Fru Uperfekt Skrevet 29. juni #421 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det finnes ingen barn i Norge som MÅ ha smarttelefon, og i alle fall ikke på barneskolen. Anonymkode: ecd28...51d Så jeg skal måtte kjøre alle barna til og fra aktiviteter som ikke er i sykkel/gangavstand bla? 1
Fru Uperfekt Skrevet 29. juni #422 Skrevet 29. juni Skyblue7 skrev (11 timer siden): Å ikke gi barna smarttelefon er vel en form for grensesetting? Jo det stemmer, men å prøve å påtvinge andre husholdninger dine synspunkter er likevel ikke greit her 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #423 Skrevet 29. juni Fru Uperfekt skrev (27 minutter siden): Så jeg skal måtte kjøre alle barna til og fra aktiviteter som ikke er i sykkel/gangavstand bla? Måtte? Nei, det får du nesten ta en avgjørelse på selv. Anonymkode: ecd28...51d
Fru Uperfekt Skrevet 29. juni #424 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Måtte? Nei, det får du nesten ta en avgjørelse på selv. Anonymkode: ecd28...51d Har skaffet de smarttelefon og trives veldig godt med det valget. Uten måtte de ha droppet svømming, kulturskole m m 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #425 Skrevet 29. juni Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Har skaffet de smarttelefon og trives veldig godt med det valget. Uten måtte de ha droppet svømming, kulturskole m m Hvorfor det? Anonymkode: b38ea...021 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni #426 Skrevet 29. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes ingen barn i Norge som MÅ ha smarttelefon, og i alle fall ikke på barneskolen. Anonymkode: ecd28...51d Nei, sikkert ikke. Men hvorfor gjøre livet vanskeligere for oss som evner å sette oss inn i hva en smarttelefon er og hva det IKKE er? Det er nemlig et verktøy for våre unger, et hjelpemiddel. Og ikke en underholdningsenhet. Men dere ser vel kun deres eget tunnelsyn og helt blinde på as t andre kan ha andre synspunkter og behov enn kun meg og mitt? Anonymkode: 9a77c...eeb 3 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni #427 Skrevet 29. juni Skyblue7 skrev (14 timer siden): Å ikke gi barna smarttelefon er vel en form for grensesetting? Spørs jo veldig hvilket problem du mener smarttelefonen er? Regner med du ikke gir iPad, pc og smartTV tilgang før ungdomsskolen heller? Og hvis du gjør, hvorfor? Grensesetting handler vel heller mer om HVORDAN en smarttelefon brukes, ikke det å forby teknologi som kan være nyttig og har flere bruksområder uten at det går på bekostning av noe negativt som det nevnes i tråden her. Anonymkode: 9a77c...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 30. juni #428 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Spørs jo veldig hvilket problem du mener smarttelefonen er? Regner med du ikke gir iPad, pc og smartTV tilgang før ungdomsskolen heller? Og hvis du gjør, hvorfor? Grensesetting handler vel heller mer om HVORDAN en smarttelefon brukes, ikke det å forby teknologi som kan være nyttig og har flere bruksområder uten at det går på bekostning av noe negativt som det nevnes i tråden her. Anonymkode: 9a77c...eeb Du kan jo godt ta på deg ansvaret for å reise rundt i norge og påse at ALLE foreldre får god og nøye opplæring i hvordan man følger med på og grensesetter barns mobilbruk. Anonymkode: 82870...48e 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juni #429 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor det? Anonymkode: b38ea...021 Har du lest tråden? For dette har jeg virkelig svart på flere ganger 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juni #430 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Du kan jo godt ta på deg ansvaret for å reise rundt i norge og påse at ALLE foreldre får god og nøye opplæring i hvordan man følger med på og grensesetter barns mobilbruk. Anonymkode: 82870...48e Alle foresatte har ansvar for sine egne barn, Norge blir jo mer og mer en bhg 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #431 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du kan jo godt ta på deg ansvaret for å reise rundt i norge og påse at ALLE foreldre får god og nøye opplæring i hvordan man følger med på og grensesetter barns mobilbruk. Anonymkode: 82870...48e Er jo bare fraskrivelse av ansvaret man har som forelder det. Skal du påse at ALLE foreldre ikke kjøper smarttelefon til barna sine du da? Anonymkode: 9a77c...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 30. juni #432 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er jo bare fraskrivelse av ansvaret man har som forelder det. Skal du påse at ALLE foreldre ikke kjøper smarttelefon til barna sine du da? Anonymkode: 9a77c...eeb Det er mange fau-er som gjør det, ja. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 30. juni #433 Skrevet 30. juni Fru Uperfekt skrev (19 timer siden): Kan kun til meg selv men ikke til barna Har man ikke noe valg, på grunn av systemer som krever smarttelefon, så må man naturligvis gi dem en smarttelefon. Her er det mulig å fylle på kortet på alle stasjoner og på nett, så det du beskriver er et problem i Bergen og ikke et generelt problem. Men denne tråden handler mer om hva vi ideelt ville gjort, og da ville jeg foretrekket å gi barn en smartklokke, sånn at de kan kontakte oss og vi vet hvor de er uten risiko for at den blir misbrukt. Anonymkode: 40280...5f0 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. juni #434 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Har man ikke noe valg, på grunn av systemer som krever smarttelefon, så må man naturligvis gi dem en smarttelefon. Her er det mulig å fylle på kortet på alle stasjoner og på nett, så det du beskriver er et problem i Bergen og ikke et generelt problem. Men denne tråden handler mer om hva vi ideelt ville gjort, og da ville jeg foretrekket å gi barn en smartklokke, sånn at de kan kontakte oss og vi vet hvor de er uten risiko for at den blir misbrukt. Anonymkode: 40280...5f0 Og jeg vet at det ikke er mulig for mine barn å misbruke en smarttelefon 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #435 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 9.14): Nei, jeg ville ikke gått med på dette. jeg bestemmer dette for mitt barn Barnet mitt har mobilen liggende i sekken på skolen (blir ikke tatt opp, dette er ikke noe problem). Jeg synes det er en fin trygghet med mobilen (ink gps/hvor er) både til og fra (skoleveien er på ca 2.5 km) 2g nettet fases ut og gamle telefoner blir faset ut mitt barn får ikke sosiale medier før minst 13 år uavhengig av hva andre i klassen får Anonymkode: 4f6a4...83f Kan ikke han bare ha en slik telefon klokke eller en ikke smart telefon da? Problemet er jo barn som sitter på YouTube eller tiktok osv Anonymkode: fd582...5be 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #436 Skrevet 30. juni Ja!, endelig. Det var snakk om det på barneskola når begge mine to skulle starte på skola I 2021 og 2024. Men det ble det ingenting av. Men mine barn får telefon I 5. Klasse. Uansett hva dem andre foreldrene tenker. Men når dem får telefon da blir eg veldig streng på det. Anonymkode: 251bc...632 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni #437 Skrevet 30. juni AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Kan ikke han bare ha en slik telefon klokke eller en ikke smart telefon da? Problemet er jo barn som sitter på YouTube eller tiktok osv Anonymkode: fd582...5be YouTube eller Tiktok? Har du hørt om foreldrekontroll? Lær deg hvordan foreldrekontroll fungerer. Kom så tilbake til denne tråden, og fortell hva du har lært. Anonymkode: afaca...d54 2
AnonymBruker Skrevet 1. juli #438 Skrevet 1. juli Fru Uperfekt skrev (12 timer siden): Og jeg vet at det ikke er mulig for mine barn å misbruke en smarttelefon Hvorfor skriver du bare om dine egne barn? Realiteten er at 91% av 12-åringer er på sosiale medier selv om det har 13-årsgrense. Hadde det vært så enkelt å unngå misbruk som du hevder så hadde flere foreldre klart å overholde aldersgrensene. Anonymkode: 40280...5f0 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #439 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (12 timer siden): YouTube eller Tiktok? Har du hørt om foreldrekontroll? Lær deg hvordan foreldrekontroll fungerer. Kom så tilbake til denne tråden, og fortell hva du har lært. Anonymkode: afaca...d54 Hjelper ikke når 5 andre i klassen viser barnet ditt ekle videoer fra youtube og legger ut bilder av barnet ditt på tiktok. Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 1. juli #440 Skrevet 1. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hjelper ikke når 5 andre i klassen viser barnet ditt ekle videoer fra youtube og legger ut bilder av barnet ditt på tiktok. Anonymkode: 82870...48e Dette kan også gjøres på pc og smartTV? Svaret på problemstillingen er fortsatt foreldrekontroll. Det at det ikke har fungert før endrer fortsatt ikke svaret uansett hvor mye du prøver å påpeke noe annet. Anonymkode: 9a77c...eeb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå