AnonymBruker Skrevet 2. juli #481 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sjarmerende holdning Anonymkode: 9d76b...1d0 Det er ikke en holdning, det er en beskrivelse. Barn med god oppdragelse er ikke interessert i å dra hjem til barn med dårlig oppdragelse. De har helt andre interesser og verdier. Anonymkode: 40280...5f0 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #482 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det handler jo litt om hvilket miljø man ønsker at barnet skal være en del av. Jeg synes det er trist om barnet mitt skal være i et miljø der mobilbruk er normalen. Jeg ønsker at mitt barn skal kunne dra på lekeplassen og leke og ikke ha nesa oppi et annet barns mobil. Jeg vil at barna mine og vennene skal pusle, tegne, sy, grave, løpe, sykle. Hva skal jeg si til barnet mitt når det vil klatre på lekeplassen mens de andre barna er opptatt av å filme til tiktok, ta selfier eller chatte på mobilen? "Det er deres eget valg, vennen min, du får klatre alene". Det er jo en innmari trist barndom. Eller om barnet mitt kommer hjem og føler seg utenfor fordi de andre barna bare snakker om virale videoer, mobilspill og trender? Og hva skal jeg si til barnet om noen tar bilder av hen og legger ut på internett f.eks? Og foreldrene nekter å gjøre noe med det? Det er jo ikke noe vi må forvente at et barn bør takle. Er det sånn at man må sende barnet sitt på steinerskolen for å sørge for en smarttelefonfri barndom? Anonymkode: 82870...48e Selvsagt er det trist, men det handler jo ikke om at det ikke er lov å si ifra eller sette rammer? Er jo ingen som sier noe på dette? Det handler om at man ikke skal bestemme hva andre foreldre får lov til ovenfor sitt barn. Jeg synes det er kjempetrist jeg også når barn bruker mobilen fremfor å leke, like trist synes jeg det er med barn som bruker elsparkesykler istedenfor vanlige sykler eller går. Men jeg roper ikke forbud for det om. Og denne "Eller om barnet mitt kommer hjem og føler seg utenfor fordi de andre barna bare snakker om virale videoer, mobilspill og trender? " Er litt spesiell for hvordan forhindrer man det når barn har tilgang til PC? Er jo samme opplegg her. Og nei, hvis ALLE barna i klassen får lov til å spille skytespill og se voldelig film så får ikke mitt barn det. Hvis barna kun snakker om det på skolen, eller når de leker så får fortsatt ikke mitt barn lov. Det at mitt barn holdes utenfor på dette kan hun godt bli veldig sur og sint for, men mine verdier og grenser overgår dette. Det at det er vanskelig for enkeltforeldre å stå i valgene de tar er helt irrelevant. Anonymkode: 9a77c...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #483 Skrevet 2. juli Ja, uten tvil. Nå er mine barn 18/19, men jeg hadde ikke tenkt meg om to ganger før jeg sa ja til dette. Anonymkode: 35c00...1b4 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #484 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det handler ikke nødvendigvis om hva man selv gjør. Hvis jeg velger at mitt barn ikke skal ha mobil, men alle andre i klassen får, så er det jo også problematisk. Poenget her er at miljøet skal endres, ikke at bare de med ressurssterke foreldre skal ha et sunt mobilbruk. Mitt barn vil jo bli holdt utenfor når de andre diskuterer spill og apper, når de sitter og taster på mobilen på lekeplassen og på besøk, selv om det er helt uskyldige ting som å se på bilder av søte katter eller ta seøfier og legge til glitterfiltere... men barnet mitt kan også rammes ved at andre tar bilder uten lov og legger ut på nett f.eks. Det blir litt som å begynne på høgskolen som student også er du den eneste som ikke drikker i fadderuka. Da føler man seg utenfor og lite inkludert. Anonymkode: 82870...48e Foreldre tar hver dag valg -små og store - som har direkte eller indirekte påvirkning på barnets utvikling, både på kort og lang sikt. Dette gjelder alt fra sosial utvikling til kosthold, søvn, aktivitetsnivå og miljømessige påvirkninger. Din jobb som forelder er å ta gode valg for dine barn, og stå i disse valgene. Dersom du oppriktig mener at tilgang til mobil vil påvirke dine barn negativt så er det din jobb å forklare barnet hvorfor, og hjelpe barnet å håndtere følelsene som oppstår på grunn av dine valg. Det er ikke samfunnets oppgave å la seg diktere av dine overbevisninger, slik at du skal unngå å ta ansvar for de valg du har tatt for dine barn. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvis du hadde fulgt med i debatten og lest deg opp på tema, så hadde du lært at det ikke handler om de som må bruke mobil for buss, medisinsk utstyr osv. De må selvfølgelig få lov til det. Men ellers er det ikke behov for å bruke mobil. Der jeg jobber, bor de fleste i gåavstand til skolen og jeg ser ikke hvorfor de absolutt må ha tilgang til mobil. De vet godt at om de trenger å kontakte foreldre så kan de låne telefon av skolen. Vipps og sånn trenger man ikke hver dag. Da kan man få låne en mobil av mamma på arrangementer. Man trenger ikke gå rundt med en mobil i lomma 24/7 om man kun bruker den til vipps og sånt ved spesielle anledninger. Jeg skjønner det at det er greit med mobil om man bor 2 timer unna med buss og 2 bussbytter liksom. Eller om man har diabetes og har blodsukkermåling på mobilen. Men det handler ikke om dette! Anonymkode: 82870...48e Jeg har solid kunnskap om temaet, med faglig bakgrunn i blant annet utviklingspsykologi, sosialpsykologi og kognitiv psykologi. I tillegg er jeg forelder til flere barn i den aktuelle alderen, noe som gir meg både teoretisk innsikt og praktisk erfaring. Basert på dette vil jeg si at jeg er minst like kvalifisert som deg til å uttale meg i denne diskusjonen. Hvis behovet for tjenester som Vipps, Hvor er, Ruter og Spotify for deg kun er knyttet til spesielle anledninger, så lever vi nok ganske ulike hverdager. Mine barn tilbringer ofte ettermiddagene på idrettsanlegg, der kiosken kun tar Vipps – ikke kort. Når det regner, eller de er slitne etter trening, hender det at de tar bussen hjem. Alt dette er helt vanlige, praktiske behov i vår hverdag. Anonymkode: afaca...d54 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #485 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis behovet for tjenester som Vipps, Hvor er, Ruter og Spotify for deg kun er knyttet til spesielle anledninger, så lever vi nok ganske ulike hverdager. Mine barn tilbringer ofte ettermiddagene på idrettsanlegg, der kiosken kun tar Vipps – ikke kort. Når det regner, eller de er slitne etter trening, hender det at de tar bussen hjem. Alt dette er helt vanlige, praktiske behov i vår hverdag. Hvis de kun tar vipps så tar de nok imot penger og man kan bruke busskort for turen hjem. Dette er oppkonstruerte problemer. Og det er uansett ikke et problem at ditt barn har en verktøysmobil. Problemet kommer når barnet ditt bruker "verktøysmobilen" til å se på YouTube, ta bilder og sette opp sosiale medier, noe som skjer altfor ofte. Anonymkode: 40280...5f0 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. juli #486 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis nok barn får sosiale medier så skaper det et gruppepress som tvinger andre barn til å få sosiale medier. Dette er ikke et problem vi kan løse alene. Anonymkode: 40280...5f0 Ja gruppepresset vil være der, men da er de vi voksne som må ha oppdratt barn som er trygge nok til å ikke falle.
AnonymBruker Skrevet 2. juli #487 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Selvsagt er det trist, men det handler jo ikke om at det ikke er lov å si ifra eller sette rammer? Er jo ingen som sier noe på dette? Det handler om at man ikke skal bestemme hva andre foreldre får lov til ovenfor sitt barn. Jeg synes det er kjempetrist jeg også når barn bruker mobilen fremfor å leke, like trist synes jeg det er med barn som bruker elsparkesykler istedenfor vanlige sykler eller går. Men jeg roper ikke forbud for det om. Og denne "Eller om barnet mitt kommer hjem og føler seg utenfor fordi de andre barna bare snakker om virale videoer, mobilspill og trender? " Er litt spesiell for hvordan forhindrer man det når barn har tilgang til PC? Er jo samme opplegg her. Og nei, hvis ALLE barna i klassen får lov til å spille skytespill og se voldelig film så får ikke mitt barn det. Hvis barna kun snakker om det på skolen, eller når de leker så får fortsatt ikke mitt barn lov. Det at mitt barn holdes utenfor på dette kan hun godt bli veldig sur og sint for, men mine verdier og grenser overgår dette. Det at det er vanskelig for enkeltforeldre å stå i valgene de tar er helt irrelevant. Anonymkode: 9a77c...eeb Jeg syns ikke det er noe dumt å jobbe for at barna skal oppleve en barndom med lek og sosialisering uten mobil. Syns det er litt trist at noen voksne fronter en hverdag med mobil. Om alle i klassen til barnet ditt spiller voldelige spill, og bare snakker om det og viser det til barnet ditt.. så må du vel synes det er en fryktelig trist barndom? Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #488 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis de kun tar vipps så tar de nok imot penger og man kan bruke busskort for turen hjem. Dette er oppkonstruerte problemer. Og det er uansett ikke et problem at ditt barn har en verktøysmobil. Problemet kommer når barnet ditt bruker "verktøysmobilen" til å se på YouTube, ta bilder og sette opp sosiale medier, noe som skjer altfor ofte. Anonymkode: 40280...5f0 Hvorfor skal du bestemme over andre foreldre hvordan og hvilke problemstillinger og utfordringer de har i hverdagen? Synes dette er veldig spesielt. Selv om du ikke evner deg å sette deg inn i situasjonen, så betyr det jo ikke at det er oppkonstruert. Videre, hvorfor skal vi velge å ikke bruke teknologi som er der, og gjøre livet vanskeligere for oss selv når vi evner å gjøre det lettere ved nettopp ta i bruk teknologien på fornuftig vis. Det at en mobil KAN benyttes til å sette opp ufornuftige ting, er ikke ensbetydende med at det MÅ gjøres. Anonymkode: 9a77c...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #489 Skrevet 2. juli Smarttelefonfri skolehverdag kan jeg godt gå med på. Men en sjuendeklassing kan fint få ha smarttelefon hjemme, er nå min mening (såfremt aldersgrenser på apper som snap og tiktok overholdes) Anonymkode: 81a3e...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #490 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns ikke det er noe dumt å jobbe for at barna skal oppleve en barndom med lek og sosialisering uten mobil. Syns det er litt trist at noen voksne fronter en hverdag med mobil. Om alle i klassen til barnet ditt spiller voldelige spill, og bare snakker om det og viser det til barnet ditt.. så må du vel synes det er en fryktelig trist barndom? Anonymkode: 82870...48e Selvsagt er det trist?? Er jo det jeg skriver, men jeg går ikke inn for forbud på PlayStation eller PC i andres hjem for det? Da kan man heller snakke om å sette rammer og grenser for innholdet og tidsbruk på enhetene, og enes om dette. Anonymkode: 9a77c...eeb
AnonymBruker Skrevet 2. juli #491 Skrevet 2. juli Dagens norske foreldre: sosiale medier og mobiltelefon er kjempeskadelig, og selv om du ikke tillater, så tillater andre, så du måååå skrive under en tullekontrakt om at du ikke tillater. Også dagens norske foreldre: ungene våre kommer til å drikke uansett, så vi sender med dem "trygg" alkohol på fest, du kan ikke hindre at ungen drikker, så det er bedre å lære fjortenåringen "ansvarlig" alkoholkonsum, du kan ikke hindre det. Altså ...? Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #492 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke en holdning, det er en beskrivelse. Barn med god oppdragelse er ikke interessert i å dra hjem til barn med dårlig oppdragelse. De har helt andre interesser og verdier. Anonymkode: 40280...5f0 Jo det er definitivt en holdning du har til andre Anonymkode: 9d76b...1d0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #493 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor skal du bestemme over andre foreldre hvordan og hvilke problemstillinger og utfordringer de har i hverdagen? Synes dette er veldig spesielt. Selv om du ikke evner deg å sette deg inn i situasjonen, så betyr det jo ikke at det er oppkonstruert. Videre, hvorfor skal vi velge å ikke bruke teknologi som er der, og gjøre livet vanskeligere for oss selv når vi evner å gjøre det lettere ved nettopp ta i bruk teknologien på fornuftig vis. Det at en mobil KAN benyttes til å sette opp ufornuftige ting, er ikke ensbetydende med at det MÅ gjøres. Anonymkode: 9a77c...eeb Bare forestill deg hvilken huskestue det blir hvis vi adresserer foreldre som fôrer ungene med for mye godteri eller "feil" mat, ikke lar dem være med på organisert idrett, ikke lar dem spise kjøtt, er religiøse, har alkohol hjemme, er i såkalte åpne forhold og puler halve nabolaget etter tur, nei da, da er det "det er vårt private anliggende, og ikke noe du skal bry deg med". Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #494 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor skal du bestemme over andre foreldre hvordan og hvilke problemstillinger og utfordringer de har i hverdagen? Synes dette er veldig spesielt. Selv om du ikke evner deg å sette deg inn i situasjonen, så betyr det jo ikke at det er oppkonstruert. Videre, hvorfor skal vi velge å ikke bruke teknologi som er der, og gjøre livet vanskeligere for oss selv når vi evner å gjøre det lettere ved nettopp ta i bruk teknologien på fornuftig vis. Det at en mobil KAN benyttes til å sette opp ufornuftige ting, er ikke ensbetydende med at det MÅ gjøres. Anonymkode: 9a77c...eeb Vi har allerede masse felles regler i skolen, for eksempel fødselsdagsregler. Hva er det som gjør mobil for barn så hellig at du kjemper hardt imot et forbud som ikke engang vil påvirke deg, fordi du begrenser mobilens funksjoner. Anonymkode: 40280...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #495 Skrevet 2. juli Fru Uperfekt skrev (13 minutter siden): Ja gruppepresset vil være der, men da er de vi voksne som må ha oppdratt barn som er trygge nok til å ikke falle. Nettopp. Rart hvordan man ellers mener at barnet skal stå imot gruppepress, for eksempel når det gjelder alkohol. Det har vært et innlegg her for ikke så lenge siden, med spørsmål om mor skulle la sin sekstenåring dra på hjemme alene-fest med andre sekstenåringer, der det skulle drikkes alkohol. Det var null problem, ungen måtte jo forstå at han måtte stå mot gruppepresset, det var ikke så farlig hvis ungen drakk likevel, bla bla bla. Anonymkode: 17dfb...3f2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #496 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi har allerede masse felles regler i skolen, for eksempel fødselsdagsregler. Hva er det som gjør mobil for barn så hellig at du kjemper hardt imot et forbud som ikke engang vil påvirke deg, fordi du begrenser mobilens funksjoner. Anonymkode: 40280...5f0 FORDI DET ER I HENNES EGET HJEM!!!!!!! Dere bestemmer ellers over fødselsdager, altså hvis man velger å feire med klassen, så tar man enten alle av samme kjønn, eller alle. Men dere bestemmer ikke at barnet heller velger å feire med kompiser fra idretten eller ikke feire i det hele tatt. Forstår du? Anonymkode: 17dfb...3f2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #497 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke en holdning, det er en beskrivelse. Barn med god oppdragelse er ikke interessert i å dra hjem til barn med dårlig oppdragelse. De har helt andre interesser og verdier. Anonymkode: 40280...5f0 Det er en holdning. At det finnes forskjellige sorter mennesker. Barn som er godt oppdratt, dømmer ikke og danner vennskap med barn som de trekkes mot. Ikke "riktige" barn som foreldrene har nøye valgt ut for dem. Anonymkode: 17dfb...3f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #498 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (22 minutter siden): FORDI DET ER I HENNES EGET HJEM!!!!!!! Dere bestemmer ellers over fødselsdager, altså hvis man velger å feire med klassen, så tar man enten alle av samme kjønn, eller alle. Men dere bestemmer ikke at barnet heller velger å feire med kompiser fra idretten eller ikke feire i det hele tatt. Forstår du? Anonymkode: 17dfb...3f2 Ingen bryr seg om hva hun gjør i hennes eget hjem, så lenge det ikke påvirker skolen. Tittelen er "Smarttelefonfri barneskole", ikke "Smarttelefonfri hjem". Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #499 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen bryr seg om hva hun gjør i hennes eget hjem, så lenge det ikke påvirker skolen. Tittelen er "Smarttelefonfri barneskole", ikke "Smarttelefonfri hjem". Anonymkode: 40280...5f0 Det spiller ingen rolle hva den misvisende tittelen er. Siterer fra hovedinnlegget: "FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen." Altså, er temaet for diskusjonen anskaffelse av smarttelefon I EGET HJEM. Selvfølgelig er de aller fleste foreldre enige om at barn ikke skal bruke smarttelefon mens de er på skolen. Anonymkode: 17dfb...3f2 3
AnonymBruker Skrevet 2. juli #500 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er en holdning. At det finnes forskjellige sorter mennesker. Barn som er godt oppdratt, dømmer ikke og danner vennskap med barn som de trekkes mot. Ikke "riktige" barn som foreldrene har nøye valgt ut for dem. Anonymkode: 17dfb...3f2 Det er bare tull at barn som er godt oppdratt ikke dømmer. Alle dømmer, inkludert deg. Anonymkode: 40280...5f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå