AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:12 #321 Skrevet lørdag kl 23:12 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg bommer ikke. Uansett hva du egentlig mener om sosiale medier for barn under 13, så valgte du å argumentere for dets positive sider, at barn som føler utenforskap kan finne fellesskap på internett. Det er akkurat slike argumenter andre foreldre bruker for å rettferdiggjøre hvorfor de ga sin 10-åring tilgang til sosiale medier. Det hjelper lite at du personlig holder barna dine unna, når du samtidig bidrar til å normalisere bruken for barn under 13 år. Anonymkode: 40280...5f0 Fin stråmann - synd det ikke var det jeg sa. 🙄 Hvis du må forvrenge poenget mitt for å svare, har du kanskje ikke et godt motsvar. Anonymkode: afaca...d54 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 23:26 #322 Skrevet lørdag kl 23:26 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fin stråmann - synd det ikke var det jeg sa. 🙄 Hvis du må forvrenge poenget mitt for å svare, har du kanskje ikke et godt motsvar. Anonymkode: afaca...d54 Jo, du skrev faktisk: "For å nyansere debatten her er det også positive ting med internett og sosiale medier. Mange unge opplever utenforskap i det virkelige liv samtidig som de har venner og et fellesskap på internett." Tråden handler om en smarttelefonfri barneskole. Når barneskoleelever opplever utenforskap, er løsningen å hjelpe dem inn i fellesskapet på skolen, ikke å gi dem tilgang til sosiale medier i håp om at de finner det der. Anonymkode: 40280...5f0 1 3
BobbySocks Skrevet lørdag kl 23:31 #323 Skrevet lørdag kl 23:31 Nei. Og om skolen hadde gått inn på noe sånt hadde jeg oversett det.
AnonymBruker Skrevet søndag kl 02:16 #324 Skrevet søndag kl 02:16 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, du skrev faktisk: "For å nyansere debatten her er det også positive ting med internett og sosiale medier. Mange unge opplever utenforskap i det virkelige liv samtidig som de har venner og et fellesskap på internett." Tråden handler om en smarttelefonfri barneskole. Når barneskoleelever opplever utenforskap, er løsningen å hjelpe dem inn i fellesskapet på skolen, ikke å gi dem tilgang til sosiale medier i håp om at de finner det der. Anonymkode: 40280...5f0 Ikke alle elever har ønske eller behov for å finne et fellesskap på skolen. Å ville være alene i friminuttene feks er ikke alltid ufrivillig utenforskap Anonymkode: eaa22...c50
Fru Uperfekt Skrevet søndag kl 02:17 #325 Skrevet søndag kl 02:17 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Den kriminelle lavalderen er på 15 år. Hva forventer du at politiet skal gjøre? Det skjer uansett mye verre ting på norske skoler som grov vold og voldtekt, så politiet har viktigere ting å fokusere på enn barn som mobber og deler private bilder. Anonymkode: 40280...5f0 Da anmelder en jo barnas foreldre da de er ansvarlig for sine mindreårige barn. 2
Fremmed fugl Skrevet søndag kl 06:28 #326 Skrevet søndag kl 06:28 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jo, du skrev faktisk: "For å nyansere debatten her er det også positive ting med internett og sosiale medier. Mange unge opplever utenforskap i det virkelige liv samtidig som de har venner og et fellesskap på internett." Tråden handler om en smarttelefonfri barneskole. Når barneskoleelever opplever utenforskap, er løsningen å hjelpe dem inn i fellesskapet på skolen, ikke å gi dem tilgang til sosiale medier i håp om at de finner det der. Anonymkode: 40280...5f0 Tråden handler ikke om smarttelefon fri barneskole. Men at andre foreldre skal bruke negativ sosial press for å påvirke hva som skjer utenfor barneskolen vedrørende en diffus klasse av mindre bærbare datamaskiner med touchscreen. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 06:53 #327 Skrevet søndag kl 06:53 Ja, det er planen her uansett. Jeg bryr meg ikke om hva andre foreldre velger gjøre, men vi gir ikke noen smartelefon i alle fall. Anonymkode: 5c59c...55f 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:42 #328 Skrevet søndag kl 08:42 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Du sier at nedgangen i drikking skyldes holdningskampanjer, men det overser en viktig faktor: Mange ungdommer drikker mindre fordi de sitter med nesa i mobilen i stedet. Sosiale medier har rett og slett byttet ut rus for mange, det er ikke et bevis på at kampanjene fungerer, men på at avhengigheten bare har skiftet form. Og nettopp derfor er mobilforbud et mer effektivt og håndhevbart tiltak: Man kan midlertidig konfiskere mobilen ved brudd på regler – det er konkret, håndfast og enkelt å følge opp. Det gjør det også lettere også for foreldre som faktisk vil følge opp, men som sliter med å kontrollere barna sine. Å håpe på kontroll gjennom opplæring og foreldrekontroll er en utopi. Vi ser gang på gang at det ikke holder i praksis. Anonymkode: 40280...5f0 Så du vil heller at ungdommen din skal drikke mer? Anonymkode: 17dfb...3f2 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:42 #329 Skrevet søndag kl 08:42 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Og Spond, bibliotekskort osv osv. Anonymkode: 4ab33...1c4 Jeg bruker spond på pc. Bibliotekkort får de utdelt i første klasse her, så de finnes naturligvis i fysisk utgave. Anonymkode: 6ea40...18b
AnonymBruker Skrevet søndag kl 08:48 #330 Skrevet søndag kl 08:48 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvis du har lest inne på linken jeg linket til senere, og som jeg også har sagt flere ganger: ingen tvinges. Det handler om å skape eller endre et miljø. F.eks at om 20 av 24 elever i en klasse ikke har smarttelefon, har man skapt et smarttelefonfritt miljø. Da vil ikke det at de 4 andre har mobil gjøre noe nevneverdig negativt med det miljøet. Og de vil mest sannsynlig bli sett på som litt rare om de velger å spille roblox eller sende snapchat på lekeplassen i stedet for å leke. Som et eksempel. Og ingen vil bry seg om de 4 bruker mobilen til å ta bussen og ringe hjem. For det er så få. Så de kan gjøre hva de vil. Da vil det også ikke være mulig for de som ønsker å nettmobbe eller spre bilder digitalt å gjøre det, for det vil ikke være noe miljø for det. Det er ingen som blir tvunget. Det er ikke et strengt forbud med straff for de som ikke blir med. Det er helt valgfritt. Anonymkode: 82870...48e Nettopp. De som må ha telefon fordi barnet klarer ikke holde styr på bibliotekkortet, får kjøpe en telefon da. Som barnet merkelig nok klarer å holde styr på.. Det er jo ikke et problem at noen få har. Anonymkode: 6ea40...18b 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:14 #331 Skrevet søndag kl 09:14 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nettopp. De som må ha telefon fordi barnet klarer ikke holde styr på bibliotekkortet, får kjøpe en telefon da. Som barnet merkelig nok klarer å holde styr på.. Det er jo ikke et problem at noen få har. Anonymkode: 6ea40...18b Det som uansett kommer til å skje, om flere skoler slår igjennom med det her, er at bibliotekene og busselskapene osv må gå tilbake til å lage fysiske kort. Fordi det vil bli større etterspørsel etter det. Så da vil det jo bli enda enklere for flere å ikke innføre mobil for barnet sitt. Anonymkode: 82870...48e 1
«H» Skrevet søndag kl 09:20 #332 Skrevet søndag kl 09:20 Det ville jeg mer enn gjerne vært med på.. Så trist utvikling med skjermbruk og barn som går med nesa i mobilen og får alt mulig rart på skjermen. Har de behov for å ringe og få tak i oss eller besteforeldre så finnes enklere løsninger
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:21 #333 Skrevet søndag kl 09:21 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo, du skrev faktisk: "For å nyansere debatten her er det også positive ting med internett og sosiale medier. Mange unge opplever utenforskap i det virkelige liv samtidig som de har venner og et fellesskap på internett." Tråden handler om en smarttelefonfri barneskole. Når barneskoleelever opplever utenforskap, er løsningen å hjelpe dem inn i fellesskapet på skolen, ikke å gi dem tilgang til sosiale medier i håp om at de finner det der. Anonymkode: 40280...5f0 Og her svikter skolene. Så da får de bare gå i friminutt og se tomt ut i luften. Var nettopp det som skjedde mitt barn. Nå gikk hun riktignok i 8 trinn, men samme regel her med mobil. Hun har to venner, men de bor i andre land. Synes ikke noe om å bestemme for alle. Er bare letteste utvei. Og fler må ha mobil pga buss og sykdom. Anonymkode: c84c0...1b7 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:23 #334 Skrevet søndag kl 09:23 Fru Uperfekt skrev (7 timer siden): Da anmelder en jo barnas foreldre da de er ansvarlig for sine mindreårige barn. For å ha mobil på skolen?? Anonymkode: c84c0...1b7
AnonymBruker Skrevet søndag kl 09:51 #335 Skrevet søndag kl 09:51 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg vil ikke si jeg har "har du så store vanskeligheter med å akseptere at hver enkelt familie bestemmer i sitt hjem? ". Selv om dine barn kan legge fra seg mobilen, gjelder ikke det alle. Jeg hadde i hvert fall blitt trist på mine barns vegne om de ikke finner noen å leke med fordi vennene sitter med mobilen. Hvis du bor en plass hvor samtlige barn i området klarer å begrense mobilbruken skjønner jeg at du ikke klarer å sette deg inn i problemstillingen, men du kan jo prøve å se det fra den siden? Husker veldig godt denne saken fra 2019. https://www.nrk.no/trondelag/emma-_11_-vil-ha-mindre-mobilbruk-pa-korpstur_-skrev-brev-til-styret-1.14384700 Her er det snakk om 11-12-åringer som bruker mobilen ved hver aneldning. Mange i tråden påstår at barna deres kun har tilgang til å ringe/sende sms, men de fleste barn jeg har sett med mobil sitter jo og stirrer inn i skjermen og da er det ikke en melding de sitter og skriver. Som nevnt går mine barn i barnehage så dette er foreløpig ikke en problemstilling jeg sliter med, men tanken på at sønnen min og vennene hans om noen år skal få tilgang til smarttelefon føles helt absurd. Kan hende jeg tenker annerledes om det da. Selvsagt må det håndteres om barn bruker mobil uvettig, men da har skaden allerede skjedd. Tenk om datteren din kom hjem og fortalte at "Astrid tok et bilde av meg i garderoben og delte det med alle", eller sønnen din forteller at en han kjenner filmet ham uten lov for å være ekkel med ham. Da er det plutselig et problem for dere at andre barn har mobil. Selv om alle i denne tråden bedyrer at barna deres ikke får ha sosiale medier før de er 13 er min observasjon at maaange barn har det lenge før det. De forstår ikke omfanget av det og det kan få alvorlige konsekvenser. Også for ditt barn. Jeg håper og tror at vi klarer å veilede barna våre slik at dette ikke blir et problem, men uansett hvor restriktive vi er i bruk så hjelper det lite om halve klassen har snapchat. Ikke bare blir våre barn holdt utenfor, men de kan også bli direkte berørt av det selv. Da jeg gikk i femte klasse var det noen gutter som dro ned buksa på ei i klassen og tok bilde. En lærer fikk det med seg og tok kameraet. Filmen ble aldri fremkalt. Hadde dette skjedd i dag hadde det allerede vært delt på Internett. Dette må barnet leve med resten av livet. Jeg er positiv til tiltak som er positivt for barna og i motsetning til deg er jeg ikke så skeptisk til felles regler. Jeg opplever ikke dette som overformynderi, men som et genuimt ønske om å skjerme barna og jobbe sammen for en bedre oppvekst. Jeg er klar over at FAU selvsagt ikke kan bestemme hva folk gjør i sitt eget hjem, så til syvende og sist er det opp til hver enkelt. Jeg mener det vil komme alle barna til gode, ikke minst de fra ressurssvake hjem. Jeg ser veldig lite positivt med mobilbruk blant så små barn og selv om noen barn har selvdisiplin på mobilbruk gjelder det ikke det store flertallet. Jeg vil at barn skal få være barn og ikke oppleve å ikke få kontakt med venner fordi de stirrer inn i skjermen i stedet for å bli med å klatre i trærne, jeg vil at de skal slippe å være redd for å bli filmet eller tatt lydopptak av mens de er på do, jeg vil at de skal slippe å bli utsatt for alt de kan bli utsatt for på nett. For selv om dine barn har sperre på mobilen har ikke nødvendigvis naboens barn det. Men for all del, you do you, det funker jo åpenbart der dere bor. Så er det andre steder dette er et problem og da tenker jeg at det er veldig fint at det tas tak i og jeg skjønner ikke at det provoserer så mange. Anonymkode: a108c...783 Barna dine er altså fortsatt barnehagebarn så du har altså ingen erfaringer med dette selv. Du bare leser overskrifter, innbiller deg værst tenkelige scenario og antar du med sikkerhet vet hvordan du skal unngå dette tenkte scenarioet. Selv når andre ønsker å nyansere bildet og forklare det ikke er så svart hvitt som du innbiller deg. Beklager men dette smaker litt mye av uerfaren nyfrelst forelder. Vi som har vært gjennom flere av barnas stadier har ofte skjønt det sjeldent er så enkelt og at alle barn er unike. Mange av oss har vært der du er nå med samme. skråsikre tro på jeg vet best om alt og alle, meg selv inklusiv, så skal ikke disse deg for mye for det. Men verden er altså ikke så svart hvit. Tro det eller la vær. Anonymkode: 8c6a3...63a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl 11:10 #336 Skrevet søndag kl 11:10 Men spør for fullt alvor. Dere som er for forbud, og ønsker dette. Ser dere kun det negative og nekter å åpne øyne opp for det positive? Hva med å tilrettelegge for god, sikker og trygg bruk? På lik måte som at man ikke slepper ungdommen ut i trafikken uten regler og trening. På lik måte burde vi hatt det på mobilen. Jeg hadde aldri gitt mobil til barna mine uten å involvere de i hvordan dette rent praksis gjøres, både det positive og det negative. Men samtidig, hvis dere er så samkjørte på at det eneste riktig for å løse noe er forbud, så er jo tunnelsynet aktivert, og det skal jeg respektere at dere føler, men synes det er litt rart at man ikke kan nyansere debatten. For jeg ser nemlig positive og negative sider, men jeg akter å tro at det negative kan løses uten forbud, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 9a77c...eeb
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:00 #337 Skrevet søndag kl 12:00 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Men spør for fullt alvor. Dere som er for forbud, og ønsker dette. Ser dere kun det negative og nekter å åpne øyne opp for det positive? Hva med å tilrettelegge for god, sikker og trygg bruk? På lik måte som at man ikke slepper ungdommen ut i trafikken uten regler og trening. På lik måte burde vi hatt det på mobilen. Jeg hadde aldri gitt mobil til barna mine uten å involvere de i hvordan dette rent praksis gjøres, både det positive og det negative. Men samtidig, hvis dere er så samkjørte på at det eneste riktig for å løse noe er forbud, så er jo tunnelsynet aktivert, og det skal jeg respektere at dere føler, men synes det er litt rart at man ikke kan nyansere debatten. For jeg ser nemlig positive og negative sider, men jeg akter å tro at det negative kan løses uten forbud, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 9a77c...eeb Det er en grunn til at sosiale medier har 13-års aldersgrense: De negative konsekvensene veier langt tyngre enn de positive for barn i denne alderen. Målet med et mobilforbud er å beskytte barneskoleelever mot gruppepress og forhindre at de blir dratt inn i sosiale medier før de er modne nok. Alt det praktiske, kontakt med foreldre, koordinering og trygghet, kan fint løses med en smartklokke. Anonymkode: 40280...5f0
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:08 #338 Skrevet søndag kl 12:08 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er en grunn til at sosiale medier har 13-års aldersgrense: De negative konsekvensene veier langt tyngre enn de positive for barn i denne alderen. Målet med et mobilforbud er å beskytte barneskoleelever mot gruppepress og forhindre at de blir dratt inn i sosiale medier før de er modne nok. Alt det praktiske, kontakt med foreldre, koordinering og trygghet, kan fint løses med en smartklokke. Anonymkode: 40280...5f0 Er ingen av de som dere argumenter mot som snakker om sosiale medier. Jeg har ikke tenkt å gi mine sosiale medier før hvert fall 13-15. Smarttelefon er ikke automatisk betydning av at jeg aksepterer sosiale medier. Forstått at de negative konsekvensene veier tyngre for dere, men smarttelefonfribarndom mener jo at det overhodet ikke finnes noen som helst mulighet å tilrettelegge eller gjøre noe annet enn forbud, derfor jeg spør. Det finnes feks metoder som at mobilen settes opp med DIN epost og du legger inn alderen til barnet, og da KAN IKKE barnet laste ned applikasjoner med mindre foreldrene godtar. Er også 15/18 års grense for voldelige filmer/spill hva gjør man da når venners unger spiller sånne spill som ikke er forenelig med dine verdier? Anonymkode: 9a77c...eeb 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:45 #339 Skrevet søndag kl 12:45 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men spør for fullt alvor. Dere som er for forbud, og ønsker dette. Ser dere kun det negative og nekter å åpne øyne opp for det positive? Hva med å tilrettelegge for god, sikker og trygg bruk? På lik måte som at man ikke slepper ungdommen ut i trafikken uten regler og trening. På lik måte burde vi hatt det på mobilen. Jeg hadde aldri gitt mobil til barna mine uten å involvere de i hvordan dette rent praksis gjøres, både det positive og det negative. Men samtidig, hvis dere er så samkjørte på at det eneste riktig for å løse noe er forbud, så er jo tunnelsynet aktivert, og det skal jeg respektere at dere føler, men synes det er litt rart at man ikke kan nyansere debatten. For jeg ser nemlig positive og negative sider, men jeg akter å tro at det negative kan løses uten forbud, men vi er jo forskjellige. Anonymkode: 9a77c...eeb Det handler ikke om hva man selv gjør, men de som ikke klarer å gjøre sånn som du beskriver. Også er det bare fordi barna ikke trenger. Jeg blir gjerne med på en sånn utsettelse. Men barna vil nå få bruke mobil hjemme til å facetime med besteforeldre, og ha med mobilen når de skal ta tog alene for å besøke besteforeldre. Men det er det. De trenger ikke bruke mobilen til andre ting. Og bevegelsen sier ingenting om at det er et totalt forbud med straff. Men at man skal utsette bruk. Det ser jeg ikke noe problem med. Det er ingenting positivt med å la alle barn gå med mobiler i lomma hele tiden, uansett hvor mye du har prata om det hjemme og du tror at alle andre gjør det også. Ditt barn kan bli tatt bilde av uten tillatelse av andre, selv om ditt barn ikke tar bilde av andre for eksempel. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet søndag kl 12:48 #340 Skrevet søndag kl 12:48 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Er ingen av de som dere argumenter mot som snakker om sosiale medier. Jeg har ikke tenkt å gi mine sosiale medier før hvert fall 13-15. Smarttelefon er ikke automatisk betydning av at jeg aksepterer sosiale medier. Forstått at de negative konsekvensene veier tyngre for dere, men smarttelefonfribarndom mener jo at det overhodet ikke finnes noen som helst mulighet å tilrettelegge eller gjøre noe annet enn forbud, derfor jeg spør. Det finnes feks metoder som at mobilen settes opp med DIN epost og du legger inn alderen til barnet, og da KAN IKKE barnet laste ned applikasjoner med mindre foreldrene godtar. Er også 15/18 års grense for voldelige filmer/spill hva gjør man da når venners unger spiller sånne spill som ikke er forenelig med dine verdier? Anonymkode: 9a77c...eeb Selv om du ikke tillater ditt barn some, så gjør andre det. Er ditt barn f.eks 2 av 20 som ikke får lov til å ha some vil det havne utenfor sosialt i enkelte sammenhenger. Det er en utopi å tro at alle foreldre i et miljø vil klare å ha absolutt kontroll over barnas mobilbruk, hele tiden. Sånn er det i mange miljøer allerede, og mye negativt som skjer. Nei, det skjer ikke overralt, og da trenger man ikke gjøre noe mer enn det man gjør hvis man er helt totalt imot en slik endring. Anonymkode: 82870...48e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå