Gå til innhold

Blir deres familie med på «Smarttelefonfri barneskole» ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: fa83b...681

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her har du ingen egen erfaring, forstår jeg ut i fra måten du formulerer deg på. 

Klokkene fungerer dårlig. Batteriet varer ikke en full dag en gang så dersom man glemmer å lade de hver kveld, og sette de på lading igjen med en gang man står opp om morgenen, fungerer de ganske enkelt ikke. Mange har også hatt problemer med å få SIM-kortene til å fungere, lyden er ekstremt dårlig (hører ikke hva barnet sier/samtalen blir brutt) og sporingen er ikke nødvendigvis helt nøyaktig (kan lett vise at barnet er i naboens hus, f. eks.) I tillegg er de store og klumpete og henger seg fast i jakker og gensere, noe som gjør at mange barn nekter å ha de på etter at den innledende interessen forsvinner. 

En mobil løser dette.

Anonymkode: afaca...d54

De må ikke ha smartklokke hver dag 24/7. Man MÅ ikke ha smarttelefon for å holde kontakten med barnet sitt. 

Anonymkode: 82870...48e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men da lurer jeg på hvordan alle foreldre der du bor har fått til å ha så god kontroll på barnas mobil? Er det virkelig nesten ingen barn som sitter med nesa nedi mobilen på lekeplassen og på besøk? Ingen mobbing på nett? Ingen som filmer slosskamper og deler? Det må jo være et fint sted å vokse opp, hvor er dette? Det må jo være et sted med stort sett ressurssterke og høyt utdannede familier.

Vi bor tydeligvis på helt ulike plasser ja. Det er nok fler ressurssvake familier her jeg bor. Det er også mange innvandrere. Et noe tøft ungdomsmiljø. Men du må jo være enig i at på plasser der det er dårlig miljø på nett blant barn, og mange foreldre ikke følger opp, så kan det hjelpe med slike tiltak? 

Ingen nettmobbing i miljøet med klassetrinnene til våre barn, når de er på banen er travle med å spille fotball, kanonball osv. så nei. Eneste gangene de sitte i en skjerm er når det inviteres til det. Men nei, man kan ikke frata familier frihet, praktiske løsninger fordi ett barn ikke får den oppfølgingen hjemme. Vi har heller aldri opplevd slosskamper. Vi bor på bygda, det du skisserer er hva jeg hører skjer i større byer. Når jeg svarer i en slik tråd tar jeg utgangspunkt i hvordan lokalsamfunnet fungerer. Og man trenger absolutt ikke ha god utdannelse for å gi barna en god barndom, det handler om logisk tenking. Grenser fra de er helt små, konsekvenser for uønsket adferd. Jeg har kun fagbrev, samme med mannen min. Trenger ikke bachlor for å ønske det beste for barna

Anonymkode: 4e1c2...098

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen nettmobbing i miljøet med klassetrinnene til våre barn, når de er på banen er travle med å spille fotball, kanonball osv. så nei. Eneste gangene de sitte i en skjerm er når det inviteres til det. Men nei, man kan ikke frata familier frihet, praktiske løsninger fordi ett barn ikke får den oppfølgingen hjemme. Vi har heller aldri opplevd slosskamper. Vi bor på bygda, det du skisserer er hva jeg hører skjer i større byer. Når jeg svarer i en slik tråd tar jeg utgangspunkt i hvordan lokalsamfunnet fungerer. Og man trenger absolutt ikke ha god utdannelse for å gi barna en god barndom, det handler om logisk tenking. Grenser fra de er helt små, konsekvenser for uønsket adferd. Jeg har kun fagbrev, samme med mannen min. Trenger ikke bachlor for å ønske det beste for barna

Da forstår jeg at det ikke er så lett for deg å sette deg inn i hvordan det er i større byer. Her er det et reelt problem, og da bøir jeg litt provosert når folk kommer og mener at mobilbruk aldri er et problem. Jeg har kommet med eksempler fra der jeg bor, men bare møtt med svar som "sånt skjer ikke der jeg bor, så det er ikke noe problem". Og de nekter å svare på om de er enig i at det kan være lurt med slike tiltak der det faktisk er store problemer med mobilbruk. 

Eksempler som jeg har nevnt tidligere fra skolen der jeg jobber:  elever som filmer andre på skolen. Mobil blir inndratt og den må hentes hos rektor etter skolen, og foreldre kontaktes. Neste uke skjer det samme igjen.

Barn som filmer slosskamper i fritida.

Anonym mobbing på tiktok.

Elever som tar bilder av andre i garderoben på skolen.

Lydopptak av andre på skolen. 

Foreldre som klager på lærerne fordi barnet synes det vsr ubehagelig å bli fratatt mobilen på skolen. Fordi eleven brukte mobilen i timen. 

Og ikke minst elever som bare sitter og taster på mobilen etter skoletid.

Elever som ikke har fått sosial trening fordi de bruker for mye skjerm, og som dermed havner i mye konflikter.

Elever som ikke klarer å vente/ kjede seg, for de er så vant til å sitte foran skjerm hele dagen. 

Vi har hatt alvorlige saker med nettmobbing osv. Selv om det skjer i fritida så er det skolen som må håndtere det, for foreldrene tenker ikke på at deres barn holder på med sånt. Vi har kontaktet MANGE foreldre som er helt uvitende om at barna deres legger ut stygge ting om andre eller deltar i all mulig slags lugubre greier. 

Vi har også elever som lever i dysfunksjonelle familier som enten er innenfor barnevernet eller havner innenfor bv ila barneskolen. Her er det 0 regler for mobil og MYE uvettig bruk som forplanter seg i klassemiljøet. 

Jeg er så møkk lei de mobilene at jeg snart tar den neste mobilen til en elev jeg ser og kaster den i havet. 

Hadde du bodd her vedder jeg på at du hadde vært enig med meg. Barnet ditt hadde garantert blitt gjort narr av fordi hen ikke hadde fått lov til å ha snap og tiktok i 5.klasse. 

• Nyttig 4
Skrevet
pippeli skrev (På 18.6.2025 den 11.37):

Helt fantastisk initiativ!! Det er håp for min 2 åring at han slipper en barndom med SoMe 👏👏

Ja, blir litt av en barndom med forelder som ikke klarer å ta egne valg for sine egne barn 😂🙈

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da forstår jeg at det ikke er så lett for deg å sette deg inn i hvordan det er i større byer. Her er det et reelt problem, og da bøir jeg litt provosert når folk kommer og mener at mobilbruk aldri er et problem. Jeg har kommet med eksempler fra der jeg bor, men bare møtt med svar som "sånt skjer ikke der jeg bor, så det er ikke noe problem". Og de nekter å svare på om de er enig i at det kan være lurt med slike tiltak der det faktisk er store problemer med mobilbruk. 

Eksempler som jeg har nevnt tidligere fra skolen der jeg jobber:  elever som filmer andre på skolen. Mobil blir inndratt og den må hentes hos rektor etter skolen, og foreldre kontaktes. Neste uke skjer det samme igjen.

Barn som filmer slosskamper i fritida.

Anonym mobbing på tiktok.

Elever som tar bilder av andre i garderoben på skolen.

Lydopptak av andre på skolen. 

Foreldre som klager på lærerne fordi barnet synes det vsr ubehagelig å bli fratatt mobilen på skolen. Fordi eleven brukte mobilen i timen. 

Og ikke minst elever som bare sitter og taster på mobilen etter skoletid.

Elever som ikke har fått sosial trening fordi de bruker for mye skjerm, og som dermed havner i mye konflikter.

Elever som ikke klarer å vente/ kjede seg, for de er så vant til å sitte foran skjerm hele dagen. 

Vi har hatt alvorlige saker med nettmobbing osv. Selv om det skjer i fritida så er det skolen som må håndtere det, for foreldrene tenker ikke på at deres barn holder på med sånt. Vi har kontaktet MANGE foreldre som er helt uvitende om at barna deres legger ut stygge ting om andre eller deltar i all mulig slags lugubre greier. 

Vi har også elever som lever i dysfunksjonelle familier som enten er innenfor barnevernet eller havner innenfor bv ila barneskolen. Her er det 0 regler for mobil og MYE uvettig bruk som forplanter seg i klassemiljøet. 

Jeg er så møkk lei de mobilene at jeg snart tar den neste mobilen til en elev jeg ser og kaster den i havet. 

Hadde du bodd her vedder jeg på at du hadde vært enig med meg. Barnet ditt hadde garantert blitt gjort narr av fordi hen ikke hadde fått lov til å ha snap og tiktok i 5.klasse. 

Da må jo dere ta tak i det der dere bor, blir helt feil at hele Norge skal endre sin dynamikk fordi noen områder sliter. Jeg ser utfordringen, men jeg mener det må tas tak i der problemet er, ikke der problemet ikke eksisterer. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Fordi vi snakker om et scenario her. La oss si det foreslås i en 1.klasse at barna ikke skal bruke smarttelefon hele barneskolen, men så blir det nedstemt av folk som deg. Da synes jeg det er et veldig interessant valg, bl.a fordi man legger problemene dette medfører over på skolen. Jeg tror nok dere vet at det er store problemer med mobilbruk blant mange barn, selv om deres barn er pliktoppfyllende. Og det jeg også synes er interessant er st sånne som deg virker å mene at alle foreldre er kapable til å ha streng foreldrekontroll på mobilene tl barna sine. Det er dessverre en utopi. Jeg er ikke ute etter at du skal forandre på reglene til dine barn. Som sagt må man starte når barna ikke er vant med å bruke mobil fra før, ikke når de går i 5.klasse. så det er ikke det det handler om. Vi snakker om de som starter fra 1.klasse og ikke bruker mobil fra før uansett. 

La oss si det begynner en gjeng unger i førsteklasse til høsten nå, og foreldrene blir enige om ingen mobil ut barneskolen. Hva vil det føre med seg av negative ting? Hvordan vil det skade barnas oppvekst? Mener du at flertallet av foreldrene i denne klassen bør stemme mot et slikt forbud? 

1. Foreldre kan ikke stemme om hva andre foreldre skal gjøre vedrørende dette. 

2. Jeg, du, og alle andre vet ikke om dette tiltaket er negativt, positivt eller ikke har noen effekt. 

3. En smarttelefon er en svak definisjon av en type datamaskin. Hvor stor er den innen den blir et nettbrett? 

Ta dere sammen, koble på hjernen og respektere ansvarsfordelingen i samfunnet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Da må jo dere ta tak i det der dere bor, blir helt feil at hele Norge skal endre sin dynamikk fordi noen områder sliter. Jeg ser utfordringen, men jeg mener det må tas tak i der problemet er, ikke der problemet ikke eksisterer. 

Det er jo disse eksemplene jeg har kommet med hele tiden, men folk sier bare at det opplever ikke de, så det er ikke noe problem. Så spør jeg om de ikke hadde ønsket slike tiltak om de visste at alternativet var et slikt miljø? Altså et scenarie. Ikke at det handler om dem. Men det gidder ikke folk svare på. Og da tolker jeg det som at de mener at barns mobilbruk bør trumfe klassemiljø, uansett. Og det er ganske sjokkerende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det var massive runder med mobbing blandt barna når min eldste gikk i 1 klasse, nå er de forbudt. Det at barna kan ringe hverandre uten å være i nærheten av en voksen et hverken positivt eller noe søm bør skje. Det har vært x antall hendelser rundt dette. Jeg er absolutt mer i mot disse for små barn, enn en foreldrestyrt iphone. Min yngste kan som sagt ringe 3 personer, med xplora kunne hun ringe fritt, så lenge vi hadde lagt inn nummeret. Eldste er mye mer moden, og avtaler møter på banen, eller hjemmebesøk over telefon. Utover det er telefonen uinteressant, med tanke på at også denne er foreldrestyrt. Iphone er ikke ensbetydende med some, ingen av mine får some før de er gamle nok til å forstå farene ved det. Om de er 13 eller 18 har ingenting å si.

Men jeg skjønner ikke forskjellen? Legger du inn mange nummer på iphone å kan da vel barna ringe disse?

Anonymkode: 6ea40...18b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo disse eksemplene jeg har kommet med hele tiden, men folk sier bare at det opplever ikke de, så det er ikke noe problem. Så spør jeg om de ikke hadde ønsket slike tiltak om de visste at alternativet var et slikt miljø? Altså et scenarie. Ikke at det handler om dem. Men det gidder ikke folk svare på. Og da tolker jeg det som at de mener at barns mobilbruk bør trumfe klassemiljø, uansett. Og det er ganske sjokkerende. 

Da tror jeg nok jeg har misforstått deg, beklager det. Slike ting er ikke hyggelig, og da må man ta tak der dette eksisterer. Det blir veldig vanskelig for de av oss som ikke opplever dette, og ikke helt forstår det dere står i. Det jeg reagerer på er at dette skal lages som en nasjonal kampanje. Jeg er for å slå ned problemet der det er, ikke der det ikke eksisterer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke alle som bruker det nei, og dessuten kan de brukes til å fotografere andre barn. Noe som var hovedproblemet hos oss.

iphone kan også brukes til å fotografere ...

Jeg synes det er rart å si at klokkene er mye verre enn iphone fordi iphone kan foreldrestyres. 

Klokkene kan settes i skolemodus. Greit nok at ikke alle gjør det. Men alle som gir barna mobil legger inn foreldrestyring? Det tror jeg ikke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke forskjellen? Legger du inn mange nummer på iphone å kan da vel barna ringe disse?

De har barneabonnnet fra ice. Kan kun ringe 3 nummer, det er mor, far og bestemor. Andre får de ikke ringt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

iphone kan også brukes til å fotografere ...

Jeg synes det er rart å si at klokkene er mye verre enn iphone fordi iphone kan foreldrestyres. 

Klokkene kan settes i skolemodus. Greit nok at ikke alle gjør det. Men alle som gir barna mobil legger inn foreldrestyring? Det tror jeg ikke. 

Vi har opplevd mye styggere episoder med klokkene. Selv i skolemodus kan man fotografere med de. Etter det ble forbudt med klokkene har skolen blitt ny. Til tross for at barn har med iphoner som ligger avslått i sekken. En foreldrestyrt iphone er ubrukelig så lenge jeg som mamma ikke låser den opp. En klokke i skolemodus kan brukes til alt, utenom å ringe.. Du ser ikke forskjellen? Det skjer urovekkende samtaler på disse klokkene også på fritiden. Veldig glad mine barn ikke har slikt. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette håndterte man jo fint før det eksisterte mobiltelefoner. Jeg tok skolebuss, og da bare ble vi med venner hjem og ringte fra fasttelefon når vi kom frem. Eller så dro vi hjem og spiste middag og spurte om vi kunne bli kjørt, eller så avtalte vi på forhånd. Er foreldre flink til å si fra om man har planer den dagen eller ikke, så gjør det jo ikke noe å ringe etter at man har kommet hjem til kompisen sin, hvis man ikke har planer. Det er bare blitt så vanlig å spørre før man drar på besøk nå for tiden. Det gjelder jo om man bor i gangavstand til skolen og. Mange som bare ble med hverandre hjem, også ringte de når de var kommet hjem til kompisen. Og det forventes faktisk ikke at du MÅ ha middag klar for et spontant besøk. Det var mange ganger jeg var med venner hjem og måtte vente mens de spiste middag eller bare fikk brødskive eller wienerpølse fordi jeg kom uanmeldt på besøk. 

Men sånt som dette fungerer jo ikke. Bussen tar 35-40minutt, så er det bussbyttet som tar 15min. Det er dyrebar tid for oss å gamble på at vennen kan være med hjem, så har vi egentlig planer, samtidig som det er ekstremt vondt å avvise noen i døren og sende de hjem/kjøre de hjem. Fordi skolebussen da er det 2 timer til neste buss. Vi bor på bygda. Da sparer man inn buss t/r over nesten 1time ved å ta en telefonsamtale på 5 min.

Det er litt av poenget mitt, for NOEN så kan det være løsningene du skisserer fungerer, men for familien min og lokalbygda mi gjør det ikke det. Avstandene er for store, og vi er forskjellige. Og i min familie så lar jeg aldri gjester vente fordi barnet mitt spiser middag. 

Det at smarttelefonen funker for oss, betyr ikke at jeg /vi ikke anerkjenner at enkelte plasser sliter med dette. Det må tas tak i på enkelte skoler, uten at resten av landet må tvinges med eller få kjeft for å ikke følge saueflokken. Men jeg synes det er underlig å skissere som at det er almenne normale problemer med at barn bruker mobilen når de ikke skal/filmer i garderoben og er frekke. Hadde mine gjort det så hadde mobilen røket tvert, så HER mangler det på oppdragelse. Det er tross alt mobilhoteller på de fleste skoler så da må lærerne være mer strenge der da? 

Anonymkode: 9a77c...eeb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da tror jeg nok jeg har misforstått deg, beklager det. Slike ting er ikke hyggelig, og da må man ta tak der dette eksisterer. Det blir veldig vanskelig for de av oss som ikke opplever dette, og ikke helt forstår det dere står i. Det jeg reagerer på er at dette skal lages som en nasjonal kampanje. Jeg er for å slå ned problemet der det er, ikke der det ikke eksisterer.

100% enig. Har skolesamfunnet store problemer så må det så klart tas tak i, på lik måte som at hvis alle ungene mobber hverandre pga merkeklær, så kanskje man ikke burde bruke merkeklær på skolen. Men de skolene/samfunnene som ikke har dette problemet trenger ikke tvunget inn i dette.

Anonymkode: 9a77c...eeb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har du ingen egen erfaring, forstår jeg ut i fra måten du formulerer deg på. 

Klokkene fungerer dårlig. Batteriet varer ikke en full dag en gang så dersom man glemmer å lade de hver kveld, og sette de på lading igjen med en gang man står opp om morgenen, fungerer de ganske enkelt ikke. Mange har også hatt problemer med å få SIM-kortene til å fungere, lyden er ekstremt dårlig (hører ikke hva barnet sier/samtalen blir brutt) og sporingen er ikke nødvendigvis helt nøyaktig (kan lett vise at barnet er i naboens hus, f. eks.) I tillegg er de store og klumpete og henger seg fast i jakker og gensere, noe som gjør at mange barn nekter å ha de på etter at den innledende interessen forsvinner. 

En mobil løser dette.

Anonymkode: afaca...d54

Jeg har til gode å se en smarttelefon som er mindre enn en klokke, og som sitter fast på barnet. Hvor kan jeg kjøpe en slik telefon? 

Lader explora annenhver dag ca. Barnet ringer jo ikke med klokka hver dag, så batteriet varer fint det. Aldri hatt problem med lyden. Har ikke brukt sporing, synes jeg er en uting å spore barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Lillemus85 skrev (41 minutter siden):

Ja, blir litt av en barndom med forelder som ikke klarer å ta egne valg for sine egne barn 😂🙈

Tåpelig sagt. Man velger jo om man vil være med på dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De har barneabonnnet fra ice. Kan kun ringe 3 nummer, det er mor, far og bestemor. Andre får de ikke ringt.

Ja, men du kan jo også velge å legge inn kun 3 nr på klokka... 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har opplevd mye styggere episoder med klokkene. Selv i skolemodus kan man fotografere med de. Etter det ble forbudt med klokkene har skolen blitt ny. Til tross for at barn har med iphoner som ligger avslått i sekken. En foreldrestyrt iphone er ubrukelig så lenge jeg som mamma ikke låser den opp. En klokke i skolemodus kan brukes til alt, utenom å ringe.. Du ser ikke forskjellen? Det skjer urovekkende samtaler på disse klokkene også på fritiden. Veldig glad mine barn ikke har slikt. 

Det skal ikke kunne gå! Kan teste når min kommer inn igjen. I  skolemodus kan klokka kun vise tid. Og så kan man vel benytt sos-knappen. Admin kan også ringe klokka og slik forstyrre timen. Men foreldre kan jo også velge å skru av foreldrestyring og ringe og forstyrre timen også vil jeg anta, så sånn sett blir det likt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, men du kan jo også velge å legge inn kun 3 nr på klokka... 

Enn om alle hadde gjort det…

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...