Gå til innhold

Blir deres familie med på «Smarttelefonfri barneskole» ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at dette må være opp til hver enkelt familie. At telefonen ikke skal brukes i skoletids anser jeg derimot som en selvfølge.

12-åringen har hatt smarttelefon noen år, gammel og godt brukt. Hadde gratisabonnement fra ice de første årene, nå har han et "vanlig" juniorabbonnement. Har til dags dato ikke vært et eneste spørsmål om some, muligens fordi både pappaen og jeg fra starten har vært tydelige på at det tidligst skjer når han er 13. Sjekker innimellom telefonen og har dialog med foreldrene til vennene han er mest med. Selv om det er en smarttelefon er det først og fremst en telefon, han kan ringe og sende meldinger til familie og venner.

8-åringen har også fått telefon, bruker den egentlig ikke til noe, men den ligger i sekken, så kan se hvor han er på vei til og fra skolen, og om han er hjemme alene en liten stund innimellom har han mulighet til å kontakte oss eller vi kan ringe han. Foreløpig like uproblematisk med han som med broren.

Problemet er vel ikke telefonen i seg selv, men hva mange unger får lov til å bruke den til.

Anonymkode: 7d393...033

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ler ganske høyt av denne tråden. Hysteriet viser seg fra sin beste side. Selv om jeg tillater mobil for barna mine og har kontroll på dette selv, 100% kontroll så betyr jo ikke det at man gir frislipp og ikke følger med? Barna mine på 10 og 12 har jo ikke some selv om de har mobil? Regner med man snart skal forby alt som er bevist skadelig som McDonalds, godteri, sykle er også farlig man kan jo skade seg, kaker og brus. Finnes ingenting "positivt" med godteri heller.

Herregud altså 🤣 

Anonymkode: 9a77c...eeb

Ikke glem vann ikke noe som dreper flere, både for mye og for lite er farlig 

Anonymkode: eaa22...c50

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og i tillegg kommer enkelte til å få nettbrett som et tillegg. 

Anonymkode: 4ab33...1c4

Våre har egne smarttelefoner, nettbrett og bærbar pc... Alt til sitt bruk.

Det betyr derimot ikke at det ikke er regler og kontroll på hva de kan bruke de til...

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (2 timer siden):

1) Busskort (ja en kan ha fysisk kort, har prøvd det og de blir konsekvent stjålet)

2) Ringe uten bruk av tellerskritt (våre er på Google og WhatsApp løsninger), kjekt når stor del av fam bor i andre land 

3) Adgangskort

4) Bankkort (gjør at alle barna kan ha tilgang på fam felleskonto)

5) Medlemskort

Og det er bare noen av tingene 

1. Men mobilen blir ikke stjålet..?

2. Ringe til utlandet kan vel gjøres fra hvilken som helst mobil? Whatsapp blir brukt til dopdealing, så ikke særlig barnevennlig.

3. Så barn i barneskokealder mister adgangen til bygninger hvis de ikke har mobil?

4.Bankkort i plast finnes!! En 10 åring trenger ikke tilgang til noe felleskonto vel?

5. Medlemskort i plast finnes også.

Anonymkode: 0183c...c96

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

veronica<3, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

2. Ringe til utlandet kan vel gjøres fra hvilken som helst mobil? Whatsapp blir brukt til dopdealing, så ikke særlig barnevennlig.

3. Så barn i barneskokealder mister adgangen til bygninger hvis de ikke har mobil?

4.Bankkort i plast finnes!! En 10 åring trenger ikke tilgang til noe felleskonto vel?

Klart det gjør, men hvorfor gjøre det vanskeligere for seg selv om det fungerer helt fint å ha det på en mobil for familien? Mobilen i seg selv er ikke skadelig, det er innholdet som er skadelig og hva man bruker tiden på. På fullt alvor, det er viktig å forstå. En mobil er ikke bare en mobil til some og skadelig innhold. 

Anonymkode: 9a77c...eeb

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Absolutt ikke 

Anonymkode: 18214...c39

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et slikt opplegg på skolen der min datter skal starte til høsten, blir jeg selvsagt med på det.

Anonymkode: 64ea0...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

At dine barn bruker WhatsApp til å deale dop dersom de får en smarttelefon (:klo:har absolutt ingenting med brukeren du siterer å gjøre. Hun klarer nok å sette grenser for sine barn, noe du også bør forsøke å gjøre fremfor å øve press for at samfunnet skal oppdra barna dine for deg.

Anonymkode: afaca...d54

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Lizard skrev (14 timer siden):

Nei, dette er hysteri. Jeg har faktisk behov for å kunne kontakte barna mine. Skal vi skaffe en hustelefon da eller? Det er heller et poeng å lære hvordan man forholder seg til teknologi og bruker det på en god måte. Jeg er derimot svært for at man utsetter sosiale medier så lenge som mulig, det er disse som er problemet ikke telefonen. 

En kan jo fint kontakte barna sine på "dum" telefon også😅🤦🏽

Anonymkode: b38ea...021

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjempebra initiativ! Det er aldersgrense på ting som alkohol også så her får foreldre heller ikke bestemme seg for "vi kan passe på oss selv". Mobil og det som fører med er like skadelig. Våre er for små enda men mulig de får en sånn klokke som de kan ringe med i 3. Klasse eller slikt. Arve mobil er ikke mye vits her. Vi bruker faktisk ting til de er ødelagt og er ikke med på det kjøpegildet nordmenn flest er så glade i. Mobilen fungerer utmerket på det 8. året nå. Hadde forrige i nesten 7 år.

Anonymkode: 557cc...e8c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Et kollektivt forbud blir vi selvsagt ikke med på. Vi er fullt i stand til å sette nødvendige grenser for egne barn, og oppfordrer andre til å øve seg på å gjøre det samme. 

Vi lever ikke lenger på 80-tallet, skjermen har kommet for å bli. Det er vår jobb som foreldre å sette grenser og veilede barna våre i nettvett og trygg skjermbruk. Barna er langt mer mottagelige for denne typen lærdom når de går på barneskolen, enn når de er 13. Et forbud etterfulgt av et frislipp når barna er i tenårene, og midt i løsrivelsesfasen, er neppe en oppskrift på å lære barna nettvett i trygge rammer.

Smarttelefoner er ikke problemet. Det er det uvettig bruk som er. Og det er vår jobb å lære barna å styre unna dette.

At enkelte andre barn ikke klarer å løsrive seg fra skjermen er en oppgave for disse barnas foreldre å løse, på linje med annen grensesetting. Erfaringsmessig er barna som har skjermforbud hjemme de samme som er oppslukt i skjermen dersom de får tak på en. For resten er ikke skjerm en like stor greie. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man må kunne stå i de valgene man selv tar for barna, ikke forvente regler til alle mulige greier fordi man ikke vil bli upopulær 

Anonymkode: 9d76b...1d0

Eg er ikke redd for å bli upopulær. Eg vil ikkje at mitt barn skal bli mer utafor enn hen allerede er. Viss klassen begynner å kommuniere vha diverse "appar" som vi ikkje har, så blir hen ståande utanfor. 

Anonymkode: 6ea40...18b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det skal vi!

Anonymkode: bac6b...f8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eg er ikke redd for å bli upopulær. Eg vil ikkje at mitt barn skal bli mer utafor enn hen allerede er. Viss klassen begynner å kommuniere vha diverse "appar" som vi ikkje har, så blir hen ståande utanfor. 

Ja, og da er det din jobb som forelder å forklare barnet hvorfor dere har de reglene dere har, og støtte og veilede barnet gjennom disse følelsene. 

Hvorfor kan dere som er for et kollektivt forbud ikke bare si det som det er; Dere vil beskytte deres eget barn mot utenforskap samtidig som dere ikke har mot til å stå i egne avgjørelser ovenfor deres egne barn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, og da er det din jobb som forelder å forklare barnet hvorfor dere har de reglene dere har, og støtte og veilede barnet gjennom disse følelsene. 

Hvorfor kan dere som er for et kollektivt forbud ikke bare si det som det er; Dere vil beskytte deres eget barn mot utenforskap samtidig som dere ikke har mot til å stå i egne avgjørelser ovenfor deres egne barn. 

Eg lar jo ikkje barnet stå utanfor viss alle begynner å sende f.eks bursdagsinvitasjon gjennom whazup. Det er vel ingen foreldre som er så stabeis... 

Viss alle får app, så må eg kjøpe tlf også. Såg meg nødt til å opprette konto på Facebook, for min fikk ikkje invitasjon til bursdagar i barnehagen. For da vere måte på kor prinsippfast man skal vere. Eg meiner at smarttf og barn hører ikkje sammen, men får alle unntatt min tlf, så hjelper det jo ikkje å "støtte og veilede" mens alle andre et kake.

Synes heller at folk kan tenke seg litt om og ta litt henyn til fellesskapet og klassemiljøet. Men det er vel "kommunistisk" å tenke slik. (Stemmer ikkje rødt)

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eg lar jo ikkje barnet stå utanfor viss alle begynner å sende f.eks bursdagsinvitasjon gjennom whazup. Det er vel ingen foreldre som er så stabeis... 

Viss alle får app, så må eg kjøpe tlf også. Såg meg nødt til å opprette konto på Facebook, for min fikk ikkje invitasjon til bursdagar i barnehagen. For da vere måte på kor prinsippfast man skal vere. Eg meiner at smarttf og barn hører ikkje sammen, men får alle unntatt min tlf, så hjelper det jo ikkje å "støtte og veilede" mens alle andre et kake.

Synes heller at folk kan tenke seg litt om og ta litt henyn til fellesskapet og klassemiljøet. Men det er vel "kommunistisk" å tenke slik. (Stemmer ikkje rødt)

Dersom «alle begynner å sende bursdagsinvitasjoner via WhatsApp» og ditt barn ikke har smarttelefon så er jo det noe du må ta opp med foreldregruppen når og hvis det skulle oppstå, eller hva? 🤔 Eller skal vi bare sitte her og finne på utfordringer som kanskje kan oppstå, uten å samtidig sneie borti de åpenbare løsningene? :klo: 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

1) Nei, samt mobil kan spores

2) WhatsApp, Google, signal osv kan på samme måte som snap, gatehjørne osv brukes til ulovligheter men kan ikke mure barna inne. Vi har sikkerhetssystemer på plass som forhindrer dritt

3) Ja det stemmer

4) Vet, kontanter og men likevel er mobilen tryggere. Praktisk om de må innom butikken på vei hjem fra skole/fritidsaktiviteter/venner

5) Kanskje noen steder men ikke alle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Heier absolutt på initiativet. Har selv en 1. klassing og ønsker ikke at hen skal få smarttelefon. Skal ta det opp i FAU-møte til høsten og håper vi kan få med hele skolen. I alle fall de som ikke allerede har fått smarttelefon.

Anonymkode: fe2ff...bc2

Hvorfor er det så viktig at alle tar samme valg som deg? 

Vi tar alle valg for våre barn. Jeg har valgt å ikke ha playstation i hus, ungene/ungdommene får ikke e-sparkesykler eller el-sykler mm. Ingen av dem får mopebil når de blir 16 år selv om alle andre får det. Det er valg jeg har tatt og som jeg står i. Spiller ingen rolle hva andre gjør eller ikke gjør, og jeg ønsker ikke kollektive forbud mot playstation fordi jeg har valgt å ikke skaffe det til mine barn. 

Og så har jeg valgt noe barna mine får selv om andre ønsker å vente for sine barn. Og slik er det. Vi tar alle våre valg. Vi har ulike grunner til de valgene vi tar og det er helt ok. 

Jeg ønsker ikke å prakke mine valg på andre, jeg rakker ikke ned på andres valg, og jeg ønsker den samme respekten tilbake. Og jeg forventer at foreldre står i de valgene de tar uten å forvente at vi andre skal bidra i håndtering av disse valgene. 

Anonymkode: 48475...525

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tja, alle elevene i klassen som har mobil, er i følge folk her inne, ikke interessert i å bruke mobilen, og de legger den fra seg på kjøkkenbordet når de kommer hjem og rører den ikke før neste dag igjen. Så det eksisterer dermed ikke noe problem med mobil og sosiale medier i deres klasser, og ingen trenger dermed å ta hensyn til klassemiljøet. For det er perfekt. Barna kan  are få tilgang til alt de vil, for de er alle oppdratt til å takke nei til det som ikke er bra, og å ta gode valg for egen og andres helse.

Anonymkode: 82870...48e

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...