AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 14 1 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Jeg har så små barn at de ikke har noe særlig forhold til smarttelefon enda. 2åringen vet at man kan ringe og snakke med folk. Det er det. Har ingen planer om å kjøpe de egne smarttelefoner. Skal de ta toget til besteforeldre eller noe, kan vi ha en helt enkel mobil liggende i en skuff som de kan ta med seg ved behov. Anonymkode: 82870...48e 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. juni Populært innlegg #3 Skrevet 18. juni Ja, vi har uansett ikke tenkt til å gi smarttelefon på barneskolen, så jeg heier på initiativet! Anonymkode: 8cfca...88e 54 1 9
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Tja.. Om flertallet bestemmer det, så må vi vel det. Samtidig lager det jo ett kjøpepress. Man må jo faktisk skaffe en sånn telefon. Pluss ha abonnement. I tillegg er jeg tilhenger av at alle familier gjør det som passer de, og at man faktisk må stå i kamper selv, og ikke lene seg på "alle andre". Mitt barn fikk en gammel smart telefon når en av de eldre brødrene fikk ny. Der har vi google, sånn at han kan ringe oss via Google. Han har ikke eget abonnement og simkort. Vil helst ikke gi han det enda. Han har heller ikke sosiale medier, og har aldri spurt om å få tiktok etc. I tillegg har vi foreldrekontroll, så alle apper må godkjennes av oss. Pga aldersgrense tror jeg ikke han får opp sosiale medier en gang, men det har jeg ikke sjekket. Uansett, det finnes måter å stoppe slike ting på.. De fleste foreldre er oppegående og kan ordne sånne ting selv. Den opprørske lille delen i meg misliker å bli fortalt hva vi skal gjøre 😉 Men ja, jeg ser jo selvsagt fordelen og. Anonymkode: 73fa0...3ef 9 1 8
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Ja. Vi har ikke skjerm i form av Ipad/Nettbrett/spillkonsoll/ telefon tilgjengelig for barna hjemme, og støtter en mobilfri barneskole. Anonymkode: f803e...5bc 17 4 3
Lizard Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni Nei, dette er hysteri. Jeg har faktisk behov for å kunne kontakte barna mine. Skal vi skaffe en hustelefon da eller? Det er heller et poeng å lære hvordan man forholder seg til teknologi og bruker det på en god måte. Jeg er derimot svært for at man utsetter sosiale medier så lenge som mulig, det er disse som er problemet ikke telefonen. 35 14
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Lizard skrev (2 minutter siden): Nei, dette er hysteri. Jeg har faktisk behov for å kunne kontakte barna mine. Skal vi skaffe en hustelefon da eller? Det er heller et poeng å lære hvordan man forholder seg til teknologi og bruker det på en god måte. Jeg er derimot svært for at man utsetter sosiale medier så lenge som mulig, det er disse som er problemet ikke telefonen. Men du kan vel ha en mobil som barna kan bruke hjemme, barna trenger ikke å ta med seg mobilen på skolen? Anonymkode: f803e...5bc 11 20
Lizard Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men du kan vel ha en mobil som barna kan bruke hjemme, barna trenger ikke å ta med seg mobilen på skolen? Anonymkode: f803e...5bc Den ligger i sekken, og de kan ringe meg hvis de blir med venner hjem. Jeg skjønner virkelig ikke problemet? Jeg er selvfølgelig for at man ikke bruker mobilen i skoletiden og at for eksempel ungdomsskoler og vgs samler inn mobiler slik at de ikke brukes i løpet av skoledagen er jeg veldig positiv til. Dette fremstår mest av alt som et hysteri fra foreldre som ikke klarer å sette grenser og som er redde for teknologi. Ungene vil møte dette uansett, så jobben vår er å lære dem forsvarlig bruk. Endret 18. juni av Lizard 27 12
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni Ja, hvis alle andre tar fra ungene sine mobiltelefonen skal jeg også gjøre det. Men ikke før alle andre gjør det. Opplever at barna har det fint med å kunne ha kontakt på sms og telefon. Resten av den såkalte "smartettelefonen" vår er så smart at den er sperret for annen bruk. Heldigvis. Men det er egentlig koslig for meg å høre eldstejenta ligge på senga på rommet sitt og skravle med en venninne. Jeg ser ikke problemet. Det gjorde vi også i ungdommen, og det har gått ganske ok med oss. Personlig mener jeg smarttelefon handler 100% om hvordan man bruker den. Og er overrasket over at folk lar barn ha tilgang til mer enn meldinger og ringing. Fordelen med at de er smarte er jo alle mulighetene for å sperre alt som ikke skal brukes. Og et liv som ung helt uten kommunikasjon, det synes jeg er rart i 2025. Da burde vi hatt fasttelefon/familie-telefon, sånn so før. Selv på 90-tallet ringte da venner hjem til oss, spurte om jeg var hjemme, så snakket vi og avtalte hva vi skulle finne på/møtes osv. Skal vi frata ungene slik kommunikasjon? Sende de ut for å henge målløst i gatene i håp om å finne noen de kjenner? Synes ikke det høres ut som en god plan overhode. Eller skal mamma og pappa være med på alt til de er 13 år, da plutselig en telefon skal være greit? Det er sært spør du meg. Har uansett ingen tro på at foreldre kommer til å ta telefonen fra barna sine, så jeg er ikke bekymret for at vi skal måtte gjøre det heller. Det er veldig spesielt at en smarttelefon skjæres over en kam som djevelens verk. Spør du meg er det et kjempenyttig verktøy så lenge man lærer seg å bruke det på en bra måte i livet. Det hadde vel egentlig holdt å bannlyse sosiale medier? Det er vel det folk egentlig er redde for? Anonymkode: 7271a...7a2 4
FruMum Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tja.. Om flertallet bestemmer det, så må vi vel det. Samtidig lager det jo ett kjøpepress. Man må jo faktisk skaffe en sånn telefon. Pluss ha abonnement. I tillegg er jeg tilhenger av at alle familier gjør det som passer de, og at man faktisk må stå i kamper selv, og ikke lene seg på "alle andre". Mitt barn fikk en gammel smart telefon når en av de eldre brødrene fikk ny. Der har vi google, sånn at han kan ringe oss via Google. Han har ikke eget abonnement og simkort. Vil helst ikke gi han det enda. Han har heller ikke sosiale medier, og har aldri spurt om å få tiktok etc. I tillegg har vi foreldrekontroll, så alle apper må godkjennes av oss. Pga aldersgrense tror jeg ikke han får opp sosiale medier en gang, men det har jeg ikke sjekket. Uansett, det finnes måter å stoppe slike ting på.. De fleste foreldre er oppegående og kan ordne sånne ting selv. Den opprørske lille delen i meg misliker å bli fortalt hva vi skal gjøre 😉 Men ja, jeg ser jo selvsagt fordelen og. Anonymkode: 73fa0...3ef Helt enig! Vår skole skal også vurdere dette til høsten, og jeg er litt blandet. Til nå har barna fått arve telefoner av oss. Vi har foreldrekontroll og styrer telefonen helt både med tanke på tid og tilgjengelighet på apper. De har kun noen få apper tilgjengelig, og det er ikke snakk om sosiale medier før om leeeeenge. Jeg håper på 15 års grense, helst høyere.
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni Nei, jeg ville ikke gått med på dette. jeg bestemmer dette for mitt barn Barnet mitt har mobilen liggende i sekken på skolen (blir ikke tatt opp, dette er ikke noe problem). Jeg synes det er en fin trygghet med mobilen (ink gps/hvor er) både til og fra (skoleveien er på ca 2.5 km) 2g nettet fases ut og gamle telefoner blir faset ut mitt barn får ikke sosiale medier før minst 13 år uavhengig av hva andre i klassen får Anonymkode: 4f6a4...83f 11 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Ja, uten tvil. Jobber som lærer, og ser hvor mye skade disse smarttelefonene gjør. Skummelt at ikke alle ser dette. Anonymkode: 9419a...bf8 21 5 17
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni Det jeg ikke klarer helt å forstå i denne diskusjonen er den at konklusjon om at barn som har smarttelefon har sosial medier? Altså ja, det er en mulighet til å ha det. Men det er jo en aldersgrense på sosiale medier. Syntes det er mer viktig å snakke om akkurat dette. Her ble vårt barn introdusert for YouTube, teams, minecraft og online spill i 1. klasse. Før det viste ikke barnet hva dette var. Skolen introdusert alt dette. Syntes vi skal gå mer tilbake til bøker i skolen, og utsette den iPaden. 5-6 åringer alt for små til å ha ansvar for en iPad. At barn arver en gammel smarttelefon når de er 8-10 år, en telefon foreldrene har kontroll på tenker jeg er mer innafor enn den skoleipaden til 5 åringer. Og at foreldre holder seg til 13 års aldersgrense for sosiale medier, der burde det vært 15 år. Nå er barna mine så store at smarttelefonfriskole ikke er aktuelt. Anonymkode: b8e6a...389 14 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Med tanke på hvor grovt barna på siste året på barneskolen oppfører seg nå, og dermed drar med seg den kulturen inn i ungdomsskolen, så sier jeg JA! Anonymkode: 55ccc...6e5 7 1
Fighter83 Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni (endret) AnonymBruker skrev (46 minutter siden): På flere skoler er dette et tema nå, og noen steder er dette vedtatt via FAU. På vår skole blir det et tema fra høsten. FAU ønsker at foresatte skal forplikte seg til å utsette anskaffelse av smarttelefon til elevene mens de går på barneskolen. Initiativet kommer fra aksjonen Smarttefonfri barndom som har som mål å skape en sunnere og friere barndom uten smarttelefon. Ville du sagt ja? Anonymkode: b8940...959 Ja, jeg nekter totalt å gi barna mine smarttelefon så lenge som mulig. Håper aldersgrensa for some øker til 15 år for da får jeg utsatt smarttelefonen til de fyller 15 år. Men så lenge det er 13 år så får de smarttelefon når de fyller 13 år. Barna mine har forresten en mobilklokke og kommer til å få en dumtelefon etterhvert så de får absolutt muligheten til å ringe vennene sine. Endret 18. juni av Fighter83 11 2 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni Nei, jeg er ikke så hysterisk at jeg trenger at andre foreldre eller lærere skal fortelle meg hva jeg skal gjøre. Her i huset bestemmer vi selv, så enkelt er det Anonymkode: 9a77c...eeb 12 7
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Eldste fikk mobil da han ble 10, da som en av de siste i klassen. Vi har foreldrekontroll på den, samt ser over bruk med jevne mellomrom. Han bruker hovedsakelig mobilen til å ringe eller sende melding med venner, eller gi beskjed om han blir med noen hjem etter skolen eller vil ha med noen hjem. Under skoletiden ligger mobilen avslått i sekken. Han har noen spill på den og spiller med venner. Ingen sosiale medier og det er heller ikke aktuelt på lang tid. Flere av foreldrene i klassen til yngste som er 6 har eldre barn på samme skole, også i klasse med min eldste. Det har vært snakk om smarttelefonfri barneskole, men ikke hørt noe mer om det. Tror ikke det får gjennomslag da en del har eldre barn som allerede har fått telefon. Anonymkode: e8d1c...433
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni Nok et eksempel på at FAU går over sitt mandat og rolle. Det kan gjerne legge ned regler på hva som foregår på skolen og på skoleveien. Men hva mine barn gjør i vårt private hjem kan de gi beng i å diktere. Lar meg seriøst ikke miste myndighet eller autoritet i mitt eget hjem, uansett hvor fornuftig eller lite fornuftig denne regelen er. Anonymkode: 9a77c...eeb 8 11
Snok1 Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ville du sagt ja? Selvsagt. 3 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå