AnonymBruker Skrevet 1. juli #441 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Dette kan også gjøres på pc og smartTV? Svaret på problemstillingen er fortsatt foreldrekontroll. Det at det ikke har fungert før endrer fortsatt ikke svaret uansett hvor mye du prøver å påpeke noe annet. Anonymkode: 9a77c...eeb Men ingen barneskolebarn går rundt med en smartTV på ryggen, og de aller færreste har en egen pc/laptop de har mulighet eller lov til å ta med seg på skolen. Alle motargumentene i denne tråden leser seg egentlig som et snurt behov for å forklare og forsvare dårlige og lettvinte valg. Ingen har lyst til å bli fortalt at de ikke har tatt et riktig valg, det skjønner jeg. Men det er barna som nok en gang betaler prisen. Anonymkode: f1cd8...271 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #442 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Men ingen barneskolebarn går rundt med en smartTV på ryggen, og de aller færreste har en egen pc/laptop de har mulighet eller lov til å ta med seg på skolen. Alle motargumentene i denne tråden leser seg egentlig som et snurt behov for å forklare og forsvare dårlige og lettvinte valg. Ingen har lyst til å bli fortalt at de ikke har tatt et riktig valg, det skjønner jeg. Men det er barna som nok en gang betaler prisen. Anonymkode: f1cd8...271 Jaha, så kun på skolen slikt kan foregå da forstår jeg? Regner med du forhindrer at ditt barn blir med andre barn med hjem før fylte 13 når man kan få tak i smarttv, pc og annet der som ikke er "bra" for barn. Ingenting av det jeg sier har noe som helst med at det kun er på skolen eller skoleveien. Forsvare dårlige valg når jeg har installert foreldrekontroll på mobilen til datteren min, ja den var god 🤔 Anonymkode: 9a77c...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #443 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Men ingen barneskolebarn går rundt med en smartTV på ryggen, og de aller færreste har en egen pc/laptop de har mulighet eller lov til å ta med seg på skolen. Alle motargumentene i denne tråden leser seg egentlig som et snurt behov for å forklare og forsvare dårlige og lettvinte valg. Ingen har lyst til å bli fortalt at de ikke har tatt et riktig valg, det skjønner jeg. Men det er barna som nok en gang betaler prisen. Anonymkode: f1cd8...271 Forøvrig så argumenter vi for hele premisset blir feil, dere angriper feil sted. Det er innholdet og tidsbruk på en enhet som er målet og hensikten, ikke det at selve enheten i seg selv er feil. Det blir som å si at man skal forby pc og internett fordi alt det kan være skadelig innhold og SOME som barn KAN benytte uten at det er regulert. Det er der dere totalt feiler og blir snurte tilbake når vi argumenterer at ALT dette løses med foreldrekontroll. Anonymkode: 9a77c...eeb 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #444 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jaha, så kun på skolen slikt kan foregå da forstår jeg? Regner med du forhindrer at ditt barn blir med andre barn med hjem før fylte 13 når man kan få tak i smarttv, pc og annet der som ikke er "bra" for barn. Ingenting av det jeg sier har noe som helst med at det kun er på skolen eller skoleveien. Forsvare dårlige valg når jeg har installert foreldrekontroll på mobilen til datteren min, ja den var god 🤔 Anonymkode: 9a77c...eeb De drar hjem med sine venner ikke til problembarna som deler ekle videoer og tar videoer av andre elever og deler det på sosiale medier. Anonymkode: 40280...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #445 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (På 29.6.2025 den 22.05): Det finnes ingen barn i Norge som MÅ ha smarttelefon, og i alle fall ikke på barneskolen. Anonymkode: ecd28...51d Mener du ja Anonymkode: 9d76b...1d0 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #446 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): De drar hjem med sine venner ikke til problembarna som deler ekle videoer og tar videoer av andre elever og deler det på sosiale medier. Anonymkode: 40280...5f0 Så du tror ikke venner av dine barn kan vise ekle ting på youtube eller upassende innhold ? Oioi du er naiv du😅 Anonymkode: 9a77c...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #447 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så du tror ikke venner av dine barn kan vise ekle ting på youtube eller upassende innhold ? Oioi du er naiv du😅 Anonymkode: 9a77c...eeb Her er det du som er naiv. Veloppdragne barn pleier å holde seg unna problembarn. Hvis ditt barn har mange problembarn som venner, så bør du passe godt på at barnet ditt ikke havner i et dårlig miljø. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 1. juli #448 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her er det du som er naiv. Veloppdragne barn pleier å holde seg unna problembarn. Hvis ditt barn har mange problembarn som venner, så bør du passe godt på at barnet ditt ikke havner i et dårlig miljø. Anonymkode: 40280...5f0 Problembarn fordi man ser på ting på youtube som er uapssende? 😅 for det ligger ikke i barns natur å være nysgjerrige på ting som ikke er greit å oppsøke? Hvis premisset for diskusjonen legges der så er det ikke mulig å føre saklig diskusjon hvis du utelukker realiteten. Anonymkode: 9a77c...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #449 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette kan også gjøres på pc og smartTV? Svaret på problemstillingen er fortsatt foreldrekontroll. Det at det ikke har fungert før endrer fortsatt ikke svaret uansett hvor mye du prøver å påpeke noe annet. Anonymkode: 9a77c...eeb Nei, det er ikke like lett for et barn å legge ut videoer av andre på smarttv og pc. Man kan jo ikke ta med seg en laptop i skolegarderoben eller på lekeplassen og filme andre. En mobil er mye mer diskret. Jeg jobber som lærer, og vi har elever som har tatt lydopptak med mobilene sine på skolen bla. Og filmet hverandre etter skoletid. Det handler også om tid brukt. En mobil kan du stå og spille spill med selv om du har dratt ut på lekeplassen for å leke. Anonymkode: 82870...48e 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #450 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (5 timer siden): Problembarn fordi man ser på ting på youtube som er uapssende? 😅 for det ligger ikke i barns natur å være nysgjerrige på ting som ikke er greit å oppsøke? Hvis premisset for diskusjonen legges der så er det ikke mulig å føre saklig diskusjon hvis du utelukker realiteten. Anonymkode: 9a77c...eeb Først får vi høre at dere har bombesikker foreldrekontroll og barnet har ingen muligheter til å gjøre ting som er upassende som å se på YouTube på mobilen. Og så forteller du meg at de samme barna kan se på YouTube helt ukontrollert hjemme og det må vi bare akseptere. Dette henger ikke på greip. Anonymkode: 40280...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #451 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Først får vi høre at dere har bombesikker foreldrekontroll og barnet har ingen muligheter til å gjøre ting som er upassende som å se på YouTube på mobilen. Og så forteller du meg at de samme barna kan se på YouTube helt ukontrollert hjemme og det må vi bare akseptere. Dette henger ikke på greip. Anonymkode: 40280...5f0 Nå surrer du fælt. Den du siterer vil ha forbud (og kan trolig veldig lite om foreldrekontroll) Anonymkode: afaca...d54 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. juli #452 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 1.7.2025 den 7.05): Hvorfor skriver du bare om dine egne barn? Realiteten er at 91% av 12-åringer er på sosiale medier selv om det har 13-årsgrense. Hadde det vært så enkelt å unngå misbruk som du hevder så hadde flere foreldre klart å overholde aldersgrensene. Anonymkode: 40280...5f0 Fordet enhver foresatte har ansvar for sine egne barn. Det er ikke hjernekirurgi å sette opp skikkelig foreldrekontroll, det er stort sett latskap å droppe det 3
Fru Uperfekt Skrevet 2. juli #453 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hjelper ikke når 5 andre i klassen viser barnet ditt ekle videoer fra youtube og legger ut bilder av barnet ditt på tiktok. Anonymkode: 82870...48e Fair enough, men i en slik situasjon hadde jeg kontaktet foreldrene og bedt de være ansvarlige voksne. Ved repitisjon ville jeg gått sterkere til verks
Fru Uperfekt Skrevet 2. juli #454 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 20.30): Kan ikke han bare ha en slik telefon klokke eller en ikke smart telefon da? Problemet er jo barn som sitter på YouTube eller tiktok osv Anonymkode: fd582...5be Du kan sperre for YT og TT, det heter Foreldrekontroll 1 1
Fru Uperfekt Skrevet 2. juli #455 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (På 30.6.2025 den 18.03): Har man ikke noe valg, på grunn av systemer som krever smarttelefon, så må man naturligvis gi dem en smarttelefon. Her er det mulig å fylle på kortet på alle stasjoner og på nett, så det du beskriver er et problem i Bergen og ikke et generelt problem. Men denne tråden handler mer om hva vi ideelt ville gjort, og da ville jeg foretrekket å gi barn en smartklokke, sånn at de kan kontakte oss og vi vet hvor de er uten risiko for at den blir misbrukt. Anonymkode: 40280...5f0 Ja for Bergen er en liten utkantsgrend... 1
AnonymBruker Skrevet 2. juli #456 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Først får vi høre at dere har bombesikker foreldrekontroll og barnet har ingen muligheter til å gjøre ting som er upassende som å se på YouTube på mobilen. Og så forteller du meg at de samme barna kan se på YouTube helt ukontrollert hjemme og det må vi bare akseptere. Dette henger ikke på greip. Anonymkode: 40280...5f0 På ingen måte, men når dere bruker argumentet med et det finnes skumle ting på youtube og andre ting så høres det ut som at det KUN finnes på mobiltelefonen deres, og at man glemmer at saken er innholdet og ikke enheten, men det narrativet passer vel ikke inn hos deg. Dere tar kun tak i letteste utvei. Bombesikker foreldrekontroll har jeg ikke, men har mer tro på det, enn å tro at det holder å forby alt, nettopp fordi smarttelefonen og andre enheter er kjempegode verktøy for oss, det er innholdet vi regulerer. Forklare til ungene samtidig som man regulerer med foreldrekontroll, og følge med på barnas digitale verden. Anonymkode: 9a77c...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #457 Skrevet 2. juli Fru Uperfekt skrev (34 minutter siden): Fordet enhver foresatte har ansvar for sine egne barn. Det er ikke hjernekirurgi å sette opp skikkelig foreldrekontroll, det er stort sett latskap å droppe det Hvis nok barn får sosiale medier så skaper det et gruppepress som tvinger andre barn til å få sosiale medier. Dette er ikke et problem vi kan løse alene. Anonymkode: 40280...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #458 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis nok barn får sosiale medier så skaper det et gruppepress som tvinger andre barn til å få sosiale medier. Dette er ikke et problem vi kan løse alene. Anonymkode: 40280...5f0 Igjen.... Foreldrekontroll? Settes mobilen opp med foreldrekontroll slik at foreldrene må godkjenne ALLE apper så bør ikke barna få tak i sosiale medier, feiler det her så er det foreldrene som feiler. På lik måte som at hvis foreldrene gir etter for press, og gir en telefon som er uregulert så feiler de. Det er faktisk så enkelt. Sett fokuset på foreldrekontroll istedenfor. Anonymkode: 9a77c...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 2. juli #459 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (4 minutter siden): På ingen måte, men når dere bruker argumentet med et det finnes skumle ting på youtube og andre ting så høres det ut som at det KUN finnes på mobiltelefonen deres, og at man glemmer at saken er innholdet og ikke enheten, men det narrativet passer vel ikke inn hos deg. Dere tar kun tak i letteste utvei. Bombesikker foreldrekontroll har jeg ikke, men har mer tro på det, enn å tro at det holder å forby alt, nettopp fordi smarttelefonen og andre enheter er kjempegode verktøy for oss, det er innholdet vi regulerer. Forklare til ungene samtidig som man regulerer med foreldrekontroll, og følge med på barnas digitale verden. Anonymkode: 9a77c...eeb Årsaken til at man ikke vil gi mobil er ikke fordi det er skumle ting på internett, men fordi den er altfor tilgjengelig. Det gir barnet mye mer tid til å lure foreldrekontrollen og det gir barn uten ordentlig foreldrekontroll mye mer tid til å vise andre barn upassende innhold. Hjemme er det ikke noe problem. De velger videoer på Netflix med TV-en og gidder ikke engang å besøke YouTube. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet 2. juli #460 Skrevet 2. juli AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Igjen.... Foreldrekontroll? Settes mobilen opp med foreldrekontroll slik at foreldrene må godkjenne ALLE apper så bør ikke barna få tak i sosiale medier, feiler det her så er det foreldrene som feiler. På lik måte som at hvis foreldrene gir etter for press, og gir en telefon som er uregulert så feiler de. Det er faktisk så enkelt. Sett fokuset på foreldrekontroll istedenfor. Anonymkode: 9a77c...eeb Hvis andre foreldre feiler så påvirker det mitt barn. For eksempel hvis hele klassen er på Snapchat og planlegger en tur til stranden, så er det viktig at mitt barn får det med seg. Da blir vi tvunget til å gi dem sosiale medier selv om de ikke er 13 år. Det handler derfor ikke bare om å beskytte ditt eget barn med foreldrekontroll. Anonymkode: 40280...5f0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå