Fru Uperfekt Skrevet 18. juni #101 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Nei Bare nei. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #102 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helt ærlig: Vi ville holdt kjeft mens diskusjonen pågikk, for så å overse «fellesregler» og gjøre det vi mener er best for vårt barn og vår familie. Vi følger reglene på skolen, men privat så vurderer vi selv hva vi ønsker. Jeg føler oppriktig at fellesregler mest lages for at enkelte foreldre skal slippe å måtte stå for sine egne beslutninger, men kan lene seg på «alle andre». Smarttelefon og enkelte apper fikk mitt barn tidlig, fordi jeg så et reelt behov for det i hennes situasjon. Andre ting holdt vi igjen mye lenger enn folk flest, (f.eks snap) og jeg står fint i den beslutningen selv om «alle andre» har det. Jeg trenger ikke å presse mine valg på alle andre, eller ha backup fra foreldregruppen for å klare å stå i mine beslutninger. Ett stort moment her er jo at smarttelefoner er veldig lett tilgjengelig for mange. Det er mange som kan overta en brukt iphone fra foreldre, søsken, besteforeldre osv. helt gratis. Det samme kan ikke sies for dumtelefon og klokker. Skal de da måtte gå ut og bruke masse penger på å kjøpe inn disse? Er det et fair krav å sette til folk?! Anonymkode: 7bbb3...86a Og i tillegg kommer enkelte til å få nettbrett som et tillegg. Anonymkode: 4ab33...1c4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #103 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men mener du at barn skal få kunne ha mobilen i lomma til enhver tid? Når de besøker nabobarn? Når de er på lekeplassen? På vei til og fra skole(ikke buss osv)? Jeg skjønner ikke helt hvorfor de absolutt skal ha den i lomma eller sekken hele tida. Jeg er heller ikke så begeistret over ipad i skolen. Selv med regler er det mye uvettig bruk både i skoletida og hjemme. Anonymkode: 82870...48e Absolutt ikke! Da har du misforstått hva jeg mener. Jeg mener det er for mye skjerm, og at foreldre må ha bedre kontroll på ungene sine. Mobilen har absolutt ikke noe å gjøre i skoletiden, enten det er den ene eller den andre typen. Det jeg stiller spørsmål ved er den konklusjon at barn med smarttelefon har sosiale medier. For det er ikke alltid det er riktig. Og jeg etterlyser flere foreldre som nekter ungene sosiale medier før de kan få det. Er ikke tanken bak konseptet at barn ikke skal eie en smarttelefon? Hva da med en iPad? Opplever at mobilen stort sett blir liggende på vårt stuebord eller i gangen imens de har besøk, både av våre barn og nabobarn/klassekamerater. Og har de ikke besøk så snakker de sammen på FaceTime, for det lærte de i skolen via teams da de var 5-6 år gamle. Jeg mener skolen har bidratt til at det er mer skjerm enn nødvendig med teams og minecraft. Anonymkode: b8e6a...389 3
Urwa Skrevet 18. juni #104 Skrevet 18. juni Lizard skrev (10 timer siden): Nei, dette er hysteri. Jeg har faktisk behov for å kunne kontakte barna mine. Skal vi skaffe en hustelefon da eller? Det er heller et poeng å lære hvordan man forholder seg til teknologi og bruker det på en god måte. Jeg er derimot svært for at man utsetter sosiale medier så lenge som mulig, det er disse som er problemet ikke telefonen. Enig!
Fru Uperfekt Skrevet 18. juni #105 Skrevet 18. juni Bokormsen skrev (9 timer siden): Du har jo klokker de kan ringe med, evt en «dum» telefon. Ikke noe å bli hysterisk for dette her, barn trenger ikke en skjerm å glane på i skolen, men heller leke og sosialisere. Samme på fritiden. Ingen «trenger» some uansett, er kun en lyte. Man må ha disse reglene ettersom det rammer hovedsaklig barn av ressurssvake som lar det skli ut med skjerm. Disse klokkene mangler endel funksjoner som en smarttelefon har bla det å ha busskort på, ringe via Google o.l 1 3
Fru Uperfekt Skrevet 18. juni #106 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, det ville jeg glatt blitt med på. Det funker bare hvis alle er med. Hvis det trengs kan ungene få mobilklienter eller dumtelefon. Alle som sier at «vi bestemmer i vårt hjem!», jada, selvfølgelig gjør dere det. Og i noen tilfeller lar det seg ikke gjøre å følge fellesskapets foretrukne regler. Men hva er det med smarttelefon som er så nødvendig? Hvilke behov dekker den som ikke kan dekkes av klokke eller dumtelefon? Anonymkode: 2d2b1...964 1) Busskort (ja en kan ha fysisk kort, har prøvd det og de blir konsekvent stjålet) 2) Ringe uten bruk av tellerskritt (våre er på Google og WhatsApp løsninger), kjekt når stor del av fam bor i andre land 3) Adgangskort 4) Bankkort (gjør at alle barna kan ha tilgang på fam felleskonto) 5) Medlemskort Og det er bare noen av tingene 1 4
Fru Uperfekt Skrevet 18. juni #107 Skrevet 18. juni Chiubi skrev (9 timer siden): Jeg synes det er galskap at enkelte barn får smarttelefon før de kan lese. Jeg støtter absolutt en smarttelefonfri barndom. Det er faktisk gode lær å lese løsninger på ipad
AnonymBruker Skrevet 18. juni #108 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Nei det ville jeg ikke Anonymkode: 9d76b...1d0
AnonymBruker Skrevet 18. juni #109 Skrevet 18. juni Bokormsen skrev (10 timer siden): Du har jo klokker de kan ringe med, evt en «dum» telefon. Ikke noe å bli hysterisk for dette her, barn trenger ikke en skjerm å glane på i skolen, men heller leke og sosialisere. Samme på fritiden. Ingen «trenger» some uansett, er kun en lyte. Man må ha disse reglene ettersom det rammer hovedsaklig barn av ressurssvake som lar det skli ut med skjerm. Nei mine har ikke klokker og vil ikke få det , Anonymkode: 9d76b...1d0 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #110 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er litt for mange svar her som vitner om at man ikke har lest og gjort seg forstått med konsekvensene av bruk av smarttelefon i tidlig alder. Det handler ikke om deg og ditt barn, men om samfunnet som helhet! Anonymkode: ca570...fdc Å så fordi man ikke er enig med deg så har man ikke lest seg opp🤦🏻♀️ Anonymkode: 9d76b...1d0 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #111 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Nei nei, du misforstår. Det er ikkje snakk om å nekte foreldre å kjøpe telefon. Viss nokon vil kjøpe, så gjer dei jo det. Poenget er at det er lettare å utsette smarttlf-kjøp viss fleirtalet av barna ikkje har. Anonymkode: 6ea40...18b Man må kunne stå i de valgene man selv tar for barna, ikke forvente regler til alle mulige greier fordi man ikke vil bli upopulær Anonymkode: 9d76b...1d0 2
Kjetil E Skrevet 18. juni #112 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke nødvendigvis så enkelt å unngå smarttelefon for de eldste barna på barneskolen. For meg handler ikke dette om sosiale medier, for det har hun ikke allikevel. Jeg klarer fint å sette grenser for mitt barn. Samtidig ønsker jeg å oppdra et selvstendig barn som klarer seg i det samfunnet vi lever. I dag er mange ting styrt via App. Busskortet hennes er via app, det samme er treningstider og påmelding til trening. Det er hennes ansvar å melde seg på treninger, cuper og organisere livet sitt. Hun går i 6.klasse. Telefonen har kommet for å bli, det er hvordan vi velger å bruke den som blir avgjørende i fremtiden. Supert at skolene samler inn telefonen i skoletiden. Men min frøken som har 1.5 times reisevei med bytter, må ha tilgang på telefon i tilfelle tog/buss er innstilt. Anonymkode: 4c74f...7f2 Og noen har vel og reisekort på mobilen og. 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #113 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er 100% med, men har et veddemål med mannen på hvilke foreldre som ikke kommer til å stå i dette …. Anonymkode: f20c0...a7b Sjarmerende Anonymkode: 9d76b...1d0 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #114 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 På ingen måte. Gir barnet mitt telefon akkurat når det passer meg. Misliker sterk den kommunistiske/sosialistiske holdningen her Anonymkode: 14cfc...fa9
Anim92 Skrevet 18. juni #115 Skrevet 18. juni Absolutt. Har en toåring, håper noen sørger for at dette er på plass innen han starter på skolen så jeg slipper 🙈😂 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #116 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Helt ærlig: Vi ville holdt kjeft mens diskusjonen pågikk, for så å overse «fellesregler» og gjøre det vi mener er best for vårt barn og vår familie. Vi følger reglene på skolen, men privat så vurderer vi selv hva vi ønsker. Jeg føler oppriktig at fellesregler mest lages for at enkelte foreldre skal slippe å måtte stå for sine egne beslutninger, men kan lene seg på «alle andre». Smarttelefon og enkelte apper fikk mitt barn tidlig, fordi jeg så et reelt behov for det i hennes situasjon. Andre ting holdt vi igjen mye lenger enn folk flest, (f.eks snap) og jeg står fint i den beslutningen selv om «alle andre» har det. Jeg trenger ikke å presse mine valg på alle andre, eller ha backup fra foreldregruppen for å klare å stå i mine beslutninger. Ett stort moment her er jo at smarttelefoner er veldig lett tilgjengelig for mange. Det er mange som kan overta en brukt iphone fra foreldre, søsken, besteforeldre osv. helt gratis. Det samme kan ikke sies for dumtelefon og klokker. Skal de da måtte gå ut og bruke masse penger på å kjøpe inn disse? Er det et fair krav å sette til folk?! Anonymkode: 7bbb3...86a Den smarttelefonen skal være bra gammel om salg av den ikke sponser en dum telefon. Og klokker har jeg kjøpt til 300kr/stk på Finn.no. Anonymkode: 7f727...cbd 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #117 Skrevet 18. juni Jeg vet ikke hvilke behov 6-åringen og jeg har de neste 7 årene, så vil ikke forplikte meg til noe sånt. Men sosiale medier får han ikke, og skriver gjerne under på at han ikke får spill, film og tv-serier som han er under aldersgrensen til. Men her er det de mødrene som er mest mot mobil, som allerede viser ungene 9+ tv, og lar de game med voldelige spill… Anonymkode: 81e2e...5dc 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #118 Skrevet 18. juni Jeg ler ganske høyt av denne tråden. Hysteriet viser seg fra sin beste side. Selv om jeg tillater mobil for barna mine og har kontroll på dette selv, 100% kontroll så betyr jo ikke det at man gir frislipp og ikke følger med? Barna mine på 10 og 12 har jo ikke some selv om de har mobil? Regner med man snart skal forby alt som er bevist skadelig som McDonalds, godteri, sykle er også farlig man kan jo skade seg, kaker og brus. Finnes ingenting "positivt" med godteri heller. Herregud altså 🤣 Anonymkode: 9a77c...eeb 4 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #119 Skrevet 18. juni 100% uaktuelt å være med på det. Nå har ingen tatt til orde for det heller. Anonymkode: 4d93f...f90 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #120 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (12 timer siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Heier absolutt på initiativet. Har selv en 1. klassing og ønsker ikke at hen skal få smarttelefon. Skal ta det opp i FAU-møte til høsten og håper vi kan få med hele skolen. I alle fall de som ikke allerede har fått smarttelefon. Anonymkode: fe2ff...bc2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå