AnonymKvinne.. Skrevet tirsdag kl 23:42 #1 Skrevet tirsdag kl 23:42 Jeg kjemper det som har blitt en 12 år lang kamp med alkoholavhengighet. I løpet av den tid har jeg utviklet demenslignende symptomer, hallusinasjoner, alvorlige syreskader på tenner og generelt ubehag og redusert allmenntilstand, samt pådratt meg permanent nerveskade og varig hodepine etter et fall i beruset tilstand. Jeg har prøvd flere ganger å bli frisk, men har slitt og sliter med å finne motivasjonen. Jeg har ikke hatt noe å være klar i hodet for, og tannhelsen min er god syreskader til tross. Jeg har ikke jobb, og bor alene, så det er ingenting til å dra meg opp om morgenen, dermed kan jeg ligge lenge i bakrusens elendighet hver dag. Til høsten prøver jeg meg på enda en utdannelse i håp om at det gjør det enklere å få jobb med den. Til det kreves et hode som ikke er med sånn som situasjonen er nå. Forhåpentligvis er det god nok motivasjon til å bli frisk, selv om jeg ikke er sikker på om det faktisk er. Det er mange grunner til at jeg tenker det ikke hjelper, og som gjør at jeg fort kan falle tilbake på dårlige vaner. Jeg har prøvd å finne et nettverk der jeg kan få støtte og bekjente som kan hjelpe meg gjennom det, uten hell. Så jeg tar sjansen her: noen her inne som vet om noe eller selv har erfaring med å bli eller prøve å bli frisk fra alkoholavhengighet? 9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:00 #2 Skrevet onsdag kl 11:00 Kan du bli aktiv innenfor noe frivillig eller en hobby/fritidsorganisasjon? Så du har noe å se frem til og holde deg edru til? Noe å fylle dagene med. Anonymkode: 50099...873 1 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:04 #3 Skrevet onsdag kl 11:04 Hvor mye og over hvor lang tid drakk for å få de skadene der? Hilsen likesinnet Anonymkode: 2040f...53b
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:23 #4 Skrevet onsdag kl 11:23 Har ikke erfaring selv, men har en i familien som strever med avhengighet. Ble til slutt innlagt på sykehus med leversvikt. Mistet også samboer og barn, jobb og hus underveis. Av legene fikk han klar beskjed om at om han fortsetter å drikke, ryker leveren og han ender i kø for transplantasjon. Selv et varsel om sykdom og mulig tidlig død om han drikker mer, har ikke vært nok til å slutte helt. Han ramler fortsatt utpå av og til. Han var også flere måneder på institusjon for rusbehandling. Det har nok hjulpet, men tydeligvis ikke nok. Nå er han på vei inn i en fast full jobb, noe som forhåpentligvis vil hjelpe på både psyke, økonomi, helse og drikkeproblem. Jeg tror det er vanskelig å bli "frisk" av alkoholavhengighet, dessverre. Har man først endt opp der, vil det ofte bli en livslang kamp for å holde seg edru. Hver dag. Jeg har lært at man aldri slutter å være alkoholiker, men man kan slutte å drikke. Du sier du mangler nettverk rundt deg, men har du sjekket med fastlege og kommune? Jeg tror alle kommuner har et tilbud om oppfølging fra ruskonsulenter. I tillegg finnes grupper av Anonyme Alkoholikere i de fleste kommuner, og dette kan være et fint sted å bygge nettverk o få støtte fra folk som vet hvor vanskelig du har det. Hvis du har førerkort, kan fastlegen også ta blodprøver av deg med jevne mellomrom og ta fra deg førerkortet om blodprøven viser at du har drukket de siste 2-3 ukene før blodprøven er tatt. Sporene etter alkohol i blodet kan måles flere uker etter siste inntak. En trussel om å miste førerkortet kan være en god motivator for å holde seg edru. Anonymkode: 512bb...c45
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:37 #5 Skrevet onsdag kl 11:37 Jeg har massevis og årevis av erfaring med det å slutte på egenhånd. Det går ikke rett og slett. Man er helt avhengig av et fellesskap, og i hvert fall om man skal holde seg tørr over lang tid. De ytterst få som klarer å la være å drikke over flere år på egenhånd har kanskje ikke, jeg skriver kanskje ikke, den avhengigheten som mange av oss andre har. De er i såfall et svært fåtall. De aller fleste av oss prøver gang på gang, men får det ikke til. Det står ikke på verken vilje eller motivasjon, men trangen og driften er så sterk og kan ikke sammenliknes med noe. Jeg kan bare på det varmeste anbefale å søke opp Julie Winge. Hun har reddet hundrevis og kanskje tusenvis av sånne som oss. Start med å google Tilbake til livet (TTL) og ta det derfra. Alt er helt anonymt. Andre har god nytte av AA-møter og fellesskapet der, men for meg var nettbasert som TTL og Julie Winge best. Anonymkode: ffef0...909 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:49 #6 Skrevet onsdag kl 11:49 Jeg har blitt helt frisk, kan drikke uten symptomer. Men du må nesten være motivert, og det er du jo ikke. Anonymkode: 81eaa...863 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:51 #7 Skrevet onsdag kl 12:51 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke erfaring selv, men har en i familien som strever med avhengighet. Ble til slutt innlagt på sykehus med leversvikt. Mistet også samboer og barn, jobb og hus underveis. Av legene fikk han klar beskjed om at om han fortsetter å drikke, ryker leveren og han ender i kø for transplantasjon. Selv et varsel om sykdom og mulig tidlig død om han drikker mer, har ikke vært nok til å slutte helt. Han ramler fortsatt utpå av og til. Han var også flere måneder på institusjon for rusbehandling. Det har nok hjulpet, men tydeligvis ikke nok. Nå er han på vei inn i en fast full jobb, noe som forhåpentligvis vil hjelpe på både psyke, økonomi, helse og drikkeproblem. Jeg tror det er vanskelig å bli "frisk" av alkoholavhengighet, dessverre. Har man først endt opp der, vil det ofte bli en livslang kamp for å holde seg edru. Hver dag. Jeg har lært at man aldri slutter å være alkoholiker, men man kan slutte å drikke. Du sier du mangler nettverk rundt deg, men har du sjekket med fastlege og kommune? Jeg tror alle kommuner har et tilbud om oppfølging fra ruskonsulenter. I tillegg finnes grupper av Anonyme Alkoholikere i de fleste kommuner, og dette kan være et fint sted å bygge nettverk o få støtte fra folk som vet hvor vanskelig du har det. Hvis du har førerkort, kan fastlegen også ta blodprøver av deg med jevne mellomrom og ta fra deg førerkortet om blodprøven viser at du har drukket de siste 2-3 ukene før blodprøven er tatt. Sporene etter alkohol i blodet kan måles flere uker etter siste inntak. En trussel om å miste førerkortet kan være en god motivator for å holde seg edru. Anonymkode: 512bb...c45 Dette er så feil og en potensielt skadelig myte å dele, for hvorfor skal man slutte om hver dag skal være en kamp livet ut? Det stemmer virkelig ikke at det er en livslang kamp, dette er noe AA/NA har funnet opp for å holde folk i sekten sin. Jeg drakk hele dagen i flere år uten evne til å motstå suget, og i dag kan jeg drikke uten noen symptomer på avhengighet. Og vi er mange med den erfaringen. Kort sagt, jobber man med det som rus lindrer og bygger et liv man trives med, vil rusen miste sin effekt. Man er heller ikke sin diagnose, så det kan være veldig nyttig å slutte å identifisere seg som en avhengig. Jeg anbefaler forøvrig alle som ønsker å bli frisk fra noe å slutte å identifisere seg med sykdommen sin, det er mer skadelig enn nyttig. Anonymkode: 81eaa...863 2 4
AnonymKvinne.. Skrevet onsdag kl 13:18 Forfatter #8 Skrevet onsdag kl 13:18 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor mye og over hvor lang tid drakk for å få de skadene der? Hilsen likesinnet Anonymkode: 2040f...53b Jeg kan drikke alt fra to cidere til fem cider og 1/2 l vodka (med blandevann) om dagen. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du bli aktiv innenfor noe frivillig eller en hobby/fritidsorganisasjon? Så du har noe å se frem til og holde deg edru til? Noe å fylle dagene med. Anonymkode: 50099...873 Jeg jobbet en del frivillig før, men jeg har aldri fått somlet meg til å gjøre det igjen etter jeg flyttet. Dagene går fort når man drikker. Men det er en veldig god idé. AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke erfaring selv, men har en i familien som strever med avhengighet. Ble til slutt innlagt på sykehus med leversvikt. Mistet også samboer og barn, jobb og hus underveis. Av legene fikk han klar beskjed om at om han fortsetter å drikke, ryker leveren og han ender i kø for transplantasjon. Selv et varsel om sykdom og mulig tidlig død om han drikker mer, har ikke vært nok til å slutte helt. Han ramler fortsatt utpå av og til. Han var også flere måneder på institusjon for rusbehandling. Det har nok hjulpet, men tydeligvis ikke nok. Nå er han på vei inn i en fast full jobb, noe som forhåpentligvis vil hjelpe på både psyke, økonomi, helse og drikkeproblem. Jeg tror det er vanskelig å bli "frisk" av alkoholavhengighet, dessverre. Har man først endt opp der, vil det ofte bli en livslang kamp for å holde seg edru. Hver dag. Jeg har lært at man aldri slutter å være alkoholiker, men man kan slutte å drikke. Du sier du mangler nettverk rundt deg, men har du sjekket med fastlege og kommune? Jeg tror alle kommuner har et tilbud om oppfølging fra ruskonsulenter. I tillegg finnes grupper av Anonyme Alkoholikere i de fleste kommuner, og dette kan være et fint sted å bygge nettverk o få støtte fra folk som vet hvor vanskelig du har det. Hvis du har førerkort, kan fastlegen også ta blodprøver av deg med jevne mellomrom og ta fra deg førerkortet om blodprøven viser at du har drukket de siste 2-3 ukene før blodprøven er tatt. Sporene etter alkohol i blodet kan måles flere uker etter siste inntak. En trussel om å miste førerkortet kan være en god motivator for å holde seg edru. Anonymkode: 512bb...c45 Jeg har ikke førerkort, av andre årsaker, men vil gjerne få det. Det er bare altfor vanskelig for meg, og alkoholen hjelper ikke på, selv om det ikke er hovedårsaken til at jeg ikke har. Nei.. jeg begynte visst å drikke i dag også. AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dette er så feil og en potensielt skadelig myte å dele, for hvorfor skal man slutte om hver dag skal være en kamp livet ut? Det stemmer virkelig ikke at det er en livslang kamp, dette er noe AA/NA har funnet opp for å holde folk i sekten sin. Jeg drakk hele dagen i flere år uten evne til å motstå suget, og i dag kan jeg drikke uten noen symptomer på avhengighet. Og vi er mange med den erfaringen. Kort sagt, jobber man med det som rus lindrer og bygger et liv man trives med, vil rusen miste sin effekt. Man er heller ikke sin diagnose, så det kan være veldig nyttig å slutte å identifisere seg som en avhengig. Jeg anbefaler forøvrig alle som ønsker å bli frisk fra noe å slutte å identifisere seg med sykdommen sin, det er mer skadelig enn nyttig. Anonymkode: 81eaa...863 Gratulerer med å ha klart å slutte! 1
AnonymKvinne.. Skrevet onsdag kl 13:38 Forfatter #9 Skrevet onsdag kl 13:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt helt frisk, kan drikke uten symptomer. Men du må nesten være motivert, og det er du jo ikke. Anonymkode: 81eaa...863 Muligens ikke
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:09 #10 Skrevet onsdag kl 14:09 Noen nær meg klarte å legge vekk alkoholen helt uten problemer etter 30 år som fungerende alkoholiker. Hun tok tak i den underliggende årsaken til at hun drakk, som var sterk angst. Når hun endelig fant riktig metode for å kvitte seg med angsten, følte hun ikke lenger behov for alkohol. Hun har vært edru i mange år nå uten problemer eller en 'evig kamp'. Hun har fått hobbyer, venner, og gode vaner. Glade, fornøyde mennesker blir ikke avhengig av rusmidler. Man tyr til alkohol for å døyve vanskelige følelser. Det er en flukt fra seg selv. Ts, hvorfor begynte du å drikke? Hva ligger bak? Anonymkode: 38817...b12 1 4
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:10 #11 Skrevet onsdag kl 14:10 Min eksmann tar antabus. Det fjerner ikke lysten til å drikke, og det gjør jo ingenting med årsaken til at han vil drikke. Men han kan rett og slett ikke drikke. Jeg tror han bør stå på det i mange år. Så lenge han er nykter tenker han klart og klarer å jobbe med seg selv og livet sitt. Anonymkode: 5e212...114 1 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:14 #12 Skrevet onsdag kl 18:14 AA funker. Dvs, felleskap og å være 100% ærlig og ta ansvar med god støtte funker. Anonymkode: a2bc4...13a 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:56 #13 Skrevet onsdag kl 19:56 Synes du det er greit å skrive og lese på engelsk? Sjekk ut soberistas.com Anonymkode: 671de...32e
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:50 #14 Skrevet torsdag kl 07:50 Jeg har vært edru i 10 år nå. Min løsning var å gå til fastlegen å få hjelp der. Derfra ble jeg koblet opp mot en psykiatrisk sykepleier i kommunen som jeg gikk til ukentlig i nesten 2 år. Det ble noen sprekker det første året, men etter et år så var det som om noe klikket på plass inni meg og jeg la alkoholen på hylla for godt. Det skal sies at jeg har jobbet iherdig med meg selv disse årene, og jeg var avhengig av en sobril før leggetid i 2-3 år etter at jeg sluttet å drikke før jeg klarte å kutte den også. Det har tatt tid og flere psykologtimer, men i dag lever jeg mitt beste liv med en god karriere og en flott familie. Så mitt tips er, start med fastlegen. Anonymkode: 7ef87...6bc 1 1 1
Purple_Pixiedust Skrevet torsdag kl 14:37 #15 Skrevet torsdag kl 14:37 Jeg sliter også med en blanding av alkohol og andre rusmidler. Jeg er perioderuser, så har perioder uten rus og perioder med rus. Vil veldig gjerne klare å slutte helt, men jeg som deg er ensom og har lite å ta meg til. Tror det er lettere for de som har jobb og et nettverk som er bra for de. Vet ikke hvordan statistikken er for ren alkoholavhengighet og blandingsbruk som jeg har, men jeg vil tippe det er ca like vanskelig. Avhengighet er jo Avhengighet. Jeg har diagnosen rusavhengighet av multiple stoffer. 3
AnonymKvinne.. Skrevet torsdag kl 15:52 Forfatter #16 Skrevet torsdag kl 15:52 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Synes du det er greit å skrive og lese på engelsk? Sjekk ut soberistas.com Anonymkode: 671de...32e Takk
AnonymBruker Skrevet fredag kl 00:35 #17 Skrevet fredag kl 00:35 Kjenner tre som har fått det til med å gå konsekvent til AA-møter + at de har funnet ulike typer for frivillig arbeid hvor de har fått et fast, positivt miljø å gå til og oppgaver å gjøre. Anonymkode: 66019...c3d
AnonymKvinne.. Skrevet fredag kl 11:55 Forfatter #18 Skrevet fredag kl 11:55 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Kjenner tre som har fått det til med å gå konsekvent til AA-møter + at de har funnet ulike typer for frivillig arbeid hvor de har fått et fast, positivt miljø å gå til og oppgaver å gjøre. Anonymkode: 66019...c3d Jeg har søkt på AA-møter, men forstår ikke helt opplegget her i Norge eller hvor det er.
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:54 #19 Skrevet fredag kl 16:54 AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 20.14): AA funker. Dvs, felleskap og å være 100% ærlig og ta ansvar med god støtte funker. Anonymkode: a2bc4...13a AA har ikke en veldig god statistikk, men funker sikkert for noen. For andre blir det bare helt feil. Anonymkode: 88503...009 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:03 #20 Skrevet fredag kl 17:03 For litt motivasjon kan podcaster være nyttig. Her er noen av mine favoritter; https://podcasts.apple.com/no/podcast/recovery-elevator/id971959728?l=nb https://podcasts.apple.com/no/podcast/sober-powered-the-neuroscience-of-being-sober/id1520426877?l=nb Du kan i tillegg spørre legen din om Naltrexonc, da kan man trappe ned uten motivasjon også. Anonymkode: 88503...009
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå