AnonymBruker Skrevet 21. juni #261 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei, man kan jo sende røyksignaler. Kanskje dine barn bare holder seg innenfor hørbar avstand, men selv har vi barn som besøker venner daglig, og vi har et behov for å kunne ta kontakt med de og vite hvor de er. Og det er faktisk helt opp til oss å avgjøre. Tenker du lett kan slutte å generalisere her. Vi bor rett vest for Oslo og kjenner oss ikke igjen i dette i det hele tatt. Anonymkode: afaca...d54 Så siden du ikke opplever det så betyr det at jeg juger? Anonymkode: 82870...48e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #262 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det jeg uthevet er bar egentlig litt av poenget mitt. At de som ikke anser smarttelefon som et stort problem rett og slett har barn som ikke er så opptatt av det. Da er det jo enkelt fordi det begrenser seg selv. Det er mange i tråden med pekefinger (sikter ikke nødvendigvis til deg) om at "hvis du ikke klarer å sette grenser for ditt barn er det ditt problem" når faktum er at de sannsynligvis bare har vært heldig med å få enkle barn når det kommer til feks telefonavhengighet. Og hva hvis vennene de vil leke med sitter med hver sin iPhone og ser på tiktok? Man kan lage så mange regler man vil, men om barnet ikke klarer å tenke på annet enn telefonen, eller bare kan gå på besøk til Noah som har telefon og se på mens han spiller kommer man ingen vei. Da hadde det vært betraktelig enklere om det var en enighet om å vente med mobil for alle på samme trinn. Anonymkode: a108c...783 Det er det jeg prøver å si også. Disse folka som ikke opplever noe problem med mobil, er heldige. Og det er veldig bra. Sånn skulle det vært over alt. Men det er dessverre ikke sånn over alt. Det finnes, som du sier, mobilavhengige barn som ikke har regler hjemmefra. Eller foreldre som ikke får til at barnet følger reglene. Og jeg skjønner det, at man ikke vil forandre når noe funker for alle. Men det er null forståelse for hvor krevende det er i miljøer med mobilavhengige barn. Det er ikke bare å be foreldrene skjerpe seg og oppdra barna sine. Anonymkode: 82870...48e 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #263 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da tror jeg nok jeg har misforstått deg, beklager det. Slike ting er ikke hyggelig, og da må man ta tak der dette eksisterer. Det blir veldig vanskelig for de av oss som ikke opplever dette, og ikke helt forstår det dere står i. Det jeg reagerer på er at dette skal lages som en nasjonal kampanje. Jeg er for å slå ned problemet der det er, ikke der det ikke eksisterer. Anonymkode: 4e1c2...098 Jeg la ut en link om dette tidligere. Det er ikke en nasjonal kampanje, og det har ingen sagt. Jeg har skrevet om mine erfaringer, men får bare tilbakemeldinger på at sånn er det ikke der folk bor, så jeg tar feil. Også 100 grunner til hvorfor deres pliktoppfyllende barn som aldri gjør noe feil bør få ha mobil. Så fint for dem, det er ikke dem jeg snakker om. Da trenger de ikke svare meg. Det blir som om jeg klager over kriminaliteten i oslo og etterspør mer politi, også sier folk at vi trenger ikke politi, for i Ytrebygda innerst i Gudbrandsdalen er det ingen kriminelle. Ønsker man ikke diskutere mine erfaringer trenger man ikke svare. Jeg har sagt at de som bor i miljøer der mobil ikke er noe problem, er heldige og at det er bra. Så jeg fornekter ikke at det er slik andre steder. Men det var aldri poenget mitt. Jeg har til og med spurt hvordan de har fått det til. Ikke fått noe svar, da.... Men de forstår ikke hvordan det kan være andre steder. Jeg har bare skrevet om mine erfaringe. De forstår ikke hvorfor jeg vil ha en smarttelefonfri barndom for mine barn, når alternativet er at om jeg lager like strenge regler som de, så vil barnet bli utestengt fordi hen ikke har tik tok i 5.klasse, og hen vil uansett bli snikfotogtafert i gymgarderoben og mobbet på tiktok av andre. Sånn worst case scenario, er jo ikke sikkert det skjer akkurat det. Men det er sånt som skjer med mange barn her. Og har du ikke smarttelefon og snapchat og alt sånt så blir du utestengt. Så det er enten/ eller. Så uten noen som helst avtale mot mobil i klassen så må man enten velge at barnet deltar i et slikt miljø, eller at det er helt utenfor. Derfor er det beste bare ikke smarttelefon i det hele tatt. Helt greit med de som lever i miljøer der alle er pliktoppfyllende og ingen barn bruker mobilen uansett. Selv om jeg nesten ikke tror at det er sant og lurer på hvor dette er og hvordan de har fått det til? Men om vi skal slå ned enhver diskusjon som omhandler et problem med argumentasjon om at sånt skjer ikke der jeg bor, så hjelper det jo ingenting. Man løser ikke problemer på den måten. Anonymkode: 82870...48e 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #264 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvordan er det innenfor FAU sitt virkeområde å jobbe mot at barna skal ha en spesifikk personlig eiendel? Anonymkode: afaca...d54 FAU jobber blant annet for at elevene skal ha et godt skolemiljø. De har ikke sndat til å nekte folk å eie smarttelefon, men de kan legge til rette for dialog og spre informasjon. Anonymkode: 76557...f94 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #265 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så fint at det fungerer for dere og at de ikke har smarttelefon, flott å se at barna koser og leker seg. Så kan jeg si at selv om barna mine har mobil, og veldig mange andre, så opplever ikke vi foreldre at det er noen motsetninger til dette, våre barn er aktive, snille og pliktoppfyllende på lik linje som de som ikke har mobil. Mine barn spør ikke etter mobilen når de kommer hjem, og er ikke avhengige. Så det at noen får mobil på barneskolen er ikke ensbetydende med at man blir uskikkelige og ikke oppfører seg selv om noen blir det. Jeg respekterer at du ikke liker mobil og ønsker det frabedt på barneskolen og i ditt nærsamfunn, så håper jeg du respekterer at vi har tatt andre valg som funker for oss. Hadde det oppstått problemer med mobilen så hadde vi selvsagt tatt affære. Anonymkode: 9a77c...eeb Flott at de klarer å ha et normalt forhold til smarttelefonen! Men tallene viser at en meget høy andel barn og ungdom ikke har det. Så det faktum at dine barn har en smarttelefon, gjør at forventningene og presset øker i andre familier. Hvis de ikke er avhengige og ikke spør etter telefonen, hvorfor ikke kjøpe en klokke eller en Doro? Ved å gå sammen som foreldregruppe og legge ned forbud, vil man muligens også fange opp de foreldrene som bruker mobilen som barnevakt, eller hjelpe de som har barn som ikke klarer å styre bruken. Jeg ser ikke nødvendigheten av å gi barn full tilgang til en verden og en dopamin-kilde de ikke har forutsetninger til å prosessere og takle. Vi voksne klarer jo det knapt, så hvorfor utsette barn for det? Hvorfor trenger barn en smarttelefon? Anonymkode: f1cd8...271 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #266 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvordan forhindrer du at lille Leo ikke mobber Frank på vei hjem fra skolen, selv om du som forelder har sagt at det får han ikke får lov til det og at man ikke skal oppføre seg sånn? Vi skal stille samme narrativet om alle de utfordringene dere finner med mobil. Det at noen er uskikkelige og ikke følger regler handler ikke om mobilen. Dere kan fint mene det, men da er vi klekkelig uenige. Anonymkode: 9a77c...eeb Mobbing er ikke nytt, men sosiale medier forsterker problemet. Nå kan Leo og hans kompiser trakasserre Frank hele dagen. Mobberne kan sende meldinger kontinuerlig, dele bilder av Frank blir mobbet og gjøre ydmykelsen offentlig for hele klassen. I tillegg formidler sosiale medier usunne idealer, skaper avhengighet og stjeler tid barna burde brukt på lek, læring og utvikling av sosiale ferdigheter. Anonymkode: 40280...5f0 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni #267 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det jeg uthevet er bar egentlig litt av poenget mitt. At de som ikke anser smarttelefon som et stort problem rett og slett har barn som ikke er så opptatt av det. Da er det jo enkelt fordi det begrenser seg selv. Det er mange i tråden med pekefinger (sikter ikke nødvendigvis til deg) om at "hvis du ikke klarer å sette grenser for ditt barn er det ditt problem" når faktum er at de sannsynligvis bare har vært heldig med å få enkle barn når det kommer til feks telefonavhengighet. Og hva hvis vennene de vil leke med sitter med hver sin iPhone og ser på tiktok? Man kan lage så mange regler man vil, men om barnet ikke klarer å tenke på annet enn telefonen, eller bare kan gå på besøk til Noah som har telefon og se på mens han spiller kommer man ingen vei. Da hadde det vært betraktelig enklere om det var en enighet om å vente med mobil for alle på samme trinn. Anonymkode: a108c...783 Hvorfor skal vi ha regler i vårt hjem, som kompliserer hverdagen for oss, for å gjøre det enklere for deg? Hvorfor har du så store vanskeligheter med å akseptere at hver enkelt familie bestemmer i sitt hjem? Hvorfor har du vanskeligheter med å forstå at dersom du opplever at dine barn har utfordringer med mobilbruk så er dette noe du og barnas far må løse innad i egen familie? Jeg spør fordi jeg genuint ønsker å forstå. 🤷♀️ Svar som at mine barn kan mobbe eller filme dine barn med mobilen er ikke relevante, da mine barn aldri har gjort noe slikt og de får ikke ta bilder med telefonen. Dersom andre barn gjør disse tingene må dette selvsagt håndteres der og da med de det gjelder. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så siden du ikke opplever det så betyr det at jeg juger? Anonymkode: 82870...48e Nei, det betyr at selv om du har en utfordring er ikke det grunnlag for å innføre et forbud i hjem uten tilsvarende opplevelser. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg la ut en link om dette tidligere. Det er ikke en nasjonal kampanje, og det har ingen sagt. Jeg har skrevet om mine erfaringer, men får bare tilbakemeldinger på at sånn er det ikke der folk bor, så jeg tar feil. Også 100 grunner til hvorfor deres pliktoppfyllende barn som aldri gjør noe feil bør få ha mobil. Så fint for dem, det er ikke dem jeg snakker om. Da trenger de ikke svare meg. Det blir som om jeg klager over kriminaliteten i oslo og etterspør mer politi, også sier folk at vi trenger ikke politi, for i Ytrebygda innerst i Gudbrandsdalen er det ingen kriminelle. Ønsker man ikke diskutere mine erfaringer trenger man ikke svare. Jeg har sagt at de som bor i miljøer der mobil ikke er noe problem, er heldige og at det er bra. Så jeg fornekter ikke at det er slik andre steder. Men det var aldri poenget mitt. Jeg har til og med spurt hvordan de har fått det til. Ikke fått noe svar, da.... Men de forstår ikke hvordan det kan være andre steder. Jeg har bare skrevet om mine erfaringe. De forstår ikke hvorfor jeg vil ha en smarttelefonfri barndom for mine barn, når alternativet er at om jeg lager like strenge regler som de, så vil barnet bli utestengt fordi hen ikke har tik tok i 5.klasse, og hen vil uansett bli snikfotogtafert i gymgarderoben og mobbet på tiktok av andre. Sånn worst case scenario, er jo ikke sikkert det skjer akkurat det. Men det er sånt som skjer med mange barn her. Og har du ikke smarttelefon og snapchat og alt sånt så blir du utestengt. Så det er enten/ eller. Så uten noen som helst avtale mot mobil i klassen så må man enten velge at barnet deltar i et slikt miljø, eller at det er helt utenfor. Derfor er det beste bare ikke smarttelefon i det hele tatt. Helt greit med de som lever i miljøer der alle er pliktoppfyllende og ingen barn bruker mobilen uansett. Selv om jeg nesten ikke tror at det er sant og lurer på hvor dette er og hvordan de har fått det til? Men om vi skal slå ned enhver diskusjon som omhandler et problem med argumentasjon om at sånt skjer ikke der jeg bor, så hjelper det jo ingenting. Man løser ikke problemer på den måten. Anonymkode: 82870...48e Her må jeg kommentere det uthevede: Det er ikke som å si at man «ikke behøver mer politi i Oslo fordi det i Ytrebygda i Gudbrandsdalen ikke er kriminalitet». Det er heller å si at vi ikke behøver politi inne i vår egen stue fordi dine barn ikke kan oppføre seg hjemme hos deg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): FAU jobber blant annet for at elevene skal ha et godt skolemiljø. De har ikke sndat til å nekte folk å eie smarttelefon, men de kan legge til rette for dialog og spre informasjon. Anonymkode: 76557...f94 Dette går langt ut over både å «legge til rette for dialog» og «spre informasjon». Dialogen burde ha vært over i det de foreldrene som ikke ønsker å være med sa «nei». Anonymkode: afaca...d54 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #268 Skrevet 21. juni Hvorfor stoppe der? Hva med alt godteriet og søppelmaten som blir spist av barn og unge i dag? Burde ikke FAU også at fokus på dette? Oppfordre foreldrene til å gi barna sunn og næringsrik mat? F.eks. kakefri bursdag? Det er et stort problem med overvekt og fedme hos barn og unge. Hjemme hos oss har vi fokus på å spise sundt og være i aktivitet. De får alltid med seg sunn matpakke på skolen. De får ikke lov til å være med venner på McDonalds osv. Når de er i bursdagsbesøk prøver jeg å sende med de egen mat. Kake laget av dadler osv. Jeg synes at det er litt vanskelig å stå på mitt fordi barna mine synes at dette er urettferdig. Jeg vet at vi ikke er de eneste som prøver og holde oss til sunne alternativer, og jeg har hørt om andre også som har problemer med å motivere barna til å spise sundt, på grunn av andre barn som har med seg godsaker på skolen. Hadde alle foreldrene gått sammen og hatt felles kjøreregler for mat, hadde det gjort det mye lettere. Kanskje vi kunne ha klart å snu trenden med overvekt og fedme? Anonymkode: cf00a...032 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #269 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor stoppe der? Hva med alt godteriet og søppelmaten som blir spist av barn og unge i dag? Burde ikke FAU også at fokus på dette? Oppfordre foreldrene til å gi barna sunn og næringsrik mat? F.eks. kakefri bursdag? Det er et stort problem med overvekt og fedme hos barn og unge. Hjemme hos oss har vi fokus på å spise sundt og være i aktivitet. De får alltid med seg sunn matpakke på skolen. De får ikke lov til å være med venner på McDonalds osv. Når de er i bursdagsbesøk prøver jeg å sende med de egen mat. Kake laget av dadler osv. Jeg synes at det er litt vanskelig å stå på mitt fordi barna mine synes at dette er urettferdig. Jeg vet at vi ikke er de eneste som prøver og holde oss til sunne alternativer, og jeg har hørt om andre også som har problemer med å motivere barna til å spise sundt, på grunn av andre barn som har med seg godsaker på skolen. Hadde alle foreldrene gått sammen og hatt felles kjøreregler for mat, hadde det gjort det mye lettere. Kanskje vi kunne ha klart å snu trenden med overvekt og fedme? Anonymkode: cf00a...032 Hvorfor stoppe der? Vår familie er opptatt av søvnkvalitet. Søvn er avgjørende for barns nevrodevelopment. Det fremmer synaptisk plastisitet, hukommelseskonsolidering, emosjonsregulerkng og metabolsk rens via det glymfatiske systemet. FAU bør derfor jobbe for et påbud om felles leggetid kl. 19.00 for alle barna. I tillegg bør det jobbes for å begrense støy i nærmiljøene for å sikre god søvnkvalitet. Dette innebærer at voksne må unngå å lage støy eller snakke høyt etter barne-TV tid. Anonymkode: afaca...d54 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #270 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mobbing er ikke nytt, men sosiale medier forsterker problemet. Nå kan Leo og hans kompiser trakasserre Frank hele dagen. Mobberne kan sende meldinger kontinuerlig, dele bilder av Frank blir mobbet og gjøre ydmykelsen offentlig for hele klassen. I tillegg formidler sosiale medier usunne idealer, skaper avhengighet og stjeler tid barna burde brukt på lek, læring og utvikling av sosiale ferdigheter. Anonymkode: 40280...5f0 Så fordi mobbing ikke er no nytt så vil dere ikke slå ned på det? 😳 Synes det er underlig at det nevnes sosiale medier gang på gang når vi som argumenterer mot dere sier at vi ikke har dette for våre barn. Da er det og forblir en oppdragelse sak og ikke mobilen som er problemet hvis et barn under 13 får TikTok og Snapchat. Dette kan man nekte på så mye man vil, men da er vi rett og slett klink uenige. Men klart, hvis dette er deres opplevelse og det er realiteten hos dere så er det veldig synd og må tas tak i. Synd det er så mye mangel på barneoppdragelse på det, virkelig synd. Her må foreldrene på dere skole på banen og legge ordentlige føringer og følge med på ungene så slik mobbing ikke får lov å fortsette. Anonymkode: 9a77c...eeb
AnonymBruker Skrevet 21. juni #271 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Så fordi mobbing ikke er no nytt så vil dere ikke slå ned på det? 😳 Synes det er underlig at det nevnes sosiale medier gang på gang når vi som argumenterer mot dere sier at vi ikke har dette for våre barn. Da er det og forblir en oppdragelse sak og ikke mobilen som er problemet hvis et barn under 13 får TikTok og Snapchat. Dette kan man nekte på så mye man vil, men da er vi rett og slett klink uenige. Men klart, hvis dette er deres opplevelse og det er realiteten hos dere så er det veldig synd og må tas tak i. Synd det er så mye mangel på barneoppdragelse på det, virkelig synd. Her må foreldrene på dere skole på banen og legge ordentlige føringer og følge med på ungene så slik mobbing ikke får lov å fortsette. Anonymkode: 9a77c...eeb Jeg sier ikke at vi ikke skal slå ned på mobbing, jeg sier at vi ikke skal gjøre mobbingen verre med sosiale medier. Vår skole er en privatskole som er mobilfri og veldig opptatt med å løse problemet. Men det går ikke like bra på andre skoler. Sitat Elevundersøkelsen: Flere elever opplever mobbing Han sier at slåsskamper og ugreie meldinger i sosiale medier har bidratt til å skape mer uro enn normalt denne høsten. https://www.nrk.no/trondelag/elevundersokelsen_-okning-i-elever-som-opplever-mobbing-1.16737701 Anonymkode: 40280...5f0 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #272 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor skal vi ha regler i vårt hjem, som kompliserer hverdagen for oss, for å gjøre det enklere for deg? Hvorfor har du så store vanskeligheter med å akseptere at hver enkelt familie bestemmer i sitt hjem? Hvorfor har du vanskeligheter med å forstå at dersom du opplever at dine barn har utfordringer med mobilbruk så er dette noe du og barnas far må løse innad i egen familie? Jeg spør fordi jeg genuint ønsker å forstå. 🤷♀️ Svar som at mine barn kan mobbe eller filme dine barn med mobilen er ikke relevante, da mine barn aldri har gjort noe slikt og de får ikke ta bilder med telefonen. Dersom andre barn gjør disse tingene må dette selvsagt håndteres der og da med de det gjelder. Nei, det betyr at selv om du har en utfordring er ikke det grunnlag for å innføre et forbud i hjem uten tilsvarende opplevelser. Her må jeg kommentere det uthevede: Det er ikke som å si at man «ikke behøver mer politi i Oslo fordi det i Ytrebygda i Gudbrandsdalen ikke er kriminalitet». Det er heller å si at vi ikke behøver politi inne i vår egen stue fordi dine barn ikke kan oppføre seg hjemme hos deg. Dette går langt ut over både å «legge til rette for dialog» og «spre informasjon». Dialogen burde ha vært over i det de foreldrene som ikke ønsker å være med sa «nei». Anonymkode: afaca...d54 Men da forstår jeg ikke. Det virker som at du mener at man ikke bør innføre slike tiltak i miljøer der det er mye dårlig mobilbruk blant barn? Hvis du ikke lever i et sånt miljø, så trenher du jo ikke det? Så hva har du i mot om andre innfører det? Jeg har heller aldri fått noe svar på hva dere har gjort, hvor absolutt ALLE barna i samme miljø er pliktoppfyllende og bare bruker mobilen når de skal ta bussen? Og hvor i landet er dette? Det er ikke frekt ment, jeg lurer faktisk på det, for jeg har aldri hørt om noe lignende. Finnes det en metode som dere har , hvor dere også får med de ressurssvake og utsatte barna, så bør det jo deles! Anonymkode: 82870...48e 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni #273 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor stoppe der? Vår familie er opptatt av søvnkvalitet. Søvn er avgjørende for barns nevrodevelopment. Det fremmer synaptisk plastisitet, hukommelseskonsolidering, emosjonsregulerkng og metabolsk rens via det glymfatiske systemet. FAU bør derfor jobbe for et påbud om felles leggetid kl. 19.00 for alle barna. I tillegg bør det jobbes for å begrense støy i nærmiljøene for å sikre god søvnkvalitet. Dette innebærer at voksne må unngå å lage støy eller snakke høyt etter barne-TV tid. Anonymkode: afaca...d54 Det finnes allerede anbefalte retningslinjer for søvn hos barn. Og de aller, aller fleste i Norge følger de samme klokkeslettene. Det finnes land hvor barn legger seg senere enn barn i Norge. Det er fordi det er forskjellige kulturer/ miljøer. Men hvis vi skal følge din tankegang så bør jo de barna som vil få legge seg kl 03.00 og komme på skolen kl 12? For man må da få bestemme selv hva man vil bruke tida si på? Du bør også lese litt om smarttelefonfri barndom-bevegelsen. Det finnes en nettside. Der står det at det ikke er tvang. Men at ma ønsker å skape et miljø for noe. På samme måte som at det er miljø i Norge for å legge seg til visse klokkeslett. Anonymkode: 82870...48e 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #274 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Så fordi mobbing ikke er no nytt så vil dere ikke slå ned på det? 😳 Synes det er underlig at det nevnes sosiale medier gang på gang når vi som argumenterer mot dere sier at vi ikke har dette for våre barn. Da er det og forblir en oppdragelse sak og ikke mobilen som er problemet hvis et barn under 13 får TikTok og Snapchat. Dette kan man nekte på så mye man vil, men da er vi rett og slett klink uenige. Men klart, hvis dette er deres opplevelse og det er realiteten hos dere så er det veldig synd og må tas tak i. Synd det er så mye mangel på barneoppdragelse på det, virkelig synd. Her må foreldrene på dere skole på banen og legge ordentlige føringer og følge med på ungene så slik mobbing ikke får lov å fortsette. Anonymkode: 9a77c...eeb Jepp, så på slike steder kan det å utsette mobilbruk være veldig lurt. Anonymkode: 82870...48e
AnonymBruker Skrevet 21. juni #275 Skrevet 21. juni Nei kommer ikke til å følge et slikt smarttelefonforbud. Det ville uansett ikke hatt effekt her da mobbingen på småtrinnet forgikk ansikt til ansikt i friminuttene/på vei til og fra skole eller på sms. Så dumtelfonene var like «gode». Mobbingen ble løst med godt og intenst samarbeid mellom foreldre, skole og fantastiske engasjerte lærere. Nå på slutten av barneskolen er trinnet det mest harmoniske på skolen på lenge til tross for alle har smarttelefoner og mange har fått Sosiale medier. Helt sant. Opplevde også en episode med menn som fikk kontakt til mellomtrinnselever og begynte grooming og dickpicks. Dette foregikk på skolens cromebooks. Hadde dette vært på smarttelefon hadde vi foreldre funnet det ut mye før fordi det selvfølgelig følges med på hva barna driver med der. Så nei. Fordelene i hverdagen, som busskort, gps, kontakt, musikk, lydbøker, fritidsapp med mer, overstiger de hos oss ikke-eksisterende potensielle problemene med smarttelefon. Et godt skolemiljø lages primært av å jobbe hardt med gode holdninger hos barna helt fra de er små. Men det er selvfølge mye mer krevende for alle voksne enn bare å forby en smart dings så man slipper selv å bli upopulær og sette grenser for barna sine. Anonymkode: 8c6a3...63a 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #276 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg sier ikke at vi ikke skal slå ned på mobbing, jeg sier at vi ikke skal gjøre mobbingen verre med sosiale medier. Vår skole er en privatskole som er mobilfri og veldig opptatt med å løse problemet. Men det går ikke like bra på andre skoler. https://www.nrk.no/trondelag/elevundersokelsen_-okning-i-elever-som-opplever-mobbing-1.16737701 Anonymkode: 40280...5f0 Jeg snakker om barneskolen. Det du lenket til var ungdomsskolen og videregående. Det er vel litt naivt å tro at man skal løse all mobbing? Ønsker du smarttelefonen bort fra ungdomsskolen og videregående, så er det en litt annen debatt. Forøvrig ikke vært uenig i at barn ikke skal ha mobil på skolen. Det er fritiden jeg snakker om, og etter skolen. Sosiale medier er jeg heller ikke uenige i, men ikke skyld på telefonene for det, skyld på manglende grensesetting og foreldrekontroll. Mobil initiativet det hele tiden snakkes om her går ut på at foreldrene skal enes om null smarttelefonibruk uansett om det er hjemme, på fritiden, hos bestemor eller hvor enn det er fra 1. Til 7. Klasse. Og de har kjørt totalt tunnelsyn for det positive som er med mobil for alt negative som er overskygger totalt det positive, de har ikke engang sagt seg villige til å prøve å finne løsninger, så er i praksis et forbud, men kan kalle det hva man vil. Men når man kun ser èn side og ikke aksepterer argumenterer på andre siden så er det ikke annet enn forbud DET initiativet sier. Anonymkode: 9a77c...eeb 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #277 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg sier ikke at vi ikke skal slå ned på mobbing, jeg sier at vi ikke skal gjøre mobbingen verre med sosiale medier. Vår skole er en privatskole som er mobilfri og veldig opptatt med å løse problemet. Men det går ikke like bra på andre skoler. https://www.nrk.no/trondelag/elevundersokelsen_-okning-i-elever-som-opplever-mobbing-1.16737701 Anonymkode: 40280...5f0 Så det du sier er at sosiale medier er problemet, og ikke smarttelefoner. Jeg tror ingen mener at barneskolebarn bør få tilgang til sosiale medier, så her slår du inn åpne dører, og bommer på målet! 😆 Mobiltelefoner har foreldrekontroll, så da bør dere kanskje heller ha en kampanje for å lære foreldrene i ditt nærområde å bruke det ? 😅 Anonymkode: afaca...d54 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #278 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så det du sier er at sosiale medier er problemet, og ikke smarttelefoner. Jeg tror ingen mener at barneskolebarn bør få tilgang til sosiale medier, så her slår du inn åpne dører, og bommer på målet! 😆 Mobiltelefoner har foreldrekontroll, så da bør dere kanskje heller ha en kampanje for å lære foreldrene i ditt nærområde å bruke det ? 😅 Anonymkode: afaca...d54 DETTE🤷♀️ Man tenker vel heller at man ønsker å ta minste motstands vei og ønsker kanskje ikke involvere seg i barnet sitt digitale krets, fordi det kanskje er så omfattende? Vanskelig å være med på, så man tenker de må få frislipp eller bare totalt nekte, fordi nekte er det enkleste? Vet ikke? Settes mobilen opp med foreldrekontroll så KAN ikke barnet laste ned TikTok, Facebook, Instagram, Snapchat og alle morsomheter UTEN at foreldrene godtar, og hvis det skjer så har en foreldre feilet på oppdragelsen og "gitt inn" til ungen, og da er jo virkelig problemet grensesetting og ikke mobilen? Eller? Er jeg helt ute og kjører? Står også svart på hvitt på smarttelefonfribarndom at de innrømmer at foreldrene ikke trenger å ta den kampen, ved å sti i valgene sine "Da får man utsatt hele diskusjonen om skjermtid, meldingsgrupper, press om apper, eksponering for reklame og skadelig innhold og ikke minst jobben med å regulere det hele innad i familien og mellom familier" Kilde: https://www.smarttelefonfribarndom.no/faq Da lurer jeg veldig på hva gjør man når Martine på 10 år har på seg en designer genser, og Lone ønsker samme? Må man nekte visse klær da, fordi noen foreldre ikke akter å sette ned foten? Anonymkode: 9a77c...eeb 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #279 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Men da forstår jeg ikke. Det virker som at du mener at man ikke bør innføre slike tiltak i miljøer der det er mye dårlig mobilbruk blant barn? Hvis du ikke lever i et sånt miljø, så trenher du jo ikke det? Så hva har du i mot om andre innfører det? Jeg har heller aldri fått noe svar på hva dere har gjort, hvor absolutt ALLE barna i samme miljø er pliktoppfyllende og bare bruker mobilen når de skal ta bussen? Og hvor i landet er dette? Det er ikke frekt ment, jeg lurer faktisk på det, for jeg har aldri hørt om noe lignende. Finnes det en metode som dere har , hvor dere også får med de ressurssvake og utsatte barna, så bør det jo deles! Anonymkode: 82870...48e Hvilke regler andre familier har i sine hjem angår meg ikke. Trådens tema er bokstavelig talt «ville du sagt ja (til mobilforbud)» og det er det jeg svarer på. Utfordringen her er jo at de som ønsker å nekte sine barn mobil ikke aksepterer at andre velger annerledes enn de. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Det finnes allerede anbefalte retningslinjer for søvn hos barn. Og de aller, aller fleste i Norge følger de samme klokkeslettene. Det finnes land hvor barn legger seg senere enn barn i Norge. Det er fordi det er forskjellige kulturer/ miljøer. Men hvis vi skal følge din tankegang så bør jo de barna som vil få legge seg kl 03.00 og komme på skolen kl 12? For man må da få bestemme selv hva man vil bruke tida si på? Du bør også lese litt om smarttelefonfri barndom-bevegelsen. Det finnes en nettside. Der står det at det ikke er tvang. Men at ma ønsker å skape et miljø for noe. På samme måte som at det er miljø i Norge for å legge seg til visse klokkeslett. Anonymkode: 82870...48e …Det finnes også nasjonale retningslinjer for skjermbruk blant barn og unge…😂 Skjønner du ikke selv at du argumenterer mot deg selv her? 🤷♀️ Anonymkode: afaca...d54 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #280 Skrevet 21. juni Dette, som er sakset direkte fra nettsiden https://www.smarttelefonfribarndom.no/faq beskriver hele problemet med et forbud. Å «utsette diskusjonen» til barna er tenåringer, og ikke hører etter uansett, fremstår som en svært lite gjennomtenkt plan. 😆 «Det fine med å utsette smarttelefon er at dette løser veldig mye med ett oversiktlig og enkelt grep som er likt for alle. Da får man utsatt hele diskusjonen om skjermtid, meldingsgrupper, press om apper, eksponering for reklame og skadelig innhold og ikke minst jobben med å regulere det hele innad i familien og mellom familier. » Syntes også det er artig at de i FAQ’en fra nettsiden smarttelefonfribarndom.no oppfordrer foreldre til å delta i WhatsApp-grupper 😂 Kanskje disse foreldrene heller bør løfte blikket fra mobilen sin og forsøke å oppdra barna sine? 🤷♀️ Anonymkode: afaca...d54 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå