Gå til innhold

Blir deres familie med på «Smarttelefonfri barneskole» ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skolen vår blir nok med, men frem til da har vi på tredje trinn blitt enige om å droppe smarttelefon. Jeg jobber med teknologi og har jobbet med tech siden 90-tallet så føler jeg trygt kan si at smarttelefon har ingenting i barnehender å gjøre!

Anonymkode: 3267c...3e1

• Liker 8
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å unngå smarttelefon for de eldste barna på barneskolen. For meg handler ikke dette om sosiale medier, for det har hun ikke allikevel. Jeg klarer fint å sette grenser for mitt barn. Samtidig ønsker jeg å oppdra et selvstendig barn som klarer seg i det samfunnet vi lever. I dag er mange ting styrt via App. Busskortet hennes er via app, det samme er treningstider og påmelding til trening. Det er hennes ansvar å melde seg på treninger, cuper og organisere livet sitt. Hun går i 6.klasse. Telefonen har kommet for å bli, det er hvordan vi velger å bruke den som blir avgjørende i fremtiden. 

Supert at skolene samler inn telefonen i skoletiden. Men min frøken som har 1.5 times reisevei med bytter, må ha tilgang på telefon i tilfelle tog/buss er innstilt. 

Anonymkode: 4c74f...7f2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt fantastisk initiativ!! Det er håp for min 2 åring at han slipper en barndom med SoMe 👏👏

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

For meg kommer det an på om det gjelder i skoletiden eller at barneskolebarn ikke skal ha smarttelefon i det hele tatt. Jeg kan ikke nok om hva initiativet innebærer, så det kan hende de som har fortalt meg om det, er strengere enn det som er tanken. De mener at barn ikke skal ha tilgang på smarttelefoner, og at man må finne andre løsninger på det telefonen evt. kan brukes til. I så fall er nok ikke vi med på det. 

Å unngå at barna her smarttelefoner tilgjengelig på skolen er jeg helt for, i timene selvsagt, men også i friminutt. Men at barn i barneskolealder ikke skal ha, eller ha tilgang til å bruke smarttelefoner generelt utenom skoletid, er jeg mer skeptisk til. Min førsteklassing bruker min gamle telefon til å høre på lydbok, ta bilder og identifisere fugler og planter i naturen. Det er ikke noe annet på den. Når hun blir eldre, ser jeg for meg at det vil være flere ting det er aktuelt å ha på en gammel smarttelefon. Når det gjelder sosiale medier, er det uaktuelt for oss å ikke følge de satte aldersgrensene. Våre barn kommer heller ikke til å få noen egen smarttelefon med det første, men de kommer til å få fortsette å bruke en som vi voksne eier. 

Jeg kjenner også på dette at FAU ikke kan bestemme hvordan folk gjør det i sine private hjem. Men jeg er usikker på om det egentlig er intensjonen til "smarttelefonfri barndom". At barn bruker telefoner på skolen er ugreit i mine øyne, og at barn har med seg smarttelefoner med beskjed om å ikke bruke dem i skoletiden, tenker jeg er ønsketenkning. Så forbud på skolen skriver jeg gjerne under på. 

Anonymkode: 9563d...f94

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne fint ha blitt med på smarttelefon fri skole, men hva vi gjør på fritiden har de ingenting med. 

Vi har et opplegg som passer for oss, andre får finne ut hva som passer for dem.

Heldigvis er ungene store nå, så slipper å styre med dette opplegget.

Anonymkode: 28025...6f9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Bokormsen skrev (1 time siden):

Du har jo klokker de kan ringe med, evt en «dum» telefon. Ikke noe å bli hysterisk for dette her, barn trenger ikke en skjerm å glane på i skolen, men heller leke og sosialisere. Samme på fritiden. Ingen «trenger» some uansett, er kun en lyte.

Man må ha disse reglene ettersom det rammer hovedsaklig barn av ressurssvake som lar det skli ut med skjerm.

Jeg overvåker ikke barna mine, så en slik klokke er fullstendig uaktuelt.

Anonymkode: 608c4...7a7

Skrevet (endret)

Absolutt ikke. Jeg bestemmer over mine barn, ikke FAU. Det er på ingen måte dermed sagt at de får smarttelefon med det første, men det er på bakgrunn av min og fars beslutning. Om resten av klassen drøyer det blir naturligvis presset mindre, og det er jo en fordel. Mine barn kommer ikke til å få det først.

Når det er sagt, de har igrunn hatt hver sin egen smarttelefon fra de var 2-3 år gamle. Men, siden de ble mer opptatt av den enn hva vi synes var ok er de tatt bort inntil videre. 

Endret av ms. Perfect
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis så enkelt å unngå smarttelefon for de eldste barna på barneskolen. For meg handler ikke dette om sosiale medier, for det har hun ikke allikevel. Jeg klarer fint å sette grenser for mitt barn. Samtidig ønsker jeg å oppdra et selvstendig barn som klarer seg i det samfunnet vi lever. I dag er mange ting styrt via App. Busskortet hennes er via app, det samme er treningstider og påmelding til trening. Det er hennes ansvar å melde seg på treninger, cuper og organisere livet sitt. Hun går i 6.klasse. Telefonen har kommet for å bli, det er hvordan vi velger å bruke den som blir avgjørende i fremtiden. 

Supert at skolene samler inn telefonen i skoletiden. Men min frøken som har 1.5 times reisevei med bytter, må ha tilgang på telefon i tilfelle tog/buss er innstilt. 

Anonymkode: 4c74f...7f2

Om noen år kan det hende buss og togselskapene blir med på å innføre fysiske kort igjen. Jeg bruker ikke kollektivtrafikk så mye, så jeg vet ikke hva som er tilgjengelig.

Det tror jeg faktisk, da trenden med smarttelefon er på vei ned. Andre ting kan man gjøre hjemme på pc-en. 

Anonymkode: 82870...48e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes å nekte de eldre barna telefon er vanskelig, men vi har skrevet under på at vi er med på at klassen ikke skal ha sosiale media før 13 år (eller den aldersgrensen som er satt når den tid kommer).

Anonymkode: 5ef11...dda

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lærer. Det er ikke alle som har kontroll på barnas mobilbruk. Så for mange så er smarttelefon lik sosiale medier.. snap, tiktok, nettmobbing osv. 

Men poenget her er at barna ikke skal ha ubegrenset tilgang til smarttelefon. Selvfølgelig må man få ha en telefon liggende hjemme som kan brukes ved behov. Det finnes jo ikke fasttelefoner og telefonkiosker lenger. Og man må bruke det til vipps osv. Men problemet er når det er helt ukritisk bruk og barna kan ta med mobiler på lekeplassen, på besøk, og taste og filme og snappe osv på vei til og fra skolen. Mange elever bruker også mobilen i skoletida selv om de ikke får lov. Hvorfor er det så innmari viktig at små barn må ha muligheten til å ta med mobilen på lekeplassen?

Men da handler det igjen om foreldre som ikke har kontrollen. Ingen av mine barn har hatt mulighet til å laste ned en eneste app uten mitt samtykke. 

Et fokus på at mange barn har for mye skjermtid er jeg enig i, og jeg er enig i at det kan bli mye skjerm. Som sagt så ble skjermtiden mye høyere her da de startet i skolen. Da fikk de dyttet en iPad i fanget. Før det var det barne-TV 30 min om dagen, en film i helgen. Men så er det plutselig foreldrene som er problemet, mens vi opplevde skolen som problemet. Skjerm mens de spiser lunsj i skolen.

Jeg er slett ikke uenig i at det er for mye skjerm, og at enkelte barn har for mye tilgang. Igjen handler det om at foreldrene må sette mer krav til sine barn. 

har selv sittet nesten alene i foreldremøte og sagt at barnet ikke får sosiale medier før 13 år, får ikke spille spill eller se filmer med høyere aldersgrense.  Mens skole og flesteparten av foreldrene mente det var null problem. Derfor mener jeg at fokuset først bør være aldersgrenser på sosiale medier ol. 

over til trådens spørsmål, hadde jeg hatt så små barn så hadde ikke jeg trosset det. Vi har brukt klokke i mange år før det ble mobil.

Anonymkode: b8e6a...389

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men da handler det igjen om foreldre som ikke har kontrollen. Ingen av mine barn har hatt mulighet til å laste ned en eneste app uten mitt samtykke. 

Et fokus på at mange barn har for mye skjermtid er jeg enig i, og jeg er enig i at det kan bli mye skjerm. Som sagt så ble skjermtiden mye høyere her da de startet i skolen. Da fikk de dyttet en iPad i fanget. Før det var det barne-TV 30 min om dagen, en film i helgen. Men så er det plutselig foreldrene som er problemet, mens vi opplevde skolen som problemet. Skjerm mens de spiser lunsj i skolen.

Jeg er slett ikke uenig i at det er for mye skjerm, og at enkelte barn har for mye tilgang. Igjen handler det om at foreldrene må sette mer krav til sine barn. 

har selv sittet nesten alene i foreldremøte og sagt at barnet ikke får sosiale medier før 13 år, får ikke spille spill eller se filmer med høyere aldersgrense.  Mens skole og flesteparten av foreldrene mente det var null problem. Derfor mener jeg at fokuset først bør være aldersgrenser på sosiale medier ol. 

over til trådens spørsmål, hadde jeg hatt så små barn så hadde ikke jeg trosset det. Vi har brukt klokke i mange år før det ble mobil.

Anonymkode: b8e6a...389

Men mener du at barn skal få kunne ha mobilen i lomma til enhver tid? Når de besøker nabobarn? Når de er på lekeplassen? På vei til og fra skole(ikke buss osv)? Jeg skjønner ikke helt hvorfor de absolutt skal ha den i lomma eller sekken hele tida. 

Jeg er heller ikke så begeistret over ipad i skolen. Selv med regler er det mye uvettig bruk både i skoletida og hjemme. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Barna mine har fått tilgang til smarttelefoner fra ung alder av, men selvfølgelig mot at vi følger med på hva de gjør der og at vi har jevnlig oppfølging både av telefonbruk og nettvett generelt. De andre barna i klassen - også i klassen til yngstemann, årets førsteklassing - har alle sammen en eller annen tilgang på "skjerm". De fleste har smarttelefoner de har arvet av foreldrene, noen har tilgang til PC, nettbrett eller spillkonsoller. Alt sammen brukes til de samme tingene - stort sett youtube og dataspill. 

Og så er ikke dette et så nytt fenomen som noen ser ut til å tro. Jeg har et bilde av meg selv som 6-åring som sitter og gamer på pappas PC på slutten av 80-tallet selv. Fant min første kjæreste via internett i 1996. Det ble folk av meg også.

Er forøvrig FAU-leder og ingen på vår skole har foreløpig kommet med noe som helst forslag om å begrense eller fjerne smarttelefoner. 

Anonymkode: f4431...837

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Han er 10 år og har ikke tlf med seg på skolen. På skolen har de mobilskap. Hva han benytter hjemme er det vi som bestemmer. 

Anonymkode: f2929...fdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men du kan vel ha en mobil som barna kan bruke hjemme, barna trenger ikke å ta med seg mobilen på skolen?

Anonymkode: f803e...5bc

Altså, vi har telefonfri skole helt opp til 10. klasse i dag, så dette er jo å slå inn åpne dører. Mobilen må være i sekken skrud av, og på ungdomsskolen låses de inn på mobilhotell i klasserommet hver dag. Alle arrangementer består også i å levere telefonen når man kommer.

Jeg er for å utsette sosiale medier, men jeg ser ikke for meg å anskaffe en telefon som ikke fungerer med vipps, transportbilletter osv når barna trenger det. Hvor lenge skal de ha den da? 2 år? Det er jo miljøsvineri så det holder.

Forøvrig tror jeg det hellere blir å utsette problemet når ungdommer på 13 år plutselig får smarttelefon, sosiale medier og masse nye klassekamerater på samme tidspunkt om man forbyr det på barneskolen. Når de blir så store forteller de ingenting hjemme lengre, og man kjenner gjerne hverken barn eller foreldre i klassen - så å slippe de løs med smarttelefon først da uten noe som helst av "opplæring" tror jeg kan bli enda værre enn å ha dette tilgjengelig på slutten av barneskolen med gradvis "tilvenning" gjennom dialog og prat med andre man kjenner godt etter mange år med elever i samme klasse/omgangskrets..

Anonymkode: 7dd6c...cd6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke med på slikt tull. Mine barn bruker sine elgamle iphoner kun for å ringe oss og venner om de skal bli med hjem etter skolen. De har ingen apper, eller some. Vi foreldre styrer telefonen med foreldrekontroll. Jeg har ikke lyst til å bruke mer penger enn nødvendlig, og det å bytte ut en telefon som fungerer fint fordi fau vil er helt uaktuelt. Det er heller ikke noe fau har noe med. Da bør det legges ned forbud mot klokkene og, de skaper like mye trøbbel blandt de yngste 

Anonymkode: 4e1c2...098

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei! Vi ønsker at våre barn skal ha telefon. Vi er absolutt kapable til å styre bruken av den uten noe kollektivt forbud. 

Anonymkode: 43e9f...984

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Virker som om mange tror dette iniativet er for å unngå mobilbruk på skolen.

"Smarttelefonfri skole" omhandler bruk av smarttelefon på fritiden også. Altså, at elever på barneskolen ikke skal eie eller benytte seg av smarttelefon så lenge de går på barneskolen, med mindre de må av medisinske årsaker e.l.

Dette vil da komme ut som en anbefaling, og ingen kan selvfølgelig tvinge noen.

Vil også minne om at store skumle FAU nettopp er foreldrene selv, det er ingen myndighet som trer regler over noen bare fordi det er morsomt. Ingen som nekter dere i å engasjere dere selv.

Anonymkode: 4bc29...ac3

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt for mange svar her som vitner om at man ikke har lest og gjort seg forstått med konsekvensene av bruk av smarttelefon i tidlig alder.

Det handler ikke om deg og ditt barn, men om samfunnet som helhet!

Anonymkode: ca570...fdc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er litt for mange svar her som vitner om at man ikke har lest og gjort seg forstått med konsekvensene av bruk av smarttelefon i tidlig alder.

Det handler ikke om deg og ditt barn, men om samfunnet som helhet!

Anonymkode: ca570...fdc

Nei, vi er bare ikke så til grader sosialister som dere andre. Vi liker å innhente kunnskap og ta egne informerte valg. Ikke blindt følge saueflokken. 

Når det er sagt er det uten tvil for dårlig regulering av bruken av smarttelefon hos både barn og voksne. Det er et relativt nytt fenomen, så her er det ingen opplest fasit for hvordan vi skal håndtere dette på best mulig måte. 

Anonymkode: 43e9f...984

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er overformynderi. Helt ok, faktisk en selvfølge, at skolen er mobilfri (i form av at telefonene låses vekk i skoletiden). Men hva man gjør ellers må være opp til foreldrene. 

Jeg har store barn nå, men ville ha ønsket å få tak i ungene via telefon. Det er en selvfølge at aldersgrenser respekteres (13 år i some) og at foreldre er tett på egne barn og bl a sjekker og bestemmer hva mobil, nettbrett, pc m m brukes til.

De foreldrene som gir f i hva ungene holder på med, når man ikke med et forbud uansett.

Anonymkode: a28bc...e24

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...