Gå til innhold

Blir deres familie med på «Smarttelefonfri barneskole» ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 16.07):

Det vil det jo bli endring på hvis smarttelefonfri barneskole blir innført der du bor. Barnet mitt får betale med mynter på 17. mai og på fotballturnering. Jeg har ikke smart tlf, og de vil jo ikke at noen skal falle utenfor. firkantet er de ikke. Grunnen til at det står "kun vipps" er at det er lettvint, og de slipper å styre med veksel. De fleste betaler da med vipps. Kommer det en og annen og har nøyaktig sum i mynt, så skal det ikke være et problem. 

Anonymkode: 6ea40...18b

Hos oss er de det. Vi får ikke ta i mot kontanter i kiosken på idretsarrangement, heller ikke 17 mai på skolen sist vi var der. Dette fordi pengene skal inn på egen konto, vipps går direkte dit. Det finnes omtrent ikke bank filialer her vi bor, og det skaper mye ekstra arbeid for frivillige som har ansvar for arrangementet.

Anonymkode: 4e1c2...098

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (På 2.7.2025 den 17.34):

Bare et lite sidespor, men er ikke kontant nekt ulovlig?

Loppemarkeder, 17. mai-kiosker, kiosker ved idrettsturneringer m.m. kan fullt lovlig nekte kontanter. De er ikke faste butikker.

At man blir nektet å ta ut kontanter på matbutikker rundt om, synes jeg høres pussig ut. Barna her gir hverandre en 50-lapp i gave til bursdager. Vi har Coop, Rema, Kiwi og Meny og jeg kan ikke huske at jeg har blitt nektet å ta ut penger hos noen av de. Men så bor jeg ikke i Bergen heldigvis. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 16.38):

Glemte å si at kioskene på skolene i nærområdet heller ikke tar i mot kontanter på 17. mai. :)  Jeg tipper at barnet ditt syntes det er kjempestas å være den som kommer med veksel, slik at forelderen som står i kiosken må ta jobben med å Vippse for dere. 🙃

Anonymkode: afaca...d54

Hvordan da? Første året, så gikk jeg ut fra at vi måtte vente med å kjøpe is til etter vi hadde vært på skolen, for det stod "kun vipps", men det var de i kiosken som sa at vi kunne kjøpe med mynt?

Å nekte å ta imot kontant er jo helt greit hvis den som står i kiosken ikke gidder å vippse inn pengene. Men hvis den som står hos dere lar irritasjonen gå ut over små barn, så er hen kanskje ikke rette person for jobben? 

Forstår ikke sånn opp-ned-fjes. Mulig du tuller?

AnonymBruker
Skrevet

Et tips til dere som bor i by og ikke får ut kontanter på butikkene. Dere kan la barnet pante familiens flasker og levere pantelappen i kassa. Min synes det er gøy. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Loppemarkeder, 17. mai-kiosker, kiosker ved idrettsturneringer m.m. kan fullt lovlig nekte kontanter. De er ikke faste butikker.

At man blir nektet å ta ut kontanter på matbutikker rundt om, synes jeg høres pussig ut. Barna her gir hverandre en 50-lapp i gave til bursdager. Vi har Coop, Rema, Kiwi og Meny og jeg kan ikke huske at jeg har blitt nektet å ta ut penger hos noen av de. Men så bor jeg ikke i Bergen heldigvis. 

På matbutikken tar de kontanter og lar en ta ut penger, har alt fått svar på sidesporet mitt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan da? Første året, så gikk jeg ut fra at vi måtte vente med å kjøpe is til etter vi hadde vært på skolen, for det stod "kun vipps", men det var de i kiosken som sa at vi kunne kjøpe med mynt?

Å nekte å ta imot kontant er jo helt greit hvis den som står i kiosken ikke gidder å vippse inn pengene. Men hvis den som står hos dere lar irritasjonen gå ut over små barn, så er hen kanskje ikke rette person for jobben? 

Forstår ikke sånn opp-ned-fjes. Mulig du tuller?

Men hvorfor skal jeg som frivillig måtte gå rundt med kontanter fordi du som mamma ikke vil hjelpe barnet ditt med vipps? Jeg er nok den som ikke hadde «giddet» å vippse for at fu skal betale kontant, da tenker jeg du heller bør henge med i nå tiden.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvorfor skal jeg som frivillig måtte gå rundt med kontanter fordi du som mamma ikke vil hjelpe barnet ditt med vipps? Jeg er nok den som ikke hadde «giddet» å vippse for at fu skal betale kontant, da tenker jeg du heller bør henge med i nå tiden.

Fordi de i kiosken sa vi kunne kjøpe med mynt. Det er jo ikke jeg som forlanger å betale med mynt, når det står "betaling med Vipps". de har jo retten på sin side og kan velge å nekte. Men så vil de vel ikke utestenge noen da. Barnet ønsker jo også å betale med mynter hen har fått fra panting, og i gave til bursdag. Det er god læring at hen betaler for isen selv. Blir ikke det samme som at foreldre vippser, selv om det jo er lettvint. Far vippser når han er med. 

AnonymBruker
Skrevet

Ang vipps og idrettsarrangement, så er jo dette noe som må diskuteres i styret. Det er ikke bare noe den som står i kiosken kan bestemme. 

Anonymkode: 82870...48e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.7.2025 den 1.41):

Du mente egentlig "du som mamma ikke vil kjøpe mobil til barnet ditt". Svar mer ærlig neste gang.

Å kreve at barn skal betale med vipps er en uting siden det fører til at foreldre må kjøpe mobil til barna for at de skal kunne kjøpe en iskrem selv.

Det er også et problem for barn som trenger å bli eldre enn andre barn før de kan håndtere vipps. Hvis det er ingen hjelp i nærheten, skal de bare se på klassekameratene kjøpe is?

Anonymkode: 40280...5f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du mente egentlig "du som mamma ikke vil kjøpe mobil til barnet ditt". Svar mer ærlig neste gang.

Å kreve at barn skal betale med vipps er en uting siden det fører til at foreldre må kjøpe mobil til barna for at de skal kunne kjøpe en iskrem selv.

Det er også et problem for barn som trenger å bli eldre enn andre barn før de kan håndtere vipps. Hvis det er ingen hjelp i nærheten, skal de bare se på klassekameratene kjøpe is?

Da forslår jeg du finner deg en kiosk du kan bruke kontant på, ingen som presser deg til å ikke ha Vipps. Men vi skal heller ikke overtales eller få motbør for at vi bruker teknologien i positiv retning for barna våre. Problemet er som nevnt mange mange ganger innholdet, og ikke at barna får et verktøy eller hjelpemiddel i hverdagen.

Skal vi virkelig dra opp debatten igjen? Den holdt nå på å dø ut ....

Anonymkode: 9a77c...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da forslår jeg du finner deg en kiosk du kan bruke kontant på, ingen som presser deg til å ikke ha Vipps. Men vi skal heller ikke overtales eller få motbør for at vi bruker teknologien i positiv retning for barna våre. Problemet er som nevnt mange mange ganger innholdet, og ikke at barna får et verktøy eller hjelpemiddel i hverdagen.

Skal vi virkelig dra opp debatten igjen? Den holdt nå på å dø ut ....

Hvis barn uten mobil ikke kan handle de samme kioskene som andre barn, så er det absolutt et massivt press, fra en veldig ung alder.

Og glem mobilpresset. Tenk deg 4 jenter går til kiosken for å kjøpe is. Det får de, utenom Anna fordi hun har ASF og kan ikke håndtere vipps ennå. Synes du det høres inkluderende ut?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis barn uten mobil ikke kan handle de samme kioskene som andre barn, så er det absolutt et massivt press, fra en veldig ung alder.

Og glem mobilpresset. Tenk deg 4 jenter går til kiosken for å kjøpe is. Det får de, utenom Anna fordi hun har ASF og kan ikke håndtere vipps ennå. Synes du det høres inkluderende ut?

Tror du virkelig foreldre til et barn med autisme sender barnet sitt alene ut, uten å avklare med de hun er sammen med at hun får den hjelpen hun behøver? :klo: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.7.2025 den 10.31):

Det er ikke en holdning, det er en beskrivelse. Barn med god oppdragelse er ikke interessert i å dra hjem til barn med dårlig oppdragelse. De har helt andre interesser og verdier.

Haha. Dette er så naivt å gå rundt å tenke. Tror du ikke barn med "god oppdragelse" kan gjøre ting som ikke er innafor? 

Ei jeg gikk i klasse med fremstod som den yndigste/ordentligste jenta for både lærere og foreldre men var skikkelig utagerende og vill når det ikke var voksne til stede. Hun drakk seg full på barneskolen blant annet.  De fleste foreldre ville vært null bekymret for å sende ungen sin med henne, men de skulle bare visst alt hun fant på.

Anonymkode: a108c...783

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du virkelig foreldre til et barn med autisme sender barnet sitt alene ut, uten å avklare med de hun er sammen med at hun får den hjelpen hun behøver? :klo: 

ASF er et spektrum, og mange barn lever ganske vanlige liv med lite behov for oppfølging. Noen barn med ASF klarer seg fint alene på kiosken, uten at foreldre trenger å varsle andre voksne, rett og slett fordi barnet mestrer disse situasjonene.

Problemet oppstår når man fjerner kontanter og krever at alle små barn skal ha mobil med Vipps, da skaper man en teknologisk barriere som kan ramme de med usynlige lidelser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha. Dette er så naivt å gå rundt å tenke. Tror du ikke barn med "god oppdragelse" kan gjøre ting som ikke er innafor? 

Ei jeg gikk i klasse med fremstod som den yndigste/ordentligste jenta for både lærere og foreldre men var skikkelig utagerende og vill når det ikke var voksne til stede. Hun drakk seg full på barneskolen blant annet.  De fleste foreldre ville vært null bekymret for å sende ungen sin med henne, men de skulle bare visst alt hun fant på.

Anonymkode: a108c...783

Selvfølgelig finnes det spesielle tilfeller, men i de aller fleste tilfeller så er det ikke den mest ordentligste jenta som drikker seg full på barneskolen.

Og jeg forstår egentlig ikke hvordan det ble holdt skjult for foreldre. Jeg er rimelig sikker på at hvis et barn blir tilbudt alkohol på barneskolen av en medelev, så vil mange av dem fortelle sine foreldre og venner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ASF er et spektrum, og mange barn lever ganske vanlige liv med lite behov for oppfølging. Noen barn med ASF klarer seg fint alene på kiosken, uten at foreldre trenger å varsle andre voksne, rett og slett fordi barnet mestrer disse situasjonene.

Problemet oppstår når man fjerner kontanter og krever at alle små barn skal ha mobil med Vipps, da skaper man en teknologisk barriere som kan ramme de med usynlige lidelser.

Men hvorfor skal vi holde samfunnet tilbake, fordi barn synes det er kjekt å kjøpe is med mynt? Det forstår jeg særdeles lite av.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig finnes det spesielle tilfeller, men i de aller fleste tilfeller så er det ikke den mest ordentligste jenta som drikker seg full på barneskolen.

Og jeg forstår egentlig ikke hvordan det ble holdt skjult for foreldre. Jeg er rimelig sikker på at hvis et barn blir tilbudt alkohol på barneskolen av en medelev, så vil mange av dem fortelle sine foreldre og venner.

Nok en gang bare dårlig argumentasjon for at man ikke passer på ungene sine, det handler igjen om oppdragelse og foreldrekontroll. Snill og veloppdragne unger kan også oppføre seg dårlig fra tid til annen, og få lyst til å teste grenser. Bruker man effektivt foreldrekontroll da så forhindrer man det, fremfor at ungen må utforske på hemmelig vis fordi "Telefonen er forbudt hjemme" og foreldre ikke evner å sette grenser.

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor skal vi holde samfunnet tilbake, fordi barn synes det er kjekt å kjøpe is med mynt? Det forstår jeg særdeles lite av.

Er det bare "kjekt" å ikke ekskludere barn med psykiske lidelser?

Kontanter er ikke bare nostalgi. Det er en viktig del av samfunnets beredskap, og derfor har vi faktisk et lovpålagt krav om at kontanter skal aksepteres i de fleste butikker. Unntakene finnes, f.eks. for midlertidige salgssteder som loppemarkeder, men de er ment for praktisk forenkling, ikke som et prinsipp for å digitalisere barnas hverdag på bekostning av sårbare grupper.

Når Vipps blir eneste mulighet, skaper man et mobilpress og en teknologisk barriere, som særlig rammer barn med skjulte vansker. Dette handler ikke om å "holde samfunnet tilbake", men om å sikre at alle får være med.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

For en tullete diskusjon. Dersom et barn ikke klarer ting jevnaldrende gjør er det HELT vanlig å ha en dialog med de barnet er sammen med FØR man sender barnet ut alene med andre mennesker. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For en tullete diskusjon. Dersom et barn ikke klarer ting jevnaldrende gjør er det HELT vanlig å ha en dialog med de barnet er sammen med FØR man sender barnet ut alene med andre mennesker. 

Det er ganske spesielt å mene at løsningen på utilgjengelighet er at barn med skjulte lidelser skal sendes ut med en slags sosial ledsagerordning blant jevnaldrende.

Når kiosker fjerner kontanter og kun tilbyr Vipps, er det ikke barna som skal rydde opp, det er kiosken som skaper en unødvendig barriere, og som bør vise hensyn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...