AnonymBruker Skrevet 20. juni #41 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Du ville ikke hatt råd til IVF privat akkurat nå. Anonymkode: 6878a...5b8 Det betyr ikke at man er fattig. Anonymkode: c8ac6...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #42 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, jeg hadde ikke hatt sjangs. Jeg er alene med et barn (uten å få bidrag fra far) og utgifter nok til å ikke klare å spare noe særlig i måneden. Hvor skulle jeg fått 50.000 fra? Det har tatt meg to år å spare de 50.000 jeg har. Anonymkode: 85cd0...087 Du er fortsatt ikke fattig, men du har ikke råd til å bruke 100 000 kr på noe. Anonymkode: 10b4b...c08
AnonymBruker Skrevet 20. juni #43 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er fortsatt ikke fattig, men du har ikke råd til å bruke 100 000 kr på noe. Anonymkode: 10b4b...c08 Nei nettopp. Som er poenget mitt. Ettersom noen påpekte at dersom man ikke kunne hoste opp 100.000 på kort tid så var man fattig. Jeg var ikke helt enig i den påstanden. Jeg mener jeg absolutt ikke er fattig, men hadde likevel fått problemer med den summen på stående fot. Anonymkode: 85cd0...087 2 2
Stor pike Skrevet 20. juni #44 Skrevet 20. juni Folkens, det er ikke superbillig med offentlige forsøk heller. Da vi prøvde sånn ca 20 år siden, betalte vi rundt 18.000 pr forsøk. Jeg vet ikke hvordan ståa er hos ts, men bare sånn til info. Ikke vet jeg hvor mye man kan tjene på å lufte ei bikkje i nabolaget heller. 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #45 Skrevet 20. juni Ta ekstra vakter på jobb, prøve å få en ekstra jobb f.eks nattevakt i helgene på sykehjem osv, det tjener man greit på selv som ufaglært. (Aner jo ikke hva dere jobber som nå ts) Selge ting dere har hjemme. Har noen av dere hobbyer dere kan selge produkter av? Det tar jo litt tid, men jeg kjenner folk som tjener såpass på hobbyer at de har opprettet firma og har det som biinntekt. Kan dere låne opp ekstra på huset så dere kan få billig lån, og bruke ekstra jobb/ overtid på å betale ned fort etterpå? Håper dere lykkes med ivf❤️ Anonymkode: c2667...1ce 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #46 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 19.6.2025 den 13.55): Jeg har 2,3 millioner i egenkapital (bundet i bolig) 50.000 på sparekonto og 700.000 i årslønn. Men fordi jeg ikke kan trylle fram 100.000 på kort tid så er jeg fattig? Du har en spenstig måte å tenke på, det må jeg si. Anonymkode: 85cd0...087 Du har ikke mulighet for rammelån, da? Vi har det. Betaler ned mye ekstra i perioder. Men trekker på det når vi kjøper ny bil, pusser opp, og slikt. Da det lønner seg mye foran selv de beste sparekontoene. Anonymkode: bcfa8...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #47 Skrevet 21. juni Har man ikke råd til ivf har man ikke råd til å ha barn. Når man attpåtil må spørre om hvordan man skal få råd så tror jeg det kognitive nivået er lav og dere burde kanskje vurdere å ikke få barn. Her har naturen sagt nei for en grunn. Anonymkode: 20a25...140 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni #48 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har man ikke råd til ivf har man ikke råd til å ha barn. Når man attpåtil må spørre om hvordan man skal få råd så tror jeg det kognitive nivået er lav og dere burde kanskje vurdere å ikke få barn. Her har naturen sagt nei for en grunn. Anonymkode: 20a25...140 Skjerp deg! 😡 Man har ikke lavt kognitivt nivå bare fordi man spør om tips om noe. Ts har jo vitterlig skrevet opp mye av det de gjør/ har tenkt på selv, og spør for å se om noen kan komme med tips de ikke har tenkt på. Hva er greia med å måtte komme med surt oppgulp så fort man får sjansen? For en utrolig nedlatende og unødvendig kommentar! Anonymkode: c2667...1ce 11
AnonymBruker Skrevet 21. juni #49 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har man ikke råd til ivf har man ikke råd til å ha barn. Når man attpåtil må spørre om hvordan man skal få råd så tror jeg det kognitive nivået er lav og dere burde kanskje vurdere å ikke få barn. Her har naturen sagt nei for en grunn. Anonymkode: 20a25...140 Hvor ser du at TS ikke har råd til IVF? TS spør om hvordan hun raskere kan fylle på sparekontoen øremerket IVF, det betyr ikke at hun/de ikke har helt grei hverdagsøkonomi og helt greie sparekontoer øremerket uforutsette utgifter. Det tyder vel snarere på særs gode kognitive evner å ikke bruke av de øvrige sparepengene til IVF og heller spare til det separat... Anonymkode: 7bd06...722 3 5
AnonymBruker Skrevet 21. juni #50 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har man ikke råd til ivf har man ikke råd til å ha barn. Dette er bare tull. De aller færreste foreldre i Norge har konstant 100-150 000 liggende og slenge, som de kan bruke opp i et gjafs når som helst. Anonymkode: da928...983 7 1
c_buk Skrevet 21. juni #51 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er bare tull. De aller færreste foreldre i Norge har konstant 100-150 000 liggende og slenge, som de kan bruke opp i et gjafs når som helst. Anonymkode: da928...983 Jeg vil tro det fleste foreldre har det, men så er det en betydelig høylydt minoritet som ikke har det. Nordmenn flest har grei økonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #52 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 14.08): De fleste private ivf-klinikkene har jo avtaler med kredittbanker om relativt ålreite nedbetalingsplaner? Hausken har 2 års rentefri nedbetaling på sine ivf-behandlinger, blant annet. Synes ikke "har du ikke råd til ivf har du ikke råd til barn" holder mål. Det er ikke ofte (faktisk aldri) at man må ut med 100 000 på én gang i utstyr eller mat til barnet sitt... Anonymkode: da928...983 Det koster oss langt mer enn 100.000 kr at vi fikk mars-barn 😅Dersom ts blir gravid nå, får de også marsbarn, og må belage seg på flere måneder ulønnet permisjon. Hvordan skal de ha råd til det? Ellers er det mange eksempler hvor barn koster mer enn 100.000 i engangsutgifter! Behov for (større) bil, behov for større bolig. Konfirmasjon og bunad kommer på samme tid, gjerne samtidig som reguleringen skal betales. Hva om barnet blir sykt, og man må bygge om på huset? Anonymkode: a4771...b5e 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #53 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det koster oss langt mer enn 100.000 kr at vi fikk mars-barn 😅Dersom ts blir gravid nå, får de også marsbarn, og må belage seg på flere måneder ulønnet permisjon. Hvordan skal de ha råd til det? Ellers er det mange eksempler hvor barn koster mer enn 100.000 i engangsutgifter! Behov for (større) bil, behov for større bolig. Konfirmasjon og bunad kommer på samme tid, gjerne samtidig som reguleringen skal betales. Hva om barnet blir sykt, og man må bygge om på huset? Anonymkode: a4771...b5e De har gjerne sparepenger på en annen konto enn IVF-kontoen, som også kan brukes til ulønnet perm? Samt at de har mulighet til å spare opp mer i løpet av permisjonen? Anonymkode: 7bd06...722 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni #54 Skrevet 21. juni c_buk skrev (7 timer siden): Jeg vil tro det fleste foreldre har det, men så er det en betydelig høylydt minoritet som ikke har det. Nordmenn flest har grei økonomi. Å ha penger på konto betyr ikke det samme som å ha penger å bruke. Jeg har penger på konto, men bruker jeg dem opp har jeg ikke lenger penger til bremser og veterinær - som de pengene skal brukes til. Slik jeg leser HI har TS også penger på konto, men ikke IVF-penger på konto. Anonymkode: 7bd06...722 1
NoaideBiehtar Skrevet 21. juni #55 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det koster oss langt mer enn 100.000 kr at vi fikk mars-barn 😅Dersom ts blir gravid nå, får de også marsbarn, og må belage seg på flere måneder ulønnet permisjon. Hvordan skal de ha råd til det? Ellers er det mange eksempler hvor barn koster mer enn 100.000 i engangsutgifter! Behov for (større) bil, behov for større bolig. Konfirmasjon og bunad kommer på samme tid, gjerne samtidig som reguleringen skal betales. Hva om barnet blir sykt, og man må bygge om på huset? Anonymkode: a4771...b5e Det er jo nettopp for å ha råd til sånne ting at det er lurt av ts å spare ekstra mye nå, og ikke bare tømme kontoen. Det er jo det hun ber om råd til! Passe ironisk at den som får mest kritikk i denne tråden er den som er mest økonomisk fornuftig. 😂 4 1
NoaideBiehtar Skrevet 21. juni #56 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha penger på konto betyr ikke det samme som å ha penger å bruke. Jeg har penger på konto, men bruker jeg dem opp har jeg ikke lenger penger til bremser og veterinær - som de pengene skal brukes til. Slik jeg leser HI har TS også penger på konto, men ikke IVF-penger på konto. Anonymkode: 7bd06...722 Nettopp. Samme her. Bufferen vår er til kritiske situasjoner, og ikke bare en fleksibel sparekonto som kan brukes på alt mulig. Når man skal gjennom ivf er det jo ekstra viktig å ikke svi av alle likvide midler. TS, jeg har dessverre ikke så mye bedre råd enn å jobbe ekstra, for eksempel ta noen helgevakter i helsevesenet. Ulempen er at det fort er en kortvarig løsning, skulle du bli gravid eller får tunge runder med ivf er jo ikke merarbeid helt ideelt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #57 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skjerp deg! 😡 Man har ikke lavt kognitivt nivå bare fordi man spør om tips om noe. Ts har jo vitterlig skrevet opp mye av det de gjør/ har tenkt på selv, og spør for å se om noen kan komme med tips de ikke har tenkt på. Hva er greia med å måtte komme med surt oppgulp så fort man får sjansen? For en utrolig nedlatende og unødvendig kommentar! Anonymkode: c2667...1ce TAKK! Det holder ikke å ha råd til IVF i stedet for eller slik som/tilsvarende kostnadene med barn eller uforutsette utgifter, vi må jo ha penger til IVF i tillegg 😅 Så til alle som sier at vi ikke har råd til å møte uforutsette utgifter eller ha barn, det har vi! Vi har bare ikke råd til å ta IVF akkurat nå i tillegg, uten at det går utover buffer og langsiktig økonomi, og blir uansvarlig før man skal få et barn å forsørge. Å adoptere eller bruke IVF kan koste mange hundre tusen, og så skal man ha råd til å ha barn og alt som følger med etterpå også, i tillegg til andre uforutsette utgifter. Vi prøver bare å finne kreative måter å skaffe litt ekstra på, som kan fylle opp potten raskere, og jeg tenkte at kanskje noen hadde noen morsomme spare/tjene-råd. Anonymkode: 330df...88f 5
Luringa Skrevet 21. juni #58 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 11.35): Noen ganger må en klø seg kraftig i hodet og lure på hvordan folk her inne både tenker langsiktig og hvordan de forvalter sin økonomi. Har du ikke penger til IVF, har du da penger til å kjøpe ny vaskemaskin om den ryker? Eller til å bli sykemeldt ut over ett år? Hvordan har du tenkt om IVF skulle lykkes, å forsørge et barn gjennom minst 18.år? Noen bør forstå at når de ikke har penger til IVF, og heller ikke blir gravid på naturens måte, så er det et signal om at barn det enten venter man med til det økonomiske er på plass, eller for barnets skyld, unnlater å lage barn. Å la barn vokse opp i fattigdom, uansett hvor mye kjærlighet de kan få, det er å skape tapere i dagens samfunn. Det er og å la uskyldige barn lide, fordi foreldrene på død og liv skal ha barn, og ikke har økonomi til å gi dem alt det barn trenger. Å vokse opp i fattigdom bør barn slippe, særlig når foreldrenes økonomi er slik at de ikke forstår hvordan de skal skaffe penger til IVR. Anonymkode: e5888...63b Herlig med så dømmende folk. ❤️ 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni #59 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvor ser du at TS ikke har råd til IVF? TS spør om hvordan hun raskere kan fylle på sparekontoen øremerket IVF, det betyr ikke at hun/de ikke har helt grei hverdagsøkonomi og helt greie sparekontoer øremerket uforutsette utgifter. Det tyder vel snarere på særs gode kognitive evner å ikke bruke av de øvrige sparepengene til IVF og heller spare til det separat... Anonymkode: 7bd06...722 Mente å svare på denne når jeg skrev over 😅 Anonymkode: 330df...88f 1
c_buk Skrevet 21. juni #60 Skrevet 21. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å ha penger på konto betyr ikke det samme som å ha penger å bruke. Jeg har penger på konto, men bruker jeg dem opp har jeg ikke lenger penger til bremser og veterinær - som de pengene skal brukes til. Slik jeg leser HI har TS også penger på konto, men ikke IVF-penger på konto. Anonymkode: 7bd06...722 Det forstår jeg. Men det er likevel betenkelig at likviditeten er såpass tynn når det gjelder å finansiere noe såpass viktig som IVF. Da ville jeg vært svært usikker på min evne til å finansiere barn. Hilsen tidligere barn oppvokst i fattigdom og som ikke unner andre samme økonomiske begrensninger i barndommen. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå