Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vært sykemeldt ett år og er nå på AAP, akkurat startet å jobbe 20% nå og fått beskjed at man ikke kan opparbeide seg fleksitid mens man går på aap. 

Jeg skjønner den delvis, jeg kan ikke jobbe masse ekstra også senere flekse ut lengre perioder, er jo en årsak for at man er sånn man er nå i denne sykdommen. 

Men det jeg virkelig ikke forstår, er at det ikke lar seg gjøre i kortere perioder, altså. Jeg jobber 20% og da 2 halve dager. 

Jeg kan da ikke få lov til å jobbe 4,5 timer en dag og 3 timer en annen, eller kan ikke denne uken jobbe mandag, onsdag og torsdag 3 timer hver ( til sammen 9 timer), og neste uke tirsdag og torsdag 3 t hver 6 timer totalt.

Forstår at dette isolert sett er å anse som flekse og fleksitid, men det var da vitterlig smålig. Dagsformen min er så ræva noen dager mens god andre dager. Burde kunne jobbe de 20% slik jeg ønsker innenfor fire ukers perioden altså. 

Ja i min jobb så kan jeg nørmest jobbe hjemmefra midt på natta, er ikke avhengig av annet. Forbaska åpløst altså

Kan dette virkelig stemme ??

Anonymkode: 40580...fd1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vært sykemeldt ett år og er nå på AAP, akkurat startet å jobbe 20% nå og fått beskjed at man ikke kan opparbeide seg fleksitid mens man går på aap. 

Jeg skjønner den delvis, jeg kan ikke jobbe masse ekstra også senere flekse ut lengre perioder, er jo en årsak for at man er sånn man er nå i denne sykdommen. 

Men det jeg virkelig ikke forstår, er at det ikke lar seg gjøre i kortere perioder, altså. Jeg jobber 20% og da 2 halve dager. 

Jeg kan da ikke få lov til å jobbe 4,5 timer en dag og 3 timer en annen, eller kan ikke denne uken jobbe mandag, onsdag og torsdag 3 timer hver ( til sammen 9 timer), og neste uke tirsdag og torsdag 3 t hver 6 timer totalt.

Forstår at dette isolert sett er å anse som flekse og fleksitid, men det var da vitterlig smålig. Dagsformen min er så ræva noen dager mens god andre dager. Burde kunne jobbe de 20% slik jeg ønsker innenfor fire ukers perioden altså. 

Ja i min jobb så kan jeg nørmest jobbe hjemmefra midt på natta, er ikke avhengig av annet. Forbaska åpløst altså

Kan dette virkelig stemme ??

Du kan jobbe inntil 60% i meldeperioden, hvis fu jobber mer enn det så mister du AAP for den perioden. Du noterer bare på meldekortet når du har jobbet. Du kan jobbe tre timer her og fire timer der, da bare fyller du inn antall timer på meldekort. 

Anonymkode: 8a4ac...52f

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du det fra at du ikke kan jobbe ulikt fra uke til uke? Jeg jobber enkelte uker 2,5 timer mandag, 7,5 t onsdag og 7,5 torsdag. Deretter 6 timer uken etter. Helt uproblematisk det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor har du det fra at du ikke kan jobbe ulikt fra uke til uke? Jeg jobber enkelte uker 2,5 timer mandag, 7,5 t onsdag og 7,5 torsdag. Deretter 6 timer uken etter. Helt uproblematisk det.

Iflg min leder så kan jeg ikke det. Muligens en statlig greie. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Iflg min leder så kan jeg ikke det. Muligens en statlig greie. 

En ting er om arbeidsgiveren din ikke tillater det. Men NAV blander seg ikke borti hvordan du organiserer arbeidet, bare du rapporterer riktig.

• Liker 3
Skrevet

Arbeidsgiver bestemmer arbeidsplanen, og nei de aller fleste tillater ikke at man jobber opp fleksitid da det skal være forutsigbarhet for arbeidsgiver også. Helt vanlig at man ikke har fleksitidsordning men avtalte tider når man er sykemeldt/aap 

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en rigid leder. Som du selv sier så må jo poenget være at man utnytter den arbeidsevnen man har på best mulig måte, samtidig at man ivaretar de arbeidsoppgavene man har og sørger for forutsigbarhet for andre. 

Jeg er sykemeldt og skal ut i AP, og her er leder og kollegaer fullt innforstått med en viss fleksibilitet. Målet er at jeg skal jobbe med stabilt tilbake. Så jeg har arbeidsoppgaver som er lagt til spesifikke tidspunkt, og hvor jeg skal være tilgjengelig, men hvor lang tid jeg ellers bruker er opp til meg. Man står fritt til å måle arbeidet i enten tid (timer) eller kapasitet (mengden arbeid). Så lenge jobben blir gjort bra og tilsvarende oppsatt plan er det ingen som bryr seg.

Bruker jeg to fulle dager på en dags arbeid den ene uken, og to halve den andre, så er det ingen som bryr seg om det, så lenge jeg satt på spissen ikke trykker 80% inn i ei uke og tar helt fri/er utilgjengelig de tre neste. Frihet under ansvar.

Anonymkode: 86c17...867

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er helt riktig at du ikke opparbeider fleksitid når du er delvis sykemeldt/på AAP.

Jeg er der selv, sykmeldt 50% over en lengre periode. Vanligvis "stempler" vi inn og ut og opparbeider og bruker fleksitid som vi selv vil. 
Det får jeg ikke gjort som delvis sykemeldt, da er arbeidstiden satt til 50%, og jeg stempler ikke. 

Men jeg har likevel veldig stor frihet til å jobbe når jeg vil, jeg har litt lengre dager noen ganger og kortere dager andre. Kanskje en full dag om jeg er i form, og så borte dagen etter. Det avtaler jeg bare med sjefen. 
På planen står det x antall timer hver dag, så da må jeg bare følge med selv på at det blir riktig.

Får du virkelig ikke lov til å ta litt kortere eller eller lengre dager etter hva formen tillater? Har du faktisk snakket med sjefen om det og forklart situasjonen?  

Anonymkode: e941a...e7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...