AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Hei. Er det flere alenemødre her? Noen i Oslo? Hvordan får dere det til å funke med disse økte leieprisene? Jeg har to barn og er alene.. Anonymkode: 5491e...c40
Million Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni (endret) Husbanken har alenemødre med barn som en av sine målgrupper, og de jobber for å sikre barn et trygt og stabilt sted å vokse opp. Å vingle fra leiested til leiested i årevis er ikke noe særlig for barn, og det er noe man risikerer på leiemarkedet. Selvsagt kan man være heldig og få lov å leie samme sted i årevis, men ofte blir man tvunget ut på flyttefot igjen av huseier, av diverse grunner. Husbanken kan man få boliglån hos til en moderat og grei bolig, ingen luksus eller råflotte greier, men en bolig man kan bo i med barn. De krever ikke alltid egenkapital heller, hvis man står i nøden med barna sine og ikke har det. Prøv å søke der da vel? Det er kommunene i landet som administrerer Husbankens boliglånspott, og hver kommune får tildelt sin andel. Man søker da hos boligkontoret i sin kommune. Du kan google Husbanklån + navnet på kommunen du bor i. Merk at det ikke gis lån fra kommune A for å kjøpe bolig i kommune B. Man må bo i den kommunen man får lånet i, boligen må kjøpes der. En annen ting Husbanken tilbyr, er opptil 50 års lånetid. Dette gjør at månedlige avdrag blir betraktelig mindre, noe som gjør det mulig for en del med lavere inntekt å betjene lånet. Det vil også øke rentene man totalt betaler til slutt, men til gjengjeld har du da ditt eget, faste og trygge sted å bo hvor ingen kan kaste deg ut. Lykke til! PS! Ser at første del av innlegget mitt ser litt krasst ut, men det var ikke ment annet enn i beste mening og som et tips til deg for å bedre dine bovilkår Endret 18. juni av Million 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #3 Skrevet 19. juni Million skrev (22 timer siden): Husbanken har alenemødre med barn som en av sine målgrupper, og de jobber for å sikre barn et trygt og stabilt sted å vokse opp. Å vingle fra leiested til leiested i årevis er ikke noe særlig for barn, og det er noe man risikerer på leiemarkedet. Selvsagt kan man være heldig og få lov å leie samme sted i årevis, men ofte blir man tvunget ut på flyttefot igjen av huseier, av diverse grunner. Husbanken kan man få boliglån hos til en moderat og grei bolig, ingen luksus eller råflotte greier, men en bolig man kan bo i med barn. De krever ikke alltid egenkapital heller, hvis man står i nøden med barna sine og ikke har det. Prøv å søke der da vel? Det er kommunene i landet som administrerer Husbankens boliglånspott, og hver kommune får tildelt sin andel. Man søker da hos boligkontoret i sin kommune. Du kan google Husbanklån + navnet på kommunen du bor i. Merk at det ikke gis lån fra kommune A for å kjøpe bolig i kommune B. Man må bo i den kommunen man får lånet i, boligen må kjøpes der. En annen ting Husbanken tilbyr, er opptil 50 års lånetid. Dette gjør at månedlige avdrag blir betraktelig mindre, noe som gjør det mulig for en del med lavere inntekt å betjene lånet. Det vil også øke rentene man totalt betaler til slutt, men til gjengjeld har du da ditt eget, faste og trygge sted å bo hvor ingen kan kaste deg ut. Lykke til! PS! Ser at første del av innlegget mitt ser litt krasst ut, men det var ikke ment annet enn i beste mening og som et tips til deg for å bedre dine bovilkår Takk for et så grundig svar ❤️. Jeg skal undersøke dette, har du benyttet deg selv av dette? Jeg vet boligprisene har steget enormt og jeg er usikker på om man kan få lån om det er veldig høyt? Man må jo ut med 5-6 mill for å kunne ha to soverom tror jeg, men absolutt verdt å sjekke:) Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #4 Skrevet 19. juni Du får et lån, men ett som gjør at du må flytte helt i utkanten av byen, om ikke ut av byen.. Vil anbefale å søke i starten av året, da pengesekken ofte går tom før sommeren. Som så mange gjør.. Det er dyre tider for alle som ikke har høy inntekt eller meget lave boutgifter. Anonymkode: 43ce4...ed0 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #6 Skrevet 19. juni Husbanken. Fikk godt med lån og tilskudd og 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: b9ffe...b13
AnonymBruker Skrevet 19. juni #7 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Husbanken. Fikk godt med lån og tilskudd og 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: b9ffe...b13 Oi så bra! Er det lenge siden? Jeg har helt ok normal inntekt liksom. Men dette gav meg litt håp. For jeg har faktisk begynt å planlegge å flytte på bygda for å være helt serr… jeg har ikke råd til disse leieprisene egentlig Anonymkode: 5491e...c40 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #8 Skrevet 19. juni Imposta skrev (8 timer siden): Anbefaler å søke husbanken Det var redningen her! Takk for tips, er du i Oslo også? Bekymret for at det ikke strekker til❤️ Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #9 Skrevet 19. juni Million skrev (På 18.6.2025 den 13.08): Husbanken har alenemødre med barn som en av sine målgrupper, og de jobber for å sikre barn et trygt og stabilt sted å vokse opp. Å vingle fra leiested til leiested i årevis er ikke noe særlig for barn, og det er noe man risikerer på leiemarkedet. Selvsagt kan man være heldig og få lov å leie samme sted i årevis, men ofte blir man tvunget ut på flyttefot igjen av huseier, av diverse grunner. Husbanken kan man få boliglån hos til en moderat og grei bolig, ingen luksus eller råflotte greier, men en bolig man kan bo i med barn. De krever ikke alltid egenkapital heller, hvis man står i nøden med barna sine og ikke har det. Prøv å søke der da vel? Det er kommunene i landet som administrerer Husbankens boliglånspott, og hver kommune får tildelt sin andel. Man søker da hos boligkontoret i sin kommune. Du kan google Husbanklån + navnet på kommunen du bor i. Merk at det ikke gis lån fra kommune A for å kjøpe bolig i kommune B. Man må bo i den kommunen man får lånet i, boligen må kjøpes der. En annen ting Husbanken tilbyr, er opptil 50 års lånetid. Dette gjør at månedlige avdrag blir betraktelig mindre, noe som gjør det mulig for en del med lavere inntekt å betjene lånet. Det vil også øke rentene man totalt betaler til slutt, men til gjengjeld har du da ditt eget, faste og trygge sted å bo hvor ingen kan kaste deg ut. Lykke til! PS! Ser at første del av innlegget mitt ser litt krasst ut, men det var ikke ment annet enn i beste mening og som et tips til deg for å bedre dine bovilkår Er dette av nyere dato? Høres litt 10 år tilbake i tid ut. Anonymkode: 97c34...697
AnonymBruker Skrevet 19. juni #10 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi så bra! Er det lenge siden? Jeg har helt ok normal inntekt liksom. Men dette gav meg litt håp. For jeg har faktisk begynt å planlegge å flytte på bygda for å være helt serr… jeg har ikke råd til disse leieprisene egentlig Anonymkode: 5491e...c40 Jeg fikk 40 år, kommer det an på hvor gammel man er kanskje ? 🙈 eller er det ulikt fra kommune til kommune . Anonymkode: a20af...f8f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #11 Skrevet 19. juni Imposta skrev (8 timer siden): Anbefaler å søke husbanken Det var redningen her! AnonymBruker skrev (1 time siden): Husbanken. Fikk godt med lån og tilskudd og 50 års nedbetalingstid. Anonymkode: b9ffe...b13 Er dette de siste årene? Jeg er ikke ts , men i samme situasjon. Ikke har jeg høy nok egenkapital ( 350 k ) og for lav inntekt. har søkt i begynnelsen av januar de 3 siste årene. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til, enten har man ikke høyt nok ek og inntekt , eller man er ikke vanskeligstilt nok. Har dere noen tips 😅? Anonymkode: 97c34...697
AnonymBruker Skrevet 19. juni #12 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er dette de siste årene? Jeg er ikke ts , men i samme situasjon. Ikke har jeg høy nok egenkapital ( 350 k ) og for lav inntekt. har søkt i begynnelsen av januar de 3 siste årene. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til, enten har man ikke høyt nok ek og inntekt , eller man er ikke vanskeligstilt nok. Har dere noen tips 😅? Anonymkode: 97c34...697 Hvor lav inntekt har du da ? Jeg hadde ca 600 000 2024 , kun 100 000 i egenkapital og har fått låne 3 mill nå . Anonymkode: a20af...f8f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #13 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 13.00): Hei. Er det flere alenemødre her? Noen i Oslo? Hvordan får dere det til å funke med disse økte leieprisene? Jeg har to barn og er alene.. Anonymkode: 5491e...c40 Bor ikke i Oslo heldigvis, leier enebolig med 3 soverom til mine 3 barn. Betaler 12 000 i mnd. Anonymkode: 00a0c...bb8
AnonymBruker Skrevet 19. juni #14 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvor lav inntekt har du da ? Jeg hadde ca 600 000 2024 , kun 100 000 i egenkapital og har fått låne 3 mill nå . Anonymkode: a20af...f8f Ja det var jo bra da:) bedre en banken min som vil låne 1,6. jeg har ca 1 mill i egen kapital. Hadde håpet å beholde ungene i skolekretsen. Kjedelig at det skal være sånn her. Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #15 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det var jo bra da:) bedre en banken min som vil låne 1,6. jeg har ca 1 mill i egen kapital. Hadde håpet å beholde ungene i skolekretsen. Kjedelig at det skal være sånn her. Anonymkode: 5491e...c40 Samme inntekt her ja! Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #16 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Er dette de siste årene? Jeg er ikke ts , men i samme situasjon. Ikke har jeg høy nok egenkapital ( 350 k ) og for lav inntekt. har søkt i begynnelsen av januar de 3 siste årene. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til, enten har man ikke høyt nok ek og inntekt , eller man er ikke vanskeligstilt nok. Har dere noen tips 😅? Anonymkode: 97c34...697 Har du barn? Får du avslag og hva var grunnen på avslaget? Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #17 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg fikk 40 år, kommer det an på hvor gammel man er kanskje ? 🙈 eller er det ulikt fra kommune til kommune . Anonymkode: a20af...f8f Hahaha ja! Jeg er 39, så om 50 år er jeg nesten 90 og betalt ned lånet 😂 Anonymkode: 5491e...c40
AnonymBruker Skrevet 19. juni #18 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du barn? Får du avslag og hva var grunnen på avslaget? Anonymkode: 5491e...c40 Jeg skrev jo årsaken til avslaget. Jeg er en « god kandidat «, men har for lite ek ( evt sikkerhet , ble foreslått om jeg kunne få sikkerhet i foreldres bolig ) og for lav inntekt. Ja, har 1 barn . Det trekker jo en del av inntekten. Anonymkode: 97c34...697
AnonymBruker Skrevet 19. juni #19 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvor lav inntekt har du da ? Jeg hadde ca 600 000 2024 , kun 100 000 i egenkapital og har fått låne 3 mill nå . Anonymkode: a20af...f8f Hvor har du kjøpt i Oslo for 3 millioner de siste årene? jeg har ca samme inntekt som deg , men bare 300 000 i ek, og finner ingen bolig til 3 millioner i Oslo jeg . Anonymkode: 97c34...697
Imposta Skrevet 20. juni #20 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er dette de siste årene? Jeg er ikke ts , men i samme situasjon. Ikke har jeg høy nok egenkapital ( 350 k ) og for lav inntekt. har søkt i begynnelsen av januar de 3 siste årene. Jeg skjønner ikke hvordan dere får det til, enten har man ikke høyt nok ek og inntekt , eller man er ikke vanskeligstilt nok. Har dere noen tips 😅? Anonymkode: 97c34...697 Jeg hadde ingen egenkapital og fikk innvilget å kjøpe bolig for 4 mill. Nå brukte ikke jeg hele summen ved kjøp. Dette er siste året
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå