spesifikasjon for vårt anlegg står på motoren på loftet. Ring Villavent i Sandnes for råd, de vil trolig be deg ringe lokal leverandør/service-elektriker. ............ skrev min snille mann. Den nye bryteren plasserte vi på badet, slik at det var enkelt å regulere hasigheten på vifta hvis badet trengte utlufting.
Octavia Skrevet 18. mars 2006 #4 Skrevet 18. mars 2006 En ting til som jeg kom på: bryteren har 3 nivåer, slik at du kan kjøre utluftingen så lavt som du ønsker. Vi har den på normal, men det er et min. nivå også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå