AnonymBruker Skrevet 7. juli #581 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ganske spesielt å mene at løsningen på utilgjengelighet er at barn med skjulte lidelser skal sendes ut med en slags sosial ledsagerordning blant jevnaldrende. Når kiosker fjerner kontanter og kun tilbyr Vipps, er det ikke barna som skal rydde opp, det er kiosken som skaper en unødvendig barriere, og som bør vise hensyn. Anonymkode: 40280...5f0 Vet du hva, dersom det noen gang ramler inn en enslig unge, med såpass kraftig autisme at h*n ikke kan håndtere en mobiltelefon i den foreldredrevede kiosken, så er jeg sikker på at vi finner en løsning. Kan vi komme tilbake til trådens tema nå? Eller skal vi diskutere alle verdens eventualiteter og funksjonsnedsettelser? Anonymkode: afaca...d54
AnonymBruker Skrevet 7. juli #582 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet du hva, dersom det noen gang ramler inn en enslig unge, med såpass kraftig autisme at h*n ikke kan håndtere en mobiltelefon i den foreldredrevede kiosken, så er jeg sikker på at vi finner en løsning. Kan vi komme tilbake til trådens tema nå? Eller skal vi diskutere alle verdens eventualiteter og funksjonsnedsettelser? Anonymkode: afaca...d54 De barna du snakker om kommer ofte ikke engang fram til kiosken, de vet allerede at det ikke kommer til å fungere, og holder seg unna. Og om de prøver, er det langt fra sikkert noen ser det, ASF er ofte usynlig, og et barn kan bli avvist fordi ingen forstår hva de strever med. Dette er ikke “alle verdens eventualiteter”. Det er hverdagen for barn som altfor ofte faller utenfor. Anonymkode: 40280...5f0 1
Fremmed fugl Skrevet 7. juli #583 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ganske spesielt å mene at løsningen på utilgjengelighet er at barn med skjulte lidelser skal sendes ut med en slags sosial ledsagerordning blant jevnaldrende. Når kiosker fjerner kontanter og kun tilbyr Vipps, er det ikke barna som skal rydde opp, det er kiosken som skaper en unødvendig barriere, og som bør vise hensyn. Anonymkode: 40280...5f0 Du skriver som om dette handler om store profesjonelle aktører, når det er foreldre som drifter dette. Er betydelige økte transaksjonskostnader hvis dem skal håndtere kontanter. Har vært med på begge delene, og er som natt og dag. Har for øvrig aldri hørt at dette er noe problem. Hva snakker dere egentligen om, barn som sendes på fotballcup uten noen voksne som passer på dem? 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli #584 Skrevet 7. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du mente egentlig "du som mamma ikke vil kjøpe mobil til barnet ditt". Svar mer ærlig neste gang. Å kreve at barn skal betale med vipps er en uting siden det fører til at foreldre må kjøpe mobil til barna for at de skal kunne kjøpe en iskrem selv. Det er også et problem for barn som trenger å bli eldre enn andre barn før de kan håndtere vipps. Hvis det er ingen hjelp i nærheten, skal de bare se på klassekameratene kjøpe is? Anonymkode: 40280...5f0 Nei, jeg mente du som mamma bør anskaffe deg vipps, ingen skal tvinges til å kjøpe mobil til barnet sitt, men du som voksen bør henge med i tiden, slik at andre frivillige ikke trenger å fylle lommene sine med kontanter. Vipps er genialt for slike aktører. Nå er ikke det ett tema her, skolen og idrettslaget tar ikke kontanter, ergo forholder alle seg til det. Kommer barn med mynt må foreldrene vippse. Veldig enkelt. Anonymkode: 4e1c2...098 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli #585 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (6 timer siden): Nei, jeg mente du som mamma bør anskaffe deg vipps, ingen skal tvinges til å kjøpe mobil til barnet sitt, men du som voksen bør henge med i tiden, slik at andre frivillige ikke trenger å fylle lommene sine med kontanter. Vipps er genialt for slike aktører. Nå er ikke det ett tema her, skolen og idrettslaget tar ikke kontanter, ergo forholder alle seg til det. Kommer barn med mynt må foreldrene vippse. Veldig enkelt. Anonymkode: 4e1c2...098 De voksne bør naturligvis ha vipps, men et forbud mot kontanter gjelder ikke bare de voksne, det gjelder også barn som er der alene. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 8. juli #586 Skrevet 8. juli Fremmed fugl skrev (6 timer siden): Har vært med på begge delene, og er som natt og dag. Har for øvrig aldri hørt at dette er noe problem. Hva snakker dere egentligen om, barn som sendes på fotballcup uten noen voksne som passer på dem? Hele argumentet fra enkelte brukere er at barn må ha mobil for å betale i kiosken og nå argumenter du at barn trenger ikke mobil fordi foreldrene er kan betale. Begge deler kan ikke være korrekt. Anonymkode: 40280...5f0 1
Fremmed fugl Skrevet 8. juli #587 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hele argumentet fra enkelte brukere er at barn må ha mobil for å betale i kiosken og nå argumenter du at barn trenger ikke mobil fordi foreldrene er kan betale. Begge deler kan ikke være korrekt. Anonymkode: 40280...5f0 Jeg har aldri argumentert for at barn trenger mobil for å kunne betale i kiosken. Jeg forklarte hvor det er utrolig bra at vi i dugnadsdrevne kiosker/kakestand slipper forholde oss til kontanter. Men syns du ikke at det å faktisk kunne bruke moderne og dominerende betalingsmidler er en del av det å være barn idag. Barndommen er en læringsreise til å bli voksen. Ikke et reservat for å opprettholde en illusjon av en tilfeldig valgt tidsepisode. Istedenfor å angripe noe så tilfeldig av den moderne verden som små (jeg har fortsett til gode å se noen som har laget en fornuftig definisjon som kan operasjonaliseres) datamaskiner med touchscreen (smarttelefoner, som ikke er smarte telefoner, men små datamaskiner). Så kan man kanskje fokusere på det som er et problem for mange voksne og barn, som er uheldig bruk av sosiale medier. Vi vet at unge voksne blir mindre lykkelige av Facebook (er et gammelt sosialt media, der det finnes de best designede studiene). Vi vet at det er en korrelasjon mellom hvor mye barn opplever at deres foreldre "er på telefonen" (les "bruker sosiale medier istedenfor å å se barnet) og negativ faktorer i barns utvikling. Det å lage et opplegg der foreldre skal utsettes for negativ sosial press som skal hindre dem å gi sine barn små datamaskiner med touchscreen, som når barne VIPPS blir oppdatert vil kunne brukes til å betale i dugnadskiosker, er ikke et tiltak som er rettet mot problemet med sosiale medier.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #588 Skrevet 8. juli Fremmed fugl skrev (11 minutter siden): Jeg har aldri argumentert for at barn trenger mobil for å kunne betale i kiosken. Jeg forklarte hvor det er utrolig bra at vi i dugnadsdrevne kiosker/kakestand slipper forholde oss til kontanter. Men syns du ikke at det å faktisk kunne bruke moderne og dominerende betalingsmidler er en del av det å være barn idag. Barndommen er en læringsreise til å bli voksen. Ikke et reservat for å opprettholde en illusjon av en tilfeldig valgt tidsepisode. Istedenfor å angripe noe så tilfeldig av den moderne verden som små (jeg har fortsett til gode å se noen som har laget en fornuftig definisjon som kan operasjonaliseres) datamaskiner med touchscreen (smarttelefoner, som ikke er smarte telefoner, men små datamaskiner). Så kan man kanskje fokusere på det som er et problem for mange voksne og barn, som er uheldig bruk av sosiale medier. Vi vet at unge voksne blir mindre lykkelige av Facebook (er et gammelt sosialt media, der det finnes de best designede studiene). Vi vet at det er en korrelasjon mellom hvor mye barn opplever at deres foreldre "er på telefonen" (les "bruker sosiale medier istedenfor å å se barnet) og negativ faktorer i barns utvikling. Det å lage et opplegg der foreldre skal utsettes for negativ sosial press som skal hindre dem å gi sine barn små datamaskiner med touchscreen, som når barne VIPPS blir oppdatert vil kunne brukes til å betale i dugnadskiosker, er ikke et tiltak som er rettet mot problemet med sosiale medier. Jeg forstår godt at dugnadsdrevne kiosker ønsker å slippe kontanter. Det er praktisk, og Vipps fungerer fint for mange. Men når noen sier at barn må ha mobil for å handle, og samtidig viser til hvor mange i første klasse som allerede har det, så tenker jeg at vi bør stoppe opp litt. Moderne betalingsmidler er bra, men de bør ikke være eneste alternativ, særlig ikke hvis det gjør at små barn med skjulte lidelser holder seg unna kiosken. Det er viktigere å vise hensyn enn at alt skal være praktisk for kiosken. Det handler ikke om å bevare en "illusjon" fra gamle dager, men om å sikre at alle barn får delta. En kiosk som er fast på skolen eller treningsbanen og kun tar Vipps, skaper lett utenforskap uten at det egentlig er meningen Og ja, jeg er enig i at sosiale medier er et større problem. Nettopp derfor ønsker jeg heller ikke å bidra til mobilpress i ung alder. I Danmark kan barn betale med smartklokke, det hadde redusert behovet for egen mobil. Anonymkode: 40280...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #589 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 22.05): Det finnes ingen barn i Norge som MÅ ha smarttelefon, og i alle fall ikke på barneskolen. Anonymkode: ecd28...51d Nei, ingen barn har diabetes eller epilepsi. Anonymkode: c84c0...1b7 1
Fremmed fugl Skrevet 8. juli #590 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg forstår godt at dugnadsdrevne kiosker ønsker å slippe kontanter. Det er praktisk, og Vipps fungerer fint for mange. Men når noen sier at barn må ha mobil for å handle, og samtidig viser til hvor mange i første klasse som allerede har det, så tenker jeg at vi bør stoppe opp litt. Moderne betalingsmidler er bra, men de bør ikke være eneste alternativ, særlig ikke hvis det gjør at små barn med skjulte lidelser holder seg unna kiosken. Det er viktigere å vise hensyn enn at alt skal være praktisk for kiosken. Det handler ikke om å bevare en "illusjon" fra gamle dager, men om å sikre at alle barn får delta. En kiosk som er fast på skolen eller treningsbanen og kun tar Vipps, skaper lett utenforskap uten at det egentlig er meningen Og ja, jeg er enig i at sosiale medier er et større problem. Nettopp derfor ønsker jeg heller ikke å bidra til mobilpress i ung alder. I Danmark kan barn betale med smartklokke, det hadde redusert behovet for egen mobil. Anonymkode: 40280...5f0 Folk flest idag har ikke kontanter på seg. Så gir ikke mer deltakelse å kjøre kontanter for oss når vi har dugnad. Men kan du saklig forklare med bruk av fakta og rasjonalitet hvorfor det er et godt tiltak å utøve negative press utenfor hjemmelen til FAU mot foreldre som i sin rolle som foreldre med oppdragelseanasvar ovenfor barna sine (nei, ikke ovenfor barn som tilfeldigvis tilhører samme skolekrets, men sine barn) for å hindre dem å anske en mindre bærbar datamaskin med touchscreen. Svaret er at du har null å komme med annet enn tullete følelser.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #591 Skrevet 8. juli Fremmed fugl skrev (12 timer siden): Jeg har aldri argumentert for at barn trenger mobil for å kunne betale i kiosken. Jeg forklarte hvor det er utrolig bra at vi i dugnadsdrevne kiosker/kakestand slipper forholde oss til kontanter. Men syns du ikke at det å faktisk kunne bruke moderne og dominerende betalingsmidler er en del av det å være barn idag. Barndommen er en læringsreise til å bli voksen. Ikke et reservat for å opprettholde en illusjon av en tilfeldig valgt tidsepisode. Istedenfor å angripe noe så tilfeldig av den moderne verden som små (jeg har fortsett til gode å se noen som har laget en fornuftig definisjon som kan operasjonaliseres) datamaskiner med touchscreen (smarttelefoner, som ikke er smarte telefoner, men små datamaskiner). Så kan man kanskje fokusere på det som er et problem for mange voksne og barn, som er uheldig bruk av sosiale medier. Vi vet at unge voksne blir mindre lykkelige av Facebook (er et gammelt sosialt media, der det finnes de best designede studiene). Vi vet at det er en korrelasjon mellom hvor mye barn opplever at deres foreldre "er på telefonen" (les "bruker sosiale medier istedenfor å å se barnet) og negativ faktorer i barns utvikling. Det å lage et opplegg der foreldre skal utsettes for negativ sosial press som skal hindre dem å gi sine barn små datamaskiner med touchscreen, som når barne VIPPS blir oppdatert vil kunne brukes til å betale i dugnadskiosker, er ikke et tiltak som er rettet mot problemet med sosiale medier. Det handler ikke bare om sosiale medier. "Å utsette bruk av smarttelefon gir barn muligheten til å utvikle viktige ferdigheter, bygge ekte vennskap og delta i aktiviteter som fremmer kreativitet, nysgjerrighet og selvstendighet. Det gir dem sjansen til å oppleve lek, natur og meningsfulle fysiske interaksjoner uten forstyrrelser fra endeløse varsler og algoritmestyrt innhold. Å utsette smarttelefonbruk hjelper barn med å etablere sunnere vaner, bedre konsentrasjon og en sterkere følelse av identitet før de introduseres for den digitale verdenens kompleksitet." Les mer på smarttelefonfribarndom.no Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #592 Skrevet 8. juli Problemet med vipps og barn uten telefon vil løse seg når behovet melder seg. Dette må man ta opp med styret i idrettslaget eller med fau for å finne en løsning. Når/ om de færreste barn har smarttelefon, så vil noen finne på en måte der barn kan betale via vipps likevel. Som med klokke. Vi lever i 2025, vi klarer å finne en løsning. En annen ide er å gjøre som på mange festivaler. Man fyller penger på et armbånd før arrangementet som man bruker til å betale med, også får man tilbake de pengene som ikke ble brukt. Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli #593 Skrevet 8. juli Det å tro at man kan skru tiden tilbake er ønsketekning. Smarttelefon har kommet for å bli. En får selv velge når en ønsker å gi dette til barna sine og man må selv ta ansvaret for å oppdra barna til å bruke dette verktøyet på riktig måte. Anonymkode: 4c74f...7f2
Fremmed fugl Skrevet 8. juli #594 Skrevet 8. juli AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det handler ikke bare om sosiale medier. "Å utsette bruk av smarttelefon gir barn muligheten til å utvikle viktige ferdigheter, bygge ekte vennskap og delta i aktiviteter som fremmer kreativitet, nysgjerrighet og selvstendighet. Det gir dem sjansen til å oppleve lek, natur og meningsfulle fysiske interaksjoner uten forstyrrelser fra endeløse varsler og algoritmestyrt innhold. Å utsette smarttelefonbruk hjelper barn med å etablere sunnere vaner, bedre konsentrasjon og en sterkere følelse av identitet før de introduseres for den digitale verdenens kompleksitet." Les mer på smarttelefonfribarndom.no Anonymkode: 82870...48e Dette du siterte er følelse basert tull uten støtte av fakta og rasjonalitet, som du kan omtale som vitenskap. Du følger en radikal ideologi som tror at noen tiår av vår mer enn 250.000 år lange historie er fasit for hva som er en riktig oppvekst. Ja, om det er høyre ekstreme kristne eller slike ekstremister som deg... Hold dere langt unna meg og barna mine.
AnonymBruker Skrevet 8. juli #595 Skrevet 8. juli Nei takk. Min snart 7.-klassing bruker busskort, Spond(håndball og fotball), SpeedAdmin( kulturskole), Vipps, Spotify, lydbok-app og han laster ned filmer på Netflix og Viaplay til lage tog-, bil- og flyturer. Sosiale medier får han imidlertid ikke enda. Anonymkode: 8a23b...b60 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli #596 Skrevet 9. juli Fremmed fugl skrev (11 timer siden): Folk flest idag har ikke kontanter på seg. Så gir ikke mer deltakelse å kjøre kontanter for oss når vi har dugnad. Dette handler ikke om en enkelt dugnad. Det handler om når barnas egne tilbud, som skolekiosker og idrettskiosker krever at de har mobil og Vipps. På vår skole fungerer det fint med vanlige penger. Ingen blir stående utenfor fordi de mangler en app. Fremmed fugl skrev (11 timer siden): Men kan du saklig forklare med bruk av fakta og rasjonalitet hvorfor det er et godt tiltak å utøve negative press utenfor hjemmelen til FAU mot foreldre som i sin rolle som foreldre med oppdragelseanasvar ovenfor barna sine (nei, ikke ovenfor barn som tilfeldigvis tilhører samme skolekrets, men sine barn) for å hindre dem å anske en mindre bærbar datamaskin med touchscreen. Svaret er at du har null å komme med annet enn tullete følelser. Det jeg skrev handler ikke om å presse foreldre, men om hvordan tekniske løsninger kan skape barrierer. Når barn ikke får fylt på busskortet enkelt uten mobil, eller skolekiosken kun tar Vipps via telefon, blir det i praksis et press om å kjøpe mobil tidligere enn mange foreldre ønsker. En enkel smartklokke dekker barnas behov så lenge vi ikke bygger systemer som forutsetter mobil. Barn kan klare seg fint uten smarttelefon dersom vi sørger for at ting som betaling, informasjon og praktiske oppgaver ikke krever tilgang til mobilapper. Målet mitt er ikke å motarbeide teknologi, men å utsette full mobilbruk til barna faktisk er klare. Når over 90 % får sosiale medier før 13, så er det naturlig å være varsom med å gjøre mobil til en nødvendighet for helt enkle ting i barnas hverdag. Anonymkode: 40280...5f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #597 Skrevet 9. juli Jeg mener bestemt at det er en utopi at brorparten av foreldre i en klasse vil i tilstrekkelig grad sette grenser på telefonen (whiteliste nettsteder, apper, tett oppfølging, grenser og prat om riktig bruk), slik at det veldig fort vil være en kritisk masse med fri flyt av tiktok, jodel og gørr. Da vil disse fort forsure miljøet til de andre, og så emosjonelt begrensa barn i barneskolealder faktisk er, fatter jeg ikke at noen i det hele tatt vil gi smarttelefon i så ung alder som barneskolen, spesielt i de tidlige trinnene. Anonymkode: bac6b...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli #598 Skrevet 9. juli AnonymBruker skrev (16 timer siden): Dette handler ikke om en enkelt dugnad. Det handler om når barnas egne tilbud, som skolekiosker og idrettskiosker krever at de har mobil og Vipps. På vår skole fungerer det fint med vanlige penger. Ingen blir stående utenfor fordi de mangler en app. Det jeg skrev handler ikke om å presse foreldre, men om hvordan tekniske løsninger kan skape barrierer. Når barn ikke får fylt på busskortet enkelt uten mobil, eller skolekiosken kun tar Vipps via telefon, blir det i praksis et press om å kjøpe mobil tidligere enn mange foreldre ønsker. En enkel smartklokke dekker barnas behov så lenge vi ikke bygger systemer som forutsetter mobil. Barn kan klare seg fint uten smarttelefon dersom vi sørger for at ting som betaling, informasjon og praktiske oppgaver ikke krever tilgang til mobilapper. Målet mitt er ikke å motarbeide teknologi, men å utsette full mobilbruk til barna faktisk er klare. Når over 90 % får sosiale medier før 13, så er det naturlig å være varsom med å gjøre mobil til en nødvendighet for helt enkle ting i barnas hverdag. Anonymkode: 40280...5f0 Den her argumentasjonen igjen, dere velger letteste utvei fordi dere ikke gidder å ta tak i problemet, nemlig innholdet og foreldrekontroll. Skal dere kjøre samme retorikk på SOME når det blir 15 års aldersgrense? Synes det er ufattelig frekt at du sier "Barnet trenger ikke" - det er mange ting et barn ikke trenger, men hvorfor gjøre min hverdag som forelder vanskeligere, når vi velger å ha det enklere for oss selv. Argumentet med Vipps og kontanter er fullstendig meningsløst her, fordi det er mange i befolkningen som ikke er digitale og ikke bruker Vipps, og som har problemer med sitt. Det er en egen debatt. Er så ekstremt uenig i premisset her dere legger. Dere angriper SOME og sier det er problemet, som INGEN av de dere argumenter med har tillatt for sine barn. Mine barn får ikke SOME før minst 15, uansett hvem andre som får, at de blir utestengt tar jeg FEM GANGER i uka fremfor at de skal bli utsatt for alt skadelig som befinner seg der, og ikke minst skadelig for dem selv, samtidig som at jeg har forklart, og vist og tatt den praten. Synes det er smått fascinerende hvordan foreldre ikke tar den kampen om å stå i sine egne beslutninger, og må ha hele verden med seg for å forsvare sin grenser. Mobilen er IKKE problemet, hvis dere mener det så må dere virkelig etter at man har "løst" mobilen, ta tak i PC, iPad, SMARTTV alt som har internett. Men for min del, jeg står trygt og godt i mine egne valg, og skal ikke la meg provosere ytterligere, debatten har pågått lenge, og vi går mye i sirkel om de samme tingene, uten noe mat matnyttig, når den ene siden kun ser forbud, og ikke evner å åpne seg litt å se begge sider. Da har man så tunnelsyn at det ikke er mulig å diskutere. Vi som argumenterer dere imot, sier jo nettopp at mye av det som skjer på mobilen ikke er bra, men mobilen er ikke problemet. Anonymkode: 9a77c...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #599 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (På 8.7.2025 den 21.21): Nei takk. Min snart 7.-klassing bruker busskort, Spond(håndball og fotball), SpeedAdmin( kulturskole), Vipps, Spotify, lydbok-app og han laster ned filmer på Netflix og Viaplay til lage tog-, bil- og flyturer. Sosiale medier får han imidlertid ikke enda. Anonymkode: 8a23b...b60 Jepp, samme argumentet hadde en mor til en 4.-klassing, da vi kalte inn til møte fordi det var oppdaget at han hadde en Snapchat-konto hvor han bedrev mobbing av medelever. Hun var bombesikker på at gutten hennes ikke hadde tilgang til some. Han hadde lært på YouTube hvordan han kunne endre ikoner og gi apper nytt navn på app-snarveier, og moren sjekket aldri hva som var lastet ned. Han ble tatt på fersken av en lærer, som da fant en app som het "Kallkulator" - det var Snapchat. Moren som mente at hun hadde full kontroll, hadde ikke engang studert sønnens telefon nøye nok til å se nokså grove skrivefeil på et par av de mest brukte appene. Og det gikk en sjokkbølge gjennom et 6.-klassetrinn, og videre på resten av skolen, da vi delte en guide til hvordan man kunne finne den skjulte mappen på iPhoner... Så... Anonymkode: f1cd8...271
AnonymBruker Skrevet 10. juli #600 Skrevet 10. juli Barn trenger ikke mobiler, jeg er så heldig som er født i 88, tror jeg fikk mobil i 12-13 års alder, og da hadde jeg er Nokia 3310 og den kunne ikke så mye😄 Anonymkode: 402c5...292
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå