Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.. jeg er en kvinne på 37 år. Jeg har vært slank og normalvektig hele livet. Etter jeg fikk barn gikk jeg jo opp i vekt og hadde bmi på 27. Så gikk jeg ned igjen etter ca 2 år til min vanlige vekt. Det blir BMI 20-21. Nå får jeg stadig kommentarer på dette, og ikke så veldig hyggelige… 

f.eks.: 

Du var jo så fin 

Er alt bra med deg? Du har blitt så mager… 

Du er jo bare skinn og bein nå.. 

Ta et kakestykke til, det trenger du.. 

Det jeg ikke forstår er at jeg har jo bare gått tilbake til den vekten jeg har hatt hele mitt voksne liv! Jeg passer i de gamle klærne mine igjen og føler meg som meg selv igjen. Men alle oppfører seg som om jeg plutselig er blitt radmager og syk 😫 ble alle så raskt vant til at jeg var litt overvektig at de har glemt hvordan jeg så ut før?? Ingen sa et ord om kroppen min eller hvor fin de mente jeg var før jeg gikk ned igjen i vekt, men nå dras det opp hele tiden. Ingen sa noe før jeg gikk opp heller. Er det plutselig fritt vilt fordi jeg har endret på noe?  

For ordens skyld sier jeg igjen, min BMI er 20-21 og jeg er ikke undervektig. Bare tilbake slik jeg alltid har vært. Hva er det som skjer? 😥

Anonymkode: 75ecf...3a4

• Liker 1
  • Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare å si at nei, du er ikke mager - du er normalvektig. Og at det er enormt ufint å kommentere kropp slik.  
Folk har alltid syntes det er ok å kommentere normalvektige negativt. Tror jo det handler om at de selv føler seg utilstrekkelig på feltet og ønsker å distansere seg fra det de selv ikke mestrer. 

Anonymkode: 5e6f9...696

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville (og har) svart omtrent som første skriver. 

Nei, du har vært normalvektig hele livet, å gå opp i vekt i svangerskapet er normalt, men nå har kroppen din gått ned til det som hele livet har vært normalvekt for din kropp, og at det er den vekten din kropp tydeligvis har best helse med. 

Jeg har også etter å ha sagt dette av og til slengt på ulike varianter av dette: "er det ikke det beste når kroppen stabiliserer seg på en normalvekt som er best for min kropp?", "hvorfor mener du normalvektig er galt?", "hvorfor er du så opptatt av min vekt?", "synes du det er høflig å fortelle andre at de ser magre og syke ut?".

Som absolutt siste utvei har jeg også til to sagt noe a la dette, etter at de hadde holdt på slik over år: "hvordan ville du følte det om jeg hver gang vi møttes begynte å kommentere xxx med din kropp? du synes det er greit å kommentere min kropp negativt hver gang vi møtes, da er det vel greit for deg om jeg hver eneste gang vi møtes også kommenterer noe ved din kropp, eller? Og nei, jeg vil selvfølgelig ikke gjøre det, for det ville vært både stygt og uhøflig av meg, så hvorfor synes du det er greit at du skal kommentere min kropp negativt hver eneste gang vi møtes??". Etter dette ble det faktisk slutt på kommentarene fra disse to. Men ille at voksne personer holder på slik.

For ordens skyld, jeg har ligget mellom 20 og 21 bmi også når jeg har fått disse kommentarene, og har ikke vært under 20 i bmi, men er høy og slank og ganske smalt bygget. 

Anonymkode: 5b895...a51

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De burde jo holde kjeft. Men de er gjerne bekymret for at du presser deg ned til denne vekten pga. utseende. Så prøver de å overbevise deg om at dette ikke er nødvendig, og at utseendemessig såg du bedre ut med mer fett. Om du ser mager ut eller ei er vanskelig å vurdere ut i fra bmi eller andre tall. Men er godt mulig de syns du ser mager og usunn ut, og ønsker å hjelpe. Noe de uansett bør holde seg langt unna. 

Anonymkode: a74a9...936

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei.. jeg er en kvinne på 37 år. Jeg har vært slank og normalvektig hele livet. Etter jeg fikk barn gikk jeg jo opp i vekt og hadde bmi på 27. Så gikk jeg ned igjen etter ca 2 år til min vanlige vekt. Det blir BMI 20-21. Nå får jeg stadig kommentarer på dette, og ikke så veldig hyggelige… 

f.eks.: 

Du var jo så fin 

Er alt bra med deg? Du har blitt så mager… 

Du er jo bare skinn og bein nå.. 

Ta et kakestykke til, det trenger du.. 

Det jeg ikke forstår er at jeg har jo bare gått tilbake til den vekten jeg har hatt hele mitt voksne liv! Jeg passer i de gamle klærne mine igjen og føler meg som meg selv igjen. Men alle oppfører seg som om jeg plutselig er blitt radmager og syk 😫 ble alle så raskt vant til at jeg var litt overvektig at de har glemt hvordan jeg så ut før?? Ingen sa et ord om kroppen min eller hvor fin de mente jeg var før jeg gikk ned igjen i vekt, men nå dras det opp hele tiden. Ingen sa noe før jeg gikk opp heller. Er det plutselig fritt vilt fordi jeg har endret på noe?  

For ordens skyld sier jeg igjen, min BMI er 20-21 og jeg er ikke undervektig. Bare tilbake slik jeg alltid har vært. Hva er det som skjer? 😥

Det er en misforståelse noen har, at det ervgreit å kommentere det når man srlv synes noen er "for tynn". Det er selvfølgelig ikke feil å være slank. Jeg tror folk gjørvæ det fordi tynnhet er sett på som positivt i utgangspunktet, så da er det liksom ikke slemt å.si noe. Det er naturligvis feil. Det er ikke hyggelig å kommentere andres kropp på den måten.

Jeg som er overvektig er veldig var for kommentarer på kropp, og forstår veldig godt at det er ubehagelig for deg. Jeg ville sagt at "kan vi snakke om noe annet enn min kropp og utseende?". 

Anonymkode: 50d31...eff

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Bare å si at nei, du er ikke mager - du er normalvektig. Og at det er enormt ufint å kommentere kropp slik.  
Folk har alltid syntes det er ok å kommentere normalvektige negativt. Tror jo det handler om at de selv føler seg utilstrekkelig på feltet og ønsker å distansere seg fra det de selv ikke mestrer. 

Anonymkode: 5e6f9...696

Jeg har seriøst ALDRI fått sånne kommentarer før. Det er først etter at jeg har gått ned igjen. Ingen sa noenting alle de årene jeg var normalvektig før graviditeten 😔

• Hjerte 2
Skrevet

Tror det handler mest om at så mange er overvektige i dag, og de blir trigget av å se at andre går ned i vekt.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det kommer fra bitterhet og sjalusi

Anonymkode: 780fc...808

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

For det første er det utrolig uhøflig og kommentere på andres kropp. Herlighet.

Ellers så har vi en tendens til å se sliten og eldre ut, dradd i ansiktet på en måte, når man nærmer seg de 40. Jeg ser rett og slett syk ut når jeg veier 50 kg nå når jeg er 40, kontra 30. Kroppsfaongen endrer jo seg.

Anonymkode: 93b63...777

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tipper det kommer fra bitterhet og sjalusi

Anonymkode: 780fc...808

Tror det er noe i dette. Er overvektig selv og har ikke opplevd hverken eller, men ser for meg at det stammer fra sjalusi

Anonymkode: f5bb4...011

• Liker 1
Skrevet

Det er teit å kommentere slik du opplever at de gjør.

Men tror det beste er at du bare hever deg over og sier at det går fint med meg. Jeg er normalvektig som før, og det er jeg bare glad for

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner følelsen TS.

Hele mitt voksne liv har jeg ligget på rundt 22/23 i BMI. Så ble jeg syk lenge og havnet på 28 i BMI. Følte meg feit, kvapsete og ikke som meg selv i det hele tatt. Hatet det jeg så i speilet. Gikk fra M til XL i klær.

Så fort jeg ble frisk igjen så har jeg jobbet hardt med meg selv og siden jul har jeg gått ned til mellom 24/25 i BMI. De gamle klærne mine begynner å passe igjen og jeg kjenner meg selv igjen i speilet. Energien begynner å komme tilbake og det er ikke lenger beintungt å gjøre dagligdagse ting!

Nå er det mange som kommenterer at jeg er blitt syklig tynn og ser grusom ut! Halo? Jeg er pr definisjon fremdeles overvektig! Selv om det ikke er med mye! Har vi blitt så blinde på hva som er normalvekt at vi annser overvekt som normalt? Og hvorfor er det greit å kommentere min vekt, men ikke en som er tydelig feit? Beklager om jeg tråkket på noen tær nå, men jeg er oppriktig nysgjerrig?

Anonymkode: 90352...254

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Man må slutte å kommentere ting man ikke ber om!! Jeg har bestandig vært overvektig, var 145 på det verste. Da sa folk "Neida, du er så fin atte" (jeg sa aldri jeg ikke var fin, jeg var tjukk) Så gikk jeg ned pga operasjon til 85, da sa alle at jeg var flink (var ikke det heller). Så jobba jeg meg ned til 73 og var strålende fornøyd. Begynte på noe medisiner og ble overvektig igjen. DA får jeg høre hvor fæl jeg var som 73?! Enda da var jeg normalvektig??
Skjønner det ikke. Nå som jeg veier 93 kilo (som jo er for mye, jeg kan jo regne) så skal alle dra opp at jeg ikke må finne på å bli så tynn som sist, for da så jeg sjuk ut!

Tror det i bunn og grunn handler om at det er vanskelig med endringer for folk. Ingen hadde syntes jeg var for tynn eller mager ved 73 kilo om de ikke kjente meg fra før. Men de er vant til at jeg er stor, og da går det helt i ball for dem

Anonymkode: bebb4...10d

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Tipper det bare er fra den generasjonen 50+… Bare si ifra det ikke er greit å påpeke andres vekt sånn, så gjør de det muligens ikke igjen.

Anonymkode: 46a39...7ca

AnonymBruker
Skrevet

Lettere å angripe andre enn å forbedre seg selv.

BMI på ca. 20 er sunt og attraktivt. Det har aldri og kommer aldri til å "være ut".

Anonymkode: f1d95...f0f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Folk er så vant til overvekt at det er det nye normale. 

Har selv 5-10 kilo for mye og når jeg sier at jeg vil ned, sier alle at jeg ikke bør.

Har vel 25,8 i bmi eller noe, så er overvektig.

Anonymkode: 5ab62...e01

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Samme erfaring, bare at jeg ikke engang gikk opp i vekt i mine fire tette svangerskap. Det er liksom for frem å kommentere en tynn kropp.. Til og med fått kommentarer når jeg stod i dusjen på et treningssenter. Da følte jeg meg naken!

Du har nok en sunn vekt, og det som er naturlig for deg. Min kropp er lik kilo uansett den, så det er nok det som er riktig for meg. 

Anonymkode: e2b31...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fått sånne kommentarer hele livet, mens jeg har bmi på 19,5-20. Syns det er så unødvendig å kommentere på andres vekt uansett hvilken vei det går. Det ga meg ganske mange usikkerheter da jeg var tenåring, følte meg nesten ekkel fordi folk sa jeg så ut som et beinrangel... 

Anonymkode: 0593c...2fc

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var ut å kommentere andres kropp nå? Uansett. Jeg klarer ikke se for meg hvordan du ser ut fra hva du skriver. Forholder meg til høyde og vekt. Har jo innimellom tenkt at bekjente plutselig har blitt veldig tynne, men da er det så åpenbart at jeg kanskje har lurt på om de er syke, men da er det jo fordi det ikke er deres normalvekt. ( da var de for øvrig syke). Har ikke sagt noe da, men blitt litt bekymret. Har for øvrig fått kommentaren selv, og synes det er ekkelt sagt. Man føler seg jo nettopp, de sier det jo ofte på en huff-måte.

Anonymkode: 25216...535

Skrevet

Jeg har ikke samme men litt lignende- var overvektig i flere tiår med BMI på 28-29. har nå på 1.5 år trent og spist meg ned til en BMI på 25 og møter mye»motstand» eller kommentarer fra familie og gamle kjente- mine kollega og forlovede er super støttende og det er faktisk som om man ikke unner en kompliment for jobben som er gjort. Jeg skal ned 8 kilo til før jeg er fornøyd men nevner jeg «takk men nei takk jeg er mett» for eksempel i familie besøk etc så får jeg enorm motstand og kritikk. Kan ikke «bare» spise et kakestykke for eksempel.

jeg finner det veldig frustrerende og sårende : spesielt når det kommenteres at jeg nå ikke må bli for tynn etc men alle med øyne kan se jeg fint kan gå ned en god del kilo til. Føles nesten hånende ut.

mjeg begynner å tro at man i dagens samfunn misliker at noen klarer målene sine 

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...