exictence Skrevet i går, 07:21 #1 Skrevet i går, 07:21 Noen sier det er sunt. Noen sier det ikke er sunt? Har dere noe håndfaste syn på det?
Catch22 Skrevet i går, 07:47 #2 Skrevet i går, 07:47 exictence skrev (8 minutter siden): Noen sier det er sunt. Noen sier det ikke er sunt? Har dere noe håndfaste syn på det? Ja det er delte meninger, og det kommer vel an på hvilke mengder man snakker om, men Ja, peanøtter er generelt sett sunt, men det er viktig å huske på at de også er kaloririke. Peanøtter er en god kilde til protein, sunne fettsyrer, vitamin E, B-vitaminer, magnesium, sink, kobber og fosfor. De kan bidra til å opprettholde et sunt kolesterolnivå og gi en god metthetsfølelse. I nettavisen fra 2004 står det at Peanøtter er rene mineralbomben (positivt ment) og best mot kreft siden peanøtter inneholder mye av det kreftbekjempende stoffet Selen, men i KK fra 2022 står det at man ikke bør spise for mye peanøtter da peanøtter er en av nøttesortene med det høyeste innholdet av aflatoksiner, et muggsoppgiftstoff som er kreftfremkallende. Dermed bør man begrense inntaket av peanøtter. Peanøtter inneholder også en del mettet fett og også her er ekspertisen delt. Mange sier at «mettet fett» er noe usunt som vi bør spise mindre av. Men det finnes også de som sier det motsatte. Det finnes en god artikkel på det her, og personlig tror jeg at man bør spise god og variert kosthold uten for mye av hverken det ene eller det andre. 1
AnonymBruker Skrevet i går, 07:48 #3 Skrevet i går, 07:48 Peanøtter er rike på flere viktige vitaminer og mineraler, inkludert vitamin E, B-vitaminer, magnesium, sink, kobber og fosfor. De er også en god kilde til plantebasert protein, og inneholder mye enumettet og flerumettet fett, som er sunt fett. Peanøtter er også kaloririke, 567 kcal pr. 100g. Salte peanøtter som f.eks.Polly er også tilsatt kokos- og rapsolje i tillegg til salt, og har derfor et høyere kaloriinnhold, over 600 kcal pr. 100 g. Usaltede peanøtter kan derfor anses som sunnere enn saltede peanøtter. . Anonymkode: c6540...8f9
AnonymBruker Skrevet i går, 13:35 #4 Skrevet i går, 13:35 Catch22 skrev (5 timer siden): Ja det er delte meninger, og det kommer vel an på hvilke mengder man snakker om, men Ja, peanøtter er generelt sett sunt, men det er viktig å huske på at de også er kaloririke. Peanøtter er en god kilde til protein, sunne fettsyrer, vitamin E, B-vitaminer, magnesium, sink, kobber og fosfor. De kan bidra til å opprettholde et sunt kolesterolnivå og gi en god metthetsfølelse. I nettavisen fra 2004 står det at Peanøtter er rene mineralbomben (positivt ment) og best mot kreft siden peanøtter inneholder mye av det kreftbekjempende stoffet Selen, men i KK fra 2022 står det at man ikke bør spise for mye peanøtter da peanøtter er en av nøttesortene med det høyeste innholdet av aflatoksiner, et muggsoppgiftstoff som er kreftfremkallende. Dermed bør man begrense inntaket av peanøtter. Peanøtter inneholder også en del mettet fett og også her er ekspertisen delt. Mange sier at «mettet fett» er noe usunt som vi bør spise mindre av. Men det finnes også de som sier det motsatte. Det finnes en god artikkel på det her, og personlig tror jeg at man bør spise god og variert kosthold uten for mye av hverken det ene eller det andre. Peanøtter er ikke nøtter da de faktisk kommer fra jorda. Skal du ha sunne nøtter bør man satse på mandler og valnøttkjerner. En neve eller to om dagen. Anonymkode: a4afd...254
AnonymBruker Skrevet i går, 13:43 #5 Skrevet i går, 13:43 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Peanøtter er ikke nøtter da de faktisk kommer fra jorda. Skal du ha sunne nøtter bør man satse på mandler og valnøttkjerner. En neve eller to om dagen. Anonymkode: a4afd...254 Er mandler og valnøtter garantert muggfri da? Anonymkode: 89d16...958
AnonymBruker Skrevet i går, 14:51 #6 Skrevet i går, 14:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er mandler og valnøtter garantert muggfri da? Anonymkode: 89d16...958 Kan jo la være de som har ligget månedsvis i skapet da, ellers har ikke jeg hørt at det er noe problem med disse. Anonymkode: a4afd...254
Catch22 Skrevet 17 timer siden #7 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Peanøtter er ikke nøtter da de faktisk kommer fra jorda. Skal du ha sunne nøtter bør man satse på mandler og valnøttkjerner. En neve eller to om dagen. Anonymkode: a4afd...254 Du har rett i at peanøtter ikke egentlig regnes som nøtter, men de er kliss lik nøtter i smak og konsistens. Peanøtter regnes som en belgfrukt, og de tilhører erteblomstfamilien. Alle typer nøtter er generelt sett sunne, men de har ulik sammensetning av næringsstoffer. Det er derfor lurt å variere nøttene man spiser for å få i seg et bredt spektrum av vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer. Blant de mest anbefalte er mandler, valnøtter og hasselnøtter. Her er en mer detaljert oversikt: Mandler: Rik på enumettet fett, vitamin E, magnesium og kalsium. Bra for hjertehelsen og inneholder mye fiber. Valnøtter: En god kilde til omega-3 fettsyrer, som er bra for hjernen og leddene. Hasselnøtter: Inneholder mye enumettet fett og er en god kilde til E-vitamin. Pistasjnøtter: Kan bidra til å senke kolesterolet og er en god kilde til antioksidanter. Cashewnøtter: Inneholder mye magnesium, sink og jern, og er en god kilde til energi. Peanøtter: Rike på protein, enumettet fett og vitamin E. Men nøtter er fulle av kalorier og populære før vinteren da man trenger ekstra næring, fett og energi. Det er derfor neppe tilfeldig at de kommer på høsten. De kan hamjstres og de gir et rikt tilskudd på magre dager. Men det er med nøtter som med mye annet. Ikke overdriv inntaket, og heller ha et variert kosthold. Det var faktisk lærerikt at TS tok opp dette. Jeg visste ikke at peanøtter har en del aflatoksiner, men hadde en formening at for mye nøtter kan være problematisk. Peanøtter og Pistasjnøtter har vist seg å ha størst risiko for innhold av aflatoksiner, ifølge Aftenposten. Det anbefales å kaste nøtter som er misfarget, da dette kan indikere muggsopp og aflatoksiner, ifølge Mattilsynet.
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #8 Skrevet 17 timer siden Jeg syns det er dumt å bruke høyt kaloriinnhold som et argument for at noe er delvis usunt eller «ikke sunt». Anonymkode: e11cb...739 2
Catch22 Skrevet 17 timer siden #9 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kan jo la være de som har ligget månedsvis i skapet da, ellers har ikke jeg hørt at det er noe problem med disse. Anonymkode: a4afd...254 Nøtter er egentlig frø og generelt sett har nøtter og frø svært god holdbarhet. Nøtter som fortsatt ligger inni skallene sine, kan holde i flere år, mens skrelte nøtter i lukkede poser holder fint i minst et halvt år, gjerne mye lengre. Så fort nøttene kommer i kontakt med luft, vil de harskne raskere. Det anbefales faktisk å sette nøttene i kjøleskap for lengre holdbarhet.
Catch22 Skrevet 17 timer siden #10 Skrevet 17 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg syns det er dumt å bruke høyt kaloriinnhold som et argument for at noe er delvis usunt eller «ikke sunt». Anonymkode: e11cb...739 Det er jo ikke kaloriinholdet, men blant annet vitaminer, mineraler og antioksidanter, men det er viktig med kalorier hele tiden, fordi de er kroppens viktigste energikilde. Vi trenger kalorier for å utføre alle kroppens funksjoner, fra å puste og tenke til å gå og bygge muskler. Derfor er nøtter bra om vinter også fordi de kan lagres lenge. Bare se på ekorn og andre dyr som hamstrer før vinteren.
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #11 Skrevet 16 timer siden Ja, det regnes som sunt, men er såpass koloririkt at man ikke kan bøtte inn ubegrensede mengder sånn uten videre. Anonymkode: 74ce8...987
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #12 Skrevet 12 timer siden Catch22 skrev (5 timer siden): Du har rett i at peanøtter ikke egentlig regnes som nøtter, men de er kliss lik nøtter i smak og konsistens. Peanøtter regnes som en belgfrukt, og de tilhører erteblomstfamilien. Alle typer nøtter er generelt sett sunne, men de har ulik sammensetning av næringsstoffer. Det er derfor lurt å variere nøttene man spiser for å få i seg et bredt spektrum av vitaminer, mineraler og sunne fettsyrer. Blant de mest anbefalte er mandler, valnøtter og hasselnøtter. Her er en mer detaljert oversikt: Mandler: Rik på enumettet fett, vitamin E, magnesium og kalsium. Bra for hjertehelsen og inneholder mye fiber. Valnøtter: En god kilde til omega-3 fettsyrer, som er bra for hjernen og leddene. Hasselnøtter: Inneholder mye enumettet fett og er en god kilde til E-vitamin. Pistasjnøtter: Kan bidra til å senke kolesterolet og er en god kilde til antioksidanter. Cashewnøtter: Inneholder mye magnesium, sink og jern, og er en god kilde til energi. Peanøtter: Rike på protein, enumettet fett og vitamin E. Men nøtter er fulle av kalorier og populære før vinteren da man trenger ekstra næring, fett og energi. Det er derfor neppe tilfeldig at de kommer på høsten. De kan hamjstres og de gir et rikt tilskudd på magre dager. Men det er med nøtter som med mye annet. Ikke overdriv inntaket, og heller ha et variert kosthold. Det var faktisk lærerikt at TS tok opp dette. Jeg visste ikke at peanøtter har en del aflatoksiner, men hadde en formening at for mye nøtter kan være problematisk. Peanøtter og Pistasjnøtter har vist seg å ha størst risiko for innhold av aflatoksiner, ifølge Aftenposten. Det anbefales å kaste nøtter som er misfarget, da dette kan indikere muggsopp og aflatoksiner, ifølge Mattilsynet. Ikke så bra med peanøtter og Cashewnøtter! Jeg har helt sluttet å spise dem. N.B. Må se hele filmen. Anonymkode: a4afd...254
Catch22 Skrevet 5 timer siden #13 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ja, det regnes som sunt, men er såpass koloririkt at man ikke kan bøtte inn ubegrensede mengder sånn uten videre. Anonymkode: 74ce8...987 Helt enig, men jeg tror de aller fleste som er overvektig er klar over dette med kalorier. Jeg skriver jo også i første kommentar at dette med sunnhet kommer an på hvilke mengder man inntar. Alt med måte:) Når det er sagt er jeg såpass tynn at jeg bare har ei stripe igjen i pysjamasen, så jeg er glad for at nøtter inneholder mye kalorier og fett. Jeg trenger det, og fra naturens intelligente side er det neppe tilfeldig at nøtter vanligvis blir modne om høsten, fra september til oktober. Det avhengig av tresort og klima. For eksempel er hasselnøtter gjerne modne i september eller oktober. Vinterstid er det ofte mangel på næring fra naturens side og bare se på dyrene som hamstrer nøtter og annet som kan lagres. De er også holdbare gjennom vinteren. Det er mye mat som ikke har samme holdbarhet.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #14 Skrevet 3 timer siden Jeg sliter med kolesterolet og tenkte å prøve Pistasjnøtter som visstnok skal hjelpe mot dette Anonymkode: a4afd...254
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå