AnonymBruker Skrevet 18. juni #21 Skrevet 18. juni Kutt ut all ferie og spare feriepengene i år. Anonymkode: 64147...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 18. juni #22 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Man er ikke fattig selv om man ikke har 100 000 (pluss) i sparepenger til enhver tid. Anonymkode: da928...983 Når man ikke klarer å spytte opp 100 000 kr, vil jeg si at man er fattig. Forstår at ikke alle har denne summen på bok, men å klare å skrape sammen summen om nødvendig, det bør man fikse hvis man skal svi av samme sum på feks IVF. Hva gjør man to måneder etter fødsel hvis vaskemaskinen og bilen ryker samtidig? Og må ut med 20 000 kr til? Anonymkode: 10b4b...c08 2 4
AnonymBruker Skrevet 18. juni #24 Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når man ikke klarer å spytte opp 100 000 kr, vil jeg si at man er fattig. Forstår at ikke alle har denne summen på bok, men å klare å skrape sammen summen om nødvendig, det bør man fikse hvis man skal svi av samme sum på feks IVF. Hva gjør man to måneder etter fødsel hvis vaskemaskinen og bilen ryker samtidig? Og må ut med 20 000 kr til? Anonymkode: 10b4b...c08 Man er fattig hvis man ikke kan skrape sammen 100.000 kroner, faktisk. Nå har jeg hørt det og. Anonymkode: 85cd0...087 7 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni #25 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (9 timer siden): Man er fattig hvis man ikke kan skrape sammen 100.000 kroner, faktisk. Nå har jeg hørt det og. Anonymkode: 85cd0...087 Jeg mener det. For det bør alltid være en mulighet å låne litt ekstra i banken, ha litt ekstra på en buffer, ha noen man kan låne av, makse ut et par kredittkort, selge en bil osv.. For å skrape sammen 100 000 kr. Har man ikke noen av disse mulighetene, eier man egentlig ikke nåla i veggen. Eller lever over evne. Anonymkode: 10b4b...c08 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #26 Skrevet 19. juni Hvis du ikke har råd til IVF burde du kanskje spare opp mere før du får barn? Anonymkode: 12f63...dfb 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #27 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Det er jo forskjell på løpende utgifter med barn og å bruke 100 000,- i slengen da. Anonymkode: c8ac6...6a8 Da er man ganske ufornuftig økonomisk. For totalsummen man betaler er det samme. Anonymkode: bcfa8...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #28 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Noen ganger må en klø seg kraftig i hodet og lure på hvordan folk her inne både tenker langsiktig og hvordan de forvalter sin økonomi. Har du ikke penger til IVF, har du da penger til å kjøpe ny vaskemaskin om den ryker? Eller til å bli sykemeldt ut over ett år? Hvordan har du tenkt om IVF skulle lykkes, å forsørge et barn gjennom minst 18.år? Noen bør forstå at når de ikke har penger til IVF, og heller ikke blir gravid på naturens måte, så er det et signal om at barn det enten venter man med til det økonomiske er på plass, eller for barnets skyld, unnlater å lage barn. Å la barn vokse opp i fattigdom, uansett hvor mye kjærlighet de kan få, det er å skape tapere i dagens samfunn. Det er og å la uskyldige barn lide, fordi foreldrene på død og liv skal ha barn, og ikke har økonomi til å gi dem alt det barn trenger. Å vokse opp i fattigdom bør barn slippe, særlig når foreldrenes økonomi er slik at de ikke forstår hvordan de skal skaffe penger til IVR. Anonymkode: e5888...63b Dette var vel dramatisk 😂 Vi måtte låne av pappa til å betale for ivf i fjor. Da hadde nemlig sameiet sendt en gigaregning for å fikse taklekkasje og fuktproblemer i kjelleren, samtidig. En uforutsett utgift på langt over hundre tusen. Ts skriver ingenting om hvorfor de ikke har 100 000 kr til overs akkurat nå. Kanskje har de betalt 100 000 kr for samme behandling både i fjor og året før. De fleste løper ikke til banken og låner på huset tvert de trenger penger, for det er ikke særlig lurt. Hvis man må, ja, men her prøver ts å finne andre muligheter. Igjen, hun har ikke sagt noe om hvorfor, så vi får nesten legge godviljen til. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Man kan faktisk få et barn med skader eller sykdommer, som gjør at man må bygge om huset, man kan få flere barn på en gang, og må bytte ut bilen. Eller det fødte barnet må til utlandet for å få hjelp med skade eller sykdom norske helsemyndigheter ikke dekker, og eneste mulighet er da å reise ut avvlandet og betale selv, for å redde barnet. Dette er forhold ingen vet eller har erfaring med før de står der. Da skal man ha penger og ikke være så fattig at man ikke klarer å skrape sammen til det man trenger. Alternativt mor eller far kan bli skadet eller dø, like etter at barnet blir født. Familien må klare seg med langt mindre inntekt. Og du som mener at du ikke vil ha et klassedelt samfunn, dernoen har økonomi til IVF og andre ikke. Det klassedelte samfunnet har vi alt. Vi har et et klassedelt samfunn der noen har økonomi til surrogati, mens andre kan se langt etter å betale noen millioner for å få et barn. Nei, en vaskemaskin koster ikke hundretusen, men har du ikke hundretusen til IVF, har du da ti eller tjue tusen til vaskemaskin? Min tanke er at enten er dette en tråd for å provosere, eller så er det noen som al « lever på samfunnet», helt eller delvis. Anonymkode: e5888...63b Man kjøper selvfølgelig forsikring om man er redd for å få et sykt barn. Da har man penger til behandling og ekstra inntekt om man må søke pleiepenger. Utbetalinger til tilpasning av bolig og ved mors død. Du svartmaler veldig. Anonymkode: c5f5c...e45 3
AnonymBruker Skrevet 19. juni #29 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener det. For det bør alltid være en mulighet å låne litt ekstra i banken, ha litt ekstra på en buffer, ha noen man kan låne av, makse ut et par kredittkort, selge en bil osv.. For å skrape sammen 100 000 kr. Har man ikke noen av disse mulighetene, eier man egentlig ikke nåla i veggen. Eller lever over evne. Anonymkode: 10b4b...c08 Jeg har 2,3 millioner i egenkapital (bundet i bolig) 50.000 på sparekonto og 700.000 i årslønn. Men fordi jeg ikke kan trylle fram 100.000 på kort tid så er jeg fattig? Du har en spenstig måte å tenke på, det må jeg si. Anonymkode: 85cd0...087 8 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #30 Skrevet 19. juni Er det offentlig eller privat ivf? Stor forskjell på prisene, men selv med offentlig så må man ut med ca 20.000kr i egenandel på medisinene. Anonymkode: 72c7e...048 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni #31 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har 2,3 millioner i egenkapital (bundet i bolig) 50.000 på sparekonto og 700.000 i årslønn. Men fordi jeg ikke kan trylle fram 100.000 på kort tid så er jeg fattig? Du har en spenstig måte å tenke på, det må jeg si. Anonymkode: 85cd0...087 Du ville ikke hatt råd til IVF privat akkurat nå. Anonymkode: 6878a...5b8 4
AnonymBruker Skrevet 19. juni #32 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 18.6.2025 den 15.20): Nei, en vaskemaskin koster ikke hundretusen, men har du ikke hundretusen til IVF, har du da ti eller tjue tusen til vaskemaskin? Min tanke er at enten er dette en tråd for å provosere, eller så er det noen som al « lever på samfunnet», helt eller delvis. Anonymkode: e5888...63b Dette synes jeg er en utrolig drøy påstand. Vi er ikke fattige og lever absolutt ikke på samfunnet. Tvert i mot har vi begge samfunnsnyttige jobber. Vi har buffer og stabil økonomi. Men vi kan ikke med letthet betale flere hundre tusen mer for IVF. Det er ikke lurt å tømme alle sparekontoer og ta opp lån allerede før vi får barn, nettop fordi det koster penger å ha barn også. Man trenger ikke å ha mange hundre tusen ekstra i sparepenger for å kunne gi et barn en god oppvekst, selv med uforutsette forhold. Med litt sparing og ekstra inn så går det fint å skaffe pengene, men vi ønsker å prioritere å fylle opp IVF-kontoen fort, slik at vi ikke trenger å vente så lenge med å komme i gang. Denne tråden var bare for å høre om noen har gode tips til hvordan få inn ekstra penger på kort sikt. IVF ble bare nevnt fordi det er snakk om penger til et spesifikt formål. Det er ting man kan gjøre i begrenset mengde for å bringe inn ekstra, slik som å selge gull. Det er ingen langtidsplan for å klare seg økonomisk, men et godt tips for å nå et kortsiktig sparemål. For eksempel for å finansiere et prosjekt som IVF. TS Anonymkode: 330df...88f 6 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. juni #33 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er det offentlig eller privat ivf? Stor forskjell på prisene, men selv med offentlig så må man ut med ca 20.000kr i egenandel på medisinene. Anonymkode: 72c7e...048 Privat Anonymkode: 330df...88f
AnonymBruker Skrevet 19. juni #34 Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg mener det. For det bør alltid være en mulighet å låne litt ekstra i banken, ha litt ekstra på en buffer, ha noen man kan låne av, makse ut et par kredittkort, selge en bil osv.. For å skrape sammen 100 000 kr. Har man ikke noen av disse mulighetene, eier man egentlig ikke nåla i veggen. Eller lever over evne. Anonymkode: 10b4b...c08 Og det er lurere å makse ut kredittkort og tømme bufferen, enn å finne kreative måter å skaffe litt ekstra på? Anonymkode: 330df...88f 3 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni #35 Skrevet 19. juni Tja, hvis dere sparer 10.000,- i mnd så tar det 10 mnd da 😅 Å det har dere jo råd til, hvis dere har råd til å forsørge et barn. Nå vet jeg ikke hvorfor dere går privat, men om du er ung og frisk ellers så hadde jeg spart mest mulig en periode. Er det hastverk (pga alder f.eks) så ville jeg nok tatt opp et lån ja. Anonymkode: 2e310...b8e
AnonymBruker Skrevet 20. juni #36 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har 2,3 millioner i egenkapital (bundet i bolig) 50.000 på sparekonto og 700.000 i årslønn. Men fordi jeg ikke kan trylle fram 100.000 på kort tid så er jeg fattig? Du har en spenstig måte å tenke på, det må jeg si. Anonymkode: 85cd0...087 Du forstår tydeligvis ikke hva jeg mener. Du har jo allerede 50 000 kr i egenkapital og jeg er ganske sikker på at du klarer å skrape sammen 50 000 kr til uten nevneverdige problemer på kort tid. Så nei, du er ikke fattig. Anonymkode: 10b4b...c08
AnonymBruker Skrevet 20. juni #37 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og det er lurere å makse ut kredittkort og tømme bufferen, enn å finne kreative måter å skaffe litt ekstra på? Anonymkode: 330df...88f Hvis man skal ha tips om hvordan få 100 000 kr til noe, så er dette et godt tips ja. Men man bruker ikke 100 000 kr på noe hvis man ikke har råd til det. Klarer man rimelig enkelt å skrape sammen 100 000 kr, er man ikke fattig. Må man selge alt man eier og har og ikke har mulighet til å betale noe av de 100 000 kr selv, har man ikke råd til å bruke 100 000 kr på noe. Anonymkode: 10b4b...c08
AnonymBruker Skrevet 20. juni #38 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Du forstår tydeligvis ikke hva jeg mener. Du har jo allerede 50 000 kr i egenkapital og jeg er ganske sikker på at du klarer å skrape sammen 50 000 kr til uten nevneverdige problemer på kort tid. Så nei, du er ikke fattig. Anonymkode: 10b4b...c08 Nei, jeg hadde ikke hatt sjangs. Jeg er alene med et barn (uten å få bidrag fra far) og utgifter nok til å ikke klare å spare noe særlig i måneden. Hvor skulle jeg fått 50.000 fra? Det har tatt meg to år å spare de 50.000 jeg har. Anonymkode: 85cd0...087 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni #39 Skrevet 20. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du ville ikke hatt råd til IVF privat akkurat nå. Anonymkode: 6878a...5b8 Nei så klart, men nå var det et svar på et synspunkt om hva fattigdom er. Anonymkode: 85cd0...087 1
hvaduikkeser Skrevet 20. juni #40 Skrevet 20. juni Er de offentlige forsøkene oppbrukt siden dere vil gå privat?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå