Gå til innhold

Hva er billigst av lademulighetene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt grønn, så bær over med meg for at jeg spør. Vi pleier å lade bilen hjemme, og prøver å få ladet når prisen er lavest. Saken er at det ofte tar fryktelig lang tid. Vi har egen ladeboks med helt ok kapasitet visstnok. Vil det bli veldig mye dyrere å lade på hurtiglading på stasjoner utenfor hjemmet enn å lade hjemme? Om det blir dyrere skjønner jeg jo, for de som driver disse ladestasjonene skal jo tjene penger, men hva snakker vi om av pris? Hvor mye er forskjellen på å lade hjemme og hurtiglading ute når det kommer til pris? 

Anonymkode: a5edb...f70

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er litt grønn, så bær over med meg for at jeg spør. Vi pleier å lade bilen hjemme, og prøver å få ladet når prisen er lavest. Saken er at det ofte tar fryktelig lang tid. Vi har egen ladeboks med helt ok kapasitet visstnok. Vil det bli veldig mye dyrere å lade på hurtiglading på stasjoner utenfor hjemmet enn å lade hjemme? Om det blir dyrere skjønner jeg jo, for de som driver disse ladestasjonene skal jo tjene penger, men hva snakker vi om av pris? Hvor mye er forskjellen på å lade hjemme og hurtiglading ute når det kommer til pris? 

Jeg kan jo selvfølgelig legge til at det tar ca 7 timer å lade opp hjemme. Med en strømpris på ca 50 øre pr kWh så vil det på vår bil utgjøre ca 40 kr. 

Skrevet

Kommer veldig an på hvor du lader og når. Prisene varierer på sted og tid. Sjekket kjapt nærmeste hurtiglader, ved et senter syd for Oslo. Der er dagens pris 2,40-5,80 pr kwh. Dyrest mellom 12-20. Ofte har prisen vært høyere enn det. En annen hurtiglader som ligger på bensinstasjon kjører flatt 4,60 hele dagen. Ladetid er vanskelig å fastslå, for du kommer gjerne ikke med 0 batteri, kjører gjerne når du har nådd 80 og varmt batteri lader fortere enn kaldt, men 30-40 minutter kanskje? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva strømprisen er når du lader hjemme. Vi har tibber med grid rewards og smartlading aktivert. Bilen lader automatisk når det er billigst, og hvis mange i området bruker mye strøm samtidig får vi betalt for å lade på et annet tidspunkt. Vi betalte 54kr totalt for lading i mai, familie på 4 som bruker bilen daglig til og fra barnehage, jobb +++ Til sammenligning måtte vi lade på ladestasjon i går siden vi er på hyttetur. Ladet bilen fra 50 til 80%, det tok 22min og kostet 81kr.

Anonymkode: 20f17...57a

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tommelfingerregelen er at det koster det samme å hurtiglade som å fylle diesel omregnet i kilometer. Helt grovt så kan man si det koster 10 ganger mer å hurtiglade enn å lade hjemme. Merprisen man betaler er for effekten - altså at det går mye raskere enn hjemme. 

Forskjellen avhenger av strømprisen minus strømstøtte hjemme, regnet mot strømprisen på hurtigladeren.

50 øre pr kwt for å lade 50 kwt batteri koster 25 kr hjemme, lade samme mengde på en hurtiglader til 5 kr kwh koster 250 kr. Dropin-lading på Circle K nå er ca 6 kr, du får abonnement (med sin kostnad.. ) til under 5 kr.

Her har jeg sett strømpris til 10 øre hjemme og hurtigladepris til 7 kr kwh samme dagen, så forskjellen kan være betydelig mer.

Endret av Eric_B
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, dere! Da har jeg fått et snev av forståelse her på at det virkelig lønner seg å lade hjemme, og at hurtiglading helst bør skje om man «må» eller er usikker på om man har nok rekkevidde. Trodde faktisk ikke at prisene var så sprikende mellom hjem og ladestasjoner, men der ser man altså 😏

AnonymBruker
Skrevet

Oppriktig spørsmål, er "bær over med meg" virkelig et norsk uttrykk? Hvorfor har vi ikke oversatt det bedre fra det opprinnelige uttrykket isåfall? 😅

Anonymkode: 57660...3e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har egen ladeboks med helt ok kapasitet visstnok.

Ladeboks gir ikke hurtigere lading, den fører tvert imot til at ladetiden øker.
Alt avhenger av størrelsen på sikringen i sikringsskapet. Ønsker man raskere lading må kursen oppgraderes til en høyere strømstyrke.

Anonymkode: 1081e...136

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Oppriktig spørsmål, er "bær over med meg" virkelig et norsk uttrykk? Hvorfor har vi ikke oversatt det bedre fra det opprinnelige uttrykket isåfall? 😅

Det kommer fra dansk "overbære" med noen, som i sin tur trolig kommer fra en gammel tysk "overdragen". Det er brukt på norsk siden i hvert fall et stykke tilbake på 1800-tallet, og stammer fra nedertysk minst et par hundre år før det igjen og kanskje enda mye mer.

Så det er ikke en nyere og litt klønete misforståelse fra engelsk eller noe sånt, hvis det er det du mistenkte. 

Anonymkode: 6f6db...230

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er billigere å lade hjemme kontra med hurtiglader. Du betaler jo ikke bare for strømmen ladeselskapet bruker, men for infrastrukturen og for de 10 andre hurtigladerne som er satt opp i nærheten. 

Noe annet å tenke på er jo at det sliter med på batteriet å lade opp med høyere effekt. 

https://www.naf.no/elbil/lading/tips-til-batteri

Anonymkode: 851e2...ead

AnonymBruker
Skrevet

Ved kun hurtiglading har man ikke elbil for å spare penger. Ikke at det burde være hovedargumentet, men er nok det for mange. Bruker fort like mye penger som fossilt, eller mer, med høy andel lading hos leverandører. I tillegg er det ikke anbefalt å lade for mye på de hurtige laderne, særlig lynlading. Har lest rapporter som sier at 25-30% andel rask lading går greit, mer enn det kan redusere batteriets langtidsevne.

Tilbydere av lading tilbyr også lite lavpriser på strøm. Hos meg ligger de konstant på 4,8-6kr/kwt. Hjemme lader jeg konsekvent på laveste pris ved hjelp av smartteknologi. Koster rundt 1,-/kWt hjemme når man regner inn strømfastleddet. Kan bli noe over 1,- på vinteren, men er en del under det på sommeren.

Bilen min har 77kwt nettokapasitet. Jeg har fylt ca 45kwt når jeg har hurtigladet (ca 20% til 80% på 20min). Å lade bilen fra 20% til 80% hjemme i vinter kostet 70,- på det dyreste, oftest rundt 40,-. På hurtiglader koster det rundt 250,- selv om jeg forvarmer batteriet. Å lade til 100% går sakte på slutten, så gjøres kun ved langreiser.

Så det blir dyrere ja. Ikke nødvendigvis så mye dyrere enn fossilt, men hvis økonomi er en motivasjon for å kjøpe elbil, mister man den fordelen. Hatt elbil snart 1 år, har hurtigladet kanskje 10 ganger totalt? Kun ved langturer, pluss to ganger jeg har planlagt dårlig. På samme måte som jeg en sjelden gang fylte bensin til 25,- literen, og nesten gråt mens jeg gjorde det… 😅

Anonymkode: d3b8d...316

Skrevet

Hurtiglading er hurtig slik en raskt kan komme seg videre.

Ved hjemmelading har en det ikke travelt. Da lades bilen når den uansett står parkert. Dermed kan ladingen ta lengre tid, og effekten i kW er lavere. Kostnad til ladestasjonen og strøm blir mindre. Hjemmelading er gjerne 3,5 - 7 kW.

10 timer kan da gi 35 til 70 kWh. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Med fare for å gjøre dette til en språkdiskusjon: å "bære over med" er i alle fall et uttrykk som finnes i ordboka, så jeg antar det er anerkjent nok. Det finnes også andre oversettelser av det opprinnelige uttrykket: "vær overbærende med meg", eller "vis overbærenhet".  

Lenke: https://ordbokene.no/nob/bm/101281

AnonymBruker
Skrevet

Hurtiglading er jo for å lade opp bilen kjapt når man er ute på reise osv. 

Normalen er å lade hjemme, er jo bare å sette inn laderen når du parkerer hjemme, du trenger jo ikke drive å planlegge når du skal lade hjemme 😅

Anonymkode: f279c...bcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...