Gå til innhold

Blir deres familie med på «Smarttelefonfri barneskole» ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hadde alle foreldre i et barnemiljø kontrollert bruken i den grad at alle barna var minimalt på mobilen, så hadde man ikke trengt en slik bevegelse.

Anonymkode: 82870...48e

Denne «bevegelsen» skyter ballen utenfor målet. 

Anonymkode: afaca...d54

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De tar ikke i mot kontanter ved vår lokale idrettsbane, nei, kun Vipps. 

Det vil det jo bli endring på hvis smarttelefonfri barneskole blir innført der du bor. Barnet mitt får betale med mynter på 17. mai og på fotballturnering. Jeg har ikke smart tlf, og de vil jo ikke at noen skal falle utenfor. firkantet er de ikke. Grunnen til at det står "kun vipps" er at det er lettvint, og de slipper å styre med veksel. De fleste betaler da med vipps. Kommer det en og annen og har nøyaktig sum i mynt, så skal det ikke være et problem. 

Anonymkode: 6ea40...18b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det vil det jo bli endring på hvis smarttelefonfri barneskole blir innført der du bor. Barnet mitt får betale med mynter på 17. mai og på fotballturnering. Jeg har ikke smart tlf, og de vil jo ikke at noen skal falle utenfor. firkantet er de ikke. Grunnen til at det står "kun vipps" er at det er lettvint, og de slipper å styre med veksel. De fleste betaler da med vipps. Kommer det en og annen og har nøyaktig sum i mynt, så skal det ikke være et problem. 

Hvorfor skal vi endre noe som fungerer? :klo: 

Det er vi, foreldrene i nærmiljøet, som drifter kiosken på idrettsplassen. Personlig har jeg ingen interesse av å veksle inn mynt på fritiden, men dersom du har det må du gjerne melde deg. Post i så fall uten AB så tar jeg kontakt. :) 

Merk at ingen noen sinne har spurt om å få benytte kontanter i kiosken vår, så du vil antageligvis kaste bort tiden din. :)

Og det blir selvsagt ikke smarttelefonfri barneskole her. :ler: Vi bor i et område med i hovedsak oppegående foreldre, og vi er ikke informert om noen kjente utfordringer med mobilbruk på skolen.

Når skal du akseptere at ikke alle er interessert i å delta i fanatismen din? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Glemte å si at kioskene på skolene i nærområdet heller ikke tar i mot kontanter på 17. mai. :)  Jeg tipper at barnet ditt syntes det er kjempestas å være den som kommer med veksel, slik at forelderen som står i kiosken må ta jobben med å Vippse for dere. 🙃

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg diskuterer på et diskusjonsforum. Men vi er ikke her for å diskutere hvordan jeg diskuterer. Jeg synes at barn har godt av å vokse opp uten smarttelefon. De kan godt ha tilgang til en hjemme kun for å facetime besteforeldre og når de skal ta toget alene til besteforeldre f.eks. Men ellers syns jeg de klarer seg fint uten. Jeg hadde skrevet under på en sånn avtale. Avtalen tvinger ingen. Jeg vil gjerne at mine barn skal leke med andre barn som ikke sitter med nesa i en mobil mesteparten av tiden. 

En avtale i ordets riktige forstand, er en gjensidig bebyrdende ting som forplikter alle avtalens parter. 

Anonymkode: 17dfb...3f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Og hvor i all verden får du tak i mynter i 2025? Her har de fleste matbutikkene sluttet å la folk ta ut kontanter.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

En avtale i ordets riktige forstand, er en gjensidig bebyrdende ting som forplikter alle avtalens parter. 

Ikke hvis man ikke signerer den. Ingen tvinges til å signere. Så det at andre skriver under på en sånn avtale og barna får et miljø uten smarttelefonbruk, syns jeg er rart at noen her inne ser på som et problem. De mener at problemet er at de blir trakassert fordi de lar barna sine bruke mobil og derfor bør ikke flertallet inngå slike avtaler selv om noen få ikke signerer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kunne sikkert gått sammen som foreldre i en klasse og bestemt regler for tidsbruk og innhold på skjerm generelt. Det er jo en god løsning det også. Men det jeg stusser på i denne diskusjonen, er at det går igjen det med at "ingen skal bestemme hva jeg velger å gjøre". Da tviler jeg på at disse ville vært med på en avtale om å regulere og overvåke bruken? 

Jeg overvåker allerede, har eget system som er nærmest skuddsikkert

Skrevet

Men det er jo det mange barn gjør , når de får lov til å ha smarttelefon. Og de pliktoppfyllende barna, de blir filmet i gymgarderoben. Der jeg jobber er regelen at elever skal ha mobilen avslått i sekken. De prøvde med mobilhotell, men da fikk skolen skylda og regningen om en mobil plutselig var ødelagt en dag. Det ble for mye styr. Elevene klarer ikke la mobilene være når de ligger i sekken. Hadde det vært opp til meg, hadde jeg bestemt at da får disse mobilene ligge hjemme, og foreldrene får ordne opp selv i nettmobbing og spredning av bilder. Dette er konflikter vi ikke tar på skolen. Om det er sånn at barna absolutt må ha en smarttelefon. 

Var det derfor skolene til mine eldste ikke fikk med seg at mine hadde mobil med seg hver dag før jeg i 5 kl måtte ringe ene barnet som de ikke fant når de skulle hjem fra skoletur?

Noen barn takler det faktisk 

• Liker 2
Skrevet

Foreldrene til Alva, Saga, Theo og 7 andre skriver under på at DISSE barna ikke vil få smarttelefon på barneskolen.

Siden når betyr dette et forbud for resten av klassen?

Jeg klarer bare ikke å skjønne hvorfor dette er så kontroversielt? Barna som ikke har en slik avtale kan jo bare fortsette som før?

Anonymkode: bf744...f64

Skal faktisk bare noen få prosent til før de folka erklærer på siden sin at skolen er mobilfri (jupp de manipulerer med tall)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De tar ikke i mot kontanter ved vår lokale idrettsbane, nei, kun Vipps. 

Bare et lite sidespor, men er ikke kontant nekt ulovlig?

AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden):

Var det derfor skolene til mine eldste ikke fikk med seg at mine hadde mobil med seg hver dag før jeg i 5 kl måtte ringe ene barnet som de ikke fant når de skulle hjem fra skoletur?

Noen barn takler det faktisk 

Noen ja , men som sagt hjelper ikke det om de fleste andre barn i miljøet ikke klarer det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ja , men som sagt hjelper ikke det om de fleste andre barn i miljøet ikke klarer det. 

Da er det foreldrene som har feilet

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (8 minutter siden):

Bare et lite sidespor, men er ikke kontant nekt ulovlig?

Godt spørsmål. :)

Dette faller inn under unntaket i Finansavtaleloven da kiosken ikke oppfyller kravet om et fysisk salgssted etablert på fast basis. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Godt spørsmål. :)

Dette faller inn under unntaket i Finansavtaleloven da kiosken ikke oppfyller kravet om et fysisk salgssted etablert på fast basis. 

Okis, har ikke helt satt meg inn i oppdateringen i lovverket på den delen

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ikke hvis man ikke signerer den. Ingen tvinges til å signere. Så det at andre skriver under på en sånn avtale og barna får et miljø uten smarttelefonbruk, syns jeg er rart at noen her inne ser på som et problem. De mener at problemet er at de blir trakassert fordi de lar barna sine bruke mobil og derfor bør ikke flertallet inngå slike avtaler selv om noen få ikke signerer. 

Det jeg sier, er at også for dem som skriver under, så er denne "avtalen" en nullitet. Man kan ikke håndheve avtalen eller sanksjonere mot avtalebrudd. Da er det ingen avtale.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 21.19):

YouTube eller Tiktok? Har du hørt om foreldrekontroll? :klo:

Lær deg hvordan foreldrekontroll fungerer. Kom så tilbake til denne tråden, og fortell hva du har lært. 

Kjære deg. Forstår du ikke at dette handler om at press og hvis noen slipper opp så vil plutselig alle? Ja jeg har nevøer og nieser som sitter på YouTube og tiktok MYE. Og de er bare 8-9 år. Hvorfor? Er det fordi foreldrene er teknologisk inkompetente? Nei selvsagt ikke. Det er fordi noen foreldre ikke følger opp. Og da blir det press og da skal ALLE. Et forbud av mobil er lettere å håndheve enn å sørge for at alle foreldre klarer å sperre av alt av interesse. 

Anonymkode: fd582...5be

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Kjære deg. Forstår du ikke at dette handler om at press og hvis noen slipper opp så vil plutselig alle? Ja jeg har nevøer og nieser som sitter på YouTube og tiktok MYE. Og de er bare 8-9 år. Hvorfor? Er det fordi foreldrene er teknologisk inkompetente? Nei selvsagt ikke. Det er fordi noen foreldre ikke følger opp. Og da blir det press og da skal ALLE. Et forbud av mobil er lettere å håndheve enn å sørge for at alle foreldre klarer å sperre av alt av interesse. 

Men alkoholpress er dere helt med på, og lar ungene deres drikke seg dritings - "for alle andre drikker også". Vakkert. 

Og igjen - du kan ikke forby andre mennesker å gjøre noe i deres eget hjem. Skaff deg en jobb, en frivillig aktivitet osv, hvis du har så stor trang til å være viktig og bestemme over andre mennesker. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Dette er så merkelig og usaklig dokumentasjon. Skal 8-9 åringene spille voldelige skytespill på PlayStation fordi andre får lov? Skal 10 åringer drikke energidrikk fordi andre får lov? Selvfølgelig er det press her og der når man er foreldre, det er en selvfølge, og noe en må stå i. Man har kun ansvar for sine egne barn, og så mye som vi snakker om felleskapet og alt det der, så har vi likevel KUN ansvar for våre barn, og du har ansvar for dine. At du synes det er vanskelig å stå i er selvsagt ingen unnskyldning.

Anonymkode: 9a77c...eeb

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg sier, er at også for dem som skriver under, så er denne "avtalen" en nullitet. Man kan ikke håndheve avtalen eller sanksjonere mot avtalebrudd. Da er det ingen avtale.

Det er ingen avtale i samme gate som en husleiekontrakt, lån e.l. Og det er ingen som straffer deg om du bryter denne avtalen. Det er ikke så strengt. Du bør lese deg opp om dette, det har du tydeligvis ikke gjort og da blir det litt vanskelig å diskutere med deg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...