Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (7 timer siden):

Det forstår jeg. Men det er likevel betenkelig at likviditeten er såpass tynn når det gjelder å finansiere noe såpass viktig som IVF. Da ville jeg vært svært usikker på min evne til å finansiere barn. 

Hilsen tidligere barn oppvokst i fattigdom og som ikke unner andre samme økonomiske begrensninger i barndommen. 

Så om du hadde 10k mer inn i mnd enn du hadde bruk for (da med rom for å knipe inn enda mer ved behov), sii 50k på sparekonto øremerket uforutsette utgifter, eide stort nok hus og to store nok biler til å ha unger så hadde du vegret deg for å få barn? 

Vi aner ingenting om TS' økonomi. Alt vi vet er at hun har lyst på mer penger inn akkurat nå for å få råd til IVF raskere. Å skulle spare i 10 mnd er lenge når man ønsker seg barn og allerede har prøvd minst ett år først, deretter gått gjennom utredning pluss de offentlig sponsede forsøkene før de nå må gå privat. 

Anonymkode: 7bd06...722

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så om du hadde 10k mer inn i mnd enn du hadde bruk for (da med rom for å knipe inn enda mer ved behov), sii 50k på sparekonto øremerket uforutsette utgifter, eide stort nok hus og to store nok biler til å ha unger så hadde du vegret deg for å få barn? 

Vi aner ingenting om TS' økonomi. Alt vi vet er at hun har lyst på mer penger inn akkurat nå for å få råd til IVF raskere. Å skulle spare i 10 mnd er lenge når man ønsker seg barn og allerede har prøvd minst ett år først, deretter gått gjennom utredning pluss de offentlig sponsede forsøkene før de nå må gå privat. 

Jeg tror ikke vi er så fryktelig uenig. Jeg mener ikke det er lurt å ha pengene liggende klart i en konto hvor man ønsker å realisere dem. Men hvis man f.eks eier bolig, er det en mulighet å finansiere IVF gjennom et rammelån, for så å nedbetale den litt ekstra aktivt i noen måneder.

Derfor stiller jeg meg tvilende til økonomien mtp. barn om man ikke har mulighet til å punge ut 100 tusen til noe så viktig som IVF innen rimelig tid. 

AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (5 timer siden):

Jeg tror ikke vi er så fryktelig uenig. Jeg mener ikke det er lurt å ha pengene liggende klart i en konto hvor man ønsker å realisere dem. Men hvis man f.eks eier bolig, er det en mulighet å finansiere IVF gjennom et rammelån, for så å nedbetale den litt ekstra aktivt i noen måneder.

Derfor stiller jeg meg tvilende til økonomien mtp. barn om man ikke har mulighet til å punge ut 100 tusen til noe så viktig som IVF innen rimelig tid. 

Jeg er temmelig uenig med deg i at det er bedre å låne mer på huset enn å spare opp når det kommer til IVF. Det å ha rammelån bør heller være en del av bufferen til uforutsette utgifter - sånn i tilfelle både bil, kjøleskap og komfyr ryker samme uke, eller man må bygge om huset pga man får et funksjonshemmet barn. Det er forferdelig kjipt å ha makset rammelånet for IVF og så havne i tidenes økonomiske motbør pga uforutsette utgifter. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (6 timer siden):

Rammelån er kun tilgjengelig hvis belåningsgraden er under 60 prosent. I tillegg er renta høyere på rammelån, så jeg synes det er et svært sært råd du kommer med her. 

Anonymkode: 7b069...fd7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Rammelån er kun tilgjengelig hvis belåningsgraden er under 60 prosent. I tillegg er renta høyere på rammelån, så jeg synes det er et svært sært råd du kommer med her. 

Anonymkode: 7b069...fd7

Mitt råd er å ha disponible midler på en eller annen måte. Jeg er enig i at rammelån er en dårlig løsning. Jeg responderte på brukeren som pekte på eierskap av bolig som bakgrunn for manglende likviditet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er temmelig uenig med deg i at det er bedre å låne mer på huset enn å spare opp når det kommer til IVF. Det å ha rammelån bør heller være en del av bufferen til uforutsette utgifter - sånn i tilfelle både bil, kjøleskap og komfyr ryker samme uke, eller man må bygge om huset pga man får et funksjonshemmet barn. Det er forferdelig kjipt å ha makset rammelånet for IVF og så havne i tidenes økonomiske motbør pga uforutsette utgifter. 

Jeg synes rammelån er en dårlig løsning. Jeg svarte på brukeren som pekte på eierskap av bolig som bakgrunn for manglende likviditet. 

AnonymBruker
Skrevet
c_buk skrev (På 18.6.2025 den 8.23):

Hvis økonomien ikke tillater IVF, vil dere jo også slite med økonomien med barn. Dette påpeker også AnonymBruker rett over meg. 

Jeg synes den fornuftige måten å få finansiert dette på er å gå ned i levestandard (mindre bolig, billigere hverdagsvaner, kvitte dere med en bil). Da vil dere veldig raskt kunne finansiere IVF og vil være klare til å finansiere det å ha barn. Alternativet er å øke inntekten, men det er ikke like lett for alle.

Det er ikke småpenger det er snakk om, og du skal helst betale alt med det samme. Ett forsøk ligger vel på rumdt 70tusen inkludert medisiner. Ofte kjøper man pakker til rundt 100 tusen, ikke inludert medisiner, fordi man ikke aner hvor mange forsøk man trenger. Skjønner godt at mange ikke har godt over 1000 tusen stående så de enkelt kan betale på kort varsel. 

Anonymkode: 1cae5...c44

• Nyttig 1
Skrevet
Stor pike skrev (På 20.6.2025 den 14.10):

Folkens, det er ikke superbillig med offentlige forsøk heller. Da vi prøvde sånn ca 20 år siden, betalte vi rundt 18.000 pr forsøk. Jeg vet ikke hvordan ståa er hos ts, men bare sånn til info. 

Ikke vet jeg hvor mye man kan tjene på å lufte ei bikkje i nabolaget heller. 

Sånn er det ikke nå.

Man betaler vel rundt 18k - og så dekkes resten i da 3 forsøk.

Vi måtte gå privat og da gi 100.000 kr. 

De ble betalt av tidligere oppsparte penger som egentlig skulle gått til EK. 

Jeg er vokst opp i relativ fattigdom, og ver hva det innebærer.

Og jeg er enig i prinsippet at ikke råd til privat IVF med sparing ila 1-1,5 års tid er å ikke ha økonomi til en OK barndom. Og da mener jeg ikke svindyre reiser, hus, bil osv. 

Har man ikke engang liggende de 18 k til offentlig tiden henvisnkng og inntak tar så vurder hvordan hverdagen for barnet blir.

Har en råd til vanlig fritidsaktivitet og en ordinær ferie avogtil? Råd til AKS/SFO? Barnehage? Råd til å bytte vinterdressen som raknet og en vaskemaskin som ryker?

Råd til ordinære opplevelser som kino avogtil?

Om man får under 10 k i baksmell på skatt - ryker hele sommerferiens planer? Eller holder det å spare inn på noe annet?

Osv. 

Skrevet

Ser dere skal selge sølv og gull. Dere har ikke noe gammelt sølvtøy liggende hos en av deres foreldre? I min familie er det vanlig å samle på sølvbestikk. Ikke vet jeg hva vi skal med det, men det er en greie. Jeg har ikke selv hjerte til å selge det mens mine foreldre er i livet, men tipper de i generasjonen under kommer til å gjøre det uten skrupler 😆 

Kanskje nå er tiden for å «arve» pelskåpen som henger på loftet til bestemor og selge den 😆😇

Vurdert å leve som student et par måneder? Gå skikkelig inn for det, og bruke minimalt med penger på mat. Kanskje droppe å handle helt i en måned og spise ned alt dere har. Eventuelt supplere med noen hundrelapper i frukt og grønt, og resten er hva dere har i skapet. 
Mat er ofte noe en kan spare inn på, og mange har masse i skuffer og skap som trengs å spises. «Den dyreste maten er den du kaster» er det noe som heter, og det tror jeg stemmer. Viktig at du får i deg næring da, men jeg kunne selv glatt ha fått nok av næringsstoffer med å leve av det vi har i skuffer og skap. 

Våken nattevakt er lurt om det er mulighet for å få til det før du setter i gang. Det er tøft for kroppen, men eventuelt noe din mann kunne fortsatt med også en periode. 

Lykke til 🤞🏻 Jeg synes dere høres fornuftige ut som ikke vil tømme alt, men samtidig få dette til så snart som mulig og da må en være kreativ 😊

• Nyttig 1
Skrevet

Her var det mange privilegerte mennesker som mener at bare øvre middelklasse skal kunne ha barn 🙊 og som ikke klarer å svare på spørsmålet. Synes dere er smarte som sparer ved siden av i stedet for å ofre hverdags-økonomien! Dette går nok veldig fint ts ❤️ jeg kjenner mange par om leier bolig eller som fikk barn som studenter, og som har helt normale liv og barn som får alt de trenger 🥰 her er mine ideer:

- loppemarked med vafler og kaffe

Spise ut av skuffer, skap og fryser i en periode

- lage ukesmeny basert på det dere har fra før og varer på tilbud (mattilbud-appen)

- mystery shopper

- kjøre folk på byen

- leie ut: Turutstyr, bunad, bil, hytte, dampvasker, tepperenser, tilhenger, verktøy

- be om hjelp eller forskudd på arv 

- ikke legg ut bare på finn, men også på bookis og tise. 

- selge tjenester: fotooppdrag, sminke/hår/negler, Selge en bok med dikt, historier eller bilder eller malerier. Kjøpe billige møbler eller annet som dere kan pusse opp og selge dyrere. Bake eller lage mat for konfirmasjoner. Ridetimer, yogatimer, blomsterbinding, strikkeoppskrifter, annen kunnskap?

- nattevakt på leirsted, bolig, institusjon, hotell

Skrevet (endret)
AprilLudgate skrev (10 timer siden):

Sånn er det ikke nå.

Man betaler vel rundt 18k - og så dekkes resten i da 3 forsøk.

Vi måtte gå privat og da gi 100.000 kr. 

De ble betalt av tidligere oppsparte penger som egentlig skulle gått til EK. 

Jeg er vokst opp i relativ fattigdom, og ver hva det innebærer.

Og jeg er enig i prinsippet at ikke råd til privat IVF med sparing ila 1-1,5 års tid er å ikke ha økonomi til en OK barndom. Og da mener jeg ikke svindyre reiser, hus, bil osv. 

Har man ikke engang liggende de 18 k til offentlig tiden henvisnkng og inntak tar så vurder hvordan hverdagen for barnet blir.

Har en råd til vanlig fritidsaktivitet og en ordinær ferie avogtil? Råd til AKS/SFO? Barnehage? Råd til å bytte vinterdressen som raknet og en vaskemaskin som ryker?

Råd til ordinære opplevelser som kino avogtil?

Om man får under 10 k i baksmell på skatt - ryker hele sommerferiens planer? Eller holder det å spare inn på noe annet?

Osv. 

Ut fra det TS skriver så er det snakk om mer enn 18 tusen (jmf «flere hundre tusen»), og det virker som at de har råd til å spare til IVF men bare ønsker å spare fortere. 

Vet med meg selv at vi har råd til både skattesmell, kino og ferie men vi hadde slitt med å betale 100k på stående fot 😅

og hva vet vel vi? Kanskje ts er så gammel at det nå haster, og de allerede har hatt flere private forsøk som har kostet. 

men det er uansett ikke det denne tråden handler om

Endret av BeeKind

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...