mammahjarte Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Hei, ha gjerne respekt for at folk ikkje nødvendigvis alltid kan så mykje om ting. Eg søkje kunnskap når eg ikkje har spesielt mykje kunnskap om detta. Hjelp meg å forstå. 1. Kvifor kan ikkje Iran ha atomvåpen? Kvifor kan ikkje det inngå i "terrorbalansen" mellom andre land? Kva gir "oss" rett til å diktera kva dei gjer? (eg er ikkje for at Iran skal ha atomvåpen altså) 2. Kvifor er USA "okay" med at Israel har atomvåpen? 3. Kvifor skal andre land bestemma og diktera kva andre land gjer? 4. Om Iran hadde hatt fult utvikla atomvåpen, kva tenkje vi at hadde skjedd? 5. Er det noko spesielt med Iran som gjer at dei er "meir" eit eller anna enn andre land? Driver Iran med masseutryddning av folk? 5. Er det ikkje meir logisk at Israel og USA (og andre land) heller nedskalere og avvikle sine atomvåpen? Altså eit internasjonalt forbud mot den type dødlig makt? (seie ikkje at det er realistisk altså, men eit finare mål). 14 3 12
Gjest Alaenera Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Du stiller veldig gode (og viktige) spørsmål. Jeg gleder meg til å se hva Israel-elskerne svarer i tråden her.
Isambard Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Du har gode poeng. Jeg er helt enig. Saken er at dette er realpolitikk og at rett og galt ikke betyr noe. Israel ønsker å overleve og styre som de vil i regionen. Det beste for dem er å ha atomvåpen samtidig som Iran ikke har det. Iran fiende av USA. Israel er en venn. 6 3
mammahjarte Skrevet 18. juni Forfatter #4 Skrevet 18. juni Isambard skrev (Akkurat nå): Du har gode poeng. Jeg er helt enig. Saken er at dette er realpolitikk og at rett og galt ikke betyr noe. Israel ønsker å overleve og styre som de vil i regionen. Det beste for dem er å ha atomvåpen samtidig som Iran ikke har det. Iran fiende av USA. Israel er en venn. Det har du rett i. Det eg fabulerer over er om Iran faktisk har atomvåpen (nå). Med ein ny åpen konflikt i ein allereie ustabil verden. Vel det er det siste vi trenger. Men eg har ikkje lyst å spre frykt. Det er ikkje intensjonen altså. Det blir og hevda at Israel "tar oppvasken" for resten av verden. Eg undre meg litt over premisset. 2 1
Skogtusssa Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Fordi de er helt uten krupler og vil gi alvorlige og uopprettelige konsekvenser. 13 8
LeveMannen Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni Det er et regime som fra barneskolen inndoktrinerer ungene ved å få dem til å rope "død over USA", "Død over Israel", osv hver eneste dag. De er ledet av et prestestyre som sverger til jihad, og har ingen problemer med at deres egen befolkning kommer til å bli utslettet i et motanngrep ved bruk av atomvåpen så lenge de får påført jøder og andre ikke islamister nok skade i prosessen. Selv de klin gærne lederene i Nord-Korea har et selvpreserverings instingt nok til at de ikke anngriper fiendene sine med atomvåpen fordi de vet at de selv vil bli utslettet etterpå. Mens Iran sine ledere hadde nok tenkt at det er helt greit med et first strike selv om de vil bli utslettet av motanngrepet. 26 18
Fru Solsikke Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Hvorfor ikke fanatiske religiøse tullinger skal ha atomvåpen 🤔 26 16
Rosa Gnom Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni Fru Solsikke skrev (6 minutter siden): Hvorfor ikke fanatiske religiøse tullinger skal ha atomvåpen 🤔 Ja. Hvorfor ikke? Israel har det jo allerede. De er like mye fanatiske religiøse tullinger som det Iran er. 15 13
Fru Solsikke Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Rosa Gnom skrev (Akkurat nå): Ja. Hvorfor ikke? Israel har det jo allerede. De er like mye fanatiske religiøse tullinger som det Iran er. 😂 virkelig? Hamas, houthiene, hizbolla, alle finansiert av iran. Og så har du den "arabiske våren" i 1979. Israel beskytter sine egne sivile. Iran har 0 problem med å både torturere og henrette sine egne om de har "feil" meninger. Det er ikke sammenligbart overhode. 23 13
lajlaj Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni mammahjarte skrev (1 time siden): Hei, ha gjerne respekt for at folk ikkje nødvendigvis alltid kan så mykje om ting. Eg søkje kunnskap når eg ikkje har spesielt mykje kunnskap om detta. Hjelp meg å forstå. 1. Kvifor kan ikkje Iran ha atomvåpen? Kvifor kan ikkje det inngå i "terrorbalansen" mellom andre land? Kva gir "oss" rett til å diktera kva dei gjer? (eg er ikkje for at Iran skal ha atomvåpen altså) 2. Kvifor er USA "okay" med at Israel har atomvåpen? 3. Kvifor skal andre land bestemma og diktera kva andre land gjer? 4. Om Iran hadde hatt fult utvikla atomvåpen, kva tenkje vi at hadde skjedd? 5. Er det noko spesielt med Iran som gjer at dei er "meir" eit eller anna enn andre land? Driver Iran med masseutryddning av folk? 5. Er det ikkje meir logisk at Israel og USA (og andre land) heller nedskalere og avvikle sine atomvåpen? Altså eit internasjonalt forbud mot den type dødlig makt? (seie ikkje at det er realistisk altså, men eit finare mål). Det handler ikke om atomvåpen. 2 1
Urwa Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni Alaenera skrev (1 time siden): Du stiller veldig gode (og viktige) spørsmål. Jeg gleder meg til å se hva Israel-elskerne svarer i tråden her. Samme her..🍿
Rosa Gnom Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni (endret) Fru Solsikke skrev (10 minutter siden): 😂 virkelig? Hamas, houthiene, hizbolla, alle finansiert av iran. Og så har du den "arabiske våren" i 1979. Israel beskytter sine egne sivile. Iran har 0 problem med å både torturere og henrette sine egne om de har "feil" meninger. Det er ikke sammenligbart overhode. Det er veldig sammenlignbart. Forøvrig så er jeg ikke på Israel side, ei heller Iran sin side. Her kan du lese mer om hvordan Israel systematisk torturerer folk. De er ikke noe bedre. Jeg mener at ingen land skal ha atomvåpen,men når først Israel har det, så hvorfor ikke Iran også. De har like mye rett til det som Israel. Endret 18. juni av Rosa Gnom 8 1
mammahjarte Skrevet 18. juni Forfatter #13 Skrevet 18. juni Fru Solsikke skrev (14 minutter siden): Hvorfor ikke fanatiske religiøse tullinger skal ha atomvåpen 🤔 Kva med "Ifølge kristensionismen inngår Israel i Guds plan. Jesus kan først komme tilbake når jødene har samlet seg i det hellige land og blitt omvendt til kristendommen" ? Det er "religiøse tullinger" på begge sider og over alt i forskjellig kontekst. Det tar ikkje standpunkt til kven som bør ha atomvåpen da. 5
Apis Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni mammahjarte skrev (1 time siden): Hei, ha gjerne respekt for at folk ikkje nødvendigvis alltid kan så mykje om ting. Eg søkje kunnskap når eg ikkje har spesielt mykje kunnskap om detta. Hjelp meg å forstå. 1. Kvifor kan ikkje Iran ha atomvåpen? Kvifor kan ikkje det inngå i "terrorbalansen" mellom andre land? Kva gir "oss" rett til å diktera kva dei gjer? (eg er ikkje for at Iran skal ha atomvåpen altså) 2. Kvifor er USA "okay" med at Israel har atomvåpen? 3. Kvifor skal andre land bestemma og diktera kva andre land gjer? 4. Om Iran hadde hatt fult utvikla atomvåpen, kva tenkje vi at hadde skjedd? 5. Er det noko spesielt med Iran som gjer at dei er "meir" eit eller anna enn andre land? Driver Iran med masseutryddning av folk? 5. Er det ikkje meir logisk at Israel og USA (og andre land) heller nedskalere og avvikle sine atomvåpen? Altså eit internasjonalt forbud mot den type dødlig makt? (seie ikkje at det er realistisk altså, men eit finare mål). I følge FN så er det to forskjellige avtaler som regulerer bruk av atomvåpen, den viktigste er ikke spredningsavtalen fra 1968, ratifisert av 191 stater, de statene som har atomvåpen forplikter seg til å ikke spre disse til andre stater og jobbe for å redusere egne våpenlagre, stater som ikke hadde atomvåpen på dette tidspunktet i 1968 skulle ikke utvikle atomvåpen. Atomvåpen Ikkespredningsavtalen 3 4
mammahjarte Skrevet 18. juni Forfatter #15 Skrevet 18. juni Apis skrev (Akkurat nå): I følge FN så er det to forskjellige avtaler som regulerer bruk av atomvåpen, den viktigste er ikke spredningsavtalen fra 1968, ratifisert av 191 stater, de statene som har atomvåpen forplikter seg til å ikke spre disse til andre stater og jobbe for å redusere egne våpenlagre, stater som ikke hadde atomvåpen på dette tidspunktet i 1968 skulle ikke utvikle atomvåpen. Atomvåpen Ikkespredningsavtalen Takk. 2
Fru Solsikke Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni mammahjarte skrev (19 minutter siden): Kva med "Ifølge kristensionismen inngår Israel i Guds plan. Jesus kan først komme tilbake når jødene har samlet seg i det hellige land og blitt omvendt til kristendommen" ? Det er "religiøse tullinger" på begge sider og over alt i forskjellig kontekst. Det tar ikkje standpunkt til kven som bør ha atomvåpen da. Det er religionsfrihet i israel. Israel har hatt atomvåpen i mange år, og vet at alle taper på en atomkrig. Iran er styrt av prester, et regime som har fratatt mange rettigheter fra egen befolkning. Der religion står høyere enn menneskeverd. Rosa Gnom skrev (23 minutter siden): Det er veldig sammenlignbart. Forøvrig så er jeg ikke på Israel side, ei heller Iran sin side. Her kan du lese mer om hvordan Israel systematisk torturerer folk. De er ikke noe bedre. Jeg mener at ingen land skal ha atomvåpen,men når først Israel har det, så hvorfor ikke Iran også. De har like mye rett til det som Israel. Jo det er "bedre" enn feks 7 okt. som iran var med å sponse, men det gjør det selvfølgelig ikke greit. Det er da opplagt at israel ikke er noen engler, og det er i hvert fall ikke hamas og en stor andel av sivile palestinere (var en god del av dem med 7 okt) At hat skaper hat er ikke akkurat overraskende. "Hvorfor ikke Iran også" Altså, hvor lyst har du til å leve? Hvor mye bryr du deg om dine medmennesker? Og iran angriper konsekvent sivile. Både gjennom ulike terrorgrupper som bruker egne sivile som skjold og direkte. Israel prøver å unngå sivile tap. 12 2
TomKrus Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Alaenera skrev (2 timer siden): Du stiller veldig gode (og viktige) spørsmål. Jeg gleder meg til å se hva Israel-elskerne svarer i tråden her. Begynne å følge med da ! Presteregimet i Iran har selv sagt at de ønsker å utslette Israel, og de mener det faktisk, og får de sjansen vil de gjøre det ! Så er sjiamuslimene de som er mest ekstreme slik at de ser på livet her på jorden som noe mindreverdig, og livet etter døden som det høyest oppnåelige og det beste. Det er disse kreftene Israel står ovenfor. Etter 1945 er det ingen som truer med atomvåpen, det er en avskrekking. Men Russland har gjort det ja, men det etter en krig de ser på som eksistensiell i Ukraina, uten at de faktisk har brukt det der før moderlandet er truet. Iran er i en helt annen kategori her ! De mener det de sier, saken er at de aldri må få den muligheten. Derfor og bare derfor ! Så er det ikke bra at noen flere land får disse våpnene, det er en annen sak. Israel har kanskje atomvåpen ! Men de har aldri aldri noen gang truet med å bruke de uansett konflikt. Ville de brukt de om hele landet stod i akutt fare ? Ingen vet dette, men sannsynligvis ja som en aller siste utvei. Hva atomvåpen de har, og hvordan de kan levere de mot mål vet ingen. 15 3
Peters Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Fordi de er muslimer som ønsker å drepe alle som ikke er rett troende. Om Iran får atomvåpen må alle andre land gå til krig mot regimet. 12 7
Callisto83 Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Av samme grunn som at man ikke ville at Hitler skulle ha atomvåpen. 17 4
Anonym1002 Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni Kun ett land har brukt atomvåpen mot sivile. Hvilket mon tro? 2 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå