HMK Skrevet 18. juni #81 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du svarte ikke på spørsmålet. Hvorfor skal den absolutt ligge i lomma eller sekken hele tiden? Hvis man ikke lar barna ha den med seg hele tiden, så følger man jo slike mobilregler som det snakkes om uansett. Og da er man jo enig i at barn ikke bør ha smarttelefon tilgjengelig til enhver tid. Det virker som at de som er i mot slike regler tror at det er et totalforbud, noe det ikke er. Og har man pliktoppfyllende barn som ikke er interessert i mobil uansett, så bra da. Men jeg lurer på hva sånne foreldre syns om de barna som sitter med nesa nedi mobilen 24/7. Ville du likt det om det var ditt barn? Anonymkode: 82870...48e Vel. Jeg kan kun svare for meg og min familie. Vi bor på landet. Vi må kjøre barna over alt. Hele tiden. Det går ikke buss her annet enn skolebussen på morgenen og etter skolen. Det betyr at barna må kunne si fra når de skal hentes hvis de ønsker å være sammen med noen etter skoletid. Det hender også at tenåringene tar tog til nærmeste tettsted. Da er det veldig greit å kunne kjøpe billett i vyappen, siden det ikke er betjente stasjoner på landet. I skoletiden er det ikke lov å bruke mobil. Barneskolen har tillatt at mobilene ligger avslått i sekkene. Ungdomsskolen har innført mobilhotell, men der har de et problem, for de kan ikke tvinge elevene til å levere den inn. 4
Bokormsen Skrevet 18. juni #82 Skrevet 18. juni ms. Perfect skrev (5 timer siden): Absolutt ikke. Jeg bestemmer over mine barn, ikke FAU. Det er på ingen måte dermed sagt at de får smarttelefon med det første, men det er på bakgrunn av min og fars beslutning. Om resten av klassen drøyer det blir naturligvis presset mindre, og det er jo en fordel. Mine barn kommer ikke til å få det først. Når det er sagt, de har igrunn hatt hver sin egen smarttelefon fra de var 2-3 år gamle. Men, siden de ble mer opptatt av den enn hva vi synes var ok er de tatt bort inntil videre. Ganske sykt at barn får smarttelefon i 2-3 års alder, helt klart at man trenger tydelig regelverk for dette. 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #83 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor skal en 10åring absolutt ha en smarttelefon i lomma til enhver tid? På lekeplassen, på besøk i nabolaget, i bilen på vei til hytta, på besøk hos besteforeldre, på legekontoret, på ferie i sverige, på butikken, i en kjedelig konfirmasjon, i skolesekken osv? Hva er så utelukkende positivt og nyttig med det? Ingen klarer å svare på det. Anonymkode: 82870...48e Den 10-åringen hadde hatt telefonen i hånda, ikke lomma og gått glipp av barndommen sin. Har sett unger ned i 6 års alder klistret til egen telefon. Selv vi voksne sliter med å legge den bort, hvordan skal da barn klare det? Anonymkode: e8e41...e45 4 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #84 Skrevet 18. juni Bokormsen skrev (1 minutt siden): Ganske sykt at barn får smarttelefon i 2-3 års alder, helt klart at man trenger tydelig regelverk for dette. Helt sinnsykt å gi en 2 åring smarttelefon! De kan se litt fantus på tv eller mammas mobil, de trenger ikke sin egen. Det er sånne barn som får hemmer utviklingen sin fordi foreldrene «doper» dem med skjerm hele dagen Anonymkode: e8e41...e45 5 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #85 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, vi er bare ikke så til grader sosialister som dere andre. Vi liker å innhente kunnskap og ta egne informerte valg. Ikke blindt følge saueflokken. Når det er sagt er det uten tvil for dårlig regulering av bruken av smarttelefon hos både barn og voksne. Det er et relativt nytt fenomen, så her er det ingen opplest fasit for hvordan vi skal håndtere dette på best mulig måte. Anonymkode: 43e9f...984 Der var det flere ord du selv ikke forstår, så dette ble veldig usaklig. Anonymkode: ca570...fdc 4 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #86 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ungene mine har aldri vært særlig opptatt av mobilen. De fikk sine i 1.klasse og går nå i 6. og i 9., og de 2 siste på videregående. Mobiltelefon, skjermtid etc. har aldri vært et tema her hjemme. De bruker telefonene lite. De to på videregående bruker sine mer. Men de har alle fått i 1.klasse pga. busskort og at de kan ringe meg etter skoletid, om de har behov for det. Skjønner at foreldre som opplever at ungene er oppheng i telefon eller må ha sterke begrensninger på skjermtid ønsker kollektive forbud. Vi andre klarer oss fint uten at FAU skal inn og regulere privatlivet Anonymkode: Det handler jo om å ikke innføre mobil, ikke å ta det fra de som allerede bruker det. Tror du at du hadde klart det? Bortsett fra bussbillett da? Eller hvorfor må barn som ikke har smarttelefon fra før ha det? Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #87 Skrevet 18. juni HMK skrev (13 minutter siden): Vel. Jeg kan kun svare for meg og min familie. Vi bor på landet. Vi må kjøre barna over alt. Hele tiden. Det går ikke buss her annet enn skolebussen på morgenen og etter skolen. Det betyr at barna må kunne si fra når de skal hentes hvis de ønsker å være sammen med noen etter skoletid. Det hender også at tenåringene tar tog til nærmeste tettsted. Da er det veldig greit å kunne kjøpe billett i vyappen, siden det ikke er betjente stasjoner på landet. I skoletiden er det ikke lov å bruke mobil. Barneskolen har tillatt at mobilene ligger avslått i sekkene. Ungdomsskolen har innført mobilhotell, men der har de et problem, for de kan ikke tvinge elevene til å levere den inn. Du svarer fremdeles ikke på spørsmålet. Hvorfor skal barna ha de med overalt? Drar de på besøk til en venn, kan de jo låne telefonen til foreldre. Har de besøk, hvorfor får de bruke telefonen da? Leker de i hagen, er på rommet etter skolen, sitter i stua etter middag, hvorfor skal de absolutt ha tilgang til den mobilen da? På besøk hos foreldre? På hyttetur og ferietur med familien? De sitter vel ikke på bussen hele dagen, hver dag, hele uka? Anonymkode: 82870...48e 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #88 Skrevet 18. juni På besøk hos besteforeldre* Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 18. juni #89 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det handler jo om å ikke innføre mobil, ikke å ta det fra de som allerede bruker det. Tror du at du hadde klart det? Bortsett fra bussbillett da? Eller hvorfor må barn som ikke har smarttelefon fra før ha det? Anonymkode: 82870...48e Ser ikke poenget all den tid vi ikke lengre har mulighet for fasttelefon. Jeg liker måtehold, ikke forbud, for å lære ungene gode vaner, og man kan fint sørge for at de er aktive og ute med venner, går på idrett, sover på natta etc. Det ene utelukker ikke det andre. Og det fungerer fint selv om de har telefoner. For de som ikke klarer dette er kanskje fravær av telefon det beste. Vi andre balanserer det fint Skjønner det er viktig for deg å "sette meg fast", men vi har aldri hatt utfordringer med telefoner og telefonbruk her hjemme. Telefon er her hjemme et hjelpemiddel - ikke en underholdningsfunksjon. Anonymkode: 48475...525 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #90 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ser ikke poenget all den tid vi ikke lengre har mulighet for fasttelefon. Jeg liker måtehold, ikke forbud, for å lære ungene gode vaner, og man kan fint sørge for at de er aktive og ute med venner, går på idrett, sover på natta etc. Det ene utelukker ikke det andre. Og det fungerer fint selv om de har telefoner. For de som ikke klarer dette er kanskje fravær av telefon det beste. Vi andre balanserer det fint Skjønner det er viktig for deg å "sette meg fast", men vi har aldri hatt utfordringer med telefoner og telefonbruk her hjemme. Telefon er her hjemme et hjelpemiddel - ikke en underholdningsfunksjon. Anonymkode: 48475...525 Men lar du de ha den i lomma til enhver tid, og hvorfor? Og hva hadde du gjort om barnet ditt satt med mobilen 24/7? Det er så enkelt for ressursterke mennesker med pliktoppfyllende barn å bare avfeie problemer i samfunnet. Sånt gjelder ikke meg, sålenge vi gjør alt riktig og har flinke barn, så trenger vi ikke forholde oss noe til de andre, er vi ikke en del av problemet, så er det ikke noe problem. Fine holdninger som bidrar positivt til samfunnet. Jeg regner med du er enig i at det ikke er bra med barn som sitter med nesa i mobilen hele tiden? Du bare gidder ikke bry deg om det fordi dine barn ikke er sånn. Det blir litt som å si at vi ikke trenger trafikkregler, for jeg kjører jo så pent i trafikken. Anonymkode: 82870...48e 3 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #91 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men lar du de ha den i lomma til enhver tid, og hvorfor? Og hva hadde du gjort om barnet ditt satt med mobilen 24/7? Det er så enkelt for ressursterke mennesker med pliktoppfyllende barn å bare avfeie problemer i samfunnet. Sånt gjelder ikke meg, sålenge vi gjør alt riktig og har flinke barn, så trenger vi ikke forholde oss noe til de andre, er vi ikke en del av problemet, så er det ikke noe problem. Fine holdninger som bidrar positivt til samfunnet. Jeg regner med du er enig i at det ikke er bra med barn som sitter med nesa i mobilen hele tiden? Du bare gidder ikke bry deg om det fordi dine barn ikke er sånn. Det blir litt som å si at vi ikke trenger trafikkregler, for jeg kjører jo så pent i trafikken. Anonymkode: 82870...48e Barna mine har alltid måtte minnes på å ta med telefonene pga. busskortet. Telefonene ligger stort sett på kjøkkenbenken, bortsett fra til de i videregående. Å ha telefon betyr ikke at man har den med overalt. Som voksen forelder evner man stort sett å oppdra ungene, ha funksjonelle regler og håndheve dem. Å unngå dette ved å bare ønske kollektive forbud er en unnvikelsesstrategi for foreldre som ikke ønsker, vil eller evner å sette regler og grenser for egne barn. De fleste av oss ligger ikke i ytterpunktene og trenger forbud, at FAU skal bestemme etc. Jeg forventer at andre foreldre evner å tilpasse og justere for sine egne barn. Akkurat som vi foreldre gjør på andre områder: Sukker, aktivitet, kosthold osv. Om de ikke klarer det så får de få veiledning og hjelp på de området det skorter på. Trafikk kan ikke sammenlignes. At dine barn er mye på telefonen skader ikke andre. Om jeg kjører ugreit i trafikken så kan jeg skade andre. Blir som å sammenligne epler og bananer. Anonymkode: 48475...525 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #92 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du svarte ikke på spørsmålet. Hvorfor skal den absolutt ligge i lomma eller sekken hele tiden? Hvis man ikke lar barna ha den med seg hele tiden, så følger man jo slike mobilregler som det snakkes om uansett. Og da er man jo enig i at barn ikke bør ha smarttelefon tilgjengelig til enhver tid. Det virker som at de som er i mot slike regler tror at det er et totalforbud, noe det ikke er. Og har man pliktoppfyllende barn som ikke er interessert i mobil uansett, så bra da. Men jeg lurer på hva sånne foreldre syns om de barna som sitter med nesa nedi mobilen 24/7. Ville du likt det om det var ditt barn? Anonymkode: 82870...48e Barna mine må ha den med seg ut slik at de kan kontakte oss om noe skjer, om de vil være med noen hjem fra skolen eller ha med seg noen hjem fra skolen. Igjen, mine barns smart telefoner inneholder ingen apper som er skadelig for barn. Anonymkode: 4e1c2...098 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #93 Skrevet 18. juni Nei herregud. Mine eldste hadde ikke før ungdomsskolen uansett, og minste har heller ingen behov. Men at det skal være en kollektiv regel syns jeg er helt tåpelig. Anonymkode: 70fd0...2c6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #94 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Du svarer fremdeles ikke på spørsmålet. Hvorfor skal barna ha de med overalt? Drar de på besøk til en venn, kan de jo låne telefonen til foreldre. Har de besøk, hvorfor får de bruke telefonen da? Leker de i hagen, er på rommet etter skolen, sitter i stua etter middag, hvorfor skal de absolutt ha tilgang til den mobilen da? På besøk hos foreldre? På hyttetur og ferietur med familien? De sitter vel ikke på bussen hele dagen, hver dag, hele uka? Anonymkode: 82870...48e Når barna når en viss alder ordner de kontakt selv igjennom egne telefoner. Jeg synes du overdramatiserer dette veldig. I kretsen til begge mine barn blir skjerm lagt vekk når de er sammen med vennene sone, de har kun med telefon for å informere om hvor de går, og slik at vi kan ringe de hjem når den tiden er kommet. Anonymkode: 4e1c2...098 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #95 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Nei. Anonymkode: 0ca30...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #96 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Ja, ser ingen grunn til at barn trenger en smarttelefon. Her har vi en tlf som kun kan ringes og sende sms med. Barna har den om de må være med meg på jobb. Ellers ikke i bruk. Har heller ikke nettbrett, kun den fra skolen og den brukes ikke ellers hjemme. Anonymkode: e6655...8a1 3 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #97 Skrevet 18. juni Lizard skrev (9 timer siden): Nei, dette er hysteri. Jeg har faktisk behov for å kunne kontakte barna mine. Skal vi skaffe en hustelefon da eller? Det er heller et poeng å lære hvordan man forholder seg til teknologi og bruker det på en god måte. Jeg er derimot svært for at man utsetter sosiale medier så lenge som mulig, det er disse som er problemet ikke telefonen. Hvorfor kan ikke barnet ha en vanlig «dum» telefon? En enkel flip telefon uten internett som mange av oss selv hadde i ungdommen? Anonymkode: b1180...253 3 6
AnonymBruker Skrevet 18. juni #99 Skrevet 18. juni Ja, uten tvil. Barn trenger ikke smarttelefon. Da kjøper vi heller en kjedelig, gammeldags mobil (typ Nokia) som kan ligge her hjemme hvis barnet er alene hjemme og trenger å ringe et sted. Anonymkode: 16cb4...920 6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #100 Skrevet 18. juni Vi er 100% med, men har et veddemål med mannen på hvilke foreldre som ikke kommer til å stå i dette …. Anonymkode: f20c0...a7b 4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå