AnonymBruker Skrevet 2. juli #521 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er sikkert en grunn til at det er slik. Jeg dømmer dem ikke. Jeg mener at det i enkelte tilfeller er hensiktsmessig at barnet oppdras i fosterhjem når foreldrene ikke er egnet. Men jeg dømmer ikke. Alle har sin egen historie. Anonymkode: 17dfb...3f2 Å dømme noen betyr ikke at du ikke forstår deres historie, men at du ser ned på valgene deres. Jeg ser definitivt ned på valgene til en far som ikke er der for barnet sitt, fordi han bruker all sin tid på online spill. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #522 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): HVOR står det at jeg hadde reagert negativt hvis andre folk hadde valgt å gjøre ditten eller datten? Og jo, vi har hatt en slik avtale på vår skole, og de som ikke skrev under på den, ble uglesett og mast på. Anonymkode: 17dfb...3f2 Da bør du ta det opp med fau, for det er ikke en del av avtalen å mase på andre. Det bør uansett ikke være en grunn til å ikke ha slike avtaler. Det handler om barnas miljø. Du er voksen og bør kunne ta opp utfordringer med avtalen på en ordentlig måte. På nettsiden til bevegelsen så står det hvertfall tydelig at man ikke skal tvinge andre og at de skal respekteres. Det blir tydelig kommunisert til alle foreldre. Har ikke dette blitt gjort må du som sagt ta det opp med fau. Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #523 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å dømme noen betyr ikke at du ikke forstår deres historie, men at du ser ned på valgene deres. Jeg ser definitivt ned på valgene til en far som ikke er der for barnet sitt, fordi han bruker all sin tid på online spill. Anonymkode: 40280...5f0 Hjelper det deg i hverdagen å se ned på og dømme folk, og lære barna dine å dømme? Tror du det blir mindre mobbing og utenforskap av å dømme andre? Anonymkode: 17dfb...3f2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #524 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da bør du ta det opp med fau, for det er ikke en del av avtalen å mase på andre. Det bør uansett ikke være en grunn til å ikke ha slike avtaler. Det handler om barnas miljø. Du er voksen og bør kunne ta opp utfordringer med avtalen på en ordentlig måte. På nettsiden til bevegelsen så står det hvertfall tydelig at man ikke skal tvinge andre og at de skal respekteres. Det blir tydelig kommunisert til alle foreldre. Har ikke dette blitt gjort må du som sagt ta det opp med fau. Anonymkode: 82870...48e Men folk er dømmende, det vet jo du også. Hva som står på en nettside, spiller ingen rolle så lenge mange oppfører seg som drittunger. Jeg har tatt det opp med FAU, og fikk da til svar at det var jo bare å skrive under, så ville problemet løse seg. Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #525 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men folk er dømmende, det vet jo du også. Hva som står på en nettside, spiller ingen rolle så lenge mange oppfører seg som drittunger. Jeg har tatt det opp med FAU, og fikk da til svar at det var jo bare å skrive under, så ville problemet løse seg. Anonymkode: 17dfb...3f2 Så hva mener du er løsningen? Å la alle barna få tilbake smarttelefonene sine og ikke ha noen avtale i det hele tatt? Fordi fåtallet vil det? Da er du jo tilbake til det å bestemme over andre igjen, men denne gangen er det din "ideologi" som skal råde. Barn lider av smarttelefonbruk også, så da er det vel negative aspekter ved begge sider som man kanskje må veie opp mot hverandre. Det er trist at du føler deg dømt, men det er ikke kjernen i problemet. Jeg tror ikke det er bra om diskusjonen ender opp med å handle om følelsene til de voksne. Det er barna det handler om her. Jeg tror nok barna har fått et bedre miljø av dette. Så får de voksnes atferd i kjølvannet være en annen diskusjon og dette får dere løse uten å dra inn barna. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #526 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så hva mener du er løsningen? Å la alle barna få tilbake smarttelefonene sine og ikke ha noen avtale i det hele tatt? Fordi fåtallet vil det? Da er du jo tilbake til det å bestemme over andre igjen, men denne gangen er det din "ideologi" som skal råde. Barn lider av smarttelefonbruk også, så da er det vel negative aspekter ved begge sider som man kanskje må veie opp mot hverandre. Det er trist at du føler deg dømt, men det er ikke kjernen i problemet. Jeg tror ikke det er bra om diskusjonen ender opp med å handle om følelsene til de voksne. Det er barna det handler om her. Jeg tror nok barna har fått et bedre miljø av dette. Så får de voksnes atferd i kjølvannet være en annen diskusjon og dette får dere løse uten å dra inn barna. Anonymkode: 82870...48e Nei, barn får ikke bedre miljø av at deres foreldre lærer dem å dømme og mobbe. DERE har mobbere, DERE eier problemet. Hvorfor må alle andre frata barna sine telefoner på fritiden fordi DERES barn ikke klarer å la være å mobbe? Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #527 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hjelper det deg i hverdagen å se ned på og dømme folk, og lære barna dine å dømme? Tror du det blir mindre mobbing og utenforskap av å dømme andre? Anonymkode: 17dfb...3f2 Jeg er mindre dømmende enn andre, men det er nødvendig til en viss grad for å bekjempe antisosial oppførsel. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #528 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, barn får ikke bedre miljø av at deres foreldre lærer dem å dømme og mobbe. DERE har mobbere, DERE eier problemet. Hvorfor må alle andre frata barna sine telefoner på fritiden fordi DERES barn ikke klarer å la være å mobbe? Anonymkode: 17dfb...3f2 Jeg snakker ikke om dømmingen av deg. Som sagt må du klare å ta opp dette med de andre voksne på en ordentlig måte. Jeg snakker om at barna får et bedre miljø av å ikke ha tilgang til smarttelefon hele tiden. Det er du som har vridd problemet over til å handle om at du føler deg dømt. Det er jo en helt annen diskusjon. Ja, det er galt å dømme deg. Men det betyr ikke at barn bør få ha helt ukritisk tilgang til smarttelefon. Det handler heller ikke bare om mobbing. Les det som er skrevet tidligere og les om bevegelsen. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #529 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg snakker ikke om dømmingen av deg. Som sagt må du klare å ta opp dette med de andre voksne på en ordentlig måte. Jeg snakker om at barna får et bedre miljø av å ikke ha tilgang til smarttelefon hele tiden. Det er du som har vridd problemet over til å handle om at du føler deg dømt. Det er jo en helt annen diskusjon. Ja, det er galt å dømme deg. Men det betyr ikke at barn bør få ha helt ukritisk tilgang til smarttelefon. Det handler heller ikke bare om mobbing. Les det som er skrevet tidligere og les om bevegelsen. Anonymkode: 82870...48e Nei. Det er du og dine likesinnede som prøver å løse problemet med at deres barn mobber andre barn, ved å forby ALLE barn å ha mobiltelefon. I stedet for å oppdra barna deres. Anonymkode: 17dfb...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #530 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis de kun tar vipps så tar de nok imot penger og man kan bruke busskort for turen hjem. Dette er oppkonstruerte problemer. Og det er uansett ikke et problem at ditt barn har en verktøysmobil. Problemet kommer når barnet ditt bruker "verktøysmobilen" til å se på YouTube, ta bilder og sette opp sosiale medier, noe som skjer altfor ofte. Anonymkode: 40280...5f0 De tar ikke i mot kontanter ved vår lokale idrettsbane, nei, kun Vipps. Anonymkode: afaca...d54 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #531 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei. Det er du og dine likesinnede som prøver å løse problemet med at deres barn mobber andre barn, ved å forby ALLE barn å ha mobiltelefon. I stedet for å oppdra barna deres. Anonymkode: 17dfb...3f2 Litt merkelig å kalle det mobbing... tenker du klarer å diskutere på en mer sakligere måte enn dette... Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #532 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt merkelig å kalle det mobbing... tenker du klarer å diskutere på en mer sakligere måte enn dette... Anonymkode: 82870...48e Dere ønsker at ingen barn skal eie smarttelefon for å forebygge mobbing. Oppdra barna deres i stedet for å nekte andre barn (som oppfører seg) å eie bestemte eiendeler. Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #533 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Så hva mener du er løsningen? Å la alle barna få tilbake smarttelefonene sine og ikke ha noen avtale i det hele tatt? Fordi fåtallet vil det? Da er du jo tilbake til det å bestemme over andre igjen, men denne gangen er det din "ideologi" som skal råde. Barn lider av smarttelefonbruk også, så da er det vel negative aspekter ved begge sider som man kanskje må veie opp mot hverandre. Det er trist at du føler deg dømt, men det er ikke kjernen i problemet. Jeg tror ikke det er bra om diskusjonen ender opp med å handle om følelsene til de voksne. Det er barna det handler om her. Jeg tror nok barna har fått et bedre miljø av dette. Så får de voksnes atferd i kjølvannet være en annen diskusjon og dette får dere løse uten å dra inn barna. Anonymkode: 82870...48e Nå snur du alt på hodet her. 🙃 Vi som kan foreldrekontroll og tillater mobilbruk har absolutt ingen problem med at noen av dere nekter barna deres mobil. Her står dere selvsagt fritt til å gjøre akkurat som dere selv vil. Utfordringen kommer av at denne «bevegelsen» ikke tar nei for et nei og presser og trakasserer andre familier til å ta samme valg som de. For det er det som skjer mange steder nå. Anonymkode: afaca...d54 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #534 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dere ønsker at ingen barn skal eie smarttelefon for å forebygge mobbing. Oppdra barna deres i stedet for å nekte andre barn (som oppfører seg) å eie bestemte eiendeler. Anonymkode: 17dfb...3f2 Det handler ikke om å forebygge mobbing.... du gidder jo ikke lese deg opp på temaet. Her er en link du kan lese deg opp på: https://www.smarttelefonfribarndom.no/ Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #535 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Nå snur du alt på hodet her. 🙃 Vi som kan foreldrekontroll og tillater mobilbruk har absolutt ingen problem med at noen av dere nekter barna deres mobil. Her står dere selvsagt fritt til å gjøre akkurat som dere selv vil. Utfordringen kommer av at denne «bevegelsen» ikke tar nei for et nei og presser og trakasserer andre familier til å ta samme valg som de. For det er det som skjer mange steder nå. Anonymkode: afaca...d54 Da har jeg opprettet en egen tråd hvor vi kan diskutere trakassering :). så bra at du ikke har noe problem med at de fleste andre inngår en slik avtale . Da er vi jo egentlig enige. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #536 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da har jeg opprettet en egen tråd hvor vi kan diskutere trakassering :). så bra at du ikke har noe problem med at de fleste andre inngår en slik avtale . Da er vi jo egentlig enige. Anonymkode: 82870...48e Vi har aldri hatt problem med at andre mennesker gjør det de vil. Det er dere som pusher på med linker, kampanjer og mas. Anonymkode: 17dfb...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #537 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har aldri hatt problem med at andre mennesker gjør det de vil. Det er dere som pusher på med linker, kampanjer og mas. Anonymkode: 17dfb...3f2 Jeg diskuterer på et diskusjonsforum. Men vi er ikke her for å diskutere hvordan jeg diskuterer. Jeg synes at barn har godt av å vokse opp uten smarttelefon. De kan godt ha tilgang til en hjemme kun for å facetime besteforeldre og når de skal ta toget alene til besteforeldre f.eks. Men ellers syns jeg de klarer seg fint uten. Jeg hadde skrevet under på en sånn avtale. Avtalen tvinger ingen. Jeg vil gjerne at mine barn skal leke med andre barn som ikke sitter med nesa i en mobil mesteparten av tiden. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #538 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg diskuterer på et diskusjonsforum. Men vi er ikke her for å diskutere hvordan jeg diskuterer. Jeg synes at barn har godt av å vokse opp uten smarttelefon. De kan godt ha tilgang til en hjemme kun for å facetime besteforeldre og når de skal ta toget alene til besteforeldre f.eks. Men ellers syns jeg de klarer seg fint uten. Jeg hadde skrevet under på en sånn avtale. Avtalen tvinger ingen. Jeg vil gjerne at mine barn skal leke med andre barn som ikke sitter med nesa i en mobil mesteparten av tiden. Anonymkode: 82870...48e Jeg mener også barn bør ha en barndom uten at smarttelefonen skal dominere lek/aktiviteter eller være med der. Det at mitt barn får smarttelefon som hjelpemiddel og verktøy er ingen motsetninger til dette. På lik måte som at jeg vil at ungene mine skal leke ute og være med venner fremfor å være på PCen hjemme, vi har ikke forbud mot PCen av den grunn. Synes det er så snevert syn at dere ser på mobilen som problemet og ikke innholdet, veldig merkelig. Anonymkode: 9a77c...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #539 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mener også barn bør ha en barndom uten at smarttelefonen skal dominere lek/aktiviteter eller være med der. Det at mitt barn får smarttelefon som hjelpemiddel og verktøy er ingen motsetninger til dette. På lik måte som at jeg vil at ungene mine skal leke ute og være med venner fremfor å være på PCen hjemme, vi har ikke forbud mot PCen av den grunn. Synes det er så snevert syn at dere ser på mobilen som problemet og ikke innholdet, veldig merkelig. Anonymkode: 9a77c...eeb Igjen: problemet er ikke de som har barn med foreldre som kontrollerer bruken, men miljøet alle barn er i der det er mange barn med foreldre som ikke kontrollerer bruken. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 2. juli #540 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Igjen: problemet er ikke de som har barn med foreldre som kontrollerer bruken, men miljøet alle barn er i der det er mange barn med foreldre som ikke kontrollerer bruken. Anonymkode: 82870...48e Hadde alle foreldre i et barnemiljø kontrollert bruken i den grad at alle barna var minimalt på mobilen, så hadde man ikke trengt en slik bevegelse. Anonymkode: 82870...48e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå