AnonymBruker Skrevet 18. juni #1 Skrevet 18. juni Jeg er alene med barnet mitt på fulltid, og som de fleste foreldre gjør jeg det jeg kan for å få hverdagen til å gå rundt. Matpakker, lekser, foreldremøter, fritidsaktiviteter, sykedager, klesvask, middag, store kriser, små kriser, pubertetsopplæring og alt det andre som følger med foreldrerollen. Og det går greit, stort sett. Men én ting har jeg lagt merke til: Folk rundt meg sier ofte at jeg er “så flink” eller “utrolig imponerende” fordi jeg gjør dette alene. Det er selvsagt hyggelig ment, og jeg setter pris på at folk vil være støttende. Men jeg har begynt å lure litt.. Er det egentlig noe spesielt? Hadde folk sagt det samme til en mor i samme situasjon? Er det fortsatt uvanlig at fedre tar fullt ansvar når? Eller overtenker jeg bare? Anonymkode: e5cd3...d71 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #2 Skrevet 18. juni Ja, det er uvanlig at fedre tar fullt ansvar. Og mange folk har svært lave forventninger til fedre, derfor for fedre så mye skryt av å gjøre selv det absolutt minimum og selv mindre enn det. Jeg som alenemor, 100%, har aldri fått skryt eller et lovord for jobben jeg gjort. Og jeg har gjort en god jobb. Anonymkode: 2c73f...7b2 14 4 4
c_buk Skrevet 18. juni #3 Skrevet 18. juni Det er uvanlig at fedre rar fullt ansvar. I utgangspunktet er det ikke noe mer spesielt enn at mor tar alt ansvar alene. De som står i en slik situasjon alene fortjener skryt uavhengig av kjønn. Også når man er to. Jeg tror nok far raskt høster mer skryt for å ta vare på sitt barn enn det mor gjør. Jeg synes man bør bli flinkere til å rose gode foreldre uansett rolle. Spesielt innad i parforholdet. 5
AnonymBruker Skrevet 18. juni #4 Skrevet 18. juni Jeg er skilt nå. Men når vi var gift, fikk alltid min mann mye skryt for hvor flink forelder han var og hvor mye han stilte opp. Jeg fikk aldri skryt for det samme.. Og han gjorde sjelden husarbeid, og aldri om jeg ikke fortalte han nøyaktig hva han skulle gjøre, men likevel så folk på han som en drømmemann/far, mens jeg gjorde alt husarbeid, klesvask, organisatorisk osv.. Jeg skrøt og takket han når han gjorde noe, han takket aldri tilbake.. Det er nok dessverre slik at lista for skryt ligger ganske mye lavere for menn enn for damer. Anonymkode: fa8a0...7c6 9 3
AnonymBruker Skrevet 18. juni #5 Skrevet 18. juni Skulle ønske far til mine barn var som deg, ts! Det var ingenting som tilsa at han ikke skulle følge opp godt før vi fikk barn, men etter vi ble skilt har det vært helt håpløst til tider. Altså mannen klarer jo ha orden på seg selv og jobben sin, men der stopper det visst. Han har lite oversikt og glemmer det ene og det andre, enda han får nøyaktig samme informasjon som meg fra skole og fritidsaktiviteter. Utrolig frustrerende å ikke kunne forvente at han følger opp når barna er der. Men om han får skryt? Jada, spesielt av eks svigermor.. var moro på 17 mai når hun skrøt av hvor fint han hadde ordnet barna 😆 hvem hadde kjøpt inn alt pentøy, tenkt på sko som ikke gir gnagesår, kjørt det opp dit, sørget for flagg, minnet på oppmøtetidspunkt 3 ganger og at håret til yngste måtte børstes? 🫡 han er av typen som hadde stilt i dress selv, med ungene i pentøy 2 størrelser for smått, en med floker som en trollunge, uten flagg, 15 min for sent og på feil sted. Anonymkode: a6deb...d9d 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #6 Skrevet 18. juni Jeg sier det til alenemødre i alle fall. Nå har jeg en som bare er et halvt år, men vi har hatt det veldig tøft pga sykdom og jeg har sikkert sagt det 100 ganger ila denne tiden at jeg skjønner meg ikke på de mødrene som klarer å hanskes med et sykt barn eller et kolikkbarn alene. Skjønner ikke hva de er lagd av. Jeg skjønner at folk klarer det vel om de må, men GUD jeg har vært sliten de dagene mannen ikke har vært hjemme. Anonymkode: ebf50...422 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #7 Skrevet 18. juni Så er det her også. Selv om jeg er gift med mammaen, har hun en jobb som krever mye reise, og det har derfor blitt naturlig at jeg tar et større ansvar enn kona. Det skorter ikke på godordene fra mine foreldre og svigers. Stakkars meg som har så mye ansvar alene etc.. Også har du svigerinnen min. Der er det omvendt. Min bror ukependler, og hun er alene hver eneste uke. Men tror aldri jeg har hørt at hun har fått noe skryt av den grunn. Veldig spesielt.. Anonymkode: 83f15...409 16 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #8 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det er uvanlig at fedre tar fullt ansvar. Og mange folk har svært lave forventninger til fedre, derfor for fedre så mye skryt av å gjøre selv det absolutt minimum og selv mindre enn det. Jeg som alenemor, 100%, har aldri fått skryt eller et lovord for jobben jeg gjort. Og jeg har gjort en god jobb. Anonymkode: 2c73f...7b2 Takk for at du deler det. Jeg tror det er akkurat dette jeg prøver å forstå litt mer av. Hvorfor forventningene er så ulike. Det er nok ikke meningen for folk å forskjellsbehandle, men det sier kanskje noe om hva vi fortsatt ser som “uvanlig”. Og du har helt rett. Det burde ikke være sånn at mødre må gjøre en kjempejobb uten å bli lagt merke til, mens fedre får applaus for det grunnleggende. Anonymkode: e5cd3...d71 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #9 Skrevet 18. juni c_buk skrev (1 time siden): Det er uvanlig at fedre rar fullt ansvar. I utgangspunktet er det ikke noe mer spesielt enn at mor tar alt ansvar alene. De som står i en slik situasjon alene fortjener skryt uavhengig av kjønn. Også når man er to. Jeg tror nok far raskt høster mer skryt for å ta vare på sitt barn enn det mor gjør. Jeg synes man bør bli flinkere til å rose gode foreldre uansett rolle. Spesielt innad i parforholdet. Veldig godt sagt. Jeg er helt enig i at alle som står alene med foreldreansvar fortjener støtte og skryt, uansett kjønn. Det jeg stusset litt over var nettopp det du er inne på, at fedre får ros for det samme som mange mødre gjør hver dag uten at noen sier noe. Det virker jo litt urettferdig, og kanskje også litt avslørende for hvilke forventninger vi har til hverandre. Men ja, kanskje løsningen bare er å bli flinkere til å rose alle som gjør en god jobb med barna sine. Anonymkode: e5cd3...d71 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #10 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er skilt nå. Men når vi var gift, fikk alltid min mann mye skryt for hvor flink forelder han var og hvor mye han stilte opp. Jeg fikk aldri skryt for det samme.. Og han gjorde sjelden husarbeid, og aldri om jeg ikke fortalte han nøyaktig hva han skulle gjøre, men likevel så folk på han som en drømmemann/far, mens jeg gjorde alt husarbeid, klesvask, organisatorisk osv.. Jeg skrøt og takket han når han gjorde noe, han takket aldri tilbake.. Det er nok dessverre slik at lista for skryt ligger ganske mye lavere for menn enn for damer. Anonymkode: fa8a0...7c6 Det høres ut som du har stått i mye ansvar uten å få den anerkjennelsen du fortjente. Jeg tror mange mødre kjenner seg igjen i akkurat det. Det er litt det jeg har undret meg over også. Hvorfor det fortsatt skal være så overraskende når en far tar ansvar, mens en mor bare “gjør det”? Det føles som en slags skjevhet i forventningene. Takk for at du deler. Anonymkode: e5cd3...d71 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #11 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske far til mine barn var som deg, ts! Det var ingenting som tilsa at han ikke skulle følge opp godt før vi fikk barn, men etter vi ble skilt har det vært helt håpløst til tider. Altså mannen klarer jo ha orden på seg selv og jobben sin, men der stopper det visst. Han har lite oversikt og glemmer det ene og det andre, enda han får nøyaktig samme informasjon som meg fra skole og fritidsaktiviteter. Utrolig frustrerende å ikke kunne forvente at han følger opp når barna er der. Men om han får skryt? Jada, spesielt av eks svigermor.. var moro på 17 mai når hun skrøt av hvor fint han hadde ordnet barna 😆 hvem hadde kjøpt inn alt pentøy, tenkt på sko som ikke gir gnagesår, kjørt det opp dit, sørget for flagg, minnet på oppmøtetidspunkt 3 ganger og at håret til yngste måtte børstes? 🫡 han er av typen som hadde stilt i dress selv, med ungene i pentøy 2 størrelser for smått, en med floker som en trollunge, uten flagg, 15 min for sent og på feil sted. Anonymkode: a6deb...d9d Takk for at du deler. Det høres både frustrerende og gjenkjennelig ut, særlig det med svigermor og 17. mai 😅 Det er nettopp sånne erfaringer jeg har begynt å legge merke til mer og mer, at det skal så lite til før fedre får skryt, mens med mødre er det bare en forventning. Anonymkode: e5cd3...d71 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #12 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sier det til alenemødre i alle fall. Nå har jeg en som bare er et halvt år, men vi har hatt det veldig tøft pga sykdom og jeg har sikkert sagt det 100 ganger ila denne tiden at jeg skjønner meg ikke på de mødrene som klarer å hanskes med et sykt barn eller et kolikkbarn alene. Skjønner ikke hva de er lagd av. Jeg skjønner at folk klarer det vel om de må, men GUD jeg har vært sliten de dagene mannen ikke har vært hjemme. Anonymkode: ebf50...422 Tusen takk for at du deler. Jeg skjønner godt hva du mener. Det er beinhardt i perioder, og spesielt når barn er syke og alt hviler på deg. Jeg tror det er akkurat det mange glemmer litt: at uansett om det er mor eller far som står alene, så er det det samme vi står i, bare med litt ulike blikk utenfra. Og ja… jeg tror vi alle har tenkt “hvordan klarer folk dette alene?” før vi plutselig står der selv 🙈 Anonymkode: e5cd3...d71 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #13 Skrevet 18. juni Det er jo egentlig litt nedsettende til menn også. "Ååå så flink! Du er en flink bisk! ". Greide du å ta oppvasken? WOW!!.. Kunne du ta deg av et barn? Fantastisk! ,,😏🤢 Anonymkode: 6a6f0...863 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #14 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er jo egentlig litt nedsettende til menn også. "Ååå så flink! Du er en flink bisk! ". Greide du å ta oppvasken? WOW!!.. Kunne du ta deg av et barn? Fantastisk! ,,😏🤢 Anonymkode: 6a6f0...863 Ja, det er faktisk litt nedlatende og det sier kanskje noe om at vi ikke helt har vent oss til tanken på at fedre kan være like fullt ut foreldre som mødre. Jeg tror ingen mener noe vondt med det, men det er interessant hvordan det ofte kommer som en slags overraskelse når en far tar ansvar. Det burde jo ikke være det. Anonymkode: e5cd3...d71 2
AnonymBruker Skrevet 18. juni #15 Skrevet 18. juni Av samme grunn som at kvinner får enormt mye skryt og oppmerksomhet når de gjør et typisk manneyrke. Om du leser på nrk/vg/db så skrives det utallige artikler om kvinner som er snekkere, advokater, fiskere osv, og nesten ikke en eneste artikkel om menn som gjør typiske kvinneyrker. Hva er årsaken til at media ikke skriver like mange artikler om menn som gjør typiske kvinneyrker? Anonymkode: 59574...13f 2
Majer Skrevet 18. juni #16 Skrevet 18. juni Det er vel nettopp det. Veldig mange fedre får lov til å få barn samtidig som de bare trenger å ha de på deltid eller ikke i det hele tatt. Da er det jo imponernede i seg selv at noen menn i det hele tatt blir værende. Lista er altså ganske lav. Men det er alle sin feil. Både jeg og menn jeg kjenner hadde ofret livet vårt for å få barn, men det er aldri noen som spør oss- selv ikke de av oss som er populære blant kvinner 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #17 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Av samme grunn som at kvinner får enormt mye skryt og oppmerksomhet når de gjør et typisk manneyrke. Om du leser på nrk/vg/db så skrives det utallige artikler om kvinner som er snekkere, advokater, fiskere osv, og nesten ikke en eneste artikkel om menn som gjør typiske kvinneyrker. Hva er årsaken til at media ikke skriver like mange artikler om menn som gjør typiske kvinneyrker? Anonymkode: 59574...13f Interessant poeng og jeg tror det henger sammen med det samme mønsteret, egentlig: Når noe oppleves som “uvanlig” i folks øyne, så får det plutselig masse oppmerksomhet. Jeg tenker at jo vanligere det blir, jo mindre “ekstraordinært” vil det også virke? Anonymkode: e5cd3...d71
AnonymBruker Skrevet 18. juni #18 Skrevet 18. juni Majer skrev (8 minutter siden): Det er vel nettopp det. Veldig mange fedre får lov til å få barn samtidig som de bare trenger å ha de på deltid eller ikke i det hele tatt. Da er det jo imponernede i seg selv at noen menn i det hele tatt blir værende. Lista er altså ganske lav. Men det er alle sin feil. Både jeg og menn jeg kjenner hadde ofret livet vårt for å få barn, men det er aldri noen som spør oss- selv ikke de av oss som er populære blant kvinner Ja, jeg har venner som virkelig ønsker å være til stede i barns liv, men som ikke får muligheten. Det er vondt å høre og det sier jo noe om at bildet av “tilstedeværende fedre” fortsatt henger litt etter. Kanskje det er nettopp derfor det blir så mye oppmerksomhet rundt de få som faktisk står i det fullt og helt fordi det fortsatt er mer unntak enn regel. Hadde vært fint om vi etter hvert kunne komme dit at det ikke var overraskende i det hele tatt. Anonymkode: e5cd3...d71 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #19 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle ønske far til mine barn var som deg, ts! Det var ingenting som tilsa at han ikke skulle følge opp godt før vi fikk barn, men etter vi ble skilt har det vært helt håpløst til tider. Altså mannen klarer jo ha orden på seg selv og jobben sin, men der stopper det visst. Han har lite oversikt og glemmer det ene og det andre, enda han får nøyaktig samme informasjon som meg fra skole og fritidsaktiviteter. Utrolig frustrerende å ikke kunne forvente at han følger opp når barna er der. Men om han får skryt? Jada, spesielt av eks svigermor.. var moro på 17 mai når hun skrøt av hvor fint han hadde ordnet barna 😆 hvem hadde kjøpt inn alt pentøy, tenkt på sko som ikke gir gnagesår, kjørt det opp dit, sørget for flagg, minnet på oppmøtetidspunkt 3 ganger og at håret til yngste måtte børstes? 🫡 han er av typen som hadde stilt i dress selv, med ungene i pentøy 2 størrelser for smått, en med floker som en trollunge, uten flagg, 15 min for sent og på feil sted. Anonymkode: a6deb...d9d Du kunne ønske far til dine barn var eneforsørger, som TS?? For en mor du er 🙄🙄😒 Anonymkode: 86df6...24f
AnonymBruker Skrevet 18. juni #20 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Av samme grunn som at kvinner får enormt mye skryt og oppmerksomhet når de gjør et typisk manneyrke. Om du leser på nrk/vg/db så skrives det utallige artikler om kvinner som er snekkere, advokater, fiskere osv, og nesten ikke en eneste artikkel om menn som gjør typiske kvinneyrker. Hva er årsaken til at media ikke skriver like mange artikler om menn som gjør typiske kvinneyrker? Anonymkode: 59574...13f Jeg opplevde ikke å få skryt av å jobbe innen mannsdominert yrke. Tvert i mot. Jeg måtte bevise overfor alle mine kollegaer at jeg til de grader at jeg ikke var kvotert inn og måtte faktisk overprestere (i forhold til mine mannlige kollegaer) før jeg ble akseptert på arbeidsplassen. Media gir ikke et reelt bilde av hva vi opplever på arbeidsplassen. Anonymkode: 2c73f...7b2 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå