AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg skal begynne i gruppeterapi til høsten. En del av «kontrakten» ved gruppeterapien er at man deler alt der som man står i og at det er gjenstand for refleksjoner sammen i gruppa. Jeg har informert terapeuten om at jeg og samboer forsøker å bli gravide. Men det er ikke sikkert at vi blir gravide før gruppeterapien starter, og det er mindre enn 3 måneder til jeg skal starte der, som vil si at vi uansett ikke har kommet forbi 12. svangerskapsuke når jeg har begynt i gruppeterapien. Så jeg lurte på om det er rimelig å forvente at jeg skal fortelle om det som skjer rundt eventuell prøving, og når vi faktisk har blitt gravide og hvordan det påvirker meg? For det vil jo oppta en stor del av psyken min i tiden fremover. Men det vil muligens bli veldig vanskelig at menneskene i denne gruppa vet om alt dersom vi skulle oppleve å miste, og jeg hadde egentlig ønsket å holde hele opplegget privat mellom meg og samboer mens starten av dette pågår. I tillegg vet jeg jo ikke om noen som kjenner noen i gruppa får vite om dette slik at plutselig vet kollegaene mine om det, selvom vi har skrevet under på en moralsk kontrakt om taushetsplikt… Noen tanker her? Anonymkode: b8671...908
Hactar Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Jeg ville ikke delt noe om prøving og eventuell graviditet før du er sikker på at det er nyttig for deg å diskutere det i gruppa. Det vil avhenge av hvordan du opplever gruppen, bakgrunnen for at du skal i gruppeterapi og hvordan prøvingen i praksis viser seg å påvirke deg. Du har gjerne andre problemstillinger det er mer nærliggende å ta opp i første omgang, og så kan du se hva du ønsker å dele om prøving etter hvert? 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Hactar skrev (1 minutt siden): Jeg ville ikke delt noe om prøving og eventuell graviditet før du er sikker på at det er nyttig for deg å diskutere det i gruppa. Det vil avhenge av hvordan du opplever gruppen, bakgrunnen for at du skal i gruppeterapi og hvordan prøvingen i praksis viser seg å påvirke deg. Du har gjerne andre problemstillinger det er mer nærliggende å ta opp i første omgang, og så kan du se hva du ønsker å dele om prøving etter hvert? Jeg skal i gruppeterapi fordi jeg har relasjonelle vansker, og er veldig engstelig. Engstelse og relasjonsvansker går litt hånd i hånd for meg, og det ene påvirker det andre. Prøvingen har allerede forårsaket en tornado av usikkerhet inne i meg og det påvirker også selvsagt forholdet med samboer. Så jeg vil nok ha behov for å snakke en del om dette generelt sett, derav usikkerhet om det blir helt feil å dele det med en slik gruppe så tidlig. Det føles altfor intimt. (Bare for å tydeliggjøre: både forhold og prøving er riktig i mitt og samboers liv, og det er ikke gjenstand for diskusjon i denne tråden hvis noen skulle bli fristet til det.) Anonymkode: b8671...908
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni jeg sliter med å skjønne at noe du VET er riktig skal føre til "en tornado av usikkerhet" ? Anonymkode: 724e2...b23 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Vent til du begynner i terapi før du bestemmer deg. Alle blir bedt om å presentere seg litt i starten, og da er det klokt å ta med det som definerer deg i nåtiden og hvorfor du er med i gruppeterapien. Etterhvert tar du med det som dukker opp underveis og som kan påvirke psyken din positivt eller negativt. Terapi handler jo om å lære seg å takle utfordringer og godta seg selv Anonymkode: cf69a...951 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg sliter med å skjønne at noe du VET er riktig skal føre til "en tornado av usikkerhet" ? Anonymkode: 724e2...b23 Hvis det er slik at dere har tenkt å diskutere dette i denne tråden så går jeg ut av den umiddelbart og leser ikke mer i den. Dette handler om min psykiske helse og jeg skal i terapi nettopp for å jobbe med meg selv slik at jeg kan være en god partner, god mor, god venn, god kollega osv osv. Det er riktig for meg og samboer å satse på familie sammen og det er noe vi må gjøre nå pga alder og ikke noe vi kan utsette. Dette er siste advarsel her før jeg skrinlegger denne tråden. Anonymkode: b8671...908 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis det er slik at dere har tenkt å diskutere dette i denne tråden så går jeg ut av den umiddelbart og leser ikke mer i den. Dette handler om min psykiske helse og jeg skal i terapi nettopp for å jobbe med meg selv slik at jeg kan være en god partner, god mor, god venn, god kollega osv osv. Det er riktig for meg og samboer å satse på familie sammen og det er noe vi må gjøre nå pga alder og ikke noe vi kan utsette. Dette er siste advarsel her før jeg skrinlegger denne tråden. Anonymkode: b8671...908 Den jobben bør gjøres FØR dere prøver. Anonymkode: 79819...336 7 1 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Den jobben bør gjøres FØR dere prøver. Anonymkode: 79819...336 Ideelt sett ja, men det er ikke aktuelt her. Punktum. Anonymkode: b8671...908 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Hilsen datter av mor med lignende problemer med relasjonelle vansker og engstelighet. Jeg beklager for å være skarp, men jeg unner ingen barn å vokse opp med slikt som nærmeste omsorgsperson.... Anonymkode: 79819...336 4 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hilsen datter av mor med lignende problemer med relasjonelle vansker og engstelighet. Jeg beklager for å være skarp, men jeg unner ingen barn å vokse opp med slikt som nærmeste omsorgsperson.... Anonymkode: 79819...336 Nå avslutter jeg denne diskusjonen. Anonymkode: b8671...908 1
Hactar Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skal i gruppeterapi fordi jeg har relasjonelle vansker, og er veldig engstelig. Engstelse og relasjonsvansker går litt hånd i hånd for meg, og det ene påvirker det andre. Prøvingen har allerede forårsaket en tornado av usikkerhet inne i meg og det påvirker også selvsagt forholdet med samboer. Så jeg vil nok ha behov for å snakke en del om dette generelt sett, derav usikkerhet om det blir helt feil å dele det med en slik gruppe så tidlig. Det føles altfor intimt. (Bare for å tydeliggjøre: både forhold og prøving er riktig i mitt og samboers liv, og det er ikke gjenstand for diskusjon i denne tråden hvis noen skulle bli fristet til det.) Anonymkode: b8671...908 Da kan det nok være nyttig å dele det nokså tidlig, når du føler du har fått litt tillit til prosessen der. Du kan eventuelt legge frem en annen type situasjon du typisk strever med først, så får du litt erfaring med hvordan det fungerer. Men ja, jeg tenker både prøving som eventuelt drar ut, selve svangerskapet og risikoen for å miste er temaer du vil ha nytte av å kunne lufte i gruppa med de vanskene du beskriver. Da vil gruppa eventuelt få vite det om dere er uheldige om mister, men alternativet vil jo være å måtte skjule det, som kanskje vil bli vel så vanskelig. 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Hactar skrev (Akkurat nå): Da kan det nok være nyttig å dele det nokså tidlig, når du føler du har fått litt tillit til prosessen der. Du kan eventuelt legge frem en annen type situasjon du typisk strever med først, så får du litt erfaring med hvordan det fungerer. Men ja, jeg tenker både prøving som eventuelt drar ut, selve svangerskapet og risikoen for å miste er temaer du vil ha nytte av å kunne lufte i gruppa med de vanskene du beskriver. Da vil gruppa eventuelt få vite det om dere er uheldige om mister, men alternativet vil jo være å måtte skjule det, som kanskje vil bli vel så vanskelig. Tusen takk for nyttig svar. Jeg skriver det ned i terapiboka mi❤️ Anonymkode: b8671...908 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er slik at dere har tenkt å diskutere dette i denne tråden så går jeg ut av den umiddelbart og leser ikke mer i den. Dette handler om min psykiske helse og jeg skal i terapi nettopp for å jobbe med meg selv slik at jeg kan være en god partner, god mor, god venn, god kollega osv osv. Det er riktig for meg og samboer å satse på familie sammen og det er noe vi må gjøre nå pga alder og ikke noe vi kan utsette. Dette er siste advarsel her før jeg skrinlegger denne tråden. Anonymkode: b8671...908 men altså, det var da voldsom til reaksjon på et innspill på hva JEG slet me å skjønne og kunne trenge flere refleksjoner ppå for å gi deg et svar? Anonymkode: 724e2...b23 5 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Poenget med terapien er jo å bearbeide ting som ppvirker psyken din. Både prøvingen og en evt graviditet påvirker jo psyken din, så jeg tenker at det er lurt å ta det opp. Anonymkode: e3db4...5f2 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): men altså, det var da voldsom til reaksjon på et innspill på hva JEG slet me å skjønne og kunne trenge flere refleksjoner ppå for å gi deg et svar? Anonymkode: 724e2...b23 Det er fordi det er veldig stor tendens her på forumet til at det blir endeløse avsporinger som ikke besvarer det TS lurer på men diskusjoner rundt ting folk mener seg provosert av. Jeg ville stoppe det med en gang. Anonymkode: b8671...908 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Poenget med terapien er jo å bearbeide ting som ppvirker psyken din. Både prøvingen og en evt graviditet påvirker jo psyken din, så jeg tenker at det er lurt å ta det opp. Anonymkode: e3db4...5f2 Ja, det er et godt poeng. Takk for svar! Anonymkode: b8671...908
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vent til du begynner i terapi før du bestemmer deg. Alle blir bedt om å presentere seg litt i starten, og da er det klokt å ta med det som definerer deg i nåtiden og hvorfor du er med i gruppeterapien. Etterhvert tar du med det som dukker opp underveis og som kan påvirke psyken din positivt eller negativt. Terapi handler jo om å lære seg å takle utfordringer og godta seg selv Anonymkode: cf69a...951 Takk for svar. Dette var nyttig! Anonymkode: b8671...908
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): men altså, det var da voldsom til reaksjon på et innspill på hva JEG slet me å skjønne og kunne trenge flere refleksjoner ppå for å gi deg et svar? Anonymkode: 724e2...b23 Du tenker ikke at når du sliter med å forstå, så er det ikke et behov at du svarer? Tren på å sitte på fingrene dine. Du trenger ikke si alt du tenker Anonymkode: a04ad...81c 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er fordi det er veldig stor tendens her på forumet til at det blir endeløse avsporinger som ikke besvarer det TS lurer på men diskusjoner rundt ting folk mener seg provosert av. Jeg ville stoppe det med en gang. Anonymkode: b8671...908 og med det drepe evt gode innspill.. pga en misforståelse heller enn åpen dialog, som kanskje er en del av bildet? Når man selv vet man har ulike utfordringer er det ofte greit å ta seg tid til å trekke pusten og reflektere over hva som skjer inni en såvel som det som kommer utenfra, for at terpati skal hjelpe er det ganske vesentlig å ha denne egenskapen i utgangspunktet. Anonymkode: 724e2...b23 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): og med det drepe evt gode innspill.. pga en misforståelse heller enn åpen dialog, som kanskje er en del av bildet? Når man selv vet man har ulike utfordringer er det ofte greit å ta seg tid til å trekke pusten og reflektere over hva som skjer inni en såvel som det som kommer utenfra, for at terpati skal hjelpe er det ganske vesentlig å ha denne egenskapen i utgangspunktet. Anonymkode: 724e2...b23 Ok. Hvis jeg misforsto deg så kan du jo gjerne hjelpe meg med å oppklare hva du tenker at jeg misforsto. For en person med mye engstelse vil alle store valg føre til usikkerhet selvom man vet at valget er riktig. Og spørsmålet mitt i denne tråden var jo ikke om valget var riktig. Og derfor ikke noe jeg vil ha noen innspill på her. Anonymkode: b8671...908
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå